Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon
Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser til
representantforslaget. Komiteen mener
havvind har potensial til å bli et nytt fornybart industrieventyr for
Norge. Komiteen er
opptatt av gode rammevilkår og en forutsigbar politikk for at Norge
skal lykkes med havvind. Komiteen mener at havvind kan
bety nye forretningsmuligheter for norsk industri og næringsliv, samtidig
som vi, på grunn av vår kompetanse fra petroleumsnæring, skipsfart,
verftsindustri og fornybar energi, har store muligheter til å bli
ledende.
Komiteen viser til at det skjer
en rask teknologiutvikling innen havvind, og at kostnadene er på
vei nedover. I den forbindelse merker komiteen seg at regjeringen
har foreslått en åpning av to områder for vindkraftproduksjon til
havs, og at det er bedt om innspill til et tredje område. Videre
viser komiteen til
at regjeringen arbeider med å gjøre ferdig forskrift som regulerer
konsesjonsprosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, merker seg at det finnes flere og gode virkemidler som støtter
opp om selskaper som ønsker å satse på havvind. Flertallet viser til at man
gjennom virkemiddelapparatet kan få direkte investeringer i prosjektet
eller annen finansiell støtte, i tillegg til at man legger til rette
for forsknings- og utviklingsaktivitet. I den forbindelse påpeker flertallet at
Enova har gitt tilsagn om støtte på 2,3 mrd. kroner til det flytende
vindkraftverket Hywind Tampen.
Komiteen viser
til viktigheten av å legge til rette for lønnsom utbygging av fornybar
energi. Komiteen merker
seg teknologiutviklingen og at norske aktører er i front. Komiteen viser
videre til statsrådens svarbrev av 28. februar 2020. Brevet er vedlagt
innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti mener
at representantforslaget ikke bør vedtas.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at forslagsstiller foreslår
å bruke Statens pensjonsfond utland til å etablere et statlig investeringsfond
for utvikling av havvindindustri. Flertallet er uenige i forslaget
om å bruke oljefondet på denne måten. Flertallet viser til at fondets
mandat bygger på utenlandsinvesteringer, og at det ikke skal brukes
til å investere nasjonalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener videre at det er mer hensiktsmessig
og effektivt å bevilge mer midler til eksisterende investeringsfond,
som Nysnø, enn å etablere nye fond. Disse medlemmer mener med utgangspunkt
i dette at representantforslaget fra stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes
om investeringer i en norsk industriell satsing på flytende havvind
ikke skal vedtas.
Komiteen viser
til at markedet for flytende havvind er under etablering flere steder
i verden. Norges sterke posisjon innen olje og gass og maritim og
marin industri er et godt utgangspunkt for at Norge også på dette
feltet kan ta en lederrolle både nasjonalt og globalt. Komiteen er
enig med forslagsstiller i at en satsing på havvindindustri krever
en aktiv næringspolitikk som både tilrettelegger for utbygging av
felt på norsk sokkel, og som bidrar til å utvikle en norskbasert
leverandørindustri som kan utvikle teknologi og løsninger i et hjemmemarked.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener at norsk flytende havvind
kan bli et svært viktig bidrag for å dekke energibehovet og for
å nå krevende klimamål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til Representantforslag 132 S (2018–2019) om
norsk satsing på havvindindustri, som ble fremmet av medlemmer fra
Arbeiderpartiet 10. april 2019. Disse medlemmer ser positivt
på at flere nå tar til orde for å satse på havvind på norsk sokkel.
Komiteen vil
understreke viktigheten av sameksistens og en helhetlig forvaltning
som ser samtlige næringer og miljøhensyn i sammenheng på norsk sokkel. Komiteen mener
at samarbeid på tvers av næringer er viktig fordi det bidrar til
å skape nye ideer, større verdier og flere arbeidsplasser. Koblinger
mellom marine og maritime næringer, eksempelvis kompetanseoverføring
fra petroleum til oppdrettsteknologi, er essensielt i denne sammenheng.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener derfor at det bør legges
til rette for bedre sameksistens, mer kompetansedeling og innovasjon samt
tettere samarbeid mellom havnæringene langs den norske kysten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er
enige i at samarbeid mellom selskaper og næringer på sokkelen er
viktig. Disse medlemmer merker
seg at et slikt samarbeid og kompetanseoverføring allerede finnes
i stor grad, blant annet eksemplifisert gjennom koblingen mellom
maritime og marine næringer. Disse medlemmer er på vakt
mot diffuse formuleringer. I denne sammenhengen er det viktig at
havvindnæringen og marine næringer samarbeider om arealbruk. Regjeringens
forslag om å åpne områder for havvind har vært gjenstand for en
normal høringsprosess der alle innspill blir lyttet til.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at Norge i dag mangler
en overordnet strategi for en norsk industrisatsing på havvind. Flertallet merker
seg at forslagsstiller ber om at regjeringen snarest legger fram
en egen stortingsmelding om havvind, som blant annet tar for seg
industri- og næringsutvikling og hensynet til miljø og fiskeri. Flertallet mener
at det i tillegg trengs en stor nasjonal strategi som ser industriell
satsing på havvind i et langsiktig perspektiv, med konkrete og trinnvise
tiltak for utvikling med fokus på sameksistens med andre næringer
og med fokus på lokale ringvirkninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til Arbeiderpartiets, Senterpartiets, Sosialistisk Venstrepartis
og Miljøpartiet De Grønnes merknad om en strategi for havvind. Disse medlemmer påpeker
at det i forbindelse med Prop. 1 S (2017–2018) ble lagt frem en
strategi for flytende havvind. Utgangspunktet for denne strategien
er at Norge har en velutviklet forvaltning av både fornybare ressurser
og olje- og gassressurser. Innenfor begge felt er teknologinøytrale
rammevilkår og samfunnsøkonomiske vurderinger viktige, og regjeringen
har holdt fast ved disse grunnprinsippene i energi- og petroleumspolitikken. Strategien
viser hvordan man kan bygge videre på denne forvaltningen, og tar
for seg en rekke relevante områder. I strategien går man gjennom
arealbruk, kostnader, innovasjonskjeden, støtteordninger (Energi
21, ENERGIX-programmet, Enova, Innovasjon Norge, Eksportkreditt
og GIEK og Norwegian Energy Partners), regelverk, energiløsninger
for petroleumsvirksomheten og åpning av områder etter havenergiloven,
inklusive unntak for forsyning til petroleumsvirksomhet. Disse medlemmer viser
videre til de grep som allerede er gjennomført for å styrke norske
virksomheters konkurransekraft når det gjelder havvind. Olje- og
energidepartementet (OED) har inngått en avtale om energisamarbeid
mellom landene rundt Nordsjøen, hvor vindkraft til havs er samarbeidets
hovedfokus. I tillegg finansieres forsknings- og teknologiprogrammer
gjennom Norges forskningsråd, Innovasjon Norge og Enova.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil understreke viktigheten av
at det stilles krav om norsk andel og innhold i utvikling av en
havvindindustri på norsk sokkel. Flertallet viser til at slike
krav ikke i tilstrekkelig grad ble stilt til Equinors flytende havvindprosjekt,
Hywind Tampen. Flertallet mener derfor
at det skal stilles tydeligere og høyere krav på disse områdene
for fremtidige havvindprosjekter i Norge.
Flertallet viser til at det
finnes mange aktører innen norsk leverandørindustri som har den
rette kompetansen til å kunne bidra til utviklingen av havvind som
storindustri i Norge. Flertallet mener
derfor det er viktig at det sikres et mangfold av aktører som får
ta del i denne industriutviklingen. Flertallet understreker at
det i den forbindelse må stilles strenge krav til norske lønns-
og arbeidsvilkår for alle som vil ta del i denne industriutviklingen
på norsk sokkel.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen få fortgang i etableringen av testområder for vindproduksjon
til havs, slik at Norge kan bli en stor produsent av flytende havvind med
konkurransedyktige aktører i hele verdikjeden.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et nordsjøsamarbeid for utvikling
av en langsiktig forvaltningsplan for havvind, med tanke på eksport.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at norsk sokkel har en kapasitet på 3
GW innen 2030.»
«Stortinget
ber regjeringen sette et mål om at Norge skal ha en 10 pst. markedsandel
av den globale omsetningen i havvindmarkedet, og en omsetning på
50 mrd. kroner innen 2030, og tilrettelegge for dette.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for utslippsreduksjoner i olje-
og gassindustrien ved at elektrisitetsproduksjon med gassturbiner
offshore kan erstattes av havvind.»
«Stortinget
ber regjeringen gi Statnett ansvar for å utvikle og drifte et fremtidig
offshorestrømnett i Nordsjøen.»
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge for et norsk marked for ny maritim
energiteknologi, herunder offshorevindkraft, med testsentre og energiparker
til havs.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en nasjonal strategi for havvind som
ser industriell satsing på havvind i et langsiktig perspektiv med
konkrete og trinnvise tiltak for utvikling.»
Flertallet,
er positive til initiativet som kommer fra Rødt på dette området. Flertallet viser
til at det i flere sammenhenger er pekt på at Norges rolle som ledende
innenfor havvind avhenger av at det handles raskt. Flertallet viser til at nødvendig
teknologi er tilgjengelig hos aktører i Norge i dag, men det mangler, slik flertallet ser
det, en helhetlig norsk strategi for havvind.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne er derfor positive til forslaget som innebærer en stortingsmelding
om havvind. Denne bør i tilfelle munne ut i en mer konkretisert
og tydelig strategi med et klart angitt mål for produksjon av havvind
i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er ikke uten videre enige i
at et nytt statlig investeringsfond er riktig virkemiddel for etablering
av prosjekter innen flytende havvind, når man for eksempel allerede
har det statlige investeringsselskapet Nysnø Klimainvesteringer
AS. Disse medlemmer ser
likevel at investering og utvikling innen havvind er kostnadskrevende,
og at satsing må innebære økonomisk lønnsomhet for den som skal
investere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil i den forbindelse vise til Senterpartiets
forslag om et grønt investeringsselskap for utvikling av næringsvirksomheter
som baserer seg på fornybare løsninger, som et redskap for den type
prosjekter.
Videre
deler komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti forslagsstillerens
fokus på sameksistens mellom økt satsing på havvind og eksisterende
havnæringer, samt miljøhensyn ved etablering og drift av havvind.
På denne
bakgrunn vil komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig legge fram en ny og utvidet strategi
for havvind hvor både industri- og næringsutvikling og hensynet
til miljø, fiskeri og andre relevante næringer er vurdert, samt
angi et konkret mål for norsk produksjon av havvind innenfor en
nærmere angitt tidsramme.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne har lenge etterlyst en mer konkret satsing på flytende
havvind fra regjeringen og er enige i intensjonen til forslagsstiller
om at det er behov for en stor satsing på dette.
Disse medlemmer vil vise til
følgende forslag som Stortinget har vedtatt, men hvor regjeringen
ikke har handlet:
Vedtak nr. 824, 4. juni 2018 lyder:
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide detaljert forskrift for åpning og tildeling
av konsesjoner for havvind på norsk sokkel»
Vedtak nr. 825, 4. juni 2018 lyder:
«Stortinget ber regjeringen utrede internasjonale erfaringer
med og relevante modeller for støttemekanismer i tidligfase som
er tilstrekkelige for å stimulere til rask utvikling av havvindprosjekter
i kommersiell skala.»
Den manglende oppfølgingen
vil bli kommentert i innstillingen til Meld. St. 12 (2019–2020).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti er uenige med komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne i at anmodningsvedtakene nr. 824 og nr. 825 av 4. juni
2018 ikke er fulgt opp. Disse medlemmer merker seg
at energi- og miljøkomiteen ikke hadde merknader til oppfølgingen
av disse anmodningsvedtakene i Innst. 9 S (2019–2020). Disse medlemmer viser
til at Olje- og energidepartementet har hatt høring om forslag til
forskrift om fornybar energiproduksjon, og at departementet vil orientere
Stortinget på egnet måte når områder er åpnet og forskriften fastsatt.
Videre viser disse
medlemmer til at Olje- og energidepartementet utreder de spørsmål
anmodningsvedtak 825 av 4. juni 2018 reiser, og at man vil komme
tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne vil vise til at norsk leverandørindustri har et unisont
krav om å legge ambisjonene og pengene på bordet, slik at det kan
bygges nye flytende havvindparker på norske hav. Ifølge en Sintef-rapport
kan vi utvikle over 50 000 nye arbeidsplasser dersom vi raskt gir
flytende havvind gode nok betingelser. En Menon-rapport har gått
enda lenger i sine anslag for antall mulige arbeidsplasser.
Formålet med en
flytende havvindsatsing er å utvikle teknologi som kan brukes til
å produsere fornybar energi i Norge, å gi oppdrag til leverandørindustrien
og å gjøre det mulig å produsere fornybar energi globalt for å fortrenge
fossil energi. Da er det en forutsetning å få i gang prosjektene
før leverandørindustrien mangler prosjekter fra petroleum, og stille
krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for å gjøre det mulig for
disse å konkurrere.
Flytende havvind
har i dag en høyere kostnad en annen fornybar energi, men havvindmarkedet
har hatt en enorm vekst på 30 pst. hvert år fra 2010 til 2019. Det har
først og fremst vært drevet av bunnfast havvind, hvor kostnadene
også har gått dramatisk ned, i stor grad på grunn av satsinger fra
land rundt Nordsjøen utenom Norge. En slik effektivisering og læringskurve
kan også forventes i den flytende delen av havvindsatsingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at flytende havvind er
en industriell mulighet, og til at vi har flere store aktører som
allerede er involvert – slik som Equinor med Hywind Tampen og Aibel
som har bygget omformerplattformer og andre havvindprosjekter. Det
er likevel ikke nok til å bygge en nasjonal satsing og gir ikke
tilstrekkelig store markedsandeler. Noen av drivkreftene for en
slik mulighet er at verden skal styres etter målene i Parisavtalen
og dermed sørge for at fornybar energi blir rimeligere og mer konkurransedyktig,
og at det er mindre konflikter om bruk av arealer langt til havs
enn på land både i Norge og ellers i Europa. Skal dette kunne realiseres,
er det nødvendig å sette seg nasjonale mål for hva som skal oppnås.
Dette har vært avgjørende for et grønt skifte i andre land. Flertallet vil
derfor foreslå at det settes et slikt mål.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et nasjonalt mål for utbygging av flytende
havvind.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne ser positivt på at regjeringen arbeider med et konsesjonssystem,
og vil avvente dette arbeidet selv om det har tatt tid.
Disse medlemmer mener det
er åpenbart at det ikke er tilstrekkelig med dagens virkemiddelapparat
for å realisere kommersiell utbygging av flytende havvind. Det har
de fleste aktuelle aktører og flere eksterne utredningsmiljøer fremhevet.
Det er derfor nødvendig å innføre en modell for å sikre økonomi
i utbygging av storskala flytende havvind, og begynne å beregne
dette inn i budsjetter og prioriteringer. Flere har foreslått at
det må på plass et auksjonsbasert system for subsidier for å sikre
tilstrekkelig konkurranse mellom selskaper samtidig som det er kontroll
på omfanget av subsidier. Et annet virkemiddel som må utredes, er
å la flytende havvind være omfattet av petroleumsskattereglene med
tilsvarende avskrivninger. Disse medlemmer vil peke på
at regjeringen allerede skal utrede et støttesystem etter vedtak
i Stortinget, men det ser ikke ut som dette er blitt prioritert. Disse medlemmer legger
likevel til grunn at det arbeides med dette, og at regjeringen kommer
tilbake med forslag.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig
med forslag til en finansieringsmodell som sikrer utbygging og realisering
av prosjekter innenfor flytende havvind.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjering utrede hvorvidt flytende havvind skal være omfattet
av et tilsvarende skatteregelverk som petroleumsnæringen gjennom
petroleumsskattelovgivningen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til de ulike forslagene lagt frem av medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Disse medlemmer merker seg at
det allerede finnes testområder for vindproduksjon til havs. Disse medlemmer er
positive til at det testes mer på sokkelen. Samtidig understreker disse medlemmer at
det må skje i god dialog med de marine næringene. Videre påpeker disse medlemmer at OED
har signert en avtale om energisamarbeid mellom landene rundt Nordsjøen,
der vindkraft til havs er samarbeidets hovedfokus.
Disse medlemmer har store
ambisjoner for utviklingen av havvind på norsk sokkel. Samtidig
stiller disse
medlemmer seg tvilende til om konkrete mål om fremtidig markedsandel
eller et mål på kronen om hvor mye det skal omsettes for innen 2030,
er veien å gå. Disse
medlemmer viser videre til forslaget om en fastsatt målsetting
på 3 GW kapasitet på norsk sokkel innen 2030. Til sammenligning
vil Hywind Tampen bidra med 0,09 GW. Disse medlemmer påpeker at
det ikke krever noe å formulere imponerende kvantitative målsettinger,
og merker seg at ingen av tiltaksforslagene som er lagt frem av
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt
vil sikre måloppnåelse for de målene som diskuteres. Disse medlemmer mener
det viktigste er å legge til rette for lønnsom produksjon som blant
annet kommer norsk leverandørindustri til gode, og som gjør norsk
sokkel til et attraktivt område for havvind.
Videre vil disse medlemmer påpeke
at regjeringen er tydelig på at det ikke skal være nødvendig å åpne
områder etter havenergiloven for å kunne håndtere søknader om vindkraftproduksjon
til havs for å forsyne petroleumsinstallasjoner. Mindre anlegg som
er forsyningsanlegg til petroleumsinstallasjoner, gis unntak for
åpning av areal etter havenergiloven.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at havvind spås å bli
blant de viktigste fornybare energikildene i fremtiden. Dette medlem viser
til at Miljøpartiet De Grønne i sitt alternative statsbudsjett for
2020 legger opp til en utbygging av 100 TWh havvind på norsk sokkel
innen 2030. Det er på nivå med Storbritannias ambisjoner, men langt
mer ambisiøst enn regjeringens planer.
Dette medlem viser til at
store deler av utbyggingen i Storbritannia vil være bunnfast havvind,
som i motsetning til flytende havvind i flere tilfeller kan være lønnsomt
å bygge ut i stor skala nå.
Dette medlem viser til at
verden må halvere klimagassutslippene innen 2030 for å begrense
oppvarmingen til 1,5 grader. Det vil kreve enorme mengder ny fornybar
energi å nå det målet. Det er 10 år til 2030, og dette medlem mener derfor
at regjeringen må legge bedre til rette for en storstilt utbygging
av bunnfast havvind i tillegg til flytende.