1.1.1 Bakgrunnen for forslaget
Regjeringen fremmer
i proposisjonen forslag om en midlertidig lov om forskriftshjemmel
for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven).
Verdens helseorganisasjon
erklærte 11. mars 2020 at utbruddet av sykdommen Covid-19, forårsaket
av det nyoppdagede koronaviruset SARS-CoV-2, utgjør en pandemi.
Utbrudd av nye virus i mennesker vil alltid kunne anses som en trussel
mot folkehelsen, særlig når det – som i dette tilfellet – er begrenset
kunnskap om viruset, om hvordan det smitter mellom mennesker, hvor alvorlige
infeksjoner det gir, og hvordan infeksjonene bør behandles. Det
er fortsatt uklart hvordan smittesituasjonen vil utvikle seg, men
det er uansett klart at det foreligger en alvorlig krise som berører
store deler av samfunnet.
Ved enhver alvorlig
krise påhviler det regjeringen en generell plikt til å handle. Dette
kan utledes av Grunnloven § 3 om at Kongen og regjeringen er landets utøvende
myndighet, og det følger også av beredskapslovgivningen. Utbruddet
av den allmennfarlige smittsomme sykdommen Covid-19 har gjort det
nødvendig å iverksette raske tiltak for å begrense smittespredning, for
å beskytte liv og helse og for å sørge for opprettholdelse av samfunnskritiske
funksjoner. De situasjonsbetingede tiltakene regjeringen har iverksatt
fram til nå, er i hovedsak besluttet med grunnlag i eksisterende
hjemler i smittevernloven og helseberedskapsloven.
Samtidig er det klart
at utbruddet av Covid-19 har ført til alvorlige konsekvenser for
næringslivet, befolkningen og samfunnet for øvrig. Også i offentlig
sektor kan det være behov for særregler for å kunne utføre sine oppgaver
i den situasjonen vi er i nå.
Det er allerede fastsatt
en rekke tiltak for å avhjelpe de negative konsekvensene, jf. blant
annet vedtakene som ble truffet i Stortinget 16. mars 2020. Samtidig
vil det være et klart behov for å vedta ytterligere tiltak. Enkelte
slike tiltak vil nødvendiggjøre bevilgninger og må følge bevilgningsreglementet
på vanlig måte. En rekke tiltak – enten de krever ytterligere bevilgninger
eller ikke – vil imidlertid kunne kreve et rettslig grunnlag. Denne
loven skal avhjelpe den situasjonen at det mangler et slikt rettslig
grunnlag.
De forskriftshjemlene
som finnes i lovgivningen i dag, gir i en rekke tilfeller ikke et
tilstrekkelig grunnlag for å iverksette nødvendige tiltak i en situasjon
som den foreliggende. Landet befinner seg i en type krisesituasjon
som lovgivningen generelt ikke har tatt høyde for. Det gjør det
utfordrende å gjennomføre slike løpende justeringer i regelverket
som situasjonen til enhver tid krever. For å sikre at det kan gjennomføres
forsvarlige og effektive tiltak som anses nødvendige for å begrense forstyrrelsen
av normale samfunnsfunksjoner, og for å avhjelpe negative konsekvenser
for befolkningen, næringslivet, offentlig sektor og samfunnet for
øvrig, foreslås det derfor en midlertidig lov med en hjemmel for Kongen
til å fastsette forskrifter. I kapittel 3 er det beskrevet en del
tiltak som det kan være behov for å gjennomføre.
Forskriftshjemmelen
er vidt utformet, men vil bare kunne benyttes til å fastsette tiltak
som en følge av utbruddet av Covid-19. Det foreslås også at loven
gjøres midlertidig, og at den vil opphøre å gjelde seks måneder etter
ikrafttredelsen.
I og med at Kongen
gis vidtrekkende myndighet til å fastsette forskrifter – også forskrifter
med et innhold som kan fravike gjeldende lovgivning – foreslås det
at alle forskrifter gitt med hjemmel i denne bestemmelsen skal meddeles
Stortinget snarest mulig.
Det følger av forslaget
at Kongen kan gi forskrifter som supplerer, utfyller eller fraviker
gjeldende lovgivning så langt det er nødvendig for å ivareta lovens
formål. Forslaget bygger på en avveining av på den ene siden det
grunnleggende utgangspunktet at den lovgivende makt ligger til Stortinget,
jf. Grunnloven § 75 bokstav a, og på den andre siden de behovene
for raske endringer i regelverket som kan oppstå i en situasjon som
den foreliggende.
Det vil ikke være
adgang til å fastsette bestemmelser som strider mot Grunnloven eller
menneskerettsloven. Videre må bestemmelser som regulerer virksomheten til
domstolene og påtalemyndigheten, respektere deres uavhengige stilling.
Forskriftskompetansen skal ikke kunne benyttes på en måte som utfordrer
rettsstatsprinsipper og rettssikkerhet.
Det foreligger i
dag en ekstraordinær krisesituasjon, som det er grunn til å tro
at vil vedvare i en periode. Utfordringene denne skaper, gjelder
imidlertid samfunnet i vid forstand, ikke bare samfunnskritiske
funksjoner. Lovens forskriftshjemmel er utformet med dette i tankene
og er derfor annerledes enn forslaget fra beredskapshjemmelutvalget
i NOU 2019:13 Når krisen inntreffer. Forutsetningen for utvalgets
forslag var å utforme en generell fullmaktslov for ulike typer akutte,
ekstraordinære krisesituasjoner som kunne tenkes å oppstå, for å
ivareta kritiske samfunnsfunksjoner og andre tungtveiende samfunnsinteresser.
Loven som foreslås her, skal derimot søke å begrense forstyrrelser
i normale samfunnsfunksjoner og avhjelpe negative konsekvenser av
Covid-19-utbruddet for befolkningen, næringslivet, offentlig sektor
og samfunnet for øvrig. Forskriftshjemmelen er derfor ikke begrenset
til ivaretakelsen av kritiske samfunnsfunksjoner og tungtveiende
samfunnsinteresser.