2.6 Sikkerhet på fritidsbåter
Komiteen merker seg at både
offentlige myndigheter og et stort antall organisasjoner arbeider
målrettet for å redusere tallet på ulykker med bruk av fritidsbåt.
Nærings- og fiskeridepartementet, Samferdselsdepartementet og Justis-
og beredskapsdepartementet med tilhørende etater har et ansvar for
sikkerheten til sjøs ved bruk av fritidsbåter. Komiteen merker seg at regjeringen
anser at ansvarsfordelingen mellom disse er klart definert, og at
rolleforståelsen er god. Komiteen merker seg videre
at det er etablert et sakkyndig råd for fritidsfartøyer under ledelse
av Sjøfartsdirektoratet og Kystverket, der organisasjoner og offentlige
myndigheter er representert.
Komiteen viser til at det
er gjennomført to større undersøkelser med kunnskapsinnhenting om
trender, utviklingstrekk og ulykker og hendelser med fritidsbåter
i 2018, henholdsvis Båtlivsundersøkelsen til Kongelig Norsk Båtforbund
(KNBF) og en kartlegging av ulykker med fritidsbåter utført av Statens
havarikommisjon for transport (SHT). Komiteen merker seg at regjeringen
vurderer det slik at disse to undersøkelsene innebærer at det ikke
har vært behov for en egen sjøsikkerhetsanalyse på fritidsbåtområdet
i forbindelse med utarbeidelsen av Meld. St. 30 (2018–2019).
Komiteen merker seg at undersøkelsen
utført av SHT viser at det i perioden 2008–2017 har vært omtrent 1 200
ulykker og hendelser med fritidsbåter i snitt per år, og at det
samlede ulykkestallet viser en økende trend i tiårsperioden. Dette
må delvis ses i sammenheng med at det har blitt flere fritidsbåter
i det samme tidsrommet. I tiårsperioden 2008–2017 var det 367 omkomne, og
23 personer omkom i fritidsbåtulykker også i 2018. To av ulykkene
i 2018 er ikke tatt med i analysegrunnlaget på grunn av utilstrekkelig
informasjon. Ulykkestallene for 2018 viser at 11 personer omkom
ved kantring eller fall over bord, 4 etter grunnstøting eller kollisjon
og 4 etter å ha falt i sjøen mellom fortøyd båt og brygge. Mens
omkomne etter kantringer og fall over bord antas ikke å ha vært
ruspåvirket, var rus en medvirkende årsak ved dødsulykker som følge
av grunnstøting og kollisjon og fall mellom fortøyd båt og brygge
dette året (8 av 21 omkomne). De fleste av de omkomne i disse ulykkene hadde
en promille betydelig over promillegrensen til sjøs (0,8 promille
for føring av fritidsbåter under 15 meter).
Når det
gjelder sammenhengen mellom rus og fritidsbåtsulykker, viser komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, til rapporten fra SHT, side 14, der
dette omtales slik:
«Erfaringene fra
veitrafikk med å endre promillegrense viser at reduksjon av promillegrensen
til 0,2 kan ha positive resultater ved at det blir færre personskader og
dødsulykker. Samtidig viser erfaringene fra Skottland at det å redusere
promillegrensen ikke uten videre medfører en reduksjon av ulykker
så fremt ikke andre tiltak samtidig innføres, slik som økt promillekontroll
av fritidsbåtførere.
Et spørsmål er hvilke
likheter og ulikheter det er mellom de som kjører bil i ruspåvirket
tilstand og de som fører båt i ruspåvirket tilstand. For å kunne
iverksette målrettede tiltak, mener SHT det er nødvendig med mer
kunnskap om hvorfor folk fører båt når de er moderat til tydelig
ruspåvirket.»
Flertallet merker seg at regjeringen
på dette grunnlaget ikke vil foreslå å endre dagens promillegrense
på 0,8 promille, da det blir vurdert som usikkert om en reduksjon
av promillegrensen vil ha den ønskede effekten i form av færre fritidsbåtulykker
og omkomne.
Komiteen merker
seg at regjeringen i tråd med konklusjonene i rapporten fra SHT
vil be om at Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med relevante etater
og organisasjoner utarbeider et bedre fakta- og statistikkgrunnlag
knyttet til ulykker med fritidsbåter. Komiteen mener at innhenting
av mer kunnskap om hvorfor folk fører båt i ruspåvirket tilstand,
og dataserier over tid som kartlegger ruspåvirkning som en mulig medvirkende
faktor ved båtulykker, må gis prioritet i dette arbeidet. Komiteen viser
til det svenske lovverket, som fastsetter en differensiert promillegrense
der grensen for førere av fritidsbåter som kan oppnå fart over 15
knop eller som er over ti meter, er 0,2 promille. Komiteen mener at en sammenligning
av ulykkesfrekvens over tid for hurtiggående fartøyer i Norge og
Sverige der ruspåvirkning er en medvirkende årsak, bør inngå i arbeidet
med å utarbeide et bedre faktagrunnlag angående sammenhengen mellom
ruspåvirkning og ulykker med fritidsbåter.
Komiteen viser til at dagens
lovverk skiller mellom næringsfartøyer og fritidsbåter, som er regulert henholdsvis
i lov om skipssikkerhet og lov om fritids- og småbåter. Komiteen merker
seg at det i noen sammenhenger kan være usikkert om fartøyer brukes
i næringsvirksomhet, med den følge at det også er usikkert hvilken
lov som gjelder. Komiteen merker
seg videre at regjeringen derfor vil revidere fritids- og småbåtloven,
blant annet for å klargjøre forskjellen mellom næringsfartøyer og
fritidsbåter, og støtter dette.
Komiteen viser til at SHT
etter Hugin-ulykken i Harstad i februar 2017 anbefalte at Sjøfartsdirektoratet burde
innføre særskilte kompetansekrav for førere av hurtiggående fartøyer
med inntil tolv passasjerer. Konkret anbefaler SHT et eget kurs
for førere av fartøy i næringsvirksomhet som gjør over 35 knop. Komiteen finner
det interessant at en klar majoritet av båteiere som har respondert
i båtlivsundersøkelsen gjennomført av KNBF i 2018, er enig i at
det bør innføres et eget hurtigbåtsertifikat. Komiteen viser videre til
at Redningsselskapet under høringen om Meld. St. 30 (2018–2019)
uttrykte et sterkt ønske om at det blir innført et eget høyhastighetssertifikat
for fritidsbåter fra 40 knop. Komiteen merker seg at regjeringen
vil vurdere om det bør innføres et eget teoretisk og praktisk kurs
for førere av fritidsbåter som kan oppnå større fart enn 50 knop,
og støtter dette. Komiteen imøteser
en rask avklaring av dette spørsmålet.
Komiteen viser til at en klar
majoritet av båteiere som har respondert i båtlivsundersøkelsen
gjennomført av KNBF i 2018, er enig i at det bør innføres påbud om
dødmannsknapp for hurtiggående båter. Komiteen merker seg at regjeringen
vil vurdere et krav om dødmannsknapp og bruk av denne i motorbåter,
og støtter dette.
Komiteen viser til kartleggingen
av fritidsbåtulykker gjennomført av SHT, som viser at hver fjerde omkomne
i 2018 var en utenlandsk turist som hadde leid båt. De som omkom,
hadde liten erfaring med å føre båt under de rådende forholdene. Komiteen merker seg
at omtrent 15 pst. av fritidsbåtulykker med omkomne de siste ti
årene har vært knyttet til utleie eller fisketurisme. Komiteen merker
seg videre at regjeringen vil vurdere om det bør stilles særskilte
krav til både leier og utleier av fritidsbåter, og at dette arbeidet
nå er igangsatt av Sjøfartsdirektoratet. I arbeidet skal det vurderes om
utleie av fritidsbåt er regulert på en slik måte at sikkerheten
for leietaker er tilstrekkelig ivaretatt. For å få et godt kunnskapsgrunnlag
skal Sjøfartsdirektoratet samarbeide med Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap og Fiskeridirektoratet. Komiteen viser til høringsuttalelsen
fra Redningsselskapet, der det blir anbefalt at havfisketurister
skal kunne bruke VHF på eiers lisens, forutsatt at eier har gitt
grunnopplæring til leietaker. Komiteen mener at det vil
være naturlig å vurdere dette som en del av arbeidet med utredningen som
Sjøfartsdirektoratet nå er i gang med.
Komiteen viser til at Redningsselskapet
i dag driver et frivillig register av småbåter, og at det er anledning til
frivillig registrering av fritidsbåter mellom 7 og 15 meter i Sjøfartsdirektoratets
skipsregister. Komiteen merker
seg at regjeringen på dette grunnlag ikke har planer om å innføre
et obligatorisk småbåtregister på nåværende tidspunkt, og at Redningsselskapet
i sin høringsuttalelse er enig i dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at 21 mennesker omkom i ulykker med fritidsbåt i 2018 og 28 omkom
i 2019. Alkohol var en medvirkende årsak i minst åtte av ulykkene
i 2018, mens russtatus er ukjent i ni av ulykkene. Disse medlemmer mener det
er på tide å harmonisere promillegrensen for båtførere med promillegrensen
på vei, og begrunner dette med faren for liv og helse. Det er imidlertid
ingen grunn til å senke promillegrensen hvis dette ikke følges opp
fra myndighetene slik at det blir en reell oppdagelsesrisiko. Skal
vi sikre at færre dør i rusrelaterte ulykker på sjøen, er det behov
for en holdningsendring, og disse medlemmer ber regjeringen
synliggjøre at den mener alvor med en nullvisjon for drepte på sjøen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre dagens promillegrense for føring av fritidsbåt
under 15 meter fra 0,8 promille til 0,2 promille.»
Disse medlemmer viser
til at det siden 2010 har vært krav til båtførerbevis for å føre
fritidsbåter med lengde over 8 meter eller motor på over 25 hk.
Kravet gjelder for alle som er født i 1980 eller senere. Båtførerbeviset
baserer seg på en teoretisk prøve, og det stilles i dag ingen krav
til praktisk kompetanse. For å føre fritidsbåt i størrelsen fra
15 til 24 meter må man ha fritidsskippersertifikat. Mange båter
har i dag stor motorkraft, og Båtlivsundersøkelsen fra 2018 viser
at trenden er at det blir flere fritidsbåter med høyt farts- og
skadepotensial. Disse
medlemmer merker seg at Redningsselskapet foreslår at det
bør innføres et høyhastighetssertifikat for fritidsbåter fra 40
knop, med både et teoretisk og praktisk kurs. Disse medlemmer støtter dette
og mener primært grensen bør settes på 40 knop, men ser at det kan være
grunner til at grensen skal heves noe, og ber derfor regjeringen
vurdere dette nærmere.
Et høyhastighetssertifikat
med en praktisk prøve for førere av raske båter vil kunne gi båtførere
av høyhastighetsbåter den nødvendige kompetansen og dermed trygge
den enkelte fører og andre sjøfarere. Samtidig må ikke grensen settes
for lavt, slik at terskelen for å kunne føre båt blir høyere for
folk flest.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et høyhastighetssertifikat som krever både
en teoretisk og en praktisk prøve.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet ønsker økte krav til føring av raske fritidsbåter.
Det gjelder strengere krav til opplæring, båtførerprøve og promillegrense. Disse medlemmer mener
regjeringen på faglig grunnlag må fastsette hvor grensen for å utløse
særlige tiltak settes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag til skjerpede regler for å føre
raske fritidsbåter, som f.eks. eget sertifikat, krav om praktisk
opplæring og prøve og redusert promillegrense til 0,2 promille.»