Kapittel 5. Tvisteløsning og
tilsyn mv.
§ 15 Tvisteløsningsorgan
Tvisteløsningsorganet
skal behandle tvister i saker etter §§ 7, 8, 9, 10, 11, 12 og 14.
Tvister kan bringes inn for tvisteløsningsorganet av en part eller
annen med rettslig klageinteresse.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
er tvisteløsningsorgan. Tvisteløsningsorganet kan nedsette en ekspertgruppe
som skal bistå ved avgjørelse av tvister. Ekspertgruppen skal normalt
ha deltakere med teknisk, økonomisk og juridisk kompetanse fra myndighetene til
sektorer som er berørt av tiltaket.
Nettoperatør plikter
å gi tvisteløsningsorganet, herunder ekspertgruppen, uhindret tilgang
til virksomheten og lokaler med utstyr, samt opplysninger som er nødvendige
for å kunne avgjøre tvister.
Tvisteløsningsorganet
skal fatte vedtak i saker etter § 7 uten ugrunnet opphold og senest
fire måneder etter at fullstendig anmodning om behandling er mottatt.
I saker etter §§ 8, 9, 10, 11 og 14 skal vedtak fattes uten ugrunnet
opphold og senest to måneder etter at fullstendig anmodning om behandling
er mottatt. Fristene kan kun fravikes i særlige tilfeller.
Så lenge en sak
er til behandling i tvisteløsningsorganet, kan ikke saken bringes
inn for tingretten.
Vedtak som er fattet
av tvisteløsningsorganet kan ikke påklages, men kan overprøves ved
søksmål for tingretten. Søksmål må bringes inn for tingretten innen to
måneder etter at vedtaket er forkynt for partene, jf. tvisteloven
§ 9-2 fjerde ledd.
Departementet kan
gi forskrift om organiseringen og saksbehandlingsreglene for tvisteløsningsorganet, og
om nettoperatørens plikt til å bistå i tvisteløsningen.
§ 16 Tilsyn
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
skal føre tilsyn med at krav fastsatt i eller i medhold av loven
er oppfylt. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan pålegge nettoperatør
å utlevere opplysninger som er nødvendige for gjennomføringen av
tilsynet.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
kan nytte bistand fra andre ved utførelsen av tilsynet og kan foreta kontroll
uten forhåndsvarsel.
Departementet kan
gi forskrift om tilsyn.
§ 17 Medvirkning ved stedlig tilsyn
Nettoperatør har
plikt til å sørge for at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har uhindret
adgang til fysisk infrastruktur og lokaler med utstyr knyttet til
pliktene etter loven. Plikten gjelder også for den som eier eller
har bruksrett til fysisk infrastruktur i bygning.
Den som har plikt
etter første ledd eller som utfører oppdrag for den som plikten
retter seg mot, skal gjøre nødvendig dokumentasjon tilgjengelig
for myndigheten og kan pålegges å være til stede under tilsynet.
§ 18 Pålegg om retting og endring mv.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
kan ved enkeltvedtak pålegge retting eller opphør av ulovlige forhold
og fastsette vilkår som skal sikre samsvar med krav fastsatt i eller
i medhold av loven. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan blant annet
gi pålegg om avtaleinngåelse mellom nettoperatører, om avtalevilkår
og om tilgang til infrastrukturen.