Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon
Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug,
viser til Representantforslag 8:26 S (2019–2020), om internasjonal
avtale om reduksjon av oljeproduksjon. Forslagsstillerne ber regjeringen
ta internasjonalt initiativ til opprettelse av en avtale med andre
oljeproduserende land for å fremme omstilling og begrense produksjon
av olje og gass.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til rapporter
fra FNs klimapanel (IPCC) som slår fast at klimaendringene og klodens
alvorlige tilstand først og fremst skyldes global produksjon og
bruk av fossil energi. Verdens klima- og miljøutfordringer drives
av en kombinasjon av sosiale og økonomiske forhold. Et endret klima
fører til stadig mer ekstremvær der kryosfæren smelter, havnivået
stiger, oversvømmelser fører til enorme ødeleggelser, og folks livsgrunnlag
forsvinner. Konsekvensene av å ikke handle raskt for å reversere
denne utviklingen er dramatiske.
Komiteen viser
til at klimaendringene er en global utfordring som må løses gjennom
internasjonalt samarbeid. Norge har tradisjon for å løfte fram viktige initiativ
som kan gi svar på store globale utfordringer. Multilateralt samarbeid,
med felles sett av internasjonale kjøreregler og gjensidige avtaler,
har vært et hovedspor i norsk utenrikspolitikk siden opprettelsen
av FN. Derfor er det nettopp multilateralt samarbeid som er overskriften
på Norges kampanje for en plass i FNs sikkerhetsråd fra 2021. Det
finnes knapt noe område der behovet for samarbeid mellom flest mulig
land viser seg mer tydelig enn når det gjelder klima og natur.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at en gruppe norske klimaøkonomer
nylig har publisert artikkelen «the case for a supply-side climate treaty»,
der de tar til ordet for et helt nytt samarbeid og egne avtaler
mellom fossilprodusentene. En slik avtale vil ifølge forskerne kunne
føre til en forsert overgang til fornybare energikilder, samtidig
som petroleumsprodusentene vil tjene mer pr. volumenhet fordi det
samlede tilbudet går noe ned. Med andre ord kan petroleumsprodusentene,
gjennom samarbeid, sikre økte inntekter i en overgangsperiode, samtidig
som klimagassutslippene går ned, fordi høyere pris på petroleum
på sikt gjør alternative energikilder relativt sett mer lønnsomme
i markedet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, har merket seg svarbrev (vedlagt
innstillingen) fra Olje- og energidepartementet (OED) datert 31. januar
2020 til energi- og miljøkomiteen, hvor departementet viser til
at petroleumspolitikken, inklusive planene for å få til utslippsreduksjoner
fra virksomheten, ble lagt frem for Stortinget i Prop. 80 S (2017–2018). Kvoteplikt
og CO2-avgift er hovedvirkemidlene
i klimapolitikken på norsk sokkel. Også i en verden som når målene
i Parisavtalen, vil det være behov for nye petroleumsinvesteringer
for å dekke verdens etterspørsel etter energi, selv om behovet vil
være mindre enn i dag. Dette skyldes blant annet at dagens felt
blir tomme. OED fremholder med andre ord at så lenge verden trenger
olje og gass, bør Norge være med og produsere den, lønnsomt og energieffektivt
og med lave utslipp.
Komiteen mener
at en rask overgang til fornybare energiformer, kombinert med nedtrapping
i bruk av fossil energi og økt bruk av karbonfangst og lagring, er
en sentral del av løsningen for å oppnå målene i Parisavtalen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener at fremtidige investeringer
derfor i størst mulig grad bør gå til fornybare energiformer.
Komiteen viser
til at denne saken dreier seg om hvorvidt Norge bør ta initiativ
til et samarbeid mellom fossilproduserende land med sikte på å supplere
Parisavtalen med en egen avtale om å begrense produksjon av petroleum.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at klimakrisen i stadig større grad samler
investorer, næringsliv, fagbevegelse, politikere og velgere verden
rundt om å utvikle bærekraftige nullutslippsløsninger som kan bidra
til å skape vekst innenfor rammen av planetens tåleevne. Internasjonalt
samarbeid på tvers av sektorer, industrier og landegrenser er nøkkelen
til å løse klimautfordringen.
Rammen omkring det
globale samarbeidet om å begrense oppvarmingen av kloden finner
vi i Parisavtalen. Denne legger i første rekke vekt på reduksjon
av det enkelte lands bruk av fossile energikilder, og har i liten grad
fokusert på produksjonsleddet.
Disse medlemmer viser til at
ideen bak forslaget i Dokument 8:26 S (2019–2020) er at ledende
oljeproduserende land skal forhandle fram en tilleggsavtale til
Parisavtalen om å samarbeide solidarisk om å legge gjensidige begrensninger
på hvor mye olje som fortsatt skal produseres, ettersom vi allerede
vet at det er påvist mer olje enn det som kan forbrukes om vi skal
nå målene i avtalen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at et internasjonalt initiativ
som sikter på å redusere global petroleumsproduksjon, i form av en
samarbeidsavtale mellom oljeproduserende land, kunne ha vært et
positivt virkemiddel til reduksjon i globale klimagassutslipp, om
det hadde vært gjennomførbart. Disse medlemmer ser imidlertid
store utfordringer med hvordan en slik avtale skulle kunne bli fremforhandlet
og deretter gjort forpliktende i dagens ganske brokete internasjonale
bilde.
Disse medlemmer mener at forslaget
heller ikke fullt ut tar hensyn til at petroleum ikke bare brukes til
forbrenning, men også til petrokjemi, noe vi fortsatt vil trenge
selv i en karbonnøytral verden, mens gass på sikt kan omdannes til
utslippsfri hydrogen via CCS.
Disse medlemmer vil i stedet
fremme et forslag om at det utarbeides en internasjonal sertifiseringsordning
for petroleumsprodusenter med utgangspunkt i beste praksis i markedet,
altså i tråd med de mål norsk olje- og gassindustri selv nå har
satt seg for utslippsreduksjoner i produksjonen. I denne sammenheng
viser disse medlemmer til
at en foreløpig presentasjon av disse nye målene ble gitt fra en
samlet norsk petroleumsbransje 6. januar i år, mens den endelige
klimarapporten fra KonKraft-samarbeidet, der LO er aktivt med, ble
framlagt fredag 28. februar 2020.
Disse medlemmer viser til at
en sertifiseringsordning kan bygge videre på dette gode initiativet
fra KonKraft, og at ordningen bør utvikles i nært samarbeid mellom
petroleumsindustrien og staten og i samarbeid med likesinnede land
og selskaper, i første rekke i Europa. Som ledd i dette bør det
utvikles standarder og krav om utvikling og utveksling av kompetanse,
seriøse arbeidsforhold og investering i og andel av aktivitet innen fornybar
energi.
Disse medlemmer viser til at
Norge ligger langt fremme internasjonalt på petroleumsproduksjon
med lave miljøavtrykk. Norsk olje- og gassindustri har satt mål
om å redusere sine klimagassutslipp med 40 pst. innen 2030 sammenlignet
med 2005, og videre til «nær null» i 2050. Bransjen har også sagt
at målene vil bli oppdatert i tråd med forsterkede norske og europeiske
utslippsmål etter hvert som de blir vedtatt. Elektrifisering av
oljeplattformer på norsk sokkel er ett av tiltakene som vil kunne
redusere klimagassutslipp ved produksjon raskt og effektivt, og
er allerede gjeldende politikk. En premiering av beste praksis i
reduksjon av klimagassutslipp ved petroleumsproduksjon skaper også
stimuli for utvikling av nye tilstøtende industrier, som havvind og
hydrogen, samt fangst, bruk, transport og lagring av karbon. Alt
dette bidrar til reelle kutt i utslipp, og gjør norsk petroleumsindustri
renere sammenlignet med de fleste andre produsenter.
Disse medlemmer viser til at
Europa er Norges største energimarked. Gjennom European Green Deal har
EU satt seg ambisiøse mål om å gjøre Europa karbonnøytralt innen
2050. Ikke minst skal det investeres massivt i fornybare energikilder
og energieffektivisering med sikte på å avkarbonisere EUs energisystem.
Disse endringene vil ha konsekvenser for Norge og vil i tiårene
fremover i betydelig grad påvirke rammene for norsk næringsliv og
industri. Samtidig er det en realitet at Europa fortsatt vil ha
behov for petroleumsprodukter i flere tiår, på veien mot karbonnøytralitet
innen 2050 og sannsynligvis også etter 2050, i form av utslippsfri
hydrogen og innsatsfaktorer til petrokjemisk industri. I en tid
der man i stadig større grad etterspør karbonfotavtrykket på alle
varer og tjenester, må man regne med at dette også vil bli etterspurt
for petroleumssektoren. En slik avtale ville derfor både kunne være
et bidrag til reduserte samlede utslipp og en fordel for de oljeprodusentene
som faktisk har fokus på lavest mulig utslipp i produksjonen, som
vår egen. Det vil derfor være i Norges og norsk industris sterke
interesse å være tidlig ute i utviklingen av disse standardene,
og å sikre at de er målbare og derved etterprøvbare. Vi bør dertil
kunne forvente et premium i markedet for aktører som tar del i ordningen,
og norske myndigheter bør arbeide internasjonalt for å fremme dette
prinsippet.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til at det opprettes en sertifiseringsordning
for petroleumsprodusenter med utgangspunkt i beste praksis i markedet,
i tråd med de mål for utslippsreduksjoner norsk petroleumsnæring
allerede har satt seg.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti støtter forslagsstillerne
i at klimautfordringene er globale, og at internasjonalt arbeid
må ha fokus framover, parallelt med at vi jobber med nasjonale mål
og strategier.
Disse medlemmer peker videre
på at petroleumspolitikken, inklusive planer for utslippsreduksjoner
fra virksomheten, er behandlet i Prop. 80 S (2017–2018), der kvoteplikt
og CO2-avgift er hovedvirkemidlene
i klimapolitikken på norsk sokkel.
Disse medlemmer mener at det
arbeidet en samlet olje- og gassindustri legger ned i å redusere
sine klimagassutslipp er av stor betydning. Så lenge verden trenger
olje og gass som energikilde, må denne være så ren som mulig å produsere.
Disse medlemmene mener derfor at så lenge olje og gass er en vesentlig
del av energimiksen, skal Norge være en leverandør av denne energien.
Disse medlemmer støtter regjeringens
arbeid med å støtte opp under klimasamarbeidet gjennom Klimakonvensjonen
og Parisavtalen, og mener dette er en god måte å jobbe internasjonalt
på. Disse medlemmer ser
at Norges rolle i å bidra internasjonalt også kan gå gjennom forskning
og utvikling av nye teknologier for å få opp andelen fornybar energi,
og for å få opp antallet forbrukere som kan anvende fornybar energi fremfor
fossil energi.
Disse medlemmer ser at Norge
sin rolle i å være pådriver for et avtaleverk som forslagsstillerne
ønsker, vil være svært krevende, og mindre formålstjenlig enn å jobbe
langs de linjer som vi allerede gjør.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at verdens energibehov vil
fortsette å vokse i takt med velstandsutviklingen i store deler
av verden. Dette vil bidra til å løfte mennesker ut av fattigdom
og styrke levestandarden til millioner av mennesker. Dette vil gi
stort rom for høye investeringer i fornybar energi, men det vil
også gi store muligheter for fortsatt høy produksjon av olje og
gass.
Veien til fullt ut
fornybare energikilder kommer i mange tiår fremover til å komme
fra petroleumsproduksjon. Gassproduksjon vil eksempelvis kunne være en
effektiv bro mellom kullkraft og fornybar energi.
Norsk olje- og gassproduksjon
er hovedforklaringen på det velstandsnivået Norge har klart å etablere
de siste 40–50 årene. Inntektene fra produksjonen har gitt både
direkte og indirekte finansielle muskler til å investere i både
velferd og muligheter for øvrig industriutvikling.
Disse medlemmer mener derfor
det ville være fullstendig meningsløst at Norge som et oljeproduserende
land tok initiativ til å begrense oljeproduksjonen. Forslaget fra
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil etter disse medlemmers syn være en
oppskrift på høyere globale og nasjonale energipriser. Forslaget
vil vanskeliggjøre velstandsutvikling i andre deler av verden, og
det vil redusere mulighetene for å finansiere teknologiutvikling
som på sikt vil føre til lavere globale utslipp.
Disse medlemmer mener derimot
på denne bakgrunn at det må legges til rette for videre utvikling
av norsk olje- og gassproduksjon.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til forslaget om at Norge skal ta initiativ til en internasjonal
avtale om reduksjon av oljeproduksjon. Flertallet tar som utgangspunkt
at norsk klimapolitikk utformes i tråd med FNs klimakonvensjon og
den tilhørende Parisavtalen, og at våre forpliktelser og mål er knyttet
til internasjonal klimapolitikk på den måten. Videre legger flertallet til
grunn at mål og virkemidler for oljesektoren er regulert gjennom
internasjonale avtaler, samtidig som aktørene selv, for eksempel
Equinor, lanserer stadig mer forpliktende og omfattende klimaambisjoner. Flertallet er
enige i det som er nevnt om hovedvirkemidlene for utslippsmål på
sokkelen og utgangspunktet for behovet for en rask overgang til
fornybare energiformer, kombinert med nedtrapping i bruk av fossil
energi og økt bruk av karbonfangst og lagring. Dette er sentrale
deler av løsningen for å oppnå målene i Parisavtalen, innenfor sektoren.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, ser det ikke som sannsynlig at en
slik bredt tilsluttet og forpliktende avtale mellom verdens oljeproduserende
land vil være på plass i overskuelig fremtid, selv om Norge tok
et initiativ til dette – selv gjennom FN-systemet. Dette flertallet vil vise til
den betydelige forskjellen som eksisterer, både hva gjelder klimaambisjoner
og den generelle politiske situasjonen i de ulike landene som skulle
samarbeidet om en slik avtale. Dette flertallet vurderer at
viljen til å inngå en slik forpliktelse vil være varierende og utgjøre
et svært krevende utgangspunkt for eventuelle forhandlinger. Dette flertallet ser
ikke at forslaget slik det ligger, kan resultere i noen håndfast
og forpliktende avtale på dette området, og med det oppnå raskere
resultater enn det som følger av de avtaler og forpliktelser vi
allerede er en del av.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at regjeringer i hele verden planlegger å produsere omtrent
50 pst. mer fossil energi innen 2030 enn det som vil være i tråd
med målet om ikke å øke global oppvarming mer enn 2 grader. Det
er 120 pst. mer enn det som er mulig for å nå 1,5-graders målet.
Dette gapet oppstår på grunn av ambisiøse nasjonale planer om økt utvinning,
subsidier til fossilprodusenter og andre nasjonale støtteordninger
som bidrar til økt produksjon.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig å gjøre noe med etterspørselen etter fossile energikilder, men
det er likevel nødvendig og mulig å sette noen tak på mengden som
produseres, og som dermed gir et press til økt forbruk. Statsråden
viser i sitt svarbrev til komiteen til at Norge har en effektiv
og klimavennlig produksjon av olje og gass sammenlignet med andre land.
Om en ren produksjon skulle vært et fortrinn, forutsetter det at
andre land med mer forurensende produksjon reduserer produksjonen
tilsvarende. Det er det dessverre ingenting som tyder på at kommer
til å skje uten at det tas internasjonale initiativ for å begrense produksjonen
totalt sett og allokere produksjon til den mest klimavennlige produksjonen.
Det er nødvendig å anerkjenne at for høy produksjon av olje, gass
og kull er med på å forverre klimaendringene.
Disse medlemmer viser til at
dersom klimamålene skal nås, er det ikke mulig at alle styrer etter
politikken om økt leting og utvinning av fossile energikilder uten
en øvre begrensning.
Disse medlemmer viser til at
andre oljeproduserende land nevner «diversifisering av økonomien»
for å gjøre seg mindre oljeavhengig som en del av målet de har sendt
inn under Parisavtalen. Det er derfor ingen motsetning mellom å
følge Parisavtalen og å planlegge for redusert produksjon.
Disse medlemmer peker på at
det er mulig å arbeide for en avtale med øvrige oljeproduserende
land om et endelig tak på oljeutvinning, eller en annen form for
produksjonsbegrensning, ikke i stedet for, men som et tillegg til
Parisavtalen. En slik avtale kan fungere som en forsikring dersom
målene fra Parisavtalen ikke nås og etterspørselen etter olje og
gass ikke går tilstrekkelig raskt ned, og hvor ukontrollerte klimaendringer
vil være resultatet. Den vil også være en forsikring mot land som
ikke gjennomfører klimatiltak, og hvor fossil energi kan bli billigere
fordi andre land går over til fornybar energi. En slik avtale vil
kunne presse opp prisene, noe som i et globalt perspektiv er nødvendig
for en raskere omstilling til fornybare energibærere.
Under FNs klimakonvensjon
og Parisavtalen er det i utgangspunktet kun regnskap med utslipp
innenfor eget territorium. Men det er ingenting som begrenser landenes
innsats til dette – man er oppfordret til å gjøre tiltak selv om
de ikke kommer med på dette regnskapet. Parisavtalen har blant annet
en målsetting om å gjøre finansstrømmer forenlige med togradersmålet. Disse medlemmer mener
det må stilles spørsmål om nye store investeringer i petroleumssektoren
vil være i tråd med dette målet.
Disse medlemmer mener derfor
det er nødvendig at Norge tar initiativ til en slik avtale og blir
med i en diskusjon om hvordan dette kan utformes.
På den bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta et internasjonalt initiativ til en avtale med
andre oljeproduserende land for å fremme omstilling og begrense
produksjonen av olje og gass.»
Disse
medlemmer er enige med forslagsstillerne i at det trengs tiltak
på produksjonssiden i tillegg til etterspørselssiden for å redusere
klimagassutslippene fra fossil energi. Ledende samfunnsøkonomer
har lenge argumentert for at redusert norsk oljeproduksjon kan være
et effektivt klimatiltak, og at kun deler av en nedgang i norsk
oljeproduksjon vil bli erstattet av økt produksjon i andre land. Disse medlemmer mener derfor
norsk petroleumsproduksjon må reduseres av klimahensyn, og at det
er uansvarlig å lete etter mer olje og gass i en verden som allerede
har funnet mer fossil energi enn man kan brenne hvis man skal nå
målene i Parisavtalen.
Disse medlemmer mener Norge
bør gå foran, slik Miljøpartiet De Grønne flere ganger har tatt
til orde for, ved å stanse åpning av nye olje- og gassfelt på norsk sokkel
og starte en gradvis og planmessig utfasing av petroleumsvirksomheten.
Det vil styrke Norges troverdighet og posisjon i internasjonale
klimaforhandlinger, bidra til reduserte globale utslipp, og gi tid
til å omstille Norge til et bærekraftig lavutslippssamfunn i stedet
for å vente på en markedsstyrt krasjlanding når oljeetterspørselen
begynner å falle.
Disse medlemmer mener det
vil være naturlig at Norge søker samarbeid med andre olje- og gassproduserende
land om å begrense petroleumsproduksjonen av klimahensyn.