Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
vil understreke at Norge har gjennomgående gode helse- og omsorgstjenester
med stor tillit i befolkningen. Likefullt finnes det områder der
vi har utfordringer, og der vi må bli bedre. Komiteen mener at arbeidet
med å gi trygge tjenester med god kvalitet er et overordnet mål
for helsetjenesten. Arbeidet med å forebygge og forhindre pasientskader
må ha stort fokus, og pasientsikkerhetsarbeidet må være implementert
i alle deler av helsetjenesten, fra klinikkene til styrerommene.
Folk må ha tillit til at det offentlige helsevesenet gir trygge
tjenester, og at risiko for uheldige hendelser er redusert til det
minimale. Komiteen vil
understreke at dette krever et systematisk arbeid på alle nivå.
Komiteen viser til at meldingen
først og fremst ser områder der vi har utfordringer og behov for
forbedring. Komiteen understreker
at meldingen dermed ikke gir et helhetlig bilde av kvaliteten i
helsetjenesten. Når meldingen har oppmerksomhet på risikoområdene,
blir de positive sidene ikke så godt synlige.
Komiteen viser til at denne
meldingen, Meld. St. 9 (2019–2020) Kvalitet og pasientsikkerhet
2018, er en av de årlige meldingene som regjeringen har lagt fram
for Stortinget de siste årene om kvalitet og pasientsikkerhet i
helsetjenesten. Komiteen mener
at det er riktig og viktig å sette kvalitet og pasientsikkerhet
på dagsordenen årlig, også i Stortinget. Komiteen viser til Meld. St. 10
(2012–2013) Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten,
som inneholdt nasjonale mål og tiltak for et mer systematisk pasientsikkerhetsarbeid
i norsk helsetjeneste. Blant annet å etablere et femåring nasjonalt
program for pasientsikkerhet, der det ble satt mål om å redusere
andelen pasientskader med 25 prosent fra 2012 til 2018, målt etter
metoden Global Trigger Tool (GTT-undersøkelsen). Det ble også vedtatt
å gjennomføre en bred utredning om hvordan samfunnet bør følge opp
alvorlige hendelser og mistanke om lovbrudd i helse- og omsorgtjenesten,
og NOU 2015:11 Med åpne kort – Forebygging og oppfølging av alvorlige
hendelser i helse- og omsorgstjenestene ble lagt frem i november 2015.
Komiteen er kjent med at 13
prosent av pasientoppholdene i 2013 var forbundet med minst én skade. Ifølge
GTT-undersøkelsen 2018 oppsto det en pasientskade ved 11,9 prosent
av somatiske sykehusopphold i Norge, mot 13,7 prosent i 2017. Etter
en periode med uendret omfang av pasientskader er dette det laveste
nivået som har vært målt siden GTT-undersøkelsen ble startet opp
i 2010. I 2018 var de hyppigste typene av pasientskader legemiddelrelaterte
skader, skader knyttet til kirurgi og urinveisinfeksjon. Komiteen ser
positivt på at andelen pasientskader er redusert fra i fjor til
i år, men understreker samtidig at målet om å redusere andelen pasientskader
med 25 prosent fra 2012 til 2018, det vil si til 10,3 prosent, ikke
er nådd. Komiteen viser til
at sykehusopphold innenfor rehabilitering, pediatri og psykiatri
ikke er med i undersøkelsen, og at undersøkelsen bare omfatter skader
oppstått ved sykehusopphold som har vart over 24 timer. Komiteen merker seg
at Helsedirektoratet har etablert et prosjekt for å videreutvikle
GTT-undersøkelsen, slik at det er mulig å få en bedre forståelse
av hvorfor skader oppstår. Komiteen støtter dette og mener
det også bør vurderes å utvide undersøkelsen til å omfatte flere
tjenesteområder for å få et mer helhetlig bilde av andelen pasientskader.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener at den årlige meldingen
om kvalitet og pasientsikkerhet bør omtale GTT-undersøkelsen på
en mer grundig måte, og at det bør settes nye nasjonale mål for
reduksjon i andelen pasientskader.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det er nødvendig med en ny, overordnet stortingsmelding om kvalitet
og pasientsikkerhet i norsk helsetjeneste, med tydelige målsettinger for
dette området og konkrete tiltak.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en ny, overordnet stortingsmelding om kvalitet
og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenestene, med konkrete
mål og tiltak som følges opp med årlige statusmeldinger.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at et av hovedmålene i pasientsikkerhetsprogrammet har vært
å redusere omfanget av pasientskader. NRK Sørlandet dekker for tiden
en omfattende sak om en lege ved Flekkefjord sykehus som i årevis
har lemlestet og skadet pasienter. Han har til tross for dette fått
lov til å videreføre sitt ordinære arbeid som ortoped ved sykehuset
i Kristiansand, en spesialisering vedkommende for øvrig ikke innehar. Disse medlemmer viser
til at tilsynssakene fortsetter å komme, og at det har ført til
at fylkeslegen har bedt Helsetilsynet om å granske legen. Først
etter et massivt press valgte sykehusledelsen å ta den aktuelle
legen ut av operativ tjeneste. Disse medlemmer viser til
at per 24. februar 2020 har minst 300 pasienter fått tilbud om ny
vurdering etter å ha blitt operert i Flekkefjord eller Kristiansand.
Disse medlemmer deler befolkningens
bekymring for pasientsikkerheten. Disse medlemmer viser til
at det er vanlig praksis i politiet å ta politibetjenter ut av tjeneste
når de er under etterforskning. Slik praksis bør også etableres
for leger og annet helsepersonell, nettopp for å sikre befolkningens
tillit til helsevesenet og at de i møte med sykehus er trygge på
at de får god pasientbehandling. Disse medlemmer mener dette hensynet
bør vektes tyngre enn legens ønske om å fortsette på jobb, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en fast praksis for at leger og annet helsepersonell
tas ut av operativ tjeneste mens de er under gransking/etterforskning
for systematisk, grov og alvorlig feilbehandling av pasienter.»
Disse medlemmer understreker
at det på ingen måte er akseptabelt at leger ikke forvalter sine
oppgaver på en god og forsvarlig måte. Det er alvorlig at man nå har
kommet i en situasjon der flere pasienter har opplevd grov feilbehandling. Disse medlemmer viser til
at førsteamanuensis Olav Molven står bak en grundig undersøkelse
som er gjort i Norge for å kartlegge hva som skal til for at Statens
helsetilsyn råder politiet til å straffeforfølge leger og sykehus/foretak
for uforsvarlig behandling av pasienter. Molvens undersøkelse gjelder perioden
2002–2008, og oversikten viser at det innledes straffesak mot leger
eller sykehus i mindre enn én av 100 tilsynssaker.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at dette i realiteten et system
der «ingen» straffes, fordi Statens helsetilsyn svært sjelden råder
politiet til å ta ut tiltale. Disse medlemmer mener helsepersonell
som har brutt loven og utført alvorlige og grovt uaktsomme feilbehandlinger,
må bli fulgt opp av påtalemyndighetene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle saker hvor Helsetilsynet konkluderer
med at helsepersonell har brutt loven og utført systematiske, alvorlige
og grovt uaktsomme feilbehandlinger, blir fulgt opp av påtalemyndighetene.»
Disse medlemmer viser
til at leger og annet helsepersonell som systematisk har grovt og
uaktsomt utsatt pasienter for alvorlige feilbehandlinger, i hovedsak
risikerer å miste autorisasjonen sin. I de mest alvorlige tilfellene
er strafferammen tre måneder. Disse medlemmer mener det
ikke er tilstrekkelig at personer som har lemlestet og skadet pasientene
sine systematisk over tid, får strafferabatt kun fordi forholdet skjedde
i helsevesenet.
Med bakgrunn i dette
fremmer disse
medlemmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag om å utvide strafferammen for
helsepersonell som blir dømt for grov og systematisk feilbehandling
av pasienter, med sikte på en økning fra dagens maksstraff på tre
måneder.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at sykehus etter norsk straffelov
risikerer å bli ilagt foretaksbot ved alvorlig svikt. Disse medlemmer ser
ikke verdien av en slik straffereaksjon, da den kun går ut over
sykehusets økonomi og pasientbehandlingen. Disse medlemmer mener det er
viktigere å ha reaksjonsformer som stiller folk til ansvar og ikke
går utover tilbudet til pasientene.
Disse medlemmer viser til
at det etter dagens lovverk ikke finnes gode reaksjonsformer overfor
sykehusledelse som systematisk og grovt har forsømt sitt ledelsesansvar.
Det eneste de i dag risikerer, er å miste lederjobben, beholde lønnen
og andre goder og bli overført til en annen stilling. Dette mener disse medlemmer ikke
er tilstrekkelig, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag om å avvikle foretaksbot som
en straffereaksjon overfor helseforetak og foreslå en annen egnet
straffereaksjon overfor ledelse som systematisk og grovt har forsømt sitt
ledelsesansvar.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at helsepersonell ifølge lov om helsepersonell § 4 skal utføre
sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull
hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets
karakter og situasjonen for øvrig. Virksomheter som yter helse-
og omsorgstjenester, skal ifølge loven § 16 organiseres slik at
helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. Disse medlemmer viser
til at det ifølge loven kan gis ulike reaksjoner ved brudd på lovens
bestemmelser, slik som advarsler, tilbakekall eller begrensning
av autorisasjoner, lisens eller spesialistgodkjenning. Statens helsetilsyn
kan også suspendere autorisasjon m.m. inntil det er tatt endelig
beslutning i saken. Disse
medlemmer mener den mest hensiktsmessige reaksjonen alltid
bør benyttes, der også pasienters tillit til helsetjenesten må vektlegges.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er grunnleggende uenige
med medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti
i forslagene som går i retning av mer individuell straff og mindre
systemansvar i pasientsikkerhetsarbeidet, og forslaget om å fjerne
dagens regler om foretaksstraff. Spørsmålet om endring i straffeansvaret
for helsepersonell ble grundig behandlet av Ariansonutvalget i NOU
2015:11, punkt 7.8.2. Utvalget mente at administrative reaksjoner
gjennomgående vil være bedre egnet enn straff for å ivareta hensynet
til pasientsikkerhet mv. I grove tilfeller vil det imidlertid kunne
være på sin plass også med straff, men utvalget mente generelt sett
at det ikke er grunn til å gi strafforfølgning en større plass enn
i dag ved alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene. Straff
bør reserveres for de særlig markante avvikene fra forsvarlig praksis. Utvalget
sluttet seg til riksadvokatens uttalelse:
«[…] helsepersonale
har som oppgave å yte behandling – ikke sjelden av livreddende karakter
og under tidspress – hvor konsekvensene av små feil lett blir katastrofale.
Det har også en viss vekt at en for intensiv straffeforfølgning
kan lede til dårligere behandlingstilbud totalt sett. Overdreven
engstelse for konsekvensene av å begå feil, kan medføre uheldig
ressursbruk for å gardere seg mot kritikk og straffeforfølgning.»
Disse medlemmer mener at det
som riksadvokaten her gir uttrykk for, er viktig. Disse medlemmer legger til
grunn, som Ariansonutvalget, at helsepersonell og ledere i helse-
og omsorgstjenesten i sin alminnelighet gjør sitt beste, og at en
kun helt unntaksvis har å gjøre med helsepersonell eller ledere
som ønsker å skade eller som opptrer grovt uaktsomt. I de sjeldne
tilfeller det er forsettlige eller grovt uaktsomme handlinger eller unnlatelser
som ligger til grunn for en alvorlig hendelse, må det være mulighet
for strafforfølgning. For eksempel dersom helsepersonell bevisst
forsømmer sine plikter, utfører arbeidet skjødesløst eller unnlater
å utføre oppgaver av bekvemmelighetsgrunner, vil det kunne være aktuelt
med straffansvar. Det samme vil kunne gjelde ved tilsidesettelse
av rutiner uten faglig grunn og uten at en særlig krevende arbeidssituasjonen
gjør det umulig å utføre alle de konkurrerende oppgavene.
Disse medlemmer vil understreke
at terskelen for strafforfølgning samtidig ikke må være så høy at
det strider mot den allmenne rettsoppfatningen, og mener at det
i alvorlige og omfattende saker kan være riktig ut fra flere grunner
å ta helsepersonell ut av tjeneste mens saken er under etterforskning,
slik også dagens regler åpner for. Disse medlemmer viser til
at Ariansonutvalget ikke så behov for endringer i helsepersonelloven § 67
eller andre straffebud. Utvalget så heller ikke behov for nye straffebud
som spesielt rammer forhold knyttet til alvorlige uønskede hendelser
eller oppfølgingen – eller mangel på oppfølging – av slike hendelser. Disse medlemmer støtter
disse vurderingene.
Disse medlemmer viser til
at de internasjonale anbefalingene i pasientsikkerhetsarbeid er
entydige: Det er behov for økt fokus på system- og ledelsesansvar fremfor
individansvar. Det mener disse medlemmer også gjelder
i saken om feilbehandlinger ved Sørlandet sykehus. Disse medlemmer mener at fokus må
snus mot de bakenforliggende årsakene til at noe går galt. Det er
svært viktig at tilsynsmyndigheten kan fange opp og korrigere når
det er systemer som svikter. Dette er tilsynsmyndighetene bedre
egnet til enn påtalemyndigheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at god pasientsikkerhet
forutsetter at helseforetakene lærer av uønskede hendelser. Da er
det viktig at ansatte melder om hendelsene i avvikssystemet, også
nestenulykker, slik at det er mulig å gjøre systematisk forbedringsarbeid. Flertallet viser
også til at Riksrevisjonens undersøkelser i 2016 tok opp disse utfordringene,
jf. Dokument 3:2 (2016–2017) Undersøkelse av helseforetakenes håndtering
av uønskede hendelser. Rapporten viste at helseforetakene i liten grad
brukte informasjon fra avviksmeldingene til å identifisere risikoområder
og forbedringsmuligheter, og at styrene i liten grad var involvert
i hvordan helseforetakene arbeider med uønskede hendelser. Flertallet merker
seg at Riksrevisjonen anbefalte at helseforetakene sørger for at
ledelsen på alle nivå legger til rette for at det er kultur for
å melde fra om og lære av egne og hverandres feil. Flertallet registrerer at
Riksrevisjonen ennå ikke har avsluttet saken (jf. Dokument 3:2 (2019–2020)
Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige selskaper
– 2018). Det er fortsatt variasjon mellom helseforetakene i antall
meldte hendelser. Variasjonen i helseforetakenes meldepraksis har
økt siden 2015. Helseforetakene har fremdeles utfordringer nå det
gjelder meldekultur og læring av meldte hendelser. Flertallet forutsetter at
regjeringen nå sikrer en kultur og tydelig praksis der helseforetakene
lærer av uønskede hendelser og sørger for en god meldekultur i alle
helseforetak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget, med regjeringspartienes støtte, vedtok å avvikle
meldeordningen i spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 i 2019. Dermed
skal helseinstitusjoner som var omfattet av lovparagrafen og ordningen, ikke
lenger sende melding til Helsedirektoratet om hendelser som har
ført til eller kunne ført til betydelig personskade. Disse medlemmer viser
til at dette var den mest brukte meldeordningen i helsetjenesten,
med om lag 10 000 årlige meldinger. Disse medlemmer mener det
var et stort feilgrep å avvikle ordningen, og at dette har svekket
muligheten for å få til en praksis der man kan melde sanksjonsfritt
med tanke på læring i egen organisasjon og på tvers i helsetjenesten,
noe som er det mest grunnleggende i pasientsikkerhetsarbeidet. Det skal
fortsatt meldes om alvorlige hendelser til Statens helsetilsyn og
Statens undersøkelseskommisjon, men disse meldeordningene vil aldri
erstatte den meldeordningen som ble avviklet, og er forbeholdt de
mest alvorlige tilfellene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det ikke er dokumentert at meldeordningen har hatt
tilsiktet effekt for læring innad eller på tvers av helseforetakene
eller for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Flertallet mener derfor at
ressursene brukes bedre gjennom den viktige varslingsordningen ved
alvorlige hendelser.
Flertallet viser til at både
Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslo å avvikle Statens undersøkelseskommisjon
for helsetjenesten i sine alternative budsjett for 2020, uten å
sette av midler til å gjenopprette meldeordningen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at meldeordningen burde utvikles,
ikke avvikles. Dette
medlem viser til at Ariansonutvalget (NOU 2015:11) foreslo
å videreføre meldeordningen til kommunene. Dette medlem viser til at
å opprette meldeordningen igjen, etter at regjeringen avviklet den,
vil kreve lovendring, slik at de budsjettmessige konsekvensene kan
være usikre det første året.