Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt
Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Samferdselsdepartementet
i denne proposisjonen foreslår flere endringer i lov 18. juni 1965
nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven). Forslagene gjelder endringer
i reglene om førerkortrettet opplæring, yrkessjåføropplæring og
opplæring av utrykningsførere.
Komiteen merker seg at formålet
med endringene er blant annet å sikre tydeligere lovhjemler for
dagens forskriftsreguleringer knyttet til godkjenning og tilsyn.
Behovet for en tydeliggjøring av hjemmelsbestemmelsene på området
er blant annet påpekt av Sivilombudsmannen. Komiteen merker seg at det
videre foreslås å etablere hjemmel for enkelte nye forskriftsreguleringer.
Disse skal bidra til å sikre at føreropplæringen har god kvalitet
og at tilsynsmyndighetene har de rette virkemidlene for å reagere
mot brudd på regelverket, også mot ulovlig trafikkopplæringsvirksomhet.
Det overordnede formålet med disse endringene er å styrke trafikksikkerheten.
Endringene vil videre gi en bedre sammenheng med lignende godkjennings-
og tilsynsregler på andre områder innenfor vegtrafikklovgivningen.
Komiteen merker seg at det
foreslås enkelte endringer i bestemmelsene om øvingskjøring, blant
annet en hjemmel for å kunne stille krav til elev og ledsager. Krav
til ledsager, for eksempel om registrering, vil kunne bidra til
å bevisstgjøre vedkommendes rolle og ansvar samt bidra til å forhindre
at ulovlig opplæringsvirksomhet mot vederlag kamufleres som privat
øvingskjøring.
Komiteen merker seg at endringene
åpner for å stille krav om etterutdanning og regodkjenning av utdanningspersonell
og faglige ledere. Innenfor trafikkskolebransjen er det i dag stor
forskjell på kompetansen både hos de faglige lederne og trafikklærerne.
Dette skyldes delvis at de er utdannet på forskjellig tidspunkt med
ulike kompetansekrav, og delvis at enkelte selv har sørget for å
oppdatere egen kompetanse. Komiteen merker seg at dagens
forskrifter stiller krav om faglig utvikling hos undervisningspersonell
samt krav om etterutdanning for å undervise i enkelte klasser. Det
er imidlertid ikke et generelt krav om etterutdanning for alle trafikklærere
i dag.
Komiteen merker seg at forslaget
sikrer klar hjemmel for å fastsette nye forskriftsreguleringer om periodisk
etterutdanning av trafikklærere og faglige ledere, strengere kompetansekrav
til faglige ledere/trafikklærere som skal utføre særlig krevende
oppgaver (som der den faglige lederen skal bidra i utdanningen av nye
trafikklærere), samt krav til kursarrangør.
Komiteen merker seg at hjemmelen
for dagens tilsynsreaksjoner gjøres tydeligere ved denne lovendringen.
I tillegg foreslås det en hjemmel for å innføre tilsynsreaksjonen
tvangsmulkt. Tvangsmulkt kan være aktuelt der det avdekkes avvik
og gis pålegg om retting, men hvor forholdet ikke rettes innen fristen.
Det kan da for eksempel treffes et vedtak om at en bestemt sum betales
jevnlig fra forholdet skulle vært rettet og frem til det rettsstridige
forholdet opphører. Denne reaksjonen kan også brukes mot de som
driver ulovlig virksomhet.
Komiteen merker seg også at
det foreslås en hjemmel for å innføre godkjennings- og tilsynsgebyr, slik
det er gjort på lignende områder i vegtrafikkloven. Tilsvarende
endringer foreslås for yrkessjåføropplæring og opplæring av utrykningsførere
så langt det passer.
Komiteen mener en god føreropplæring
skal være forebyggende og bidra til å nå nullvisjonen for hardt
skadde og drepte i trafikken. Komiteen mener det er riktig
å sikre tydeligere lovhjemler for dagens forskriftsreguleringer
knyttet til godkjenning og tilsyn.
Videre vil komiteen påpeke
at det å innføre krav til registrering, kurs eller veiledning for
ledsager vil kunne gi kjøreelever mindre mengdetrening, bli mer
byråkratisk og dermed ikke virke etter hensikten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at det i proposisjonen åpnes for en hjemmel for å kunne stille krav
til ledsager, for eksempel om registrering. Dette er for å forhindre
at ulovlig opplæringsvirksomhet mot vederlag kamufleres som privat øvelseskjøring. Flertallet vil
understreke at kravet til registrering i tilfelle må gjøres så enkelt
som overhodet mulig for ledsagerne. Flertallet forventer at en
slik løsning blir digital, for eksempel på «Din side» på vegvesen.no
eller via en brukervennlig og enkel mobilapplikasjon. Registreringsløsningen
må legges opp på en slik måte at den oppleves som enkel og relevant.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at en slik registreringsplikt ikke alene vil bidra til å forhindre
at aktører driver ulovlig opplæringsvirksomhet. Da må det andre
virkemidler til.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener trafikksikkerhetsarbeidet er en viktig
del av samferdselspolitikken. En nullvisjon om ingen drepte eller
hardt skadde i vegtrafikken er en av hovedprioriteringene. Disse medlemmer viser
til at flere høringsinstanser påpeker at lovendringen vil føre til økonomiske
konsekvenser knyttet til etterutdanning, men at betydningen først
kan vurderes når kravene blir utformet detaljert i forskriftsrunden. Disse medlemmer vil
påpeke at forskriftene må utformes på en måte som ikke gir utilbørlige
ulemper for mindre opplæringsinstitusjoner med få ansatte.