Departementets
vurderinger
For å få et velfungerende
indre marked med handel over landegrensene og like konkurransevilkår
for de næringsdrivende er det avgjørende at forbrukernes rettigheter
ivaretas i hele EØS-området. For forbrukere, næringsdrivende og
samfunnet for øvrig er det viktig at håndhevingsorganene har det
verktøyet de trenger for å kunne avdekke overtredelser og for å
kunne handle raskt og effektivt når de avdekker en overtredelse.
Forordningen innebærer en modernisering og styrking av det felleseuropeiske
samarbeidet om håndheving.
For forbrukerne vil
håndhevingsorganenes adgang til å bli enig med næringsdrivende om
avhjelpende tiltak, for eksempel kompensasjon, gjøre det vesentlig
enklere å få gjennomslag for sine rettigheter. I dag må forbrukerne
fremme et separat sivilrettslig krav gjennom det utenrettslige tvisteløsningssystemet
eller domstolene for å få avhjelp i sin konkrete sak. Effektive
mekanismer for å håndheve forbrukervernreglene er en viktig funksjon
i markedet og forventes å bidra til et mer velfungerende marked
på sikt.
I henhold til EØS-avtalen
artikkel 93 nr. 2 skal beslutninger i EØS-komiteen treffes ved enighet
mellom EU på den ene siden og EFTA-statene, som opptrer samstemt,
på den andre. Det følger av artikkel 103 nr. 1 at beslutningen først
blir bindende for Norge etter at man har meddelt de andre partene
at de forfatningsmessige kravene er oppfylt, det vil si at Stortinget
har gitt sitt samtykke.
Barne- og familiedepartementet
tilrår samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr.
172/2019 av 14. juni 2019 om innlemmelse av forordning 2017/2394
om forbrukervernsamarbeid i EØS-avtalen.