4.1 Hensynet til åpenhet
Åpenhet og sikkerhet
kan etter omstendighetene være verdier som kan stå i motstrid, og
som må balanseres mot hverandre.
Det følger av Grunnloven
§ 84 at Stortinget skal holdes for åpne dører med mindre noe annet
fastsettes ved stemmeflertall. Det følger videre av Stortingets
forretningsorden § 78 at adgangen til tilhørerplassene må være så
fri som mulig innenfor de ordensreglene som gjelder for bygningen.
Presidentskapet har vurdert
om det uttrykkelig bør fremgå at det ved anvendelse av sikkerhetsloven skal
legges særskilt vekt på krav til åpenhet. Det vises i denne forbindelse
til at hensynet til åpenhet er løftet særlig frem i lignende regelverk
for den svenske riksdagen.
1. april 2019 trådte
en ny lov om «Säkerhetsskydd i riksdagen och dess myndigheter» i
kraft. Bakgrunnen for loven var at Riksdagen i mai 2018 vedtok en
ny sikkerhetslov som gjorde det nødvendig å revidere de eksisterende
reglene om sikkerhetslovens anvendelse for Riksdagen. I loven § 4
andre ledd heter det:
«Vid utformingen
av säkerhetsskyddet i riksdagen og Riksdagsförvaltningen ska öppenhet
gentemot allmänheten og företredäre for massmedierna särskilt beaktas.»
Og videre i § 8
første ledd:
«Den fysiska säkerheten
ska utformas så att enskildas rätt att röra sig fritt inte inskränks
mer än nödvändigt.»
Presidentskapet mener at det
også i det norske regelverket er ønskelig å løfte frem hensynet
til åpenhet slik at det sikres at hensynet til åpenhet særlig vektlegges
i det forebyggende sikkerhetsarbeidet. Presidentskapet foreslår derfor
at det i bestemmelser om sikkerhetslovens anvendelse for Stortingets
administrasjon § 1 tas inn et nytt annet ledd med følgende ordlyd:
«Ved
håndtering av risiko og fastsettelse av et forsvarlig sikkerhetsnivå
skal det tas særskilt hensyn til åpenhet om Stortingets parlamentariske
virksomhet, slik at allmennhetens og medienes tilganger ikke innskrenkes
mer enn nødvendig.»
Presidentskapet understreker
at selv om hensynet til åpenhet her løftes frem som et viktig hensyn, innebærer
dette ikke at åpenhet alltid vil være avgjørende. Bestemmelsen vil
imidlertid sikre at nødvendigheten av å innskrenke åpenhet og tilganger
inngår i vurderingsgrunnlaget for den beslutningen som skal treffes.
I enkelte situasjoner vil en for eksempel kunne stå overfor et valg
mellom ulike innretninger av sikringstiltak eller overfor en beslutning
om hvorvidt en gitt risiko kan aksepteres. I slike situasjoner vil
en bestemmelse om at det skal tas særskilt hensyn til åpenhet om
Stortingets parlamentariske virksomhet kunne gi sentral veiledning
i vurderingen.
Presidentskapet vil for øvrig
vise til at den foreslåtte bestemmelsen ikke har betydning for hvorvidt det
skal utvises åpenhet om eller gis innsyn i gradert informasjon som
behandles i Stortingets parlamentariske virksomhet. Dette reguleres
i Stortingets forretningsorden. Reglene i Stortingets forretningsorden
om behandling av gradert informasjon ble gjennomgått våren 2019,
jf. Innst. 426 (2018–2019).