Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Representantforslag
1 S (2019–2020) om full erstatning for de som er rammet av forbudet mot
pelsdyrhold. Komiteen viser
videre til Prop. 99 L (2018–2019) Lov om forbud mot hold av pelsdyr,
der regjeringen foreslo en kompensasjonsordning for de pelsdyroppdretterne
som er rammet av forbudet.
Komiteen merker seg at Stortingets
innstilling i denne saken (Innst. 348 L (2018–2019)), vedtatt 17. juni 2019,
utvidet denne kompensasjonsordningen, og at vedtak 585 fikk flertall:
«Stortinget ber regjeringen
følge erstatningsordningen tett, og forventer at ordningen justeres
dersom det blir urimelige utslag i samlet utmåling av kompensasjon,
inkludert kompensasjonen for bokført verdi av ikke-realiserbar kapital,
til enkeltutøvere knyttet til avvikling av næringsdriften. Stortinget
holdes orientert om hvordan ordningen i tilfelle vil bli justert
i lys av dette.»
Komiteen merker seg videre
at landbruks- og matministeren i et brev til næringskomiteen 2. desember 2019
skriver følgende om Representantforslag 1 S (2019–2020):
«Forslagsstillerne
tar utgangspunkt i høringsforslaget til forskrift om kompensasjon
etter avvikling av hold av pelsdyr. I den forskriften som nå er
fastsatt er det imidlertid gjort betydelige endringer blant annet
på bakgrunn av høringsinnspill.»
Komiteen understreker at når
en hittil lovlig næring som har skaffet inntekter til mange norske
familier, legges ned, er det regjeringens ansvar å sørge for et
rimelig oppgjør for dem som er nødt til å avvikle sin virksomhet. Komiteen viser
til at vedtak 585 ligger fast, og merker seg at landbruks- og matministeren
i ovennevnte brev sier hun vil «overvåke om ordningen gir urimelige
utslag i enkelttilfeller, slik Stortinget har bedt om».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i forbindelse
med behandlingen av forbudet mot pelsdyr tok til orde for en anstendig
og god erstatningsordning basert på ekspropriasjonsrettslige prinsipper,
jf. Innst. 348 L (2018–2019).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at det er flertall på Stortinget
for å legge ned pelsdyrnæringen, og at vedtak om dette ble truffet 13. juni
2019.
Disse medlemmer viser til at
forbudet kom to år etter at Stortinget etter en omfattende prosess
hadde gjort vedtak om «bærekraftig utvikling» for pelsdyrnæringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at lov om hold
av pelsdyr gir hjemmel til å gi oppdretterne kompensasjon av en
hvilken som helst art og omfang. Legalitetsprinsippet er ikke til
hinder for dette.
Disse medlemmer ber regjeringen
legge frem en ny kompensasjonsordning basert på følgende to modeller:
-
En modell som tar
utgangspunkt i at det skal ytes full erstatning ut fra de ekspropriasjonsrettslige prinsipper
og tilhørende prosess.
-
En modell som baserer
seg på tilskudd per dyr/kapasitet i anlegget for både rev og mink.
Disse medlemmer mener
pelsdyroppdretterne skal kunne velge mellom disse alternative modellene. Ved
utforming av modellene og valg av forutsetninger skal det legges
til grunn et mål om å styrke kompensasjonsordningen betydelig og
å gjøre bøndene økonomisk skadesløse av forbudet.
Disse medlemmer viser til at
vedtatte ordninger knyttet til omstilling, pensjon og opprydding
fortsatt skal gjelde.
Disse medlemmer mener det må
åpnes for en kombinasjon av avvikling og omstilling.
Disse medlemmer ber om at det
i tillegg utredes og foreslås en modell med en ordning for omstilling av
fôrkjøkken.
Disse medlemmer mener det også
må utredes en modell for å frita denne type erstatning/kompensasjon
fra beskatning.
Disse medlemmer mener at foreløpig
kompensasjon kan utbetales etter gjeldende forskrift, men at en slik
utbetaling ikke skal påvirke den endelige kompensasjonen etter ny
forskrift.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre erstatningsordningen for pelsdyrbønder som
rammes av vedtaket i Stortinget 13. juni 2019 om forbud mot hold
av pelsdyr, slik at det gis erstatning som om det dreier seg om
et ekspropriasjonsartet inngrep. Forslag til nærmere bestemmelser
om slik erstatning legges innen 1. mai 2020 frem for Stortinget
til endelig godkjenning.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere fleksibilitet innenfor erstatningsordningen
slik at hel eller delvis utbetaling kan skje parallelt med eventuell
oppstart av annen produksjon/virksomhet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at forbudet mot
hold av pelsdyr ikke innebærer en ekspropriasjon, men at en bestemt
virksomhet blir forbudt etter en avviklingsperiode.
Disse medlemmer viser til at
kompensasjonsordningen som er fastsatt, følger opp de kompensasjonselementene
som fulgte av Stortingets behandling av loven, og i tillegg er den
supplert med en alternativ, standardisert beregningsmåte som kan
benyttes etter avvikling av hold av mink. Denne ordningen er utformet
ut fra betraktninger om forventet avkastning av pelsdyroppdrett
basert på pristrender for skinn og fôr. Samlet består ordningene
som vil bli gjeldende for pelsdyroppdrettere som har avviklet, av
en kompensasjon for kapitalverdier, full dekning av kostnader til
riving og opprydding og på nærmere vilkår en kompensasjon for lavere
alderspensjon. I tillegg vil det bli etablert en ordning med omstillingsmidler.
Disse medlemmer mener at de
ordningene som er fastsatt, sammen med avviklingsperioden fram til
1. februar 2025 og omstillingsmidler vil gi en rimelig kompensasjon,
forutsigbarhet og tid til omstilling.
Av hensyn til forutsigbarhet
for pelsdyroppdretterne mener disse medlemmer det er viktig
at den nåværende ordningen løper videre, og at man ikke får nye utsettelser
gjennom utredning av nye kompensasjonsmodeller og utarbeidelse av
ny forskrift som må sendes på høring.
Disse medlemmer legger også
til grunn at ordningen vil bli overvåket slik at det avdekkes om
den gir urimelige utslag i enkelttilfeller. I så fall forutsetter
disse medlemmer at ordningen blir justert, slik statsråden også
har signalisert. Dette kan eksempelvis gjøres gjennom å endre satsene
i ordningen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er mot pelsdyrhold av hensyn
til dyrevelferd. Dette
medlem har samtidig vært opptatt av at pelsdyrbønder skal
sikres god kompensasjon når næringen avvikles, og fremmet i Innst.
348 L (2018–2019) en rekke forslag til en mer omfattende og rettferdig kompensasjonsordning
enn den som ble vedtatt. Dette medlem vil imidlertid
understreke at forbud mot pelsdyrhold ikke er å anse for ekspropriasjon
etter norsk rett.
Dette medlem ønsker ikke å
bidra til en trenering av avviklingen av pelsdyrnæringen, og mener
derfor at på det nåværende tidspunkt er det beste å forholde seg
til den forskriften som er fastsatt. Dette medlem forventer imidlertid
at regjeringen aktivt overvåker om ordningen gir urimelige utslag
i enkelttilfeller, og følger opp med kompensasjon. Det er særlig
viktig å sikre at ingen pelsdyrbønder blir sittende igjen med gjeld
knyttet til anlegget etter nedleggingen.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen kartlegge omfanget av urimelige utslag av kompensasjon
for avvikling av pelsdyrhold i enkelttilfeller i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2020 og sette av midler for å bøte på dette
fra og med revidert nasjonalbudsjett 2020. Det skal sikres at ingen
pelsdyrbønder blir sittende igjen med gjeld knyttet til anlegget
etter nedleggingen.»