Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon
Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser
til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Espen Barth
Eide, Terje Aasland, Runar Sjåstad og Hege Haukeland Liadal om en
kraftpolitikk som bygger norsk industri.
Videre vises det
til svarbrev fra Olje- og energidepartementet ved statsråd Kjell-Børge
Freiberg av 28. oktober 2019. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at Norge
har en lang og stolt historie innen oppbyggingen av vår vannkraft.
Vannkraften har vært en avgjørende faktor og bidrag til utviklingen
av det moderne Norge, der tilgang på fornybar energi har vært sentralt.
Det er et uttalt politisk mål at vannkraften skal være et konkurransefortrinn
for norsk industri.
Komiteen viser videre til at
deler av industrien har redusert sats og fritak for elavgift, tilsvarende
samlede lettelser på om lag 7 mrd. kroner, jf. nasjonalbudsjettet
2020. Kundegruppen «stort forbruk med høy brukstid» betaler redusert
nettariff fastsatt av Statnett. Videre peker komiteen på at kraftkrevende
industri har fritak fra å kjøpe elsertifikat. Prosessindustrien
er en del av kvotesystemet for klimagassutslipp (EU ETS). Ordningen
med kompensasjon for CO2-innslaget
i kraftprisen er etablert for å gi industrien forutsigbarhet og
for å unngå karbonlekkasje som følge av virkningen av kvotesystemet
på kraftprisene.
Komiteen merker seg videre
at Olje- og energidepartementet for tiden arbeider med å se på løsninger som
kan gjøre at systemet med opprinnelsesgarantier kan fungere bedre,
og at statsråden vil komme tilbake til Stortinget når arbeidet er
sluttført. Arbeidet er å se på som en oppfølging av energi- og miljøkomiteens
flertallsmerknad i Innst. 401 S (2015–2016):
«Flertallet mener
at regjeringen bør utrede nærmere hvordan endringer kan gjøre at
systemet for fornybar energi med opprinnelsesgarantier og varedeklarasjon
for strøm kan fungere bedre enn i dag.»
Komiteen merker seg videre
at opprettelsen av Association of Issuing Bodies (AIB) er en frivillig
organisasjon som ble initiert da fornybardirektivet innførte krav
om opprinnelsesgarantier, og at det standardiserte systemet som
brukes her, bl.a. bidrar til å forhindre dobbelttelling av opprinnelsesgarantiene.
Komiteen er innforstått med
at Statnett nå jobber med en tariffmodell som ennå ikke er ferdig
utformet og vedtatt, og at det i prosessen har vært dialog med berørte
parter.
Komiteen er innforstått med
at nettkostnader dekkes av brukere av nettet, og at dersom store
forbrukere i regionalnettet skal betale mindre, må andre forbrukere
dekke en større del av kostnadene. Dersom disse kostnadene skal
dekkes av øvrige kunder i regionen, kan kostnadsøkningen bli betydelig
i tilfeller der effektuttaket til industrien er stort sammenlignet
med øvrig forbruk i regionen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti peker
på at kraftsektoren i seg selv er en verdifull næringsvirksomhet
og omsatte for 43 mrd. kroner i 2018. Hvordan vi utvikler våre energi-
og kraftsystem vil være uløselig knyttet opp til hvordan vi skal nå
våre felles klimamål. I 2018 sysselsatte fornybarnæringen i Norge
ca. 30 000 årsverk, og dette tallet er forventet å stige ettersom
teknologiutvikling på vind, sol, bioenergi og andre fornybare løsninger
vil eskalere i årene som kommer. Elektrifisering av Norge vil kreve store
mengder ny fornybar energi, noe som vil være grunnlag for mange
arbeidsplasser. Derfor vil et ensidig fokus på kraftforbrukere kunne
være uheldig for utviklingen av energisektoren.
Disse medlemmer viser videre
til flertallsmerknaden i Innst. 401 S (2015–2016) der en ber regjeringen
«… utrede nærmere hvordan endringer kan gjøre at systemet for fornybar
energi med opprinnelsesgarantier og varedeklarasjon for strøm kan
fungere bedre enn i dag». Bakgrunnen er at norsk strømproduksjon
i all hovedsak er fornybar. For norsk industri har dette vært et
fortrinn å kunne vise til. Disse medlemmer imøteser en
tilnærming fra departementet som tydelig får frem at norsk strøm
som brukes av norsk industri, er fornybar og etterlater minimale
klimaavtrykk. En dokumentasjon i form av opprinnelsesgarantier vil
da ikke lenger få betydning i energiforbrukernes klimarapportering.
Videre viser disse medlemmer til
at en utmelding av AIB ikke er utredet, og det er uklart hvilken
virkning en utmelding av AIB vil innebære. Det er AIB sin primære
oppgave å sørge for en etterrettelig handel med opprinnelsesgarantiene,
og at opprinnelsesgarantier vil kunne handles selv om ikke Statnett
er medlem i AIB. En utmelding vil derfor ikke ha noen praktisk betydning. Disse medlemmer merker
seg for øvrig at AIB har gitt innspill til EU om regelverksutformingen
på området.
Disse medlemmer viser videre
til forslag 4, som omhandler tariffer for store brukere med høy
brukstid, gjeldende Statnetts tariffmodell. Utviklingen av tariffmodellen
skjer gjennom involvering av kunder og interessenter. Prosess med
ny tariffmodell har vært i prosess siden 2017, og modellen er ennå
ikke utformet og vedtatt. Innenfor rammene som følger av energilovgivingen,
legges det til grunn at foretaket selv utformer tariffene, og klage
kan bringes inn for NVE som reguleringsmyndighet for energi. Disse medlemmer merker seg
likevel at ESA i disse dager vurderer en klage fra en industribedrift
i Norge vedrørende Statnetts tariffreduksjon for store forbrukere
med høy brukstid, noe som vil kunne skape presedens for videre beslutninger.
Videre viser disse medlemmer til
forslag 5, som peker på likeverdig tariffnivå for store forbrukere
med høy bruksverdi uavhengig av om elektrisiteten hentes fra regional-
eller transmisjonsnettet. Disse medlemmer ser at et slikt
forslag kan slå svært uheldig ut for øvrige nettbrukere i regionalnettet
dersom store forbrukere skal betale mindre og andre nettkunder derfor må
betale mer. I områder der effektuttak til industrien er stort sammenlignet
med øvrig forbruk i regionen, vil dette kunne få uheldige følger
for øvrige kunder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til at opprinnelsesgarantier
(OG) er en frivillig ordning der strømkunder kan kjøpe et bevis
på at det et sted produseres like mye fornybar strøm som det de
kjøper. Strøm kan ikke spores i nettet, så dette er kun et finansielt
papir og påvirker ikke energikildene til den fysiske kraftleveransen. Disse medlemmer vil
derfor oppnå at OG ikke skal ha noen virkning på energiforbrukeres
klimarapportering. Disse
medlemmer mener strømforbruket må kunne dokumenteres som fornybar
kraft i Norge uavhengig av kjøp av OG.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at opprinnelsesgarantier ikke skal ha
noen innvirkning på energiforbrukeres klimarapportering. Strømforbruk
i Norge, uavhengig av opprinnelsesgarantier, må kunne dokumenteres
som fornybart.»
Disse medlemmer mener
det må være en sammenheng mellom fysisk krafteksport og eksport
av OG, og at det derfor er viktig at NVE endrer sine OG-sider ved
å inkludere en lettfattelig oversikt over fysisk kraftforbruk, og
til å beskrive tydelig hva som er forskjellen mellom norsk kraftforbruk
basert på OG og faktisk forbruk. Det er viktig å gjengi CO2-intensitet per kraftforsyningskilde,
og ikke bare vise til en samlet CO2-intensitet
for restmiksen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at NVE endrer sine opprinnelsesgarantinettsider
til å inkludere et kakediagram med fysisk kraftforbruk og til å
beskrive tydelig hva som er forskjellen mellom norsk kraftforbruk basert
på opprinnelsesgarantier og faktisk fysisk forbruk, samt å gjengi
CO2-intensitet per kraftforsyningskilde,
ikke en samlet CO2-intensitet
for restmiksen.»
Disse medlemmer er
også klar over at norske kraftselskap tjener gode penger på OG,
men påpeker at det kan gå på bekostning av konkurransedyktigheten
til norsk industri. Det er heller ikke sånn at det med disse medlemmers forslag
vil bli forbudt å omsette OG for norsk kraft. De norske kraftselskapene
kan fremdeles gjøre det, selv om det er naturlig å se for seg at
disse OG-ene vil få noe lavere verdi.
Disse medlemmer viser til at
OG skal gi europeiske forbrukere et valg mellom fornybar og fossilfri kraft,
for å gi insentiver til mer fornybar produksjon. Det er utviklet
en felles standard for OG og for omsetningen, og opprettet en «hub»
for salg og sletting på tvers av EU/EØS. Det er Association of Issuing
Bodies (AIB) som har dette ansvaret. Men alle land i EU/EØS er ikke
medlemmer der, noe som åpner for en mulighet for at Norge trekker
seg ut av medlemskapet i AIB.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Statnett melder seg ut av Association
of Issuing Bodies (AIB).»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at hensikten med opprinnelsesgarantiene
er å dokumentere at det produseres en gitt mengde kraft basert på
fornybare energikilder. Disse
medlemmer mener opprinnelsesgarantiordningen gir lite mening
så lenge det ikke er fri flyt av kraft i Europa, og viser til at
selv Island, som ikke er knyttet til det europeiske kraftnettet,
kan selge opprinnelsesgarantier for sin fornybare produksjon.
Disse medlemmer ville vært
mer positive til en ordning som reelt bidro til økt fornybar kraftproduksjon
som erstattet fossil kraft. Mange av opprinnelsesgarantiene som
selges av norske aktører, kommer fra kraftproduksjon ved nedbetalte
vannkraftverk.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
muligheten til å selge opprinnelsesgarantier knyttet til nye prosjekter
for fornybar kraftproduksjon. Her kan opprinnelsesgarantier bidra
til at prosjekter som ellers ville blitt ulønnsomme når ordningen
med elsertifikater avsluttes, likevel kan realiseres.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for at opprinnelsesgarantier kun
skal kunne selges fra ny fornybar kraftproduksjon, og kun i en begrenset
periode etter produksjonsstart, for eksempel fram til kraftverkene
er nedskrevet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at store forbrukere med høy
brukstid (SFHB) bør sikres en likeverdig tariffering uavhengig av om
man er tilkoblet transmisjonsnettet eller det regionale nettet.
Derfor mener disse
medlemmer at det ved utviklingen av en ny tariffmodell for
Statnett bør vurderes og legges fram for Stortinget et forslag til
hvordan SFHB-bedrifter tarifferes likt, uavhengig av hvilket nettnivå
de er tilknyttet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Statnetts tariffmodell innrettes slik
at industriens kostnadsandel på en objektiv og etterrettelig måte
reflekterer de kostnader den faktisk påfører nettet.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en modell som
gir likeverdig tariffnivå for store forbrukere med høy brukstid,
uavhengig av om elektrisitet hentes fra regional- eller transmisjonsnettet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at det synes å være bred enighet om at ordningen med opprinnelsesgarantier
og NVEs varedeklarasjon ikke fungerer godt, selv om det ikke foreligger
gode alternativer til disse per nå. Disse medlemmer oppfatter
at forslaget er et forsøk på å dempe den ulempen systemet for opprinnelsesgarantier
har, særlig for norsk industri, men oppfatter at de konkrete forslagene
ikke løser de grunnleggende problemene som reises. Disse medlemmer deler forslagsstillernes
bekymring for at norsk industri kan miste et viktig konkurransefortrinn dersom
man ser seg nødt til å kjøpe opprinnelsesgarantier som en form for
dokumentasjon på at det brukes fornybar kraft, når produksjonen
er basert på ren norsk vannkraft i utgangspunktet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet lenge har vært
kritisk til ordningen med opprinnelsesgarantier. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng også peke på at industriens anledning til å benytte kortreist
fornybar kraft som produseres på eller i umiddelbar nærhet av et
industrianlegg, fortsatt skal være et konkurransefortrinn uten at
dette må dokumenteres, enten med store økonomiske konsekvenser eller
via byråkratiske omveier, som ordningen med opprinnelsesgarantier
per nå kan utløse.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
bestillingen i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 25 (2015–2016),
jf. Innst. 401 S (2015–2016), hvor flertallet i merknadsform ønsket
å
«(…) utrede nærmere
hvordan endringer kan gjøre at systemet for fornybar energi med
opprinnelsesgarantier og varedeklarasjon for strøm kan fungere bedre
enn i dag.»
Disse medlemmer merker seg
videre at det nå er 2020, og at statsråden i svar til komiteen viser
til at saken fortsatt er under utredning. Statsråden skriver at
saken vil komme tilbake til Stortinget når arbeidet er sluttført,
og at, sitat
«(…) NVEs varedeklarasjon
kan forbedres, og at endring av denne er en viktig del av det pågående
arbeidet for å gjøre at systemet med opprinnelsesgarantier fungerer
bedre.»
Disse medlemmer mener at det
i nettopp dette arbeidet, og i den saken statsråden vil komme tilbake
til Stortinget med, er viktig at de problemstillingene forslaget
reiser, belyses og løses, og at dette skjer på en helhetlig måte. Disse medlemmer mener
at de enkelte forslagene som er lagt frem når det gjelder opprinnelsesgarantier,
ikke svarer på hele problemstillingen knyttet til saken, og at en
sak som belyser flere sider, og gir en grundig oversikt over hele
spekteret av utfordringer knyttet til ordningen, er en bedre måte
å behandle temaet på. Disse
medlemmer vil også påpeke at det for øvrig ikke foreligger
et godt faktagrunnlag som evaluerer eller gjennomgår effekten av
ordningen med opprinnelsesgarantier og i hvilken grad det faktisk
er en modell som i praksis øker produksjonen av fornybar kraft. Disse medlemmer mener
dette er et aspekt som burde behandles i forbindelse med en gjennomgang
og eventuell forbedring av ordningen. Disse medlemmer mener primært
at dette burde vært utredet uavhengig av hvilke endringer som foreslås
for å bedre dagens system, ellers fremstår det nærmest umulig å
fastslå om dette er et virkemiddel som bør videreføres overhodet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen første halvår
av 2020 med den varslede saken som følger opp hvordan endringer
kan gjøre at systemet for fornybar energi med opprinnelsesgarantier
og varedeklarasjon for strøm kan fungere bedre enn i dag.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en utredning av hvordan ordningen med
opprinnelsesgarantier har fungert i tråd med hensikten for etablering
av denne, og hvilke konkrete resultater som er oppnådd for økt produksjon
av fornybar energi.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser videre til forslagets del som omhandler tariffmodell
og industriens behov for forutsigbarhet knyttet til nettkostnader,
og at Statnett arbeider med en ny tariffmodell som enda ikke er
ferdig utformet og vedtatt. Disse medlemmer deler forslagsstillernes
beskrivelse av problemstillingen, men finner det vanskelig å se
de konkrete konsekvensene av de forslagene som fremmes i denne forbindelse,
og hvordan dette vil fungere sammenliknet med dagens situasjon. Disse medlemmer er
enige med forslagsstillerne i at det hefter en unødvendig usikkerhet ved
en fremtidig tariffmodell for norsk industri, og at denne må løses
snarest for en god og forutsigbar industripolitikk. Disse medlemmer mener
likevel at saken burde vært utredet før konkrete føringer for tariffmodell
legges. En slik utredning burde, etter disse medlemmers syn, innebære
og belyse konsekvensene for industrien totalt, men også mellom ulike
industribedrifter.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at viktige mål fremover
er å oppnå et skifte til ny grønn industri, gi tilstrekkelige vilkår
for eksisterende industri, sikre et effektivt strømnett som kan knyttes
til mer fornybar energi, og lave nok kostnader for brukere. Dette medlem vil
vise til at Sosialistisk Venstreparti som en del av dette i sitt
alternative statsbudsjett har satt av store summer for å få til
et grønt skifte både gjennom Enova, miljøteknologiordningen og endring
av investeringsreglene. Det er usikkert hva som vil bli resultatet
av endringen av tariffmodellen som foreslås, og om det vil være
med på å styrke dette skiftet. Dette medlem vil derfor avvente
Statnetts gjennomgang.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne er enige
i at det bør sikres størst mulig grad av likhet i hvordan forbrukere
med høy brukstid tarifferes, og ser at Statnett er i gang med en
omleggelse av tariffmodellen. Disse medlemmer er opptatt
av at resultatet ikke fører til at dette innebærer en økt strømregning
for forbrukere i noen regioner, og at vanlige forbrukere og bedrifter
som ikke får de samme insentivene, får en stor ekstraregning. Det
er også viktig å få utviklet nettet videre på en hensiktsmessig
måte.