Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati
og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge og Emilie Enger
Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, viser til
Representantforslag 105 S (2018–2019) fra representanter fra Senterpartiet
om styrket helikopterberedskap i Nord-Norge og vedlagte brev fra
samfunnssikkerhetsministeren av 9. oktober 2019. Forslagsstillerne
peker på at flyttingen av Bell-helikoptrene fra Bardufoss til Rygge
har skapt usikkerhet rundt beredskapen i Nord-Norge. Forslagsstillerne
viser videre til at Hovedredningssentralen, fylkesmannen, politimestre
og Politidirektoratet også har uttrykt sterk og utvetydig skepsis
til at Forsvarets transporthelikoptre skal bli flyttet ut av landsdelen.
Komiteen viser videre til at
forslagsstillerne ber regjeringen legge frem en sak om beredskapssituasjonen
i Nord-Norge og i den forbindelse vurdere spørsmålet om en ny base
for redningshelikoptre i Troms. Videre foreslår forslagsstillerne
at regjeringen utsetter flyttingen av Bell-helikopterne fra Bardufoss
til Rygge inntil nye redningshelikoptre er på plass.
Komiteen viser for øvrig til
begrunnelsen for forslagene i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil trekke frem regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2020, hvor det foreslås å opprette en ny redningshelikopterbase
i Tromsø og etablere HF-dekning i de nordlige havområder opp til Nordpolen.
Dette innebærer en solid styrking av både beredskapen og helikopterberedskapen
i nord.
Disse medlemmer mener at man
får en betydelig styrket helikopterkapasitet i nord som følge av
innfasingen av nye redningshelikoptre på basene i Bodø og på Banak,
kystvakthelikoptrene og den syvende basen i Tromsø. Disse medlemmer registrerer
at det foreslås at den nye redningshelikopterbasen i Tromsø tilrettelegges
for å dekke det spesielle behovet til politiet, og at dette inkluderer
dagens beredskap på én time.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at i langtidsplanproposisjonen
forutsatte regjeringen at ingen Bell-helikoptre skulle flyttes fra
Bardufoss før «tilstrekkelig helikopterkapasitet er etablert i Nord-Norge,
ved innfasing av NH90 og AW101». Videre merker disse medlemmer seg at stortingsflertallet
sluttet seg i Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016),
til prinsippet om at alternativ helikopterkapasitet måtte være på
plass før flyttingen gjennomføres. Stortingsflertallet presiserte
også at det ikke var snakk om helikopterkapasitet «etablert i Nord-Norge»,
men «på Bardufoss»:
«I tråd med opplegget
i proposisjonen slår flertallet fast at dagens fordeling med ni
helikoptre på Bardufoss og ni helikoptre på Rygge fortsetter inntil
alternativ helikopterkapasitet er etablert på Bardufoss, anslagsvis innen
2019–2020. Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, understreker at tidspunktet
for flytting av Bell 412-helikoptre til Rygge først kan fastsettes
endelig når alternativ helikopterkapasitet er på plass.»
Disse medlemmer mener at hæren
skal ha egne helikoptre på Bardufoss, og at skvadronen skal forbli
på Bardufoss. Disse
medlemmer vil understreke at de store problemene i luftambulansen
viser hvor viktig det er å ha beredskapshelikoptre tilgjengelig.
Disse medlemmer vil også bemerke
at Helse Nord igjen har bedt Forsvaret om å låne et helikopter. Disse medlemmer vil
vise til at Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF har bedt
Helsedirektoratet anmode Forsvaret om å stasjonere et av Forsvarets Bell-helikoptre
med 24 timers beredskap i Kirkenes. Oppdraget er så langt tidsfestet
frem til jul for å styrke luftambulansetilbudet i Finnmark. Disse medlemmer vil
vise til at bakgrunnen for ønsket om bistand nå er at man går inn
i et krevende vinterhalvår ,og viser til at beredskapen må styrkes. Disse medlemmer merker
seg at Luftambulansetjenesten HF i oktober var forespeilet en vesentlig
bedre beredskap med tjenestens nye ambulansefly, men operatøren
Babcock klarte bare å levere 90,65 pst.
Disse medlemmer støtter forslagene
i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til «Viking Sky»-dramaet
som utspilte seg i Hustadvika utenfor kysten av Møre og Romsdal,
og at mange i denne sammenheng har spurt seg hva som ville skjedd
hvis noe slikt hadde hendt utenfor kysten av Nord-Norge. Det hersker
bred enighet om at utfordringene ville vært langt større og konsekvensene
kunne ha blitt mye verre.
Disse medlemmer viser til at
det etter at regjeringen vedtok å flytte seks Bell-helikoptre fra
Bardufoss til Rygge, er skapt stor usikkerhet rundt beredskapen
i Nord-Norge. Vedtaket innebærer at det oppstår et stort «beredskapshull»
i Nord-Norge. Bell-helikoptrene har vist seg svært viktige i redningsaksjoner
i nord, og det er ingen tvil om at helikoptrene er viktige når det
gjelder beredskap.
Disse medlemmer viser til at
det er 100 mil mellom de nåværende basene for redningshelikoptre
i Nord-Norge. Den ene basen ligger i Bodø, den andre på Banak i
Porsanger. Disse
medlemmer viser til at det er svært stor aktivitet innen fiskeri
og sjøtransport langs kysten av Nord-Norge, og det er særlig grunn
til å minne om den store økningen i antall turister til landsdelen. Når
ulykken er ute, er tidsfaktoren avgjørende. Det er derfor viktig
å ha redningshelikoptre stasjonert ved flere baser i Nord-Norge
enn Banak og Bodø.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak om beredskapssituasjonen i Nord-Norge
og i den forbindelse vurdere spørsmålet om en ny base for redningshelikoptre
i Troms.»
«Stortinget
ber regjeringen utsette flyttingen av Bell-helikoptrene fra Bardufoss
til Rygge inntil nye redningshelikoptre er på plass.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere permanent redningshelikopterberedskap i
Troms med base på Bardufoss.»