Generelle merknader
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet deler
forslagsstillers syn på at kommunene spiller en nøkkelrolle i omstillingen
til et lavsutslippssamfunn. Disse medlemmer noterer seg
at Oslo blir holdt frem som et eksempel på en suksess som forslagsstiller ønsker
som en modell som kan brukes over hele landet. Disse medlemmer ser at forslagsstiller
peker på at staten har et ansvar for å bidra og tilrettelegge for
kommunenes mulighet til å drive aktiv og reell klimapolitikk og
redusere utslipp lokalt. Disse medlemmer er enige i
at staten har et ansvar, men at ansvaret ikke kan utøves uten medvirkning
fra kommunene.
Disse medlemmer vil også peke
på at Oslo har utviklet sin modell ut fra det regelverk og de retningslinjer
som allerede er gjeldende, og mener behovet for en større endring
av disse fremstår som usikkert. Disse medlemmer vil videre
understreke at det er bred enighet om de aller fleste av forslagene
som legges frem, også tverrpolitisk, og at forslagene i stor grad
består av at regjeringen bes om å tilrettelegge, utrede og stimulere til
at vedtatt politikk blir oppfylt.
Disse medlemmers utgangspunkt
er at kommunenes mulighet og motivasjon til å spille den nøkkelrollen
i klimaarbeidet som forslagsstiller peker på, er avhengig av at
kommunene selv er involvert i dette arbeidet og kan påvirke det. Disse medlemmer viser til
at det lokale selvstyret forutsetter dialog, samarbeid og forankring
av virkemidler overfor kommunene for å lykkes i dette arbeidet. Disse medlemmer mener
at en bedre måte å nå målet på i denne sammenheng er å be regjeringen
sette i gang et arbeid om virkemidler og tiltak for lokalt klimaarbeid
og utslippskutt i kommunene, hvor kommunene blir involvert og hørt,
for deretter å komme tilbake til Stortinget med en plan for iverksettelse
av dette arbeidet. Disse
medlemmer mener at kommunene må få være med på å påvirke og
prege arbeidet, slik at man finner frem til de beste tiltakene og virkemidlene
lokalt og faktisk utarbeider den politikken som fungerer best i
kommunene. Disse
medlemmer mener at man for å lykkes på dette området må legge
opp til et reelt samarbeid mellom stat og kommune, og at dette også
innebærer en økt handlefrihet for kommunene på sin side til å sette
inn tiltak som vurderes som formålstjenlige for en god og effektiv
lokal klimapolitikk. Disse
medlemmer vil til slutt understreke at mange kommuner allerede
jobber godt med utslippskutt og klimapolitikk på selvstendig grunnlag, og
at en kartlegging av nettopp det arbeidet må være en del av et arbeidet.
På denne
bakgrunn vil komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for iverksettelse
av virkemidler og tiltak for lokalt klimaarbeid og reelle utslippskutt
i kommunene. Planen utformes i et samarbeid mellom stat og kommunesektor.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at en form for klimaavgift
til fordeling med en kompensasjon for høyere kostnader når forurensning
må koste mer, vil kunne være nødvendig for å gjennomføre en klimaomstilling
på en måte som er rettferdig. Dette medlem mener likevel
slik kompensasjon kan skje på ulike måter, også gjennom omfordeling
i skattesystemet, hvor helheten sørger for at de som har minst,
får mest. Dette
medlem mener derfor at forslaget om en direktebetaling først
må utredes for å gi et best mulig resultat før det konkluderes med
at det skal innføres som et forslag.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede forslag om en nasjonal klimabelønning (også
kalt karbonavgift til fordeling, KAF) for bensin og diesel og flyreiser
for å øke oppslutningen om en ambisiøs klimapolitikk ved å belønne
alle som innretter seg miljøvennlig, ved at økte avgifter betales
tilbake til folk.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede en klimabelønningsordning for næringslivet.
Inntektene fra CO2-avgiften
kan gå til klimafond og klimarådgivning til bedrifter.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til at kommunene
i hele Norge spiller en nøkkelrolle i omstillingen til et lavutslippssamfunn.
Miljødirektoratet anslår at kommunene kan bidra til å redusere klimagassutslippene
globalt med 13–26 millioner tonn årlig. Det tilsvarer 15–30 pst.
av det samlede utslippet fra nordmenns forbruk og 25–50 pst. av
utslippene fra norsk territorium.
Flertallet viser til at kommunene
kan bidra særlig på tre måter: De kan kutte direkte utslipp innenfor kommunegrensene,
for eksempel fra veitrafikk, fossil oppvarming, avfall og jordbruk.
Dette vil bidra til oppfyllelsen av nasjonale klimamål. Videre kan
de gjennom klimakrav og endret forbruk bidra til kutt utenfor kommunen
og landet fra produksjon av mat, forbruksvarer og reiser. Endelig
kan de gjennom innovative klimavennlige anskaffelser bidra til å
utvikle nullutslippsteknologi som er viktig for Norge og verden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne understreker at byene spiller en spesielt viktig rolle
i dette arbeidet. Verdens byer står for 70 pst. av de totale klimagassutslippene.
Samtidig gjøres det her store fremskritt. Både Oslo, Trondheim og
Bergen har ambisiøse klimamål og egne klimabudsjetter. Flere kommuner
og fylkeskommuner følger nå etter. Oslo har blitt trukket frem som
et internasjonalt klimaforbilde. Det grønne byrådet har som kanskje eneste
by i verden satt et utslippsmål i tråd med Paris-avtalen: Utslippene
skal reduseres med hele 95 pst. innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå.
Disse medlemmer mener suksessoppskriften fra
Oslo nå må kopieres og implementeres i byer og kommuner over hele
landet, tilpasset lokale behov. Staten har et ansvar for å bidra
til dette ved å fjerne barrierer, stille krav og styrke tilgjengelige
ressurser.
Disse medlemmer viser til
at kommunene er pålagt å utarbeide planer for å redusere klimagassutslippene.
De fleste kommuner har nå en slik plan, men det er stor forskjell
på hvor mye kommunene gjør. Disse medlemmer mener det
trengs tydeligere forventninger og bedre oppfølging fra statens
side for å løfte den totale innsatsen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det ikke stilles krav til hvor mye utslippene skal kuttes
i kommunene, eller hvilke utslipp som skal kuttes. Disse medlemmer mener det
er viktig å tydeliggjøre dette, slik at det ikke bare lages planer
som blir lagt i en skuff, men at planene faktisk bidrar til å realisere potensialet
for utslippskutt. De nasjonale utslippene skal kuttes med 40 pst.
innen 2030, og det er naturlig at alle kommuner bidrar til dette
ved å redusere egne utslipp.
Disse medlemmer mener at det
nasjonale målet for 2030 må økes til 60 pst. innen 2030, og at kommunene
bør pålegges å sette mål om minst 60 pst. klimakutt i kommunen innen
2030. Kommunene bør videre pålegges å rapportere på måloppnåelse
på dette området.
For at planene skal
brukes som aktive styringsdokumenter, er det etter disse medlemmers oppfatning viktig
at utslippsbudsjetter og -regnskaper utarbeides og blir en del av
budsjettprosessen i kommunen. De siste årene har bedre verktøy og
beregningsnormer kommet på plass for dette formålet. Likevel er
det behov for å styrke kompetansen.
Disse medlemmer viser til
at begrenset handlingsrom for å kutte utslipp innenfor kommunegrensen utgjør
en barriere for klimagassreduksjoner. Eksempler på dette er at kommunene
i dag ikke kan opprette lavutslippssoner av hensyn til klima, og
at de mangler hjemmel for å stille krav til energi- og materialbruk
i områdereguleringer.
Disse medlemmer viser til
at mangel på kompetanse og kommunenes økonomiske situasjon er andre
begrensninger for muligheten til å kutte utslipp. Kommunene har
selv gitt uttrykk for at oppfølgingen av klimaarbeidet er svært
avhengig av personalressurser, og at økonomi vanskeliggjør klimaarbeidet
i svært stor grad.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at kommunene i dag kan
få støtte til klimatiltak gjennom Klimasats-ordningen. En evaluering
utført på oppdrag fra Miljødirektoratet viser at det er behov for
å utvide ordningen ved å fjerne maksimal støttesats og redusere
kravet til egenandel. I tillegg er flertallet av den oppfatning
at det bør settes av mer ressurser til å behandle søknader.
Når det gjelder
kompetanse, benytter kommunene i dag ofte konsulenter i klimaarbeidet.
Dette kan svekke eierskapet og gjøre det vanskeligere å spre kunnskap
fra administrasjon til politikere og dermed få politisk tilslutning
til realisering av planer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
derfor det er et behov for økt kompetanse på klima og miljø i administrasjonen
i mange kommuner. Det kan oppnås ved å gi kommunene midler til å
ansette flere klima- og miljørådgivere.
Disse medlemmer viser til
at offentlige anskaffelser har et klimafotavtrykk på rundt 12 millioner
tonn CO2-ekvivalenter, ifølge
Asplan Viak. Hele 70 pst. av disse utslippene kan reduseres gjennom
klimasmarte offentlige anskaffelser ifølge DIFI og Miljødirektoratet.
Disse medlemmer viser til
at anskaffelsesforskriften åpner for at det kan stilles miljøkrav
ved anskaffelser der det er relevant. Disse medlemmer mener det
må være en forpliktelse at offentlige innkjøpere skal stille miljøkrav,
og ikke en mulighet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne understreker at offentlige innkjøp også er et kraftig
innovasjonsfremmende verktøy for å utvikle klimaløsninger. Det bør
derfor settes av økte statlige midler til risikoavlastning ved slike
innkjøp, samtidig som kompetansen hos innkjøpere, samt møteplasser
mellom det offentlige og innovasjonsbedrifter, styrkes.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at klima- og miljøavgifter
skal ha til hensikt å kutte utslipp, ikke finansiere stat og kommuner.
Samtidig vil det å belønne alle som innretter seg miljøvennlig,
skape oppslutning om nødvendige klima- og miljøavgifter. Disse to
hensynene kan kombineres ved at økte avgifter betales tilbake til
folk. Dette medlem ønsker
derfor en slik nasjonal klimabelønning for bensin, diesel og flyreiser
og lokale selvfinansierende varianter av klimabelønningsordninger
i kommuner og fylkeskommuner. Dette medlem mener at klimabelønning
skal ha differensiert utbytte for by og land der det er relevant
– for eksempel som kompensasjon for at en i distriktene er avhengig
av bilen, mens det i de store byene er tilfredsstillende kollektivtilbud
og kortere avstander.
Dette medlem viser til at
flere partier og ungdomspartier ønsker å innføre en form for klimabelønning.
Blant annet vedtok Unge Venstre nylig at de vil innføre klimabelønning
(KAF).
Dette medlem ønsker også en
klimabelønningsordning for næringslivet. Inntektene fra CO2-avgiften skal gå til klimafond
og klimarådgivning til bedrifter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at cruiseskip bruker
enorme mengder fossil energi, gjerne tungolje eller diesel. Det
betyr betydelige klimagassutslipp og lokal luftforurensning. Flere
undersøkelser, blant annet fra NHO Reiseliv, viser at cruiseturisme
er den mest forurensende formen for turisme – og at de besøkende
turistene legger igjen lite penger i Norge og bidrar lite til lokal
verdiskaping. Samtidig legger cruiseskipene beslag på noen av de
beste sjønære arealene i byene.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en nasjonal ekspert- og støtteenhet for
klimabudsjettering i fylker og kommuner.»
«Stortinget
ber regjeringen skjerpe det nasjonale klimamålet til 60 pst. kutt
innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå, og sørge for at kommunene
må bidra, blant annet ved å stille følgende krav til at kommunene må:
-
a. fra 2020 ha et
eget klimabudsjett med konkrete tiltak og ansvarsfordeling som styringsdokument
på lik linje med budsjett og økonomiplan.
-
b. vurdere klimakonsekvensene
i alle relevante saker til politisk behandling.
-
c. utarbeide en
klimastrategi for kommunens eierskap.
-
d. vurdere klimarisiko
og -muligheter i styrende dokumenter for kommunens fondsplasseringer
og andre investeringer.
-
e. fjerne alle fossile
utslipp fra egen virksomhet innen 2025.»
«Stortinget
ber regjeringen systematisk gå gjennom og endre statlig regelverk
slik at det bidrar til å nå mål om utslippskutt lokalt og nasjonalt.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å utvide kommunenes myndighet
til å kutte utslipp. Blant annet må kommunene få hjemmel for å innføre
lavutslippssoner av hensyn til klima og kunne stille krav til energi-
og materialbruk i områdereguleringer.»
«Stortinget
ber regjeringen om å prioritere mer penger til klimakutt i kommunene
blant annet ved å:
-
a. utvide Klimasatsordningen
kraftig, fjerne maksimal støttesats og redusere kravet til egenandel.
-
b. gi kommunene
midler til å ansette flere klima- og miljørådgivere.
-
c. belønne foregangskommuner
med raske reduksjoner i klimautslipp.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å prioritere mer penger til klimakutt i kommunene
ved å vektlegge kommunenes ambisjon og potensial for klimakutt i
fordelingen av inntekter og rammetilskudd mellom kommunene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å prioritere mer penger til klimakutt i kommunene
blant annet ved å øke statens bidrag til kutt i store kommunale
punktutslipp, som f.eks. CO2-rensing
av avfallsforbrenning»
«Stortinget
ber regjeringen gjøre offentlige innkjøp klimasmarte blant annet
ved å:
-
a. endre anskaffelsesforskriften
som i dag sier at det kan stilles miljøkrav ved anskaffelser, til
at det ved offentlige innkjøp skal stilles miljøkrav.
-
b. endre anskaffelsesforskriften
til å pålegge foretak som vil prekvalifisere seg i offentlige anbudskonkurranser,
å ha dokumenterte tilfredsstillende miljøforpliktelser, for eksempel
via Miljøfyrtårn-sertifisering.
-
c. lage en nasjonal
anskaffelsesstrategi etter modell av Oslo kommune, som fastsetter
når fornybar- eller nullutslippsløsninger skal velges i offentlige
innkjøp.
-
d. subsidiere merkostnader
ved kommunale innkjøp som er mer klima-, ressurs- og miljøsmarte
enn billigere alternativer.»
«Stortinget
ber regjeringen om å tilrettelegge for en planmessig avvikling av
fossilbasert cruisetrafikk til fordel for cruisetrafikk basert på
fornybare energikilder, med følgende mål:
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge og stimulere til lokal grønn energiproduksjon
og -sparing blant annet ved å:
-
a. gi kommunen en
rolle som initiativtaker til og rådgiver for utslippskutt, ikke
bare for egen virksomhet, men til kommunens innbyggere og næringsliv.
-
b. styrke Enovas
muligheter til å stimulere lokalprodusert energi gjennom økte tilskudd
til solenergi med mer, begrenset oppad til 50 pst. av anleggets kostnader.
-
c. gi energiselskapene
mottaksplikt for lokalprodusert strøm til en framforhandlet rettferdig
pris.
-
d. gjøre det lettere
for kommuner, fylker og større bedrifter å få konsesjon til produksjon
av solenergi som de kan bruke selv eller selge.
-
e. tilby gunstig
finansiering for de tiltak som Enova gir støtte til, f.eks. etterisolasjon,
varmestyring, varmepumpe og solfanger. Dette skal dekke kostnadene ut
over det som Enova gir støtte til, og gi flere råd og incentiv til
boligoppgradering som gir lavere klimautslipp.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede en nasjonal klimabelønning (også kalt karbonavgift
til fordeling, KAF) for eksempel for bensin, diesel og flyreiser
for å øke oppslutningen om en ambisiøs klimapolitikk ved å belønne alle
som innretter seg miljøvennlig, ved at økte avgifter betales tilbake
til folk.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og stimulere til lokale selvfinansierende
varianter av klimabelønningsordninger i kommuner og fylkeskommuner
for å øke oppslutningen om en ambisiøs klimapolitikk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en klimabelønningsordning for næringslivet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at statistikk over kommunale klimautslipp
publiseres årlig, og senest et halvt år etter avsluttet år.»