Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland, Stefan
Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Theodor Helland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser
til representantforslag fra stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes
om å sikre ren energi til miljøvennlig industri gjennom å stoppe
NorthConnect. Komiteen viser
også til brev av 25. oktober 2019 fra statsråd Kjell-Børge Freiberg. Brevet
er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at mellomlandsforbindelser
er en svært viktig del av det norske kraftnettet. NorthConnect er
eid av de norske kraftselskapene Lyse, Agder Energi og E-CO, samt
det svenske statlig eide kraftselskapet Vattenfall. I mars 2017
søkte de om konsesjon til å bygge og drive en sjøkabel mellom Skottland
og Sima i Eidfjord kommune i Hordaland. Konsesjonssøknaden var på
høring med frist 15. april 2018, men ligger fortsatt til behandling
hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Komiteen viser til at regjeringen
har bedt NVE utsette sin vurdering av konsesjonssøknaden for NorthConnect
til NVEs årlige kraftmarkedsanalyse for 2019 foreligger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre,
Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til
at Norge var tidlig ute med innføringen av en markedsbasert omsetning
av kraft. Kraftbørsen NordPool ble verdens første internasjonale børs
for omsetning av kraft etter at Sverige, Danmark og Finland kom
med fra 1996. Sammen med forvaltningen av de naturgitte energiressursene
våre har konkurransen ført til at vi har blant Europas laveste kraftpriser. Gjennom
kraftutveksling med andre land sikrer vi oss mot strømmangel, samtidig
som det har bidratt til mer stabile priser for både næringsvirksomhet
og husholdninger.
Flertallet viser videre til
at norsk økonomi må omstilles for å bli mindre oljeavhengig. Med
den kompetansen og de ressursene Norge har, kan fornybarnæringen
være en viktig brikke for å nå dette målet samtidig som Norge omstilles
videre i grønn retning, for å skape flere høykompetente klimavennlige
arbeidsplasser. Flertallet merker
seg at det også betyr at norsk fornybarnæring har mulighet til å
vokse.
Flertallet merker seg at kraftutveksling
også er viktig i et klimaperspektiv, da utslippsfrie energikilder gjerne
er uregulerbare. God utviklingskapasitet i og mellom land er derfor
nødvendig når de fornybare energikildene skal erstatte kullkraften
i Europa.
Flertallet viser videre til
at norsk fornybar kraft er positivt for konkurransekraften til norsk
industri, samtidig som den kraftkrevende industrien er norsk fornybars
viktigste kunde. Gode rammevilkår for kraftkrevende industri er
derfor viktig både for norske arbeidsplasser og verdiskaping, og
for mulig vekst for norsk fornybarnæring.
Flertallet viser for øvrig
til merknader i Innst. 178 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det i 2018 også ble kommunisert føringer om at eventuelle konsesjoner
til nye kabler må avvente erfaringer fra kablene som er under bygging.
Disse erfaringene er det ikke mulig å hente på det nåværende tidspunkt.
Disse medlemmer viser til at
NorthConnects søknad har vært oppe til debatt i det politiske ordskiftet en
rekke ganger de siste årene. I 2018, i forbindelse med sak om Samtykke
om innlemmelse i EØS-avtalen og rettsaktene som inngår i den tredje
energimarkedspakken (jf. Innst. 178 S (2017–2018), ble det gitt
følgende premiss gjennom en avtale mellom partiene Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, sitat
fra avtalens punkt 5 og 6:
«5. Eventuelle nye
kabler skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme og det skal høstes
erfaringer og gjøres grundige analyser før nye forbindelser kan
etableres. Hvilken betydning dette får for eventuelle nye konsesjonssøknader,
må vurderes som ledd i behandlingen av disse.»
«6. Statnett skal
eie og drive alle framtidige mellomlandsforbindelser. Dette tas
inn i energiloven.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet deler forslagsstillers syn på behovet for
flere kraftkabler til utlandet. Videre er disse medlemmer enige i at
Norge kan bidra til utfasing av fossil energibruk i andre land,
og at man bør eksportere industriprodukter og teknologi for overgang
til fornybare løsninger, heller enn å eksportere kraft. Disse medlemmer ser
bekymringen som forslagsstiller løfter knyttet til at økte norske
kraftpriser kan føre til at industriproduksjonen flyttes til land
med høyere klimagassutslipp og lavere krav til miljø og utslipp.
Forslagsstiller legger
til grunn at en konsekvens av tidligere beslutninger og kommunikasjon
fra regjeringen på dette området tilsier at konsesjonssøknaden fra NorthConnect
som ligger til behandling, må avslås. Disse medlemmer deler dette
synet, og viser til Senterpartiets merknader i forbindelse med behandlingen av
Prop. 5 L (2017–2018), jf. Innst. 175 L (2017–2018):
«Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt prinsipielle standpunkt om at staten
skal ha monopol på eierskap og drift av kabler til utlandet. Disse
medlemmer viser videre til behandlingen av Prop. 98 L (2015–2016),
jf. Innst. 24 L (2016–2017), hvor Senterpartiet understreket det
faktum at utenlandsforbindelsene er en del av sentralnettet vårt,
og dermed berører spørsmålet om nasjonal kontroll over kritisk infrastruktur.
Disse medlemmer merker
seg at flertallet i komiteen legger til grunn at konsesjonssøknadene
fra North Connect skal behandles før det fremmes sak om at bare Statnett
kan eie og drive utenlandsforbindelser. Disse medlemmer stiller
spørsmål ved hvorfor en privat aktør skal få sin søknad behandlet
dersom Stortingets flertall beslutter at det i fremtiden bare er
Statnett som skal eie og drive norske utenlandsforbindelser.»
Etter disse medlemmers syn
er forslaget til behandling i tråd med Senterpartiets politikk på
området, og disse
medlemmer vil derfor støtte dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne peker på at en balansert kraftutveksling med nabolandene
våre er fornuftig for å sikre stabil tilgang på kraft, og kan medvirke
til å fase ut klimafiendtlig kraftproduksjon i nabolandene våre. Norske
kraftprodusenters fremste oppgave skal være å sikre trygg og tilstrekkelig
kraft over hele landet. Tilgang på kraft til stabile og forutsigbare
priser er viktig for industriell utvikling.
Disse medlemmer viser
til at nye kabelprosjekter må veies opp mot norsk industriutvikling,
arbeidsplasser og muligheten for utfasing av fossil energi i Norge. Disse medlemmer viser
til Statnetts nettutviklingsplan fra 2019, hvor de konkluderer med
at det i dag er usikkert om det er grunnlag for nye mellomlandsforbindelser
nå.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser derfor ikke
grunnlag for å gi konsesjon til et nytt prosjekt før de påbegynte
kablene til Tyskland og Storbritannia er ferdige og det er høstet
erfaringer fra drift av disse. Samfunnsnytten må være tydelig dokumentert
før det eventuelt kan bygges flere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
mellomlandsforbindelser er en svært viktig del av det norske kraftnettet,
og at de derfor må eies av Statnett.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
selskapet NorthConnect KS er eid av Agder Energi, Lyse Energi, E-CO
Energi og Vattenfall, og disse medlemmer mener derfor
at det ikke bør gis konsesjon til dette prosjektet.
På den
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avslå konsesjonssøknaden fra NorthConnect om bygging
av en ny kabel mellom Norge og Storbritannia.»