Post 78 Ymse faste tiltak
Komiteen viser til at bevilgningen
på posten skal dekke tilskudd til ymse faste tiltak på musikk- og
scenekunstfeltet.
Komiteen merker seg engasjementet
og det langsiktige arbeidet som etter nesten 30 år med teaterdrift har
ført til etableringen av Østfoldteateret AS høsten 2019. Stiftere
er Østfold fylkeskommune og Fredrikstad kommune, og øvrige kommuner
i Østfold inviteres inn som deleiere. Allerede i scenekunstmeldingen
Bak kulissene, St.meld. nr. 32 (2007–2008), ble Østfold trukket frem
som en region med behov for et løft på scenekunstområdet.
Komiteen merker seg at Fyllingsdalen
teater er et av landets største og mest aktive teatermiljø, og har
alltid hatt hovedfokus på barn, ungdom og profesjonelle medvirkende.
Aktiviteten ved teateret er mangfoldig, og det drives både med regional
talentutvikling og publikumsrettet teaterproduksjon. Teaterets ledelse
har over tid opplevd at det ikke lenger er mulig å opprettholde dagens
aktivitetsnivå under de økonomiske rammer som er gjeldende – stiftelsens
styre kan ikke sitte med et slikt ansvar lenger og må eventuelt
ta konsekvensen av det. Komiteen merker seg at teateret
har søkt om driftsstøtte for huset, slik at det blir mulig både
å videreføre og videreutvikle tilbudet til den unge målgruppen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er derfor enig om å foreslå følgende justering: 500 000 kroner øremerkes
til dette formålet, mot tilsvarende reduksjon i bevilgningen på kap.
325, post 21.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt alternative budsjett, der
det foreslås 2 mill. kroner ut over regjeringens forslag til Fyllingsdalen
teater.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til komiteens enstemmige merknad i Innst. 14 S (2018–2019) med positiv
omtale av Fyllingsdalen teater som et at landets største og mest
aktive teatermiljø med hovedfokus på barn, ungdom og profesjonelle
medvirkende, samt regional talentutvikling. Teateret har tydelig
behov for økt driftstøtte for å videreføre og videreutvikle tilbudet,
og disse medlemmer mener
det er viktig å støtte opp under sterke teatermiljø for og med barn
og unge som tilbyr opplevelse av høy kvalitet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett,
hvor det foreslås 1 mill. kroner til Fyllingsdalen teater.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til sirkusenes plass i den
norske kulturhistorien. Det første norske sirkuset ble etablert
i 1949. Selv om vi lever i en multimedial verden, lar folk seg fortsatt
begeistre av sirkusets mange sider. Sirkus er opplevelser i fellesskap
og et godt avbrekk fra virkeligheten. Sirkus er også tradisjoner
og kultur.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det foreslås bevilget 45,5 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Beløpet fordeler seg med 10 mill. kroner til Skuespiller-
og danseralliansen, 13 mill. kroner til Musikkutstyrsordningen,
1,5 mill. kroner til Norske Festivaler, 3 mill. kroner til etablering
av regionteater Østfold, 2 mill. kroner til Fyllingsdalen teater,
15 mill. kroner til Scenekunstbruket, og 1 mill. kroner til Danse- og
teatersentrum, som bl.a. gir rom for å styrke sceneweb.no.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Musikkutstyrsordningen fra 2019 ble utvidet til å bli en
kulturutstyrsordning, der flere musikksjangre, amatørteater og andre
frivillige teaterformål ble inkludert i ordningen. Disse medlemmer er positive
til utvidelsen, men understreker at med utvidet mandat må det også
følge økte bevilgninger til å håndtere det nye oppdraget.
Utvidelsen av ordningen
har ført til en dobling av antall søknader, og disse medlemmer mener bevilgningen
regjeringen foreslår, ikke er tilstrekkelig for å dekke minimumsbehovet
for å hindre en reell svekkelse av ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det foreslås 13 mill. kroner til Musikkutstyrsordningen
ut over regjeringens forslag. Dette innebærer at den samlede bevilgningen,
inkludert avsetningen via spillemidlene, kommer opp på totalt 30
mill. kroner, i tråd med det minimumsbehovet Musikkutstyrsordningen selv
har uttrykt.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett,
hvor det foreslås en økning på 10 mill. kroner til Musikkutstyrsordningen mot
en tilsvarende reduksjon i gaveforsterkningsordningen, som finansieres
over spillemiddeloverskuddet fra Norsk Tipping AS. I tillegg foreslår
Senterpartiet å reversere kuttet på ca. 4 mill. kroner til amatørteater-
og frivillige teaterformål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at 100 kunstnere nå er omfattet av Skuespiller- og danseralliansen,
og er kjent med opptrappingsplanen med mål om 150 kunstnere ansatt innen
utløpet av 2022.
Disse medlemmer mener Skuespiller-
og danseralliansen er et viktig virkemiddel for styrking av kunstnerøkonomien,
og ønsker at flere dansere og skuespillere omfattes av ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det bevilges 10 mill. kroner til Skuespiller- og danseralliansen
ut over regjeringens forslag. Av disse øremerkes 0,5 mill. kroner
til forprosjektering av utvidelse til å inkludere musikere, etter
modell fra musikeralliansen i Sverige.
Disse medlemmer vil trekke
frem Scenekunstbrukets viktige rolle for produksjon, kvalitetssikring
og formidling på det frie scenekunstfeltet. Scenekunstbrukets modell
fungerer godt, og disse
medlemmer ønsker at denne modellen også utvides til å inkludere musikere,
slik både Scenekunstbruket og andre aktører har spilt inn.
Disse medlemmer vil legge
til rette for en utvidelse av Scenekunstbruket, som gir rom for
utvidelse med musikkbruket – dette for å bidra til at det kan leveres
enda flere scenekunst- og musikkopplevelser av høy kvalitet til
barn og unge over hele landet. Etablering av musikkbruket vil kunne
gjøres som en ny avdeling underlagt Scenekunstbruket.
Disse medlemmer viser derfor
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås 15 mill.
kroner til Scenekunstbruket.
Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett, der det foreslås 15 mill. kroner til
Scenekunstbruket for å gi rom for utvidelse til å inkludere musikere.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative budsjett foreslår å opprette Musikkbruket, etter
modell av Scenekunstbruket, og har foreslått en økning på 15 mill.
kroner ut over regjeringens forslag til dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at en rekke aktører har pekt på behovet for en organisasjon som
ivaretar både utøver- og arrangørperspektivet, og som ser sammenhenger
nasjonalt og internasjonalt for musikkproduksjoner for barn og unge.
Creo peker på Musikkbruket som en løsning, og disse medlemmer støtter dette.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative budsjett har foreslått en økning på denne posten
med til sammen 29 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Disse
fordeles med 2 mill. kroner til det viktige arbeidet Skuespiller-
og dansealliansen gjør, 5 mill. kroner til Østfoldteatret, og 20
mill. kroner for å styrke tilskuddene til regionale kompetansesentre
for dans.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at regjeringen fortsetter å flytte tiltak fra kulturbudsjettet og
over på spillemidlene. Høringsrunden bekrefter at flere reagerer
på at spillemidlene brukes som salderingspost, og flere har etterspurt en
mer prinsipiell tilnærming til hva tippeoverskuddet skal brukes
til. Disse medlemmer viser
også til at en del reaksjoner kommer nettopp fordi en rekke offentlige
oppgaver og driftstilskudd er flyttet ut av statsbudsjettet og over
i spillemidlene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i sitt alternative budsjett foreslår at alle aktører som ikke direkte
jobber med den brede kulturfrivilligheten, flyttes fra tippemidlene
og over til fast post på statsbudsjettet. Flyttingen foreslås gjort
over to år, slik at i 2020 foreslås det at aktørene som flyttes
over, får halve summen finansiert over statsbudsjettet, og halve
summen gjennom tippemidlene. Summene er foreslått indeksregulert.
Historiske spel foreslås innfaset under dette kapittelet med en
sum på 2 mill. kroner i 2020.