3.1.2.1 Merknader fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til at regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2020 foreslår
å øke bevilgningene til forsvarssektoren med 2,5 mrd. kroner til
blant annet investeringer i ubåter, maritime patruljefly og nytt
artilleri til Hæren. Det legges opp til økt aktivitet og styrket
beredskap. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen med dette når målsetningene i langtidsplanen
for forsvarssektoren for 2017–2020 og vil øke forsvarsbudsjettet
som forutsatt med over 8 mrd. kroner reelt i planperioden.
Flertallet viser til at regjeringen
fortsetter å legge til rette for fortsatt økt politidekning. Med
budsjettforslaget kan det ansettes nyutdannede fra Politihøgskolen i
2020. Flertallet mener
at økte midler til politiet setter politidistriktene i bedre stand
til å forebygge, etterforske og påtale kriminelle handlinger. Flertallet forutsetter
at de geografiske driftsenhetene (GDE) i politidistriktene blir
høyere prioritert i fordelingene av midlene til politiet og benyttes
til å styrke politibemanningen ute ved de ulike tjenestestedene.
Flertallet mener budsjettforslaget
legger opp til økt beredskap i nordområdene ved at det tas sikte
på å opprette en ny redningshelikopterbase i Tromsø fra 2022. En
slik base vil ifølge flertallet også
kunne dekke politiets behov for beredskap. Flertallet viser til at politiets
behov på kortere sikt nås gjennom å opprette en midlertidig løsning
basert på innleie av sivil helikopterberedskap. Flertallet mener tiltakene
regjeringen foreslår, bidrar til å trygge Norge.
Flertallet mener god infrastruktur
er avgjørende for å legge til rette for rask og effektiv transport,
som støtter oppunder vekst og omstilling i økonomien. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen foreslår å øke satsingen på samferdsel. Flertallet viser
til at det i budsjettet for 2020 foreslås til sammen 69,3 mrd. kroner
til oppfølging av Nasjonal transportplan (NTP). Det er en reell
økning på 2,9 mrd. kroner fra 2019. Dette legger til rette for reduserte
bompenger, økt tilskudd til kollektivtransport i byområdene, utbygging
av veiprosjekter i hele landet og et bedre togtilbud. Flertallet er
fornøyd med at bevilgningene til kollektivtransport foreslås økt,
og at det foreslås oppstart av InterCity-prosjektet Kleverud-Sørli
på Dovrebanen og elektrifisering av deler av Trønderbanen og Meråkerbanen. Flertallet mener
reduserte billettpriser i de største byene og økt statlig støtte
til de fire største byområdene vil bidra til et bedre og rimeligere
kollektivtilbud for de reisende.
Flertallet mener reformene
regjeringen har gjennomført på samferdselsområdet, fører til at
vi får mer igjen for pengene. Nye Veier AS skal prioritere prosjekter
med størst lønnsomhet for samfunnet og spare penger gjennom smartere
planlegging og gjennomføring. Statens vegvesen blir omorganisert
for å legge til rette for mer effektiv ressursbruk. Mer konkurranse
på jernbanen skal gi innsparinger og et bedre tilbud for de reisende.
Flertallet viser til at det
i perioden 2018–2021 vil bli bygget om lag fire ganger mer firefelts
motorvei enn i perioden 2010–2013. I 2020 planlegges det å åpne
mer enn 55 kilometer med trygg firefelts motorvei, og dette kommer
på toppen av de 102 kilometerne som åpnes i 2019. Til sammenligning
hadde Norge 73 kilometer firefeltsvei i 1990.
Flertallet mener kunnskap
og kompetanse er avgjørende for omstillingen norsk økonomi står
overfor. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen foreslår å øke bevilgningene til kompetansereformen
og å opprette et kompetanseprogram. Flertallet viser til at det foreslås
endringer i utdanningsstøtten for å gjøre det enklere å kombinere
utdanning og opplæring med arbeid, og at det foreslås opprettet
100 nye fagskoleplasser og styrke fleksible videreutdanningstilbud. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen i budsjettforslaget fortsetter satsingen
på forskning og høyere utdanning, blant annet gjennom oppfølging
av Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2019–2028.
Flertallet understreker at
klimaendringene er en av vår tids hovedutfordringer. Flertallet er
derfor fornøyd med at regjeringen viderefører en rekke viktige klimatiltak
og trapper opp innsatsen med nye tiltak for utslippskutt hjemme
og ute. Flertallet viser
til at regjeringen har et mål om å redusere de ikke-kvotepliktige
utslippene med 45 pst. i 2030 sammenlignet med 2005. Flertallet viser
til at CO2-avgiften på mineralske
produkter og andre avgifter på utslipp av klimagasser foreslås økt
med 5 pst. ut over prisjustering. I tillegg foreslås det å oppheve
reduserte satser og fritak i CO2-avgiften. Flertallet mener
dette forsterker insentivene til utslippsreduksjoner i alle sektorer
og bidrar til en jevnere prising av utslipp av klimagasser på tvers
av sektorer. Flertallet mener
dette er et viktig tiltak for å gjøre klimapolitikken mer kostnadseffektiv.
Flertallet viser til at det
foreslås en betydelig satsing på klimavennlige transportløsninger,
og at elbilfordelene videreføres. Tiltak for reduserte utslipp fra næringstransport
prioriteres opp gjennom økt bevilgning til Nullutslippsfondet under
Enova. Flertallet viser
til at det foreslås 700 mill. kroner mer i ny investeringskapital
til Nysnø Klimainvesteringer AS, og at dette er nær en dobling av
den samlede kapitaltilførselen til selskapet.
Flertallet mener det bør arbeides
med å realisere en kostnadseffektiv løsning for fullskala CO2-håndteringsanlegg i Norge
gitt at dette gir teknologiutvikling i et internasjonalt perspektiv. Flertallet viser
til at det i 2020 foreslås bevilgning til videre planlegging. Regjeringen
opplyser i Prop. 1 S (2019–2020) at det tas sikte på at investeringsbeslutning
kan fattes i 2020/2021.
Flertallet viser til at det
foreslås en rekke tiltak på bistandsbudsjettet for å redusere utslippene
i andre land, med 7 mrd. kroner til tiltak innen fornybar energi, klima,
miljø og hav.
Flertallet viser til at regjeringen
følger opp Klimarisikoutvalgets anbefalinger ved å prioritere flom-
og skredforebygging gjennom kartlegging, arealplanlegging, overvåking,
varsling og sikringstiltak.
Flertallet mener at sikkerhet
for gode helsetjenester er viktig for tryggheten til befolkningen. Flertallet er
derfor fornøyd med at regjeringen i sitt budsjettforslag legger
til rette for en aktivitetsvekst i sykehusene på 1,5 pst. i 2020,
som overstiger behovet som følger av den demografiske utviklingen
på 1,3 pst. Det legges til rette for nye sykehusinvesteringer, blant
annet med en låneramme på over 29 mrd. kroner til nye Oslo universitetssykehus. Flertallet viser
videre til at det foreslås et løft for den nasjonale e-helseutviklingen gjennom
investeringer i helseanalyseplattformen og etablering av et «standardisert
språk» for e-helseløsninger. Det settes inn tiltak for å møte rekrutteringsutfordringer
i fastlegeordningen og behovet for legespesialister.
Flertallet viser til at kommunesektoren
er avgjørende for en rekke velferdstjenester, blant annet innen helse.
I budsjettforslaget legges det opp til en vekst i kommunesektorens
frie inntekter på 1,3 mrd. kroner. Det legges dermed til rette for
at kommunene og fylkeskommunene kan fortsette å tilby flere og bedre
tjenester til sine innbyggere. Budsjettet gir rom for tilskudd til 2 000
heldøgns omsorgsplasser i kommunene. Eldrereformen Leve hele livet
følges opp gjennom å øke tilsagnsrammen for tilskuddsordningen til
lokale kjøkkenløsninger i sykehjem og omsorgsboliger. Opptrappingsplanen
for rusfeltet følges opp, og i perioden 2016–2020 er det bevilget
mer enn 2,4 mrd. kroner til planen. Flertallet mener dette er
viktige tiltak for et bedre velferdstilbud i kommunene.
Flertallet viser til at forslag
til ny integreringslov er på høring. Lovforslaget skal bidra til
at flere innvandrere oppnår formell kompetanse og deltar i arbeidslivet. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen foreslår å vri deler av innsatsen gjennom
integreringstilskuddet mot tiltak som gir flere utdanning og kvalifisering. Flertallet mener
deltakelse i utdanningstilbud og arbeid er nøkkelen til god integrering. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen fører en bærekraftig innvandringspolitikk,
som er restriktiv, rettssikker og ansvarlig.
Flertallet er fornøyd med
at regjeringen foreslår en rekke tiltak for å gjøre hverdagen enklere
for familiene. Fra høsten 2019 er toåringer fra familier med lav
inntekt inkludert i ordningen med gratis kjernetid i barnehage,
og fra 2020 foreslås det å tilby gratis heltidsplass i barnehage
også til to- og treåringer i asylmottak. Flertallet viser også til
at det foreslås å inntektsgradere foreldrebetalingen i SFO på 1.–2.
trinn og å gi gratis SFO til elever på 5.–7. trinn med særskilte
behov. Dette er tiltak som bidrar til deltakelse i viktige tilbud
for barn som vokser opp i familier med lavinntekt.
Flertallet er fornøyd med
at barnetrygden foreslås økt for alle barn opp til fylte seks år
med 300 kroner i måneden fra 1. september 2020. Flertallet viser til at økningen
i barnetrygden på 1 000 kroner per år i 2019 var den første økningen
i barnetrygden siden 1996. Økningene vil forbedre alle småbarnsforeldres
økonomi, men vil bety mest for dem med lav inntekt. Flertallet er
også fornøyd med at regjeringen foreslår å starte et forsøk med
fritidskort for barn over seks år, for å gjøre det lettere økonomisk
for barn å delta på fritidsaktiviteter.
Flertallet viser til at regjeringen
i Prop. 1 S (2019–2020) foreslår å innføre faste satser for ordningen
med stønad for briller til barn. Det har de siste ti årene vært en
tredobling av utgiftene til denne ordningen, og en gjennomgang av
ordningen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet viste blant annet
at det har vært gitt stønad til uforholdsmessig kostbare briller. Flertallet er
opptatt av at barn som kvalifiseres for denne ordningen, skal sikres
hensiktsmessige briller, og at fellesskapets ressurser anvendes
godt. Regjeringen varsler i Prop. 1 S (2019–2020) en gjennomgang
av praktiseringen av ordningen for å vurdere om det er behov for
å foreta endringer i retningslinjene. Flertallet peker på at innføringen
av satser gjelder fra 1. mars 2020, og forventer at regjeringen
i god tid innen ikrafttredelse sørger for at retningslinjene også
fanger opp at barn med særskilte behov får dekket nødvendige utgifter
til briller.
Flertallet anerkjenner at
arbeidet som Maritim CleanTech har gjort til nå, har vært viktig
for tempoet i omleggingen til grønn vekst i medlemsbedriftene. Flertallet forutsetter
at regjeringen legger til rette for at klyngen og arbeidet blir
videreført.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til tilskudd til organisasjoner som arbeider med nedrustning,
ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv. med 1,5 mill. kroner
ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
tilskuddet til Willy Brandt-stiftelsen med 0,1 mill. kroner ut over
regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å bevilge
8,7 mill. kroner til tilskudd til Feiring videregående skole. Tilskuddet
trappes opp til 17,8 mill. kroner i 2021.
Flertallet foreslår å øke
tilskuddet til frittstående skoler med 1,5 mill. kroner ut over
regjeringens forslag. Det økte tilskuddet skal gå til arbeid med
nye læreplaner i skolen.
Flertallet foreslår å bevilge
6,4 mill. kroner til skoleskipet Gann. Midlene skal gå til hybridisering
av skoleskipet.
Flertallet foreslår å bevilge
0,75 mill. kroner til oppstart av Stord Folkehøgskule.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til studieforbundene med 10 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Antirasistisk senter og Kirkens Bymisjons senter «Søster
til søster» med hhv. 1 og 1,3 mill. kroner. Midlene til Antirasistisk senter
skal bidra til å øke innsatsen for å kartlegge ekstreme miljøer,
på bakken og på nett.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til kjøp av utstyr i yrkesopplæringen på videregående
skole med 25 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Stiftelsen Vikersund Hoppsenter og Lillehammer Olympiske
bob- og akebane med 0,5 mill. kroner hver ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Ekstremsportveko i Voss med 3 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Jøssingfjord Vitenmuseum med 4 mill. kroner ut over
regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Kilden Dialog med 1,5 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Ishavsmuseet på Brandal med 1 mill. kroner. Midlene
skal gå til å styrke formidlingsarbeidet.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Melahuset, Kode Bergen og Vinjemuseet med hhv. 1, 3
og 1,4 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Midlene til Melahuset
skal bidra til å videreføre kulturtilbudet til barnehager og skoleelever
og øke satsingen på samtaler og debatter om dagsaktuelle temaer.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Stiftelsen SOR for prosjektet Helt med – Arbeid for
utviklingshemmede med 1,2 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
tilskuddet til Rosa kompetanse med 0,55 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til domstolene med 20 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Midlene skal gå til digitalisering av domstolene for å
redusere saksbehandlingstiden.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til kriminalomsorgen med 6 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Midlene skal gå til en utvidelse av soningsplasser for unge i Eidsberg
fengsel. Flertallet presiserer
at beløpet også skal dekke utgifter til forvaltningssamarbeidspartnere.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til politiet med 20 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Midlene skal gå til utstyr i politiet.
Flertallet foreslår å øke
tilskuddet til Svalbardbudsjettet med 10 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Midlene skal gå til å utvide seilingssesongen til M/S Polarsyssel
til hele året.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til tiltak i handlingsplanen mot antisemittisme med
2 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Midlene skal gå til
Det mosaiske trossamfunn for å videreutvikle informasjonsmateriale
tilpasset barnehager, ulike trinn i grunnskolen og øvrige utdanningsinstitusjoner,
videreutvikling av nettstedet «jødedommen.no», utdanning av flere jødiske
veivisere og styrking av veiviserprogrammet.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Nord-Troms studiesenter med 1 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til Fokus på ME. Midlene skal gå til ME-konferansen
på Stryn.
Flertallet foreslår å bevilge
4 mill. kroner til opprettelse av en belønningsordning til kommuner
som innfører fritt brukervalg.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Ønsketransporten med 1 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Hjernerådet med 1 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Midlene skal gå til tiltak for bedre informasjon mot flere
pasientgrupper samt arbeid med hjernehelsestrategien.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord
med 0,5 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Karmsund ABR-senter og Pitstopp Hordaland med 1,5 mill.
kroner hver, utover regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Fontenehusene med 10 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Blå Kors barnas stasjon med 2 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Midlene skal gå til etablering av nye stasjoner i Mandal
og Lister.
Flertallet foreslår å øke
støtten til LNU med 2,8 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Midlene fordeles med 2 mill. kroner til utvikling av en portal for
lån av kommunale lokaler og 0,8 mill. kroner til grunnstøtte til LNU.
Flertallet foreslår å øke
tilskuddet til Gea Norvegica Geopark i Telemark med 1 mill. kroner
ut over regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å øke
tilskuddet til velferdsstasjoner med 2,5 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet har merket seg
at regjeringen i budsjettproposisjonen foreslår å overføre finansieringen
av føringstilskuddet til fiskesalgslagene gjennom bruk av inndratte
midler. Flertallet mener
at innføringen av en ny ordning bør skje over tid. På denne bakgrunn
foreslår flertallet at
det bevilges 14 mill. kroner til formålet over statsbudsjettet,
og at det resterende beløpet finansieres gjennom fiskesalgslagenes
konto for inndratte midler, slik at det til sammen stilles det samme
beløpet til rådighet til formålet i 2020 som man har for 2019.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Blått kompetansesenter Sør med 6 mill. kroner ut over
regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å bevilge
0,5 mill. kroner til en samarbeidsavtale mellom Bocuse d’Or og Det
Norske Kokkelandslaget.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Graminors frukt- og bærsenter på Njøs med 3 mill. kroner.
Flertallet foreslår å utvide
TT-ordningen og øker bevilgningen til ordningen med 13 mill. kroner
ut over regjeringens forslag. Midlene skal gå til å utvide ordningen
fra 1. juli 2020.
Flertallet foreslår å øke
bevilgningen til planleggingsmidler i Kystverket med 5 mill. kroner.
Midlene skal gå til videre planlegging av Stad skipstunnel.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Nasjonalt villakssenter i Tana med 2 mill. kroner ut
over regjeringens forslag. Midlene skal gå til Deanu Instituhtta/Tanainstituttets
arbeid for å kartlegge og dokumentere laksefisketradisjoner i sirkumpolare
områder.
Flertallet foreslår å øke
støtten til Norsk oljemuseum med 1,5 mill. kroner ut over regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å tilbakeføre
gevinsten som følge av omorganisering i høyere utdanningssektoren. Flertallet reduserer
derfor bevilgningen til tiltak for høyere utdanning med 3,2 mill.
kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
gaveforsterkningsordningen med 20 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
tilskudd til folkehelsetiltak med 3 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
tilsagnsrammen til utleieboliger med 88,9 mill. kroner, til 412,5
mill. kroner. Flertallet foreslår
derfor å redusere bevilgningen til utleieboliger med 40 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
bevilgningen til Forbrukerrådet med 5 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
bevilgningen til forbrukerpolitiske tiltak under Forbrukerrådet
med 4 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
tilskudd til riksveiinvesteringer under Statens vegvesen med 100
mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner med 15
mill. kroner, fra 1 700 til 1 685 mill. kroner. Flertallet viser til at regjeringen
i Meld. St. 10 (2018–2019) Frivilligheita – sterk, sjølvstendig,
mangfaldig – Den statlege frivilligheitspolitikken varslet en opptrapping
av bevilgningen til merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner
til 1 800 mill. kroner i 2021.
Flertallet viser til at det
i statsbudsjettet for 2020 er foreslått 30 mill. kroner til arbeidet
med U-864 ved Fedje. Flertallet viser
til at Stortinget ikke har tatt avgjørelse om valg av miljøtiltak,
og at anskaffelsen av hovedleveransen antas å skje i 2021. Flertallet foreslår derfor
å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Flertallet foreslår å redusere
bevilgningen til større utstyrsanskaffelser i Skatteetaten med 1
mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår å redusere
bevilgningen til energi- og petroleumsforskning under Norges forskningsråd
med 5 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår følgende
endringer ut over regjeringens forslag:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
118
|
72
|
Økt
søknadspott til organisasjoner som arbeider med nedrustning,
ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet
|
1 500 000
|
118
|
74
|
Willy
Brandt-stiftelsen
|
100 000
|
227
|
78
|
Internattilskudd
til Feiring vgs.
|
8 700 000
|
228
|
70
|
Tilskudd
til frittstående skoler til arbeid med nye læreplaner
|
1 500 000
|
228
|
76
|
Tilskudd
til hybridisering av skoleskipet Gann
|
6 400 000
|
253
|
70
|
Stord
folkehøgskule
|
750 000
|
254
|
70
|
Studieforbundene
|
10 000 000
|
275
|
70
|
Nord-Troms
studiesenter
|
1 000 000
|
291
|
71
|
Antirasistisk
senter
|
1 000 000
|
291
|
73
|
Søster
til søster
|
1 300 000
|
315
|
78
|
Stiftelsen
Vikersund Hoppsenter og Lillehammer Olympiske bob- og
akebane
|
1 000 000
|
315
|
79
|
Ekstremsportveko
|
3 000 000
|
322
|
70
|
Jøssingfjord
Vitenmuseum, grunnarbeid
|
4 000 000
|
323
|
71
|
Kilden
Dialog
|
1 500 000
|
325
|
78
|
Melahuset,
driftstilskudd
|
1 000 000
|
325
|
79
|
Styrket
formidlingsarbeid ved Ishavsmuseet på Brandal
|
1 000 000
|
226
|
21
|
Utstyr
til yrkesfagskoler
|
25 000 000
|
328
|
70
|
KODE
Bergen, driftstilskudd
|
3 000 000
|
328
|
70
|
Vinjemuseet,
driftstilskudd
|
1 400
000
|
351
|
72
|
Rosa
kompetanse, FRI
|
550 000
|
352
|
72
|
Helt
med, arbeid for utviklingshemmede
|
1 200 000
|
410
|
1
|
Domstolene.
Digitalisering for å redusere saksbehandlingstiden
|
20 000 000
|
430
|
1
|
Utvidelse
av antall ungdomsplasser i Eidsberg fengsel
|
6 000 000
|
440
|
1
|
Utstyr
til politiet
|
20 000 000
|
480
|
50
|
Utvidelse
av M/S Polarsyssels seilingssesong til hele året
|
10 000 000
|
500
|
70
|
Handlingsplan
mot antisemittisme
|
2 000 000
|
761
|
68
|
Belønningsordning
til kommuner som innfører fritt brukervalg
|
4 00 000
|
761
|
79
|
Ønsketransporten
|
1 000 000
|
761
|
79
|
Hjernerådet
|
1 000 000
|
765
|
71
|
Landsforeningen
for forebygging av selvskading og selvmord
|
500 000
|
765
|
72
|
Karmsund
ABR-senter
|
1 500 000
|
765
|
72
|
PitStop
Hordaland
|
1 500 000
|
765
|
73
|
Fontenehus
|
10 000 000
|
781
|
79
|
ME-konferanse,
Stryn
|
500 000
|
846
|
61
|
Blå
Kors barnas stasjon. Etablering av nye stasjoner i Mandal og Lister
|
2 000
000
|
846
|
70
|
Grunnstøtte
LNU
|
800 000
|
846
|
70
|
LNU,
utvikling av portal for lån av kommunale lokaler
|
2 000 000
|
900
|
80
(NY)
|
Gea
Norvegica Geopark, Telemark
|
1 000 000
|
919
|
71
|
Tilskudd
til velferdsstasjoner
|
2 500 000
|
919
|
75
|
Tilskudd
til næringstiltak i fiskeriene
|
14 000 000
|
923
|
1
|
Blått
kompetansesenter Sør
|
6 000 000
|
1137
|
54
|
Graminor
– norsk frukt- og bærsenter på Njøs
|
3 000 000
|
1137
|
70
|
Samarbeidsavtale
mellom Bocuse d’Or og Det Norske Kokkelandslaget
|
500 000
|
1330
|
60
|
Utvide
TT-ordningen fra 1. juli 2020
|
13 000 000
|
1360
|
30
|
Stad
skipstunnel, planleggingsmidler, Kystverket
|
5 000 000
|
1420
|
85
|
Nasjonalt
villakssenter i Tana
|
2 000 000
|
1800
|
71
|
Norsk
oljemuseum, driftstilskudd
|
1 500 000
|
Sum
|
|
|
206 200 000
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
275
|
21
|
Tilbakeføring
av gevinst som følge av omorganiseringen i UH-sektoren
|
-3 200 000
|
285
|
52
|
Gaveforsterkningsordningen
|
-20 000 000
|
315
|
70
|
Mva.-kompensasjonsordningen
|
-15 000 000
|
581
|
76
|
Tilskudd
til utleieboliger – redusert tilgangsramme
|
-40 000 000
|
714
|
79
|
Folkehelse,
andre tilskudd
|
-3 000 000
|
860
|
50
|
Forbrukerrådet
|
-5 000 000
|
865
|
50
|
Forbrukerpolitiske
tiltak – forskning og undervisning
|
-4 000 000
|
1320
|
30
|
Riksveiinvesteringer
|
-100 000 000
|
1360
|
21
|
Arbeid
med U-864 (Fedje)
|
-10 000 000
|
1618
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser i Skatteetaten
|
-1 000 000
|
1830
|
30
|
Redusert
bevilgning til energi- og petroleumsforskning under Norges forskningsråd
|
-5 000 000
|
Sum
|
|
|
-206 200 000
|