Meld. St. 1 (2019–2020) Nasjonalbudsjettet
2020 og Prop. 1 S (2019–2020) Statsbudsjettet 2020 (Gul bok) – Rettebrev
Det vises til
Meld. St. 1 (2019–2020) Nasjonalbudsjettet 2020 og
Prop. 1 S (2019–2020)
Statsbudsjettet 2020 (Gul bok).
Feil
i Meld. St. 1 (2019–2020) Nasjonalbudsjettet 2020:
Kapittel 2.1,
side 18
I tabell 2.1 er
volumendring for offentlig konsum og offentlig forvaltnings bruttoinvesteringer
i 2018 ved en feil ikke oppdatert i tråd nasjonalregnskapstall publisert
29. august. For offentlig konsum og investeringer i 2018 var volumveksten
hhv. 1,4 og 7,5 pst., og ikke 1,2 og 6,8 pst. som det står i budsjettdokumentet.
Kapittel 2.5,
side 30
I tittelen til
figur 2.7C og 2.7D står det "Januar 2012-september 2019". Det skulle
stått "Januar 2014-september 2019"
Vedlegg 3,
side 176
I vedleggstabell
3.18 er samme feil som i tabell 2.1, jf. omtale over.
Feil
i Prop. 1 S (2019–2020) Statsbudsjettet 2020 (Gul bok):
Kapittel 4.3,
side 51
Som det fremgår
av kapittel 4 i Gul bok 2020 er utarbeidelsen av tabellverket som
viser utviklingen på politikkområder belyst med årlig gjennomsnittlig
realvekst beregnet bl.a. ved hjelp av prisindekser fra det tekniske beregningsutvalget
for inntektsoppgjørene. Funksjonsendringer, endringer i budsjetteringspraksis,
omorganiseringer m.m. er søkt ivaretatt for å gi et mest mulig korrekt
bilde på utviklingen over tid, og det gjøres enkelte skjønnsmessige
grupperinger.
En ny gjennomgang
viser at det i presentasjonen av realvekst er benyttet en litt for
høy verdi for en parameter for lønnsoverhenget fra 2019 til 2020.
Konsekvensen er at realveksten fra 2019 til 2020 presentert i tabell
4.1 gjennomgående er litt for lav. Nedenfor følger en korrigert
tabell der dette er rettet, og der justerte tall står med uthevet
skrift. Det understrekes at anslaget for budsjettets samlede utgiftsvekst
fra 2019 til 2020 på 0,8 pst. er riktig. Det er kun hvordan realveksten
er presentert på ulike politikkområder i tabell 4.1 som er feil.
Korrigert Tabell
4.1 Utviklingen i politikkområder 2009-2020. Nominelle tall i mrd.
kroner og gjennomsnittlig årlig realvekst.
|
Nominell
verdi
|
Gjennomsnittlig
årlig realvekst
|
Politikkområde
|
2009
|
2013
|
2019
|
2020
|
2009–
2013
|
2013–
2019
|
2019–
2020
|
Internasjonal
bistand1
|
22,1
|
25,5
|
32,4
|
33,7
|
-0,1
%
|
1,2
%
|
1,1 %
|
Utdanning
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Statlige bevilgninger til opplæring og barnehager
|
6,6
|
8,3
|
14,6
|
13,9
|
2,6
%
|
6,8
%
|
-7,3 %
|
-
Høyere utdanning og forskning under Kunnskapsdepartementet
|
38,4
|
46,0
|
61,9
|
64,7
|
1,3
%
|
2,4
%
|
1,6 %
|
Kultur og likestilling
|
11,2
|
14,4
|
18,9
|
19,7
|
2,6
%
|
1,7
%
|
1,6
%
|
Rettsvesen og
beredskap inklusiv Svalbardbudsjettet
|
19,5
|
26,4
|
39,6
|
39,8
|
3,9
%
|
3,0
%
|
-1,2
%
|
Utlendingsområdet
inkl. integrering av innvandrere
|
9,9
|
13,4
|
16,4
|
14,1
|
4,4
%
|
0,5
%
|
-16,5
%
|
Kommunal og modernisering
utenom kommunale rammetilskudd
|
13,0
|
14,9
|
20,1
|
17,5
|
0,6
%
|
2,2
%
|
-15,1
%
|
Arbeid og sosiale
formål
|
26,0
|
27,1
|
32,4
|
33,6
|
-2,4
%
|
0,0
%
|
1,8
%
|
Helse
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Spesialisthelsetjenesten
|
96,1
|
117,4
|
159,6
|
168,4
|
1,5
%
|
2,3
%
|
2,3 %
|
-
Andre helseformål
|
8,5
|
9,9
|
19,1
|
19,9
|
1,2
%
|
8,5
%
|
1,5 %
|
Barn, familie,
tros- og livssynssamfunn
|
24,3
|
26,2
|
30,9
|
31,9
|
-0,4
%
|
0,5
%
|
1,2 %
|
Næringsformål
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Næring og fiskeri
|
9,4
|
9,7
|
13,7
|
14,0
|
-2,9 %
|
2,9
%
|
-0,5 %
|
-
Landbruk og mat
|
15,0
|
17,0
|
19,9
|
20,3
|
-0,7
%
|
-0,1
%
|
-1,5 %
|
Olje og energi
utenom statlig petroleumsvirksomhet
|
3,4
|
5,1
|
3,7
|
3,5
|
6,8
%
|
-8,1
%
|
-7,8 %
|
Samferdselsformål
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Vei- og jernbaneformål
|
23,3
|
35,6
|
61,1
|
64,8
|
7,9
%
|
6,3
%
|
3,0 %
|
-
Andre samferdselsformål
|
4,3
|
5,6
|
7,9
|
10,5
|
3,6
%
|
2,6 %
|
29,7 %
|
Forsvarsformål
|
32,2
|
36,1
|
53,6
|
54,8
|
-0,8
%
|
3,9
%
|
0,5 %
|
Klima og miljø2
|
6,5
|
8,4
|
13,7
|
15,1
|
3,3
%
|
5,4
%
|
7,1 %
|
Statlig administrasjon,
EØS-finansieringsordningene mv.
|
17,7
|
19,8
|
27,2
|
28,9
|
-0,7
%
|
1,6
%
|
4,5 %
|
Underliggende
utgiftsvekst i statsbudsjettet, samlet
|
|
|
|
|
1,7
%
|
2,2
%
|
0,8
%
|
Rammeoverføringer
til kommunene
|
114,1
|
148,2
|
187,1
|
190,7
|
|
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift til offentlig forvaltning og private
|
20,5
|
23,8
|
35,2
|
36,7
|
|
|
|
Renter på statsgjeld
|
20,3
|
12,3
|
10,0
|
10,2
|
|
|
|
Statlig petroleumsvirksomhet
|
24,7
|
33,6
|
28,0
|
28,0
|
|
|
|
1 Internasjonal
bistand inkluderer i denne tabellen ikke bevilgninger til klima-
og skogsatsingen under Klima- og miljødepartementet eller ODA-godkjente
flyktningutgifter i Norge. Disse bevilgningene inngår i øvrige politikkområder.
Tabellen inneholder heller ikke kapitaltransaksjoner, som innskudd
av grunnfondskapital i Norfund og innskudd i Den asiatiske investeringsbanken
for infrastruktur (AIIB). Bistandsmidler under Kunnskapsdepartementet
og Finansdepartementet er også holdt utenfor.
2 Politikkområdet
omfatter utgifter til klima- og miljøtiltak kun på Klima- og miljødepartementets
områder.
Kilde: Finansdepartementet
Ovennevnte
innebærer videre at noe omtale i kapittel 4.3 Realvekst i statsbudsjettets utgifter
på politikkområder der det vises til tall i tabell 4.1 som
nå korrigeres, også må korrigeres.
På
side 54, 1. avsnitt under høyere utdanning og forskning står
det:
«Veksten fra 2019
til 2020 fordeles med 1,1 pst. vekst til høyere utdanning og 4,2
pst. til forskning.»
Det
skal stå:
«Veksten fra 2019
til 2020 fordeles med 1,2 pst. vekst til høyere
utdanning og 4,2 pst. til forskning.»
På
side 55, 1. avsnitt under rettsvesen og beredskap står
det:
«Bevilgningene
til rettsvesen og beredskap har hatt en gjennomsnittlig årlig realvekst
på 3,3 pst. i perioden 2009 til 2019. Veksten skyldes blant annet
investeringer i landsdekkende nødnett, redningshelikoptre, politihelikoptre,
nytt beredskapssenter for politiet og sikrede datasentre i justissektoren.
Når det samlede bevilgningsnivået går ned 2,6 pst. fra 2019 til
2020, skyldes det hovedsakelig reduserte utgifter etter gjennomføring
av større anskaffelser og investeringer. I tillegg ble det bevilget
midler til investeringer i PST og politiet ifb. RNB 2019, som ikke
videreføres i 2020.»
Det
skal stå:
«Bevilgningene
til rettsvesen og beredskap har hatt en gjennomsnittlig årlig realvekst
på 3,4 pst.
i perioden 2009 til 2019. Veksten skyldes blant annet investeringer i
landsdekkende nødnett, redningshelikoptre, politihelikoptre, nytt
beredskapssenter for politiet og sikrede datasentre i justissektoren.
Når det samlede bevilgningsnivået går ned 1,2 pst. fra 2019 til 2020,
skyldes det hovedsakelig reduserte utgifter etter gjennomføring
av større anskaffelser og investeringer. I tillegg ble det bevilget
midler til investeringer i PST og politiet ifb. RNB 2019, som ikke
videreføres i 2020.»
På
side 56, 1. avsnitt under kommunal og modernisering står
det:
«Utgiftene til
kommunal- og moderniseringsformål utenom rammetilskudd til kommuner
og fylkeskommuner anslås å reduseres reelt med 15,5 pst. fra 2019
til 2020.»
Det
skal stå:
«Utgiftene til
kommunal- og moderniseringsformål utenom rammetilskudd til kommuner
og fylkeskommuner anslås å reduseres reelt med 15,1 pst. fra 2019 til 2020.»
På
side 56, 2. avsnitt under arbeid og sosiale formål står
det:
«Politikkområdet
arbeid og sosiale formål viser en liten økning fra 2019 til 2020.»
Det
skal stå:
«Politikkområdet
arbeid og sosiale formål viser en økning fra 2019 til 2020».
På
side 56, 5. avsnitt under andre helseformål står det:
«Fra 2019 til
2020 anslås det at utgiftene øker med 1,1 pst.»
Det
skal stå:
«Fra 2019 til
2020 anslås det at utgiftene øker med 1,5 pst.»
På
side 56, 6. avsnitt under barn, familie, tros- og livssynssamfunn står
det:
«Utgiftene under
politikkområdet anslås å øke med 0,9 pst. i 2020.»
Det
skal stå:
«Utgiftene under
politikkområdet anslås å øke med 1,2 pst. i 2020.»
På
side 57, 1. avsnitt under olje og energi (eksklusiv statlig
petroleumsvirksomhet) står det:
«Det er en nedgang
på 8,2 pst fra 2019 til 2020.»
Det
skal stå:
«Det er en nedgang
på 7,8 pst
fra 2019 til 2020.»
På
side 57, 2. avsnitt under vei- og jernbaneformål står
det:
«Utgiftene til
vei- og jernbaneformål har hatt en gjennomsnittlig realvekst per
år på 7,0 pst. fra 2009 til 2019. Fra 2019 til 2020 anslås det en
realvekst på 2,9 pst.»
Det
skal stå:
«Utgiftene til
vei- og jernbaneformål har hatt en gjennomsnittlig realvekst per
år på 6,9 pst.
fra 2009 til 2019. Fra 2019 til 2020 anslås det en realvekst på 3,0 pst.»
På
side 57, 3. avsnitt under vei- og jernbaneformål står
det:
«Den gjennomsnittlige
årlige realveksten til andre samferdselsformål enn vei- og jernbaneformål
har vært på 2,5 pst. fra 2009 til 2019, mens økningen fra 2019 til 2020
er på 29,2 pst. som i hovedsak skyldes økt tilskudd til kollektivtransport
i byområder.»
Det
skal stå:
«Den gjennomsnittlige
årlige realveksten til andre samferdselsformål enn vei- og jernbaneformål
har vært på 3,0 pst.
fra 2009 til 2019, mens økningen fra 2019 til 2020 er på 29,7 pst.
som i hovedsak skyldes økt tilskudd til kollektivtransport i byområder.»
På
side 57, 4. avsnitt under forsvarsformål står det:
«Når utgiftene
til forsvarsformål derimot anslås å gå ned reelt med 0,4 pst. fra
2019 til 2020, må det ses i sammenheng med utfasing av tilleggsfinansiering
av kampflyanskaffelsen og forsert anskaffelse av nye kystvaktfartøyer.
Korrigert for utgifter til kampflyanskaffelsen viser utgiftene til
forsvarsformål en reell vekst på 3,5 pst. fra 2019 til 2020. Nedgangen
må også ses i sammenheng med at det ifb. RNB 2019 ble gitt betydelig
økte bevilgninger til forsvarsformål, i hovedsak til sikring, heving og
transport av skipet KNM Helge Ingstad.»
Det
skal stå:
«Når utgiftene
til forsvarsformål anslås reelt å øke med 0,5 pst.
fra 2019 til 2020, må det ses i sammenheng med utfasing av tilleggsfinansiering
av kampflyanskaffelsen og forsert anskaffelse av nye kystvaktfartøyer. Korrigert
for utgifter til kampflyanskaffelsen viser utgiftene til forsvarsformål
en reell vekst på 4,6 pst.
fra 2019 til 2020. Økningen må
også ses i sammenheng med at det ifb. RNB 2019 ble gitt betydelig
økte bevilgninger til forsvarsformål, i hovedsak til sikring, heving
og transport av skipet KNM Helge Ingstad.»
Kapittel 5.3,
side 66
I tabell 5.3,
som viser flerårige budsjettkonsekvenser på utgiftssiden for perioden
2021–2023, er det under opplistingen av utgiftsområder under Arbeids-
og sosialdepartementet (ASD) falt ut to rader, slik at sumtallene
for ASD i tabellen ikke stemmer overens med tallene for de enkeltstående
områdene som er nevnt under sumtallet. De to radene som har falt
ut gjelder «Etterlatte, grunnpensjon» og «Overgangsstønad». I tabellen nedenfor
er disse to radene lagt inn. Sumtallene som er oppgitt for ASD i
Gul bok for 2020 er altså riktige.
Arbeids- og sosialdepartementet
|
8 230
|
15 694
|
23 022
|
IKT-modernisering
i NAV
|
-424
|
-424
|
-424
|
Tilskudd
til Statens pensjonskasse
|
505
|
993
|
1
448
|
Tilskudd
til avtalefestet pensjon (AFP)
|
220
|
420
|
610
|
Sykepenger
|
420
|
600
|
770
|
Arbeidsavklaringspenger
|
-1 134
|
-1 804
|
-2 159
|
Uføretrygd
|
2 437
|
3 544
|
4 312
|
Grunn-
og hjelpestønad, hjelpemidler mv.
|
140
|
290
|
445
|
Alderspensjon
|
6 135
|
12 321
|
18 459
|
Overgangsstønad
|
0
|
0
|
-124
|
Etterlatte, grunnpensjon
|
0
|
-147
|
-216
|
Andre
endringer
|
-70
|
-100
|
-100
|