Vedr. representantforslag 103
S (2018-2019) om en ny industriell revolusjon – rettferdig og miljøvennlig
Jeg viser til brev
datert 2. april 2019 hvor energi- og miljøkomiteen oversendte representantforslag
103 S (2018-2019), forslag fra stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes
om en ny industriell revolusjon – rettferdig og miljøvennlig. Spørsmålet
ble opprinnelig rettet til olje- og energiministeren.
Det fremmes tolv
konkrete forslag som jeg vil kommentere nedenfor. Svaret er utarbeidet
i samråd med Olje- og energidepartementet, Finansdepartementet, Kommunal-
og moderniseringsdepartementet og Klima- og miljødepartementet.
Jeg vil innledningsvis
peke på at representantforslaget tar opp flere relevante utfordringer
som er viktig for utviklingen i industrien og i næringslivet for
øvrig. Norsk næringsliv er i endring. Fortsatt globalisering og en
aldrende befolkning påvirker de nasjonale og internasjonale rammevilkårene
som norsk industri står overfor. Selv om petroleumsvirksomheten
vil være viktig for norsk økonomi i mange tiår fremover, vil ikke
etterspørselen i like sterk grad bidra til å trekke opp aktiviteten
i fastlandsøkonomien. Vår fremste utfordring vil være å legge til
rette for et omstillingsdyktig og innovativt privat næringsliv.
Flere næringer må bidra til dette og industrien blir viktig. Samtidig
har vi klimautfordringer som krever at samfunnet omstilles i mer
bærekraftig retning.
Norge har en stolt
industrihistorie. Vi har mange sterke industrimiljøer og industriens
utvikling er knyttet til utnyttelse av våre rike naturressurser,
vår evne til kontinuerlig omstilling og kunnskapsoverføring mellom
næringer og utnyttelse av nye markedsmuligheter. Vi har for eksempel
en sterk prosessindustri basert på fornybar energi og mange ledende
industribedrifter knyttet til havet. Vi har en globalt ledende petroleumsrettet
leverandørindustri, hvis kompetanse kan gi grunnlag for ny industriell
aktivitet og vekst i andre næringer. I overgangen til lavutslippssamfunnet
vil industrien spille en nøkkelrolle. Ikke bare i reduksjon i egne utslipp,
men ved å utvikle nye og smartere løsninger som kan erstatte aktiviteter
med betydelig klimautslipp. Mange av morgendagens lavutslippsløsninger
vil vi finne i kompetansemiljøene i og rundt industrien.
Disse perspektivene
er grunnleggende i Granavolden-plattformen. Regjeringen vil legge
til rette for verdiskaping og vekst, lønnsomme arbeidsplasser og
omstilling av norsk næringsliv. Gjennom kunnskap, forskning og innovasjon
ønsker vi å legge grunnlaget for nye jobber med høy verdiskaping,
noe som igjen kan understøtte og bidra til et bærekraftig velferdssamfunn.
Forslag
1– Stortinget ber
regjeringen legge frem en plan for storstilt industribygging i hele
landet – med utgangspunkt i videreforedling av landets naturressurser, industriarbeidernes
kunnskaper, teknologi og kompetansemiljøer – slik at yrkesgrupper
og lokalsamfunn som har bidratt med store verdier til felleskapet,
ikke må ta kostnaden ved nødvendig omstilling av norsk petroleumsrettet industri
i møte med globale klimaendringer.
Regjeringen har
store ambisjoner for industrien, og hovedrammene i regjeringens
industripolitikk er nedfelt i Meld. St. 27 (2016-2017) Industrien
– grønnere, smartere og mer nyskapende. Vi har som ambisjon at Norge
skal være en ledende industri- og teknologinasjon, og vi vil legge
til rette for vekst både i eksisterende og nye bedrifter og fremme
Norge som et attraktivt lokaliseringsland for industriell aktivitet.
Vårt utgangspunkt er at vi ser muligheter innenfor hele bredden
av industrien. Derfor satser vi blant annet på god kapitaltilgang,
næringsfremmende skattelettelser, samferdsel, eksportfremme, næringsrettet
forskning og innovasjon, teknologiutvikling og kompetanse.
Jeg vil spesielt
trekke frem at vi har satset på næringsrettet forskning og innovasjon.
I 2019 går nesten 10 milliarder kroner til landsdekkende næringsrettet forskning
og innovasjon inklusiv skattefradrag for skattefunnordningen. Det
er en fordobling siden 2013. Vi har vært opptatt av at det finnes
gode virkemidler som innrettes der behovet er størst, og slik at
de beste prosjektene får støtte.
Regjeringen har
en offensiv og omfattende politikk for vekst og utvikling av både
eksisterende industri og utvikling av nye industribedrifter. Regjeringen
er bevisst på at de samlede rammevilkårene for norsk industri er gode
og legger til rette for utvikling, fornyelse og verdiskaping. Det
er derfor gledelig at vi ser en positiv utvikling med økt produksjon
og økte investeringer i industrien. Regjeringens plan er å arbeide
videre med å legge til rette for fortsatt vekst og utvikling i industrien
innenfor de rammer som er lagt i Industrimeldingen og Granavolden-plattformen.
Forslag
2 – Stortinget
ber regjeringen sikre oppstart av et statlig pilotprosjekt for havvind
i 2020, gjennom et samarbeid mellom partene i leverandørindustrien
til oljesektoren, offentlige forskningsinstitusjoner og Forskningsrådet.
Regjeringen la fram
en strategi for flytende vindkraft i forslaget til statsbudsjett
for 2018, jf. Prop. 1S (2017-2018).
Regjeringen ønsker
at norske leverandørbedrifter skal gripe de mulighetene som byr
seg i denne nye næringen, og bidra til utvikling av lønnsom fornybar
kraftteknologi. Kostnadsnivået for vindkraft til havs ligger foreløpig
vesentlig høyere enn kraftprisen, og det ser derfor ikke ut til
at vindkraft til havs vil kunne bygges uten støtte de nærmeste årene.
I strategien pekes
det på at Enova er det mest aktuelle virkemidlet for å støtte demonstrasjonsprosjekter. Verdens
første flytende vindkraftturbin, Hywind Karmøy, fikk støtte fra
Enova. Denne er nylig overdratt til Unitech, og skal brukes for
videre utprøving og utvikling for forskning og industri. Flere piloter
basert på andre konsepter for flytende vindkraft er nå planlagt
utenfor Karmøy i dialog med Norwegian Offshore Wind Cluster, som
er tatt opp i Innovasjon Norges Arena-program. Equinor har søkt
støtte fra Enova til et større prosjekt på Tampen-området på norsk
sokkel, der flytende vindkraft er planlagt å levere kraft til petroleumsvirksomheten.
Stortinget har tidligere
bedt regjeringen vurdere internasjonale erfaringer med, og relevante
modeller for, støttemekanismer i tidligfase som er tilstrekkelig
for å stimulere til rask utvikling av havvindprosjekter i kommersiell
skala, jf. vedtak 825, 4. juni 2018. En slik vurdering er under
oppstart.
Energi21, den nasjonale
strategien for forskning, utvikling, demonstrasjon og kommersialisering
av ny klimavennlig energiteknologi som Olje- og energidepartementet
etablerte i 2008, har havvind som et av seks prioriterte satsingsområder
i sin strategi. Denne strategien retter oppmerksomheten mot potensialet
for videreutvikling av et internasjonalt konkurransedyktig norsk næringsliv
innenfor havvind. Den peker på at norske næringsaktører og forskningsmiljøer
har verdensledende kompetanse fra petroleumssektoren, kraftsektoren og
maritim sektor, noe som gir solid grunnlag for utvikling av teknologi
og tjenester innen havvind.
Olje- og energidepartementet
følger opp Energi21-strategien gjennom sine bevilgninger til Norges forskningsråd.
Gjennom Forskningsrådets ENERGIX-program kan det søkes støtte til
forskning og utvikling av ulike teknologier for havvind. Programmet
kan gi støtte til konkurransedyktige prosjekter i innovasjonskjeden
fra grunnleggende forskning til småskala pilotering. Uttesting av
piloter i større skala kan støttes av Enova eller Innovasjon Norge.
Forskningsrådet, Enova og Innovasjon Norge har et godt samarbeid
om virkemidlene, eksempelvis gjennom Pilot-E-ordningen, som omtales
nærmere i forbindelse med forslag 4.
Forslag
3 – Stortinget
ber regjeringen igangsette et statlig pilotprosjekt for elektrisitetsproduksjon
fra dyp geotermisk energi i 2020, basert på geologisk kunnskap og boreteknologi
fra petroleumssektoren, som et samarbeid mellom partene i oljeindustrien,
offentlige forskningsinstitusjoner og Forskningsrådet.
ENERGIX-programmet
i Forskningsrådet kan gi støtte også til prosjekter for dyp geotermisk
energi, på linje med havvindprosjekter. Dyp geotermisk energi er også
omtalt i Energi21-strategien, men er ikke en av de seks prioriterte
satsingsområdene som strategien trekker frem. Dyp geotermisk energi
er et av flere fagområder som strategien anbefaler å videreutvikle
en solid kunnskaps- og teknologiplattform innenfor, ettersom fagområdet
kan spille en rolle i fremtidens energisystem. Olje- og energidepartementet
mener ENERGIX-programmet ivaretar dette behovet.
Forslag
4 – Stortinget
ber regjeringen igangsette et statlig pilotprosjekt for hydrogen
som drivstoff i skipsfarten gjennom et samarbeid mellom partene
i dagens leverandørindustri, offentlige forskningsinstitusjoner
og Forskningsrådet.
Det eksisterer allerede
i dag flere konkrete prosjekter som tar sikte på å utvikle og ta
i bruk hydrogen i skipsfarten.
Pilot-E programmet,
et samarbeidsprogram mellom Innovasjon Norge, Norges forskningsråd
og Enova, har i ulike utlysningsrunder gitt støtte til en rekke
prosjekter for utvikling av hydrogen som drivstoff i maritim transport.
Programmet ga i sin første utlysningsrunde i 2016 støtte til Fiskerstrand
Holdings HYBRIDskip-prosjekt som tar sikte på å utvikle en hydrogen-elektrisk ferge.
I tredje utlysningsrunde har Selfa Arctic og Flying Foil AS fått
støtte av programmet til å utvikle hurtigbåter basert på batteri-
og/eller hydrogendrift, Samskip AS har fått støtte til å utvikle
og realisere lønnsom containertransport på sjø med hydrogen og brenselceller,
og Havyard Group ASA har fått støtte til et prosjekt med ambisjoner
om utslippsfri drift i verdensarvfjordene og i deler av den ordinære
ruten for den nye Kystruten, gjennom å kombinere batterier og hydrogene
brenselceller.
I den siste Pilot-E-utlysningen,
publisert 27. mars 2019, er helhetlig leveransekjede for hydrogen
ett av to hovedtema. Statens vegvesen utlyste høsten 2017 en utviklingskontrakt
for en ferge med hydrogen-elektrisk drift på sambandet Hjelmeland-Skipavik-Nesvik
i Rogaland. Norled AS ble tildelt kontrakt for utvikling og bygging
av fergen i januar 2019. Med støtte fra ARENA-programmet i Innovasjon
Norge har Maritim Forening Sogn og Fjordane (basert i Florø) nylig
etablert klyngen Ocean Hyway Cluster. Klyngen samler bedrifter fra
maritim sektor, energisektoren og teknologileverandører, som sammen
ønsker å drive fram hydrogenløsninger i maritim sektor.
Regjeringen mener
at hydrogen kan spille en rolle i fremtidens energisystem, både
gjennom å redusere utslipp i Norge og bidra til lavutslippssamfunnet,
og gjennom å bidra til verdiskaping og næringsutvikling i Norge.
For å legge til rette for dette vil regjeringen legge frem en helhetlig
strategi for forskning, teknologiutvikling og bruk av hydrogen som
energibærer. Dette inkluderer også bruk av hydrogen i maritim transport.
Arbeidet er satt i gang, og en strategi er planlagt ferdig mot slutten av
året.
Forslag
5 – Stortinget
ber regjeringen styrke de regionale utviklingsfondene, med virkemidler
særlig rettet mot å utvide eksisterende industriklynger, forlenge
produkt- og verdikjeder, sikre ressursutnyttelse av biprodukter
og skape lokalt forankrede arbeidsplasser, i samarbeid med aktuelle
fagforeninger i regionen.
Norge har hatt en
strategi for å styrke næringsklynger gjennom et nasjonalt klyngeprogram
siden begynnelsen av 2000-tallet. Dagens program bygger på de tidligere
klyngeprogrammene og skal utvikle eksisterende og potensielle nye
klyngeinitiativ. Regjeringen ønsker å benytte klyngeprogrammer som
et virkemiddel for omstilling og innovasjon. Klyngene kan bidra
til omstilling gjennom å utløse samarbeid og deling av kompetanse, nettverk
og teknologi. Gjennom spredning av spisskompetanse kan klyngene
være gode utgangspunkt for økt omstillingskompetanse i næringslivet.
Klyngeprogrammet
ble evaluert i 2017. Evalueringen viser at klyngebedriftene har
høyere verdiskaping, høyere omsetning og høyere vekst i antall ansatte
enn sammenlignbare bedrifter, som ikke deltar i klyngesamarbeid.
Evalueringen viser også at klyngeprogrammet har mobiliserende effekt
for økt samarbeid, men at denne effekten klart avtar etter de tre-fire
første årene. Evalueringen viser gode resultater og faglige anbefalinger
for å støtte utvikling av umodne klynger, men gir ikke faglig grunnlag
for å støtte sterke og modne næringsklynger.
Innovasjon Norge,
Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet
er i gang med å videreutvikle klyngeprogrammet med utgangspunkt
i innspill fra evalueringens anbefalinger for hvordan et velfungerende
klyngeprogram bør innrettes. Arbeidet ses i sammenheng med virkemiddelgjennomgangen
og berørte næringsmiljøer vil bli involvert.
Gjennom gode vilkår
for næringslivet og sterke kommuner legger vi til rette for nye,
trygge jobber, både i by og distrikt. Regjeringens politikk for
kommunestruktur, kompetanse, næringsutvikling, landbruk, samferdsel
og kommunikasjon, kunnskap og helse er innrettet på å styrke lokale
samfunn og distriktssentre, og gjøre det mulig å bo og leve over
hele landet.
Som en del av de
distrikts- og regionalpolitiske tilskuddene bevilges det regionale
utviklingsmidler til fylkeskommunene. Tilskuddene er målrettet mot
å gjøre omstilling for bedrifter lettere på kort sikt og bygge evne til
omstilling i bedrifter, næringsmiljøer og lokalsamfunn på lang sikt.
Fylkeskommunene skal styrkes ved at det flyttes oppgaver fra staten
til fylkeskommunene innen 1.1.2020. Fylkeskommunene får oppdragsgiveransvaret
for næringshageprogrammet, inkubatorprogrammet, mentortjenesten
for gründere, bedriftsnettverk samt deler av etablerertilskuddet.
Dette er ordninger som forvaltes av Innovasjon Norge og SIVA. Regjeringen
vil i kommuneproposisjonen denne våren og budsjettet for 2020 komme
tilbake til Stortinget om dette.
Forslag
6 – Stortinget
ber regjeringen styrke satsingen på bioøkonomi for å sikre økt videreforedling
av ressurser fra hav, jord og skog spesielt slik at eksporten av
massevirke og ubearbeidet fisk erstattes av videreforedlingsbedrifter
i distriktene.
Norge har råderett
og nærhet til svært store biomasseressurser. Vi har blant annet
havområder som gjør Norge til verdens tiende største land i areal
hvis man tar med havområdene. Norge har også tradisjoner, kunnskap
og kompetanse til å utnytte og forvalte våre naturressurser.
Bioøkonomistrategien,
som ble lansert 29. november 2016, legger vekt på en mer effektiv
og bærekraftig produksjon og uttak av biologiske ressurser, og på
helhetlig foredling av ressursene mot produkter med høy avkastning.
Det er utviklingen av ny kunnskap og teknologi som gjør det mulig
å utnytte ressursene mer effektivt, bærekraftig og lønnsomt. Investeringer
i kunnskap og teknologi er dermed en viktig forutsetning for å ta
del i en moderne bioøkonomi. Regjeringen har derfor styrket bevilgningene
til bioøkonomirelatert forskning og innovasjon innenfor relevante
virkemidler i Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
I 2017 ble det bevilget
ekstra 100 mill. kroner til oppfølging av regjeringens bioøkonomistrategi,
fordelt likt til relevante virkemidler i Innovasjon Norge og Norges
forskningsråd. I 2018 ble det tildelt om lag 4 mrd. kroner i tilskudd
og lån til bioøkonomirelaterte aktiviteter i Innovasjon Norge og
Norges forskningsråd og ca. 250 mill. kroner i eiendoms-/selskapsinvesteringer
direkte eller indirekte rettet inn mot bioøkonomi gjennom SIVA.
I 2017 opprettet
Innovasjon Norge en målrettet Bioøkonomiordning hvis formål er mobilisering,
markedsorientering, kompetanse, samarbeid, utvikling og innovasjon
av produkter og tjenester innenfor bioøkonomien. Ordningen virker
i samspill med andre generelle virkemidler. I 2019 bevilges det
om lag 90 mill. kroner til bioøkonomiordningen.
Regjeringen har
også gitt Innovasjon Norge, Forskningsrådet og SIVA i oppdrag å
utarbeide en felles handlingsplan for koordinering av innsatsen
på området og oppfølging av føringene i bioøkonomistrategien. Både
i strategien og i virkemiddelaktørenes oppfølging av denne, er det
særlig vekt på økt, lønnsom og bærekraftig utnyttelse og foredling
av fornybare biologiske ressurser.
Forslag
7 - Stortinget
ber regjeringen sikre at oppdrag i forbindelse med store investeringer
i offentlige virksomheter, statlige selskaper og foretak gis til
verft og produksjonsbedrifter i Norge, med krav til godt partssamarbeid om
bedriftsutvikling, faste ansettelser, begrensninger i kontraktskjeder
og strenge krav til HMS og ytre miljø.
Når offentlige oppdragsgivere
gjør innkjøp må regelverket om offentlige anskaffelser følges. Formålet med
regelverket er å fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. Ved
tilstrekkelig store innkjøp skal anskaffelsen kunngjøres i hele
EØS-området. Norge har gjennom EØS-avtalen, WTO-avtalen om offentlige
innkjøp og bilaterale handelsavtaler, forpliktet seg til å gi utenlandske
leverandører fra de omfattede landene rett til å delta i offentlige
innkjøp i Norge. Disse leverandørene har krav på å bli behandlet
likt med norske leverandører i konkurranser om offentlige anskaffelser.
Det er derfor ikke mulig å tildele kontrakter direkte til en norsk
leverandør eller reservere konkurranser for bare norske leverandører.
Etter regjeringens oppfatning vil konkurranse fra utenlandske leverandører
bidra til å gjøre norske leverandører mer konkurransedyktige i andre
markeder. Dette er markeder som norske leverandører har adgang til
på grunn av ovennevnte avtaler.
Regjeringen har
nylig lagt frem ny stortingsmelding om offentlige anskaffelser "Smarte
innkjøp – effektive og profesjonelle anskaffelser". Regjeringen
er opptatt av at midlene som brukes på offentlige anskaffelser skal
utnyttes på best mulig måte. Dette krever økt profesjonalisering
av innkjøpene gjennom blant annet økt satsing på kompetanse, bedre
styring, ledelse og organisering, og mer samordning. Hovedmålet
med meldingen er å utvikle en mer helhetlig og effektiv anskaffelsespolitikk for
å sette det offentlige i stand til å oppnå regjeringens mål om bedre
konkurranse, mer innovasjon, mer miljøvennlige anskaffelser, bekjempelse
av arbeidslivskriminalitet, økt bruk av lærlinger m.m.
Selskapene med statlig
eierandel er selvstendige rettssubjekter. Styret har ansvaret for
å forvalte selskapet. Dette gjelder også investeringer, forutsatt
at investeringen ikke krever kapital fra eier. Eventuelle forslag
om kapitaltilførsler fra eier i forbindelse med investeringer vurderes
ut fra statens mål med eierskapet. Eventuelle beslutninger om kapitaltilførsler
skal behandles av Stortinget. For selskaper i kategori 1-3 har staten
mål om avkastning. Også i selskapene i kategori 4, hvor staten har
sektorpolitiske mål, er investeringer styrets ansvar. For disse
selskapene kan imidlertid staten som eier i større grad legge føringer
for selskapenes virksomhet gjennom vedtektene, noe som også kan
ha betydning for investeringer. Dette inkluderer imidlertid ikke
å bestemme hvilke leverandører som selskapene skal gi oppdrag til.
Forslag
8 – Stortinget
ber regjeringen sørge for oppdaterte retningslinjer for Enova og
andre nasjonale støtteordninger, slik at tilskudd til større investeringer
og prosjekter er betinget at en høy andel av verdikjeden for prosjektene
er lokalisert i Norge, og muliggjør reetablering av produksjon som
tidligere flyttet ut av landet.
Enovas formål er
å bidra til reduserte klimagassutslipp og styrket forsyningssikkerhet
for energi, samt teknologiutvikling som på sikt også bidrar til
reduserte klimagassutslipp. Klima- og miljødepartementets styring av
Enova foregår på et overordnet nivå, hovedsakelig gjennom fireårige
styringsavtaler om forvaltningen av midlene fra Klima- og energifondet.
Enovas ordninger betinger at prosjektene skjer i Norge og i norsk
økonomisk sone. For maritim sektor er prosjektene avgrenset til
skip registrert i NIS eller NOR, eller som har operasjoner i norske
farvann. Dette mener jeg er en fornuftig avgrensning når vi skal
få mest mulig klimaomstilling for pengene. Enovas støtte legger
samtidig til rette for fremtidsrettede investeringer og styrket
konkurransekraft ved at næringslivet blir grønnere, smartere og
mer nyskapende. Enova har blant annet støttet flere innovative industriprosjekter
de siste årene og i maritim sektor har støtte fra blant annet Enova
bidratt til utvikling innenfor elektrifisering og autonomi. Målet
er større enn bare å kutte utslipp i Norge. Det er en ambisjon å
være et grønt laboratorium for å skape og bruke grønn teknologi
med et globalt potensial.
Innovasjon Norge
er statens og fylkeskommunenes virkemiddel for å realisere verdiskapende
næringsutvikling i hele landet, og selskapet forvalter virkemidler innenfor
finansiering, kompetanse, profilering, nettverk og rådgiving. Innovasjon
Norges hovedmål er å utløse bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom
næringsutvikling, og utløse regionenes næringsmessige muligheter.
For de aller fleste støtteordningene i Innovasjon Norge er det allerede
et krav om at støttemottakerne må være registrert i Brønnøysundregistrene
og ha virksomhet i Norge, og at prosjektene må ha potensial til
å gi økt verdiskaping i Norge.
Forslag
9 - Stortinget
ber regjeringen legge fram en sak om hvordan Statnett og Statkraft
skal få utvidet ansvar for å sikre at norsk strøm og kraftproduksjon
skal brukes som et industripolitisk og miljømessig virkemiddel,
herunder sikre industrien tilgang på langsiktige rimelige kraftkontrakter,
med strenge krav til miljø og aktiv produksjon, og si nei til nye
kraftforbindelser til utlandet.
Regjeringen er opptatt
av at vannkraften fortsatt skal være et konkurransefortrinn for
norsk industri. Det følger av Granavolden-plattformen at regjeringen
vil sikre at norsk industri kan dra nytte av våre fornybare ressurser.
Dette skjer både gjennom hvordan vi organiserer og regulerer kraftmarkedet
og gjennom ordninger som er direkte rettet mot industrien.
Rammene for kraftforsyningen
er lagt gjennom energiloven og tilhørende forskrifter. I tillegg
har vi et omfattende regelverk som dekker ulike aspekter ved overføring,
produksjon og forbruk av kraft. Formålet med regelverket er å sikre
en samfunnsmessig rasjonell forvaltning av energiressursene, slik
at energi- og kraftbehovet dekkes til lavest mulig kostnader for
samfunnet.
Måten vi har valgt
å organisere kraftmarkedet på er viktig for å oppnå stabil og konkurransedyktig
krafttilgang til alle brukere av kraft, også industrien. Nettforetak
er en naturlig monopolvirksomhet, og strømnettet er produsentenes
og forbrukernes fysiske tilgang til kraftmarkedet. Nettselskapene
er underlagt omfattende monopolkontroll som skal bidra til at selskapene opptrer
nøytralt og ikke-diskriminerende og at størrelsen på nettleien er
rimelig.
Det følger av dagens
organisering og regelverk at tariffene for bruk av strømnettet skal
utformes slik at de i størst mulig grad gir brukerne av nettet signaler
om effektiv utnyttelse og utvikling av nettet. Tariffene kan differensieres
etter objektive og kontrollerbare kriterier basert på relevante
nettforhold. På denne bakgrunn har Statnett vurdert at kundegruppen
"stort forbruk med høy brukstid", typisk den kraftkrevende industrien,
bør få reduserte tariffer.
Prisutviklingen
på strøm bestemmes av en rekke forhold, både i Norge og i våre naboland.
Perspektivene for den norske kraftbalansen tilsier at det vil være
et overskudd på kraft i mange år fremover. Det bygges nå ut mer
fornybar kraft enn på lenge. Siden regjeringen tiltrådte i 2013
er det gitt mer enn 500 konsesjoner til ny kraftproduksjon, noe
som tilsvarer omtrent 14 prosent av normal årsproduksjon i det norske
kraftsystemet. Utbyggingen av ny fornybar kraftproduksjon kommer
industrien til gode.
Forbrukere har tilgang
til instrumenter for prissikring gjennom ulike finansielle produkter,
noe som bidrar til mer forutsigbare kraftpriser. Den finansielle krafthandelen
kan foregå både bilateralt og på en markedsplass/børs. Muligheten
til å inngå kontrakter direkte med produsenter av fornybar energi
har bidratt til at flere industriaktører har etablert avtaler for
langsiktig krafttilgang de senere årene. Kraftintensiv industri
har dessuten fritak for el-avgift.
Også utviklingen
i landene rundt oss påvirker den norske kraftprisen. CO2-kompensasjonsordningen er etablert
for å gi industrien forutsigbarhet og for å unngå karbonlekkasje
som følge av virkningen av EUs kvotemarked.
Overføringsforbindelsene
til utlandet har sikret stabil krafttilgang for norske strømbrukere
i mange år. Omstillingen av kraftmarkedene i landene rundt oss tyder
på at behovet for fleksibilitet vil vokse i takt med en økende andel
uregulerbar kraftproduksjon. Dette kan øke verdien av handel med
vår regulerbare vannkraft.
For å eie og drive
utenlandsforbindelser for strøm fra Norge stilles det krav om anleggskonsesjon
og utenlandskonsesjon etter energiloven. I konsesjonsbehandlingen
gjennomgås alle samfunnsmessige nyttevirkninger og kostnader ved
prosjektet. Inntektene som kan skapes gjennom økt kraftutveksling
avveies da mot de tap som påføres andre deler av kraftforsyningen.
Kun prosjekter som er samfunnsøkonomisk lønnsomme kan tildeles konsesjon.
Vi er opptatt av
at norsk kraftkrevende industri kan øke sin aktivitet i Norge. Jeg
mener vi har en god organisering av kraftsektoren, i tillegg til
gode industripolitiske og miljømessige virkemidler for industrien.
Forslag
10 – Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag som åpner for at en andel av
SPU kan brukes som et nasjonalt grønt industrifond som gjør strategiske
investeringer i hjemlig industriproduksjon, med formål om å sikre
teknologisk utvikling, økt eksport av varer, flere industriarbeidsplasser,
økt verdiskaping og mer videreforedling i Norge.
Forslaget besvares
sammen med forslag 12.
Forslag
11 – Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med den varslede eierskapsmeldingen
legge fram forslag om hvordan man kan bruke eksisterende og ny etablering av
helt eller delvis statlig eierskap aktivt for å beholde industriproduksjon
i Norge, samt forslag om å øke graden av videreforedling og sikre
lengre verdikjeder i norsk industri, spesielt knyttet til skogbruk
og treforedling, havbruk, fiskeri, landbruk og næringsmiddelindustri,
samt prosessindustri og videreforedling av metaller og mineraler.
Regjeringen skal
i løpet av høsten 2019 legge frem for Stortinget et melding om statens
direkte eierskap i selskaper (eierskapsmelding). Der vil regjeringen
redegjøre for begrunnelser for statlig eierskap, hvilke selskaper
staten bør eie og hvordan staten følger opp eierskapet.
Regjeringen ser
det ikke som hensiktsmessig å arbeide aktivt med å ta nye strategiske
posisjoner i konkurranseutsatte selskaper. Erfaringene fra statlige
forsøk på industribygging i siste halvdel av forrige århundre tyder
ikke på at staten er den beste aktøren til å drive økonomisk utvikling
gjennom direkte eierposisjoner. Statens hovedoppgave overfor næringslivet
bør, der det er private aktører og velfungerende markeder, være
å legge til rette for høy verdiskaping i økonomien gjennom gode
rammebetingelser fremfor at staten skal drive eller være eier av
næringsvirksomhet.
Forslag
12 – Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag som åpner for at en andel av
SPU kan brukes som et grønt infrastrukturfond som investerer i utbygging
av klimavennlig infrastruktur som jernbane, kollektiv, ladenettverk,
havner og bredbånd i hele Norge.
Det er bred politisk
enighet om rammene for hvordan våre felles sparepenger i Statens
pensjonsfond utland (SPU) skal forvaltes. Fondet har ett formål;
høyest mulig avkastning til et risikonivå som skal være akseptabelt.
Innenfor den overordnede finansielle målsettingen skal fondet forvaltes
ansvarlig. Investeringsstrategien som er fastsatt for SPU støtter
opp under fondets finansielle målsetting og er bredt forankret,
blant annet gjennom de årlige meldingene om Statens pensjonsfond.
SPU er en del av
rammeverket for finanspolitikken. De løpende inntektene fra petroleumsvirksomheten overføres
til SPU og omgjøres til en portefølje av finansinvesteringer i utlandet.
Fondsmidlene kan bare anvendes til en beløpsmessig overføring til
statsbudsjettet etter vedtak i Stortinget. Rammeverket for finanspolitikken
og en tydelig finansiell målsetting for forvaltningen legger til
rette for at formuen fra en ikke-fornybar ressurs kan bevares over
tid og bidra til å finansiere velferden også for kommende generasjoner.
Formålene stortingsrepresentanten
viser til omfatter innenlandske utgifter som må vurderes innenfor
det ordinære statsbudsjettet. Regjeringen har innenfor budsjettet
ført en økonomisk politikk som legger til rette for å omstille norsk
økonomi, skape vekst og flere arbeidsplasser, bygge infrastruktur
i hele landet, fremme det grønne skiftet og sikre flere ben å stå
på. Videre har staten flere målrettede fond, støtte- og garantiordninger for
slike formål.
Det finanspolitiske
rammeverket for bruk av petroleumsinntekter innebærer at midler
til utbygging av jernbane, øvrig kollektivtransport, ladenettverk
og bredbånd, som stortingsrepresentanten viser til, skal inngå som
en del av samlet budsjettbehandling i Stortinget og avveies mot
andre statlige utgifter, jf. omtale i Prop. 97 L (2018-2019) Lov
om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven):
«Investering av
midlene ute er, sammen med handlingsregelen for budsjettpolitikken,
også viktig for at SPU kan bidra som et finanspolitisk styringsverktøy. Ifølge
handlingsregelen skal bruken av oljeinntekter over tid følge den
forventede realavkastningen av SPU. Den årlige overføringen fra
fondet til statsbudsjettet dekker det oljekorrigerte underskuddet,
slik at statsbudsjettet er i balanse. Midlene som overføres fra
SPU er ikke øremerkede, men inngår som en del av en samlet budsjettbehandling
der regjeringen og Stortinget prioriterer mellom ulike formål. Alle
statlige utgifter og investeringer bidrar til etterspørsel og må
tilpasses konjunktursituasjonen og kapasiteten i økonomien. Dersom
det ble åpnet for at deler av SPU skulle investeres innenlands,
ville investeringsnivået i økonomien, alt annet likt, kunne bli
for høyt. Samlet tilførsel av penger inn i norsk økonomi fra staten
ville da kunne overstige hva som er forsvarlig på lang sikt og gi
en uønsket nedskalering av konkurranseutsatt sektor. Samtidig ville fondet
i realiteten fungere som et budsjett nummer to for formål som ikke
når opp i regjeringens og Stortingets ordinære budsjettbehandling.
Investeringer innenlands ville dessuten bidra til å øke det statlige
eierskapet i norsk næringsliv fra et allerede høyt nivå.»