2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland, Stefan
Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
viser til Dokument 8:103 S (2018–2019) om en ny industriell revolusjon
– rettferdig og miljøvennlig, og til brev fra Nærings- og fiskeridepartementet
datert 8. mai 2019 (vedlagt innstillingen).
Komiteen merker seg at tiltakene
som foreslås i dokumentet, berører næringspolitikk, energipolitikk, transportpolitikk,
finanspolitikk samt klima- og miljøpolitikk.
Komiteen er enig med forslagsstiller
i at industri basert på norske naturressurser og arbeidere med kunnskap
og høy produktivitet har vært og er en avgjørende forutsetning for
velferdsstaten og det norske samfunnet. Etter hvert som inntektene
fra olje- og gassnæringen avtar, mener komiteen det er av avgjørende
betydning både for norsk økonomi og Norges klimaforpliktelser å
bygge opp andre næringer og skape arbeidsplasser i andre, grønne
sektorer.
Komiteen viser til at de samlede
klimagassutslippene fra norsk territorium var 52,7 millioner CO2-ekvivalenter i 2017. Av dette
kom 28 pst. fra olje- og gassnæringen, 23 pst. fra industri og bergverk,
17 pst. fra veitrafikk og 13 pst. fra luftfart, sjøfart, fiske,
motorredskaper m.m.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at olje- og gassindustrien
er en eksportrettet næring, og at norsk olje og gass gir betydelige klimagassutslipp
i andre land. I snitt utgjør utslippene fra utvinning av olje på
norsk sokkel mindre enn 2 pst. av utslippene fra forbrenning av
den samme oljen.
Komiteen merker
seg at flere av forslagene i dokumentet berører videreforedling
av norske naturressurser innenlands. Komiteen deler forslagsstillers intensjon
om å øke videreforedlingen av naturressurser i Norge, og mener det
vil kunne bidra til økt nasjonal sysselsetting. Komiteen understreker viktigheten
av at slik næringsvirksomhet må være i tråd med en politikk for
å begrense global oppvarming til 1,5 grader, og i tråd med Norges
nasjonale miljømål og internasjonale forpliktelser knyttet til naturmangfold.
Komiteen viser til forslag
nummer 9 i dokumentet om å si nei til nye kraftforbindelser til
utlandet. Komiteen viser
til at rikelig tilgang på rimelig, fornybar energi er et viktig
konkurransefortrinn for den norske prosessindustrien.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,understreker
imidlertid at klimaproblemet er globalt. NVEs «Kraftmarkedsanalyse
2018–2030» viser at kraftproduksjonen i Norge sannsynligvis vil
øke mer enn kraftforbruket fram mot 2030. NVE anslår at det norske
kraftoverskuddet kan øke fra 5 til 20 TWh i 2030. Flertallet viser til at eksport
av norsk fornybar energi kan bidra til at europeiske land kan redusere
sitt forbruk av fossil energi, og at slik energieksport derfor kan
være god klimapolitikk. I tillegg mener flertallet at fornybar energiproduksjon
kan bidra til økt verdiskapning i Norge, forutsatt at produksjonen
ikke fører til uforsvarlig store naturinngrep.
Flertallet merker seg at forslagsstiller
vil åpne for å bruke en andel av SPU til innenlands formål, jf.
forslag 10 og 12. Flertallet viser
til at slik bruk vil være i strid med investeringsstrategien til
SPU. Flertallet viser
for øvrig til omtale av forslagene som berører investeringsstrategien
for SPU, i brev fra Nærings- og fiskeridepartementet datert 8. mai
2019.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til opprettelsen av Nysnø Klimainvesteringer AS, og at Nysnø skal
gjøre lønnsomme, langsiktige investeringer som bidrar til reduksjon
av klimagassutslipp. Videre viser disse medlemmer til Granavolden-plattformen,
der det slås fast at regjeringen vil trappe opp investeringskapitalen
i Nysnø Klimainvesteringer AS årlig.
Disse medlemmer viser til hovedrammene
for regjeringens industripolitikk, nedfelt i Meld. St. 27 (2016–2017)
Industrien – grønnere, smartere og mer nyskapende. Disse medlemmer støtter regjeringens arbeid
med å legge til rette for vekst både i eksisterende og nye bedrifter,
og at regjeringen skal fremme Norge som et attraktivt lokaliseringsland
for industriell aktivitet.
I den forbindelse
viser disse medlemmer til god
kapitaltilgang, næringsfremmende skattelettelser, samferdsel, eksportfremme,
næringsrettet forskning og innovasjon, teknologiutvikling og kompetanse.
Videre viser disse medlemmer til
at det i 2019 går om lag 10 mrd. kroner til landsdekkende næringsrettet
forskning og innovasjon, og disse medlemmer viser til at
dette er en fordobling siden 2013, da de rød-grønne partiene styrte
med rent flertall.
Disse medlemmer viser til den
positive utviklingen med økt produksjon og økte investeringer i
industrien.
Disse medlemmer viser til strategien
for flytende vindkraft, som ble lagt frem i forslaget til statsbudsjett
for 2018. Disse
medlemmer viser til at det pågår et arbeid med å åpne områder
for flytende havvind. Videre pågår det teknologiutvikling med forskjellige støtteordninger
som er med på å modne frem teknologien for flytende havvind. Disse medlemmer ser
at det ennå er en umoden teknologi som trenger arealer og områder
for test og demonstrasjon, og dette er det lagt til rette for. Videre
arbeides det med å åpne områder for pilotering og kommersiell drift
parallelt med at forskrifter blir utarbeidet i tråd med havenergilova.
Disse medlemmer ser at industripotensialet for
flytende havvind er stort, ikke bare for møller, men også for omkringliggende
teknologier som eksempelvis subsea-installasjoner, kabling, maritim
sektor og fornybare energibærere. Disse medlemmer peker på at flytende
havvind bør skje i et nordsjøsamarbeid der norsk kompetanse, teknologi
og arbeidsplasser blir vektlagt. Disse medlemmer mener at en
helhetlig energimiks må vurderes før måltall på den delen som skal
omfatte havvind, defineres.
Disse medlemmer vil understreke
at en rekke av de politiske tiltakene som fremmes, allerede er ivaretatt
gjennom de fire ikke-sosialistiske partienes politikk. Disse medlemmer ønsker
ikke å gi tilråding til forslag som det allerede er igangsatt prosesser
på. Disse medlemmer vil
videre påpeke de store budsjettkonsekvensene slike vedtak kan ha
for statsbudsjettet. Det grønne skiftet gjennomføres gjennom blant
annet virkemiddelapparatet Enova, forskningsmidler og omlegging
til et grønnere skattesystem.
Disse medlemmer viser til at
det er viktig med klimakrav for alle sektorer, men at vi må bygge
politikken på en forutsigbarhet og investeringer som bærer over
tid. Videre påpeker disse
medlemmer at forslaget omhandler «rettferdig omstilling». Disse medlemmer finner
ingenting rettferdig ved at Rødt på Stortinget skal peke ut vinnernæringer
i samfunnet.
Disse medlemmer viser til dokumentets
tittel: «Representantforslag om en ny industriell revolusjon – rettferdig
og miljøvennlig». Disse
medlemmer påpeker at det ikke finnes en revolusjon foreslått
av et kommunistisk parti som har vært rettferdig eller miljøvennlig.
Man bør være på vakt når et parti som Rødt foreslår revolusjon,
da er ikke de økonomiske femårsplanene langt unna.
Disse medlemmer viser til
at ethvert forsøk på å planlegge en økonomi har spilt fallitt. I
en fornuftig regulert markedsøkonomi brukes det økonomiske incentiver
for å legge til rette for verdiskaping, slik at flere forskjellige
teknologier og produkter blir utviklet. Skal man løse klimaproblemet,
holder det ikke med én løsning, vi trenger mange forskjellige løsninger
for å erstatte den fossile energien.
Disse medlemmer vil vise til
eksportmulighetene norsk industri har. Det viktigste virkemiddelet
for norsk industri er tilgang på internasjonale markeder og handelsavtaler. Disse medlemmer vil
derfor understreke verdien og betydningen EØS-avtalen og vårt europeiske
samarbeid har for norsk industri, og det store paradokset i at Rødt
er imot vår viktigste handelsavtale, samtidig som de snakker om
å løfte opp norsk industri.
Disse medlemmer vil løfte
frem Norges ledende posisjon innen elektrifisering. Vi elektrifiserer
bilparken vårt, både for nærings- og persontransport, vi elektrifiserer
den maritime sektoren og vi setter ambisiøse el-mål for luftfarten.
Gjennom de ikke-sosialistiske partienes satsing på elektrifisering
av Norge ser vi allerede nå at landet går gjennom en «el-revolusjon»,
og bedrifter som satser på elektrifisering, etablerer seg i Norge.
Disse medlemmer viser til
at noen av forslagene berører selskapene med statlig eierandel. Disse medlemmer viser
til at den statlige eierskapspolitikken skal utøves innenfor rammene
av selskapslovgivningen og anerkjente prinsipper for eierstyring
og selskapsledelse. Det innebærer blant annet at det er styret i
selskapene som er ansvarlig for forretningsmessige vurderinger og
investeringer, og at staten som eier ikke griper inn i og legger
føringer for dette. Disse
medlemmer vil for øvrig vise til at regjeringen vil legge frem
en ny eierskapsmelding.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
bruke naturressursene våre til å skape industri, trygge arbeidsplasser
og sikre fremtidens velferd. Over hele landet sikrer industrien
gode jobber nær naturressursene. Det betyr store ringvirkninger
i lokalsamfunn der industri etableres. Industrien gir store eksportinntekter
som sikrer velferden og som blir enda viktigere etter som inntektene
fra olje og gass blir mindre dominerende i norsk økonomi.
Disse medlemmer viser til
at norsk industri er en viktig del av klimaløsningen, og at næringene
selv innenfor de fleste områder har laget sine egne planer om å
redusere utslipp gjennom å ta i bruk nye løsninger og ny teknologi.
Endringene hver enkelt arbeidstaker står i som en del av overgangen
til et klimavennlig samfunn, vil kunne gå raskt og kreve mer og
fornyet kompetanse fra hver arbeidstaker. Disse stadige endringene
vil kunne gi spennende muligheter til egenutvikling og produktutvikling,
men det kan også bli krevende endringer å stå i for mange. Disse medlemmer vil derfor
understreke viktigheten av gode inkluderende prosesser lokalt i
bedriftene, men også at partene i arbeidslivet tas med i utviklingen
av framtidens industripolitikk nasjonalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser spesielt til vår
verdensledende kompetanse fra olje- og gassindustrien, som bekrefter
viktigheten av å underbygge rekruttering til denne næringen. Disse medlemmer understreker
viktigheten av den norske modellen og av at norske fagarbeidere
er ett av våre viktigste fortrinn. Høy organisasjonsgrad og et seriøst
arbeidsliv er også avgjørende for å sikre denne modellen framover. Disse medlemmer viser
til at dagens regjering ikke ivaretar denne modellen på en like
god måte som det er behov for, og at det nå er behov for å igjen
løfte opp enkeltmekanismer i denne modellen, for at den skal være
den styrken som den gjennom titalls av år har vært for å finne gode,
framtidsrettede løsninger. Disse medlemmer viser også
til at vi må styrke yrkesfagene og få gjennomført en kompetansereform
som sikrer kvalifisert arbeidskraft og riktig kompetanse for å støtte
opp under en sterk industrivekst framover.
Disse medlemmer mener vi må
utvikle ny lavutslippsteknologi, utnytte våre naturressurser og
i større grad bruke råvarene på nytt til produksjon av nye materialer
og produkter.
Disse medlemmer viser til
at om vi skal lykkes med en nødvendig industrivekst, må Norge bli
et mer attraktivt land for industrielle investeringer. Arbeiderpartiet
vil at Norge skal være et foretrukket land for industrielle investeringer
og et attraktivt vertsland for global lavutslippsteknologi. Da trengs
en aktiv og forutsigbar næringspolitikk som bygger opp under utvikling innenfor
de ulike næringene. Disse
medlemmer mener vi trenger en klimavennlig industri i framtiden, og
at ingen næringer vil kunne fortsette som før uten å gjøre nødvendige
grep og bidra til å ta sitt ansvar.
Disse medlemmer peker på at
det offentlige Norge gjennom sine innkjøp kan bidra til å skape
egne markeder for nye og bedre produkter som sparer både miljøet
og klimaet. Fylkeskommuner kan eksempelvis bestille el-ferjer og
el-hurtigbåter og sammen med næringslivet utvikle framtidens løsninger.
Disse medlemmer vil ha et
skatte- og avgiftssystem som stimulerer til arbeid og verdiskaping
og som bidrar til en rettferdig fordeling og et bedre miljø. Trygg økonomisk
styring er en forutsetning for attraktive rammebetingelser for norske
bedrifter.
Disse medlemmer mener staten
skal bidra med risikoavlastning og støtteordninger for å sikre framtidsrettede
industriinvesteringer, samtidig som den legger til rette for at
de gode ideene sikres mulighet for å kunne utvikles til kommersiell
produksjon. Næringspolitiske virkemidler må ivareta industriens
behov. Vi må også vurdere nye kapitalvirkemidler og virkemidler
for å avlaste risiko for produktinnovasjon i umodne marked. Disse medlemmer viser
til at Stortinget allerede har bedt regjeringen gjennomgå virkemiddelapparatet.
Vår rene og forholdsvis
rimelige kraft gjør at produksjon i Norge har et lavt karbonavtrykk.
Et eksempel på dette er at aluminiumsproduksjonen i Norge har et karbonavtrykk
under en fjerdedel av gjennomsnittet globalt. Ettersom verden skal
nå klimamålene, vil etterspørselen etter produkter med lite karbonavtrykk
øke.
Norge byr på mye
hav og mye vind. Disse
medlemmer viser til Dokument 8:132 S (2018–2019) Representantforslag
fra representanter fra Arbeiderpartiet om norsk satsing på havvindindustri,
som peker på at norsk flytende havvind kan bli et viktig bidrag
for å dekke energibehovet og å nå krevende klimamål. Norges sterke
posisjon innen olje og gass, maritim og marin industri er et fantastisk
utgangspunkt for at Norge kan ta en lederrolle innen flytende havvind.
Disse medlemmer viser til
at skogen er en viktig del av bioøkonomien. Industrialisering med
skog kan mangedoble norsk verdiskaping sammenlignet med ren råvareeksport.
Scenarioene i FNs klimapanel viser at klimamålene forutsetter massiv
økning i bruk av biomasse globalt. Ved å bruke mer tre som byggemateriale,
til erstatning for kull og koks eller til å produsere mer bærekraftig
fôr, kan vi kutte store mengder klimagassutslipp.
Disse medlemmer understreker
at Norge har en verdensledende maritim klynge som kan sikre både utslippskutt,
nye arbeidsplasser og eksportinntekter. Mot 2050 skal internasjonal
skipsfart kutte 50 pst. av utslippene, mens flåten skal øke med
30 pst. For å lykkes med det kreves stor teknologiutvikling og flåtefornyelse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre CO2-kompensasjonsordningen
på dagens nivå, med minst 75 pst. kompensasjon også etter 2020.»
«Stortinget
ber regjeringen bidra til å få utviklet nye produksjonsmetoder og
bruksområder for hydrogen basert på norsk naturgass.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for et ambisiøst og klimavennlig hjemmemarked
for maritim næring, gjennom miljøkrav ved offentlige innkjøp.»
«Stortinget
ber regjeringen bidra til at det blir utviklet ny industriproduksjon
og nye verdikjeder som baserer seg på bioressurser fra hav, jord
og skog.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen aktivt legge til rette for flåtefornyelse i nærskipsflåten,
bl.a. gjennom å etablere en toppfinansieringsordning i GIEK og en
vrakpantordning som treffer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslaget, og deler forslagsstillers intensjon om at det er
viktig å utnytte mulighetene i det grønne skiftet til å satse på
norsk, klimavennlig industri. Disse medlemmer ser at dokumentet
spenner over mange områder og berører flere store sektorer med forslag. Disse medlemmer registrerer
at til tross for en tydelig og tverrpolitisk enighet om behovet
for omstilling og grønt skifte, er bruken av oljepenger historisk høy
,og investeringene i fremtidsrettet landbasert industri fortsatt
svært lave. Disse
medlemmer ser behovet for en storstilt satsing på fastlandsindustri
og videreforedling av de rike naturressursene våre – der energibehovet
skal dekkes av energi fra sola i form av fotosyntesen, vannkraft,
solceller, jordvarme og havvind. Disse medlemmer viser til
at tilgang på ren kraft til en konkurransedyktig pris har vært –
og er – et viktig fortrinn for norsk industri, sammen med kunnskap
og kompetanse blant annet innen miljøteknologi. Disse medlemmer er enige i
at det må satses både på ny industrietablering og omstilling av
eksisterende industri til lavere utslipp. Disse medlemmer ser at en
del av forslagene i dokumentet innebærer igangsettelse av pilotprosjekter
og forslag om generell styrking på en del områder. Disse medlemmer er usikre
på om man med dette ber om virkemidler som er kraftige og treffsikre
nok, og om man favner alle områder og sektorer med tiltak som faktisk
bringer industrien nærmere en grønn omstilling bygget på norske
ressurser og kompetanse.
Disse medlemmer ser behovet
for at mål og virkemidler i den forbindelse settes i et større system,
og vil derfor støtte forslaget om en plan for industribygging i hele
landet, slik forslagsstiller legger frem i dokumentet. Disse medlemmer mener
at man i arbeidet med en slik plan vil kunne favne bredden i forslagsstillers
intensjon, samtidig som man får en politisk prosess på valg av tiltak
og virkemidler. Disse
medlemmer mener dette er en bedre fremgangsmåte for å ivareta
intensjonen med forslaget.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstiller i tanken om et større nasjonalt og industrielt fokus
rundt forvaltningen av en stor og voksende finansformue.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringens forslag
til § 6 i lov om Statens pensjonsfond, Prop. 97 L (2018–2019) Lov
om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven), hvor det
foreslås en lovfesting av at Statens pensjonsfond utland skal investeres
utenfor Norge og i utenlandsk valuta. Dette medlem viser til at
dette ikke innebærer noen endringer fra dagens praksis, og ser ikke
behovet for å ta dette inn i loven. Dette medlem vil likevel understreke
viktigheten av at Statens pensjonsfond utland skal fungere som sparing
for staten, og at det ikke skal åpnes opp for at fondet blir brukt
som et «budsjett nr. 2» der det blir omkamp om prioriteringer som
ikke når opp i statsbudsjettet. Dette medlem peker på at det
er viktig at statsbudsjettet blir utformet med hensyn til helheten
i norsk økonomi. Dette er nødvendig for den demokratiske forankringen
av den økonomiske politikken. Dette medlem vil videre understreke
viktigheten av en ansvarlig økonomisk politikk som ikke fører til
sløsing med ressurser, eller politikk som bidrar til unødvendig
styrking av den norske valutaen, ikke minst for å sikre industrien
og omstillingen av norsk økonomi til et nullutslippssamfunn. Dette medlem vil
også hevde at det å bruke oljefondet til investeringer på norsk
sokkel, slik forslaget fra Senterpartiet tar til orde for, kan øke
vår klimarisiko.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er videre enige i at det å flytte en større
del av forvaltningen av oljefondet hjem til Norge vil bidra til
å utvikle viktige arbeidsplasser og miljøer i Norge og kan være
en vei å gå. Disse
medlemmer påpeker at Senterpartiet hvert år i oljefondmeldingen
har foreslått at oljefondet i større grad bør administreres fra
Norge, og at virksomheten bør komme hele landet til gode.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at forslagsstiller er
opptatt av å styrke satsingen på bioøkonomi. Flertallet deler dette engasjementet,
og vil vise til at norske bedrifter og kunnskapsmiljøer står for
en omfattende satsing på utvikling av miljøteknologi og hevder seg
innenfor flere sentrale områder med løsninger for hvordan biomasse
– eller det fornybare og grønne karbonet – i større grad kan utnyttes. Flertallet mener
det er grunnleggende viktig å få på plass en komplett kjede med
virkemidler for å bidra til fremvekst av ny teknologi og nye produkter
som gjør et skifte fra fossilt til fornybart karbon mulig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil i denne sammenheng trekke frem Senterpartiets forslag
om å etablere et grønt investeringsselskap, jf. Dokument 8:97 S
(2014–2015), behandlet gjennom Innst. 61 S (2015–2016).
Disse medlemmer viser til
at et slikt grønt investeringsselskap skulle:
«(…) investere i
en rekke ulike bransjer. For å lykkes med en grønn omlegging av
økonomien og for å nå de utslippsmål som er satt må det være vilje
til å bruke nye kraftfulle virkemidler. Et grønt investeringsselskap
vil kunne bidra til både å få ned utslippene av klimagasser samt
å sikre fremtidige lønnsomme arbeidsplasser for landet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det fortsatt er behov for et slikt selskap som investerer i selskaper
som tar en ledende og strategisk rolle i utvikling av nye løsninger
og teknologier basert på grønt karbon. Disse medlemmer mener dette
er en mer konkret tilnærming til arbeidet med å bringe det norske
samfunnet over i et grønt skifte, enn forslagsstiller foreslår,
ved bærekraftig bruk av ressurser fra hav, jord og skog. Disse medlemmer viser
til at dette vil styrke arbeidet med bioøkonomi, slik forslagsstiller
er opptatt av.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til etablering
av et grønt investeringsselskap for utvikling av teknologibedrifter
som baserer seg på grønt, fornybart karbon.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at verden står foran en alvorlig klimatrussel og et urovekkende
raskt tap av natur. Disse
medlemmer mener dette er globale problem, som både må løses gjennom
et sterkt internasjonalt samarbeid og gjennom tiltak for å kutte
utslipp og ta vare på natur i hvert enkelt land. Norsk fornybar
kraft er viktig i klimakampen, både for å bruke den til å kutte
utslipp og utvikle industri vi er avhengige av for å løse klimaproblemet.
En balansert kraftutveksling med våre naboland er fornuftig for
å sikre stabil tilgang på kraft og kan bidra til å fase ut klimafiendtlig
kraftproduksjon i våre naboland.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Norge har et stort kraftoverskudd som ifølge NVE vil øke i årene
framover. Disse
medlemmer viser til Meld. St. 25 (2015–2016) Kraft til endring
– Energipolitikken mot 2030, lagt fram av Høyre/Fremskrittsparti-regjeringen, hvor
det står:
«På kort sikt vil
norsk utvekslingskapasitet øke gjennom Statnetts planlagte forbindelser
til Tyskland og Storbritannia. I tillegg kan nordisk utvekslingskapasitet
også øke i løpet av neste tiårsperiode. Grunnlaget for eventuelt
ytterligere utbygginger vil bli sterkt påvirket av markedsprisene
på kraft. En utvikling som gir økte prisforskjeller vil øke grunnlaget
for lønnsom kraftutveksling. Lavere prisforskjeller vil trekke i
motsatt retning. I tillegg må kostnadene ved utvekslingskapasitet
tas hensyn til. Den økte utvekslingskapasiteten vil ha virkninger
på det norske kraftsystemet. Det er derfor behov for å høste erfaringer
og gjøre grundige analyser før 'utvekslingskapasiteten økes ytterligere.'
og videre til Innst. 401 S (2015–2016) hvor medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, SV og MDG skrev: 'Disse medlemmer er enige i regjeringens
betraktning om at «det er behov for å høste erfaringer og gjøre
grundige analyser før utvekslingskapasiteten økes ytterligere'.
Dette medlem viser også til Statnetts høringsuttalelse om North
Connect hvor de skriver at de nordiske nettoperatørene har utvidet
sine eksportmuligheter betydelig. Derfor skriver de blant annet:
'Det er derfor viktig å ha driftserfaring med mellomlandsforbindelsene
som nå er under bygging, samt planlagte tiltak, før eventuelt nye
kabler realiseres.?'»
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå imot flere utenlandskabler før vi har høstet
erfaringer av de to påbegynte kablene til Tyskland og Storbritannia. Samfunnsnytten
må være dokumentert før det eventuelt kan bygges flere utenlandskabler.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Norge må gjennom en omfattende grønn næringsreform. I løpet
av to tiår må vi erstatte vår avhengighet av olje og utslipp med
en forurensningsfri økonomi som bygger på fornybare ressurser. Forandringen
må være rettferdig og føre til forbedring for både folk, lokalsamfunn
og miljø.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innenfor klimamålet om å kutte utslippene med 60
pst. innen 2030 samt stanse tapet av naturmangfold, legge fram en
plan som øker den grønne fastlandsindustriens andel av verdiskapningen
til 10 pst. i 2025, og til 20 pst. i 2040.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre oppstart av et statlig pilotprosjekt for havvind
i 2020, gjennom et samarbeid mellom partene i leverandørindustrien
til oljesektoren, offentlige forskningsinstitusjoner og Forskningsrådet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til behovet for en kraftig satsing på fornybar energi og Norges
enorme muligheter for offshore vindkraft. Disse medlemmer viser videre
til pilotanlegget Hywind utenfor Karmøy og at behovet nå ikke er
nok et pilotanlegg, men en storskalasatsing på offshore vindkraft
som kan bidra til å få prisene ned.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2020 komme med forslag til
en storstilt satsing på utbygging av offshore vindkraft i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne peker på at Norge har uante muligheter for satsing
på nye fornybare energikilder. Et av områdene som det har vært satset
lite på, er geotermisk energi. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede potensialet for energiproduksjon fra geotermisk
energi i Norge, både til havs og på land.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til flere forslag
Sosialistisk Venstreparti har fremmet om en satsing på hydrogen
som energibærer. Dette
medlem mener at tiden for pilotprosjekter er forbi også her.
Det som trengs, er en utrulling av et distribusjonsnett og krav
om bruk av hydrogen i blant annet petroleumsindustriens supplyfartøy. Dette medlem viser
videre til Sosialistisk Venstrepartis merknader og forslag til stortingsmeldingen
om offentlige anbud, Meld. St. 22 (2018–2019) Smartere innkjøp –
effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser, hvor bruk av
hydrogen fremmes.
Dette medlem viser videre
til Sosialistisk Venstrepartis merknader og forslag i Innst. 376
S (2018–2019) om offentlige anskaffelser, for å sikre gode krav
til helse, miljø og sikkerhet samt en styrking av norsk næringsliv
i forbindelse med større investeringer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at i regjeringens budsjettforslag
for 2019 ble de totale bevilgningene til distrikts- og regionalpolitikk redusert
med 223 mill. kroner. Dette er en videreføring av bevilgningskuttene
til regional utvikling de siste fem årene. Til sammen er bevilgningene
til distrikts- og regionalpolitikken mer enn halvert i perioden
fra 2014 til 2019, sammenlignet med budsjettforslag for 2014 fra
regjeringen Stoltenberg II. Dette er med på å svekke fylkene og
regionene og som samfunnsaktører, som aktører for en grønn omstilling,
og er med på å svekke lokaldemokratiet. Flertallet mener at det har
vært et gode at fylkene selv har hatt kontroll over disse midlene,
og at de har gått til mange av de formålene som er listet opp i forslaget
fra forslagsstiller. I tillegg har de også gått til direkte miljøprosjekter
slik som plastprosjekter gjennom Interreg-programmer. Flertallet mener
det er viktig at fylkestinget selv er nærmest til å bestemme hva
midlene skal brukes til, men for at de skal bli en samfunnsaktør
på dette området, må midlene utvides.
På den bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag i statsbudsjettet for
2020 om å styrke de regionale utviklingsmidlene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det trengs en forsterket satsing på bioøkonomi i årene som kommer.
Bioøkonomien er en av flere næringer med enorme muligheter for nye
arbeidsplasser og verdiskaping. Derfor må støtteordningene til bioøkonomi økes,
som Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne har foreslått
i sine alternative statsbudsjetter de siste årene. En like viktig
forutsetning for at vi skal lykkes med bioøkonomien i årene framover,
er at fiskeri-, jordbruks- og skogpolitikken føres på et vis som
kommer folk og lokalsamfunn til gode, med stor grad av videreforedling
lokalt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er sterkt kritisk til de siste
årenes fiskeripolitikk, som har bidratt til at retten til å fiske
har blitt samlet på stadig færre hender, og at fiskeindustri legges ned
langs hele kysten, samtidig som store mengder fisk sendes frossen
og ubearbeidet ut av landet. Sosialistisk Venstreparti har gjennom
en rekke forslag i Stortinget jobbet for å snu denne utviklingen,
blant annet gjennom å flytte pliktkvotene fra havflåten til kystflåten,
for å bidra til sysselsetting i kystsamfunn og videreforedling i
etterkant. På samme måte sendes store mengder ubearbeidet tømmer
ut av landet, som heller kunne blitt videreforedlet og med det skapt
langt større verdi, som Sosialistisk Venstreparti også foreslo flere
tiltak for å gjøre noe med i behandlingen av skogmeldinga. Dette medlem er
også kritisk til en utvikling hvor jordbruksarealet og beitearealet
går ned, samtidig som barrierene vokser for ungdom som vil inn i
yrket. Tilskuddssystemet har de siste årene blitt vridd i retning av
støtte til mer stordrift og volumproduksjon løsrevet fra arealressurser,
driftsøkonomi og etterspørselen i markedet. Virkemidlene må nå snus,
slik at samfunnsoppdraget står i sentrum, slik Sosialistisk Venstreparti foreslo
i behandlingen av jordbruksmeldinga (Meld. St. 11 (2016–2017), jf.
Innst. 251 S (2016–2017)).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
vi må føre en fiskeri- og jordbrukspolitikk der havet, jorda og
skogens ressurser må brukes for å sikre nok, og trygg, mat til befolkningen,
verdiene tilfaller lokalsamfunn og ressursene bevares for framtidige
generasjoner. Der fiskekvoter ikke kan kjøpes opp av store selskaper og
hindre unge menneskers tilgang til næringen. Der norske areal og
norske ressurser brukes, og samtidig ivaretar det biologiske mangfoldet.
Der skogene forvaltes på et vis som ivaretar naturmangfoldet, samtidig
som trærne som tas ut, bidrar til lokal verdiskaping gjennom miljøvennlig
industriproduksjon. Dette samfunnsoppdraget betyr også en solidarisk
drift uten utnyttelse av hav-, skog- og jordressurser på andre lands
og folks bekostning.
Disse medlemmer mener hovedhensikten med
ENOVA er å kutte utslipp av klimagasser og redusere energiforbruket,
og at det fortsatt må være styrende for virksomheten. Disse medlemmer mener
at der man kan bør man velge å støtte utvikling av norske produkter
og næringsliv, men det må ikke gå på bekostning av hovedmålene til
ENOVA.
Disse medlemmer er enig med
forslagsstiller i at Norge har et historisk stort ansvar for de
globale klimagassutslippene. Disse medlemmer mener Norge har
en solidarisk plikt til å hjelpe andre land med å kutte sine utslipp,
i tillegg til å kutte egne utslipp. Derfor mener disse medlemmer at man trenger
en massiv satsing på energieffektivisering og ny fornybar energi
i Norge for å bidra til store klimagasskutt både hjemme og i utlandet,
og for å fremskynde en teknologiutvikling av global betydning. Likevel
understreker disse
medlemmer at utbygging av fornybar energi må gjøres på en
skånsom måte.
Disse medlemmer mener Norge
må bli helt fossilfritt så raskt som mulig, samtidig som vi bidrar
til raskere omstilling i Europas energiforbruk gjennom eksport av
fornybar kraft og utvikling av ny teknologi. En slik satsing vil
også skape et stort antall nye arbeidsplasser for utviklere, kraftindustri
og leverandørindustri – arbeidsplasser for fremtiden basert på kompetansen
vi har i oljesektoren.
Disse medlemmer viser til
at selv om Norge i dag er en nettoeksportør av fornybar kraft, er
Norge en av verdens aller største eksportører av fossil energi.
Selv om strømproduksjonen i hovedsak er fornybar, er Norge fremdeles
en storforbruker av fossil energi, blant annet i industri- og transportsektoren.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener Norge bør doble den fornybare
kraftproduksjonen innen 2030, og at hovedsatsingen skal være vindkraft
til havs. En slik satsing kan gi tusenvis av nye arbeidsplasser
og vil sannsynligvis føre til mindre naturinngrep enn vindkraftutbygging
på land. Dette medlem mener
også at Norge bør oppskalere satsingen på annen fornybar teknologi,
som for eksempel solceller, geotermisk energi og bølgekraft.
Dette medlem vil også understreke
at havvind kan deles inn i to forskjellige teknologier: bunnfast
havvind og flytende havvind. Førstnevnte teknologi er vesentlig
mer moden enn sistnevnte, og kan bygges ut i stor skala. En storsatsing
på havvind kan bli et nytt norsk industrieventyr, som vil bidra
til utslippskutt både nasjonaltog internasjonalt.
Dette medlem mener man trenger
en storstilt satsing på vindkraft til havs på norsk sokkel med mål om
minst 100 TWh årlig produksjon innen 2030. Dette medlem mener også at
man må satse på annen fornybar teknologi, som for eksempel geotermisk
energi og bølgekraft, med mål om 15 TWh total produksjon innen 2030. Dette medlem viser
i den forbindelse til forslagene som fremmes av Miljøpartiet De
Grønne i Dokument 8:132 S (2018–2019) om norsk satsing på havvindindustri.
Dette medlem viser til at
Norge er rikt på naturressurser. Dette medlem er enig med forslagsstiller
i at potensialet i norsk bioøkonomi er langt større enn vi har tatt
ut i dag, og at det vil være en fordel for norsk verdiskapning om
vi kan videreforedle mer av naturressursene innenlands framfor å
eksportere dem som råvarer. Dette medlem viser til at
det fins svært mye spennende næringsvirksomhet innenfor bioøkonomien
i Norge allerede, men at mange selskaper trenger stimulans for å
kommersialisere teknologien sin. Miljøpartiet De Grønne foreslo
i sitt alternative budsjett for 2019 å opprette Bionova, etter modell
fra Enova, for å systematisere innovasjonen og øke kommersialiseringer
av biobasert verdiskapning. Dette medlem mener en slik
instans først og fremst bør bidra til risikoavlastning i den mest
krevende utviklingsfasen i samarbeid med private aktører.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2020 sette
av midler til å opprette Bionova, etter modell fra Enova, for å
systematisere innovasjonen og øke kommersialiseringer av biobasert verdiskapning.»