Representantforslag 138 S (2018–2019)
- Kjersti Toppe - Per Olaf Lundteigen - Siv Mossleth - Geir Inge
Lien - Bengt Fasteraune - Nasjonal opptrappingsplan for VTA-plasser
- Dok 8:138 S (2018–2019)
Jeg viser
til brev fra Stortingets arbeids- og sosialkomite av 25.04.19. Komiteen
ber meg vurdere representantforslag 8:138S (2018–2019) som følger:
-
Stortinget ber regjeringen
utarbeide en nasjonal oversikt over behovet for VTA-plasser og legge denne
til grunn for en opptrappingsplan for å øke antall VTA-plasser.
-
Stortinget ber regjeringen
utarbeide modeller som sørger for en sømløs overgang fra videregående skole
til VTA-plass for ungdom som har behov for dette.
-
Stortinget ber regjeringen
gjør en ny vurdering av tildelingskriterier for VTA-plasser som
sikrer at tildeling av plasser reflekterer det reelle behov i de ulike
fylkene.
Før jeg
går inn på de ulike forslagene, vil jeg påpeke at regjeringen ser
varig tilrettelagt arbeid som en god ordning som har åpnet arbeidslivet
for personer som har stått utenfor. Mange deltakere er brakt ut
av isolasjon og inn et arbeidsfellesskap. Ikke minst gjelder dette mange
utviklingshemmede og personer med psykiske lidelser. Regjeringen
har derfor signalisert i Granavolden-plattformen at den ønsker å
styrke varig tilrettelagt arbeid og øke antall plasser. Antallet
plasser har allerede økt til et historisk høyt nivå.
Representantforslag: Stortinget
ber regjeringen utarbeide en nasjonal oversikt over behovet for
VTA-plasser og legge denne til grunn for en opptrappingsplan for
å øke antall VTA-plasser.
Min vurdering er
at det vil være svært krevende å lage en hensiktsmessig nasjonal
oversikt over behovet for VTA-plasser. Arbeidsforskningsinstituttet
forsøkte for noen år tilbake å estimere behovet for varig tilrettelagt
arbeid på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet. Rapporten
ble levert i 2012. Rapporten var dels basert på registerdata og
dels på intervjuer med ansatte i Arbeids- og velferdsetaten, kommunene
og tiltaksarrangørene. Rapporten dokumenterte behov for flere plasser,
men også at det er vanskelig å tallfeste behovet. En ny undersøkelse
ville trolig komme til samme konklusjon.
Det finnes ingen
klart definert målgruppe for VTA basert på objektive kriterier.
Målgruppen er i dag definert i forskrift om arbeidsmarkedstiltak.
Definisjonen i forskriften er basert på en blanding av objektive
kriterier (krav om at søker mottar eller i nær framtid ventes å få
innvilget uføretrygd) og kriterier som er gjenstand for skjønnsmessig
vurdering (behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging).
Disse vilkårene i forskriften er utformet med tanke på, og kun egnet
til, en vurdering av konkrete søkere, ikke tallfesting av målgruppen
som helhet. Å tone ned de skjønnsbaserte inntaksvilkårene i forskriften
til fordel for andre vilkår som f.eks. diagnose, kan på den annen
side føre til avgjørelser som vil oppleves som urimelige. Blant
annet kan det være store forskjeller i funksjonsevnen mellom brukere
med samme diagnose.
Ventelister framstår
heller ikke som en god måte å få oversikt over det samlede behovet.
Arbeids- og velferdsetaten har ingen mulighet til å kartlegge behovet
i den samlede befolkningen gjennom oppsøkende virksomhet e.l. Ventelister
vil derfor være knyttet til søknader framsatt av brukere eller på
vegne av bruker. Antall søknader som fremsettes, og dermed ventelistens
størrelse, vil blant annet være påvirket av antall ledige plasser.
Ved NAV-kontor med få eller ingen ledige plasser, kan lave forventninger
om muligheten til å få en plass, bidra til at færre søker. Omvendt
vil et større tilbud øke etterspørselen. Jeg mener dessuten at tilbud
om VTA-plass ikke kun må vurderes etter kø-prinsippet, men at det
også er rimelig å ta i betraktning brukernes behov for en plass
i tiltaket.
I tillegg kan det
anføres at behovet for VTA-plasser og tilbudet til målgruppen ikke
bør vurderes isolert. En samlet vurdering bør ta i betraktning øvrige
tiltak og tjenester fra Arbeids- og velferdsetaten som kan være
aktuelle, samt det kommunale tilbudet om dagaktiviteter.
Representantforslag: Stortinget
ber regjeringen utarbeide modeller som sørger for en sømløs overgang fra
videregående skole til VTA-plass for ungdom som har behov for dette.
Min vurdering er
at en sømløs overgang dels handler om å identifisere elever i videregående
opplæring som er aktuelle for VTA på et tidlig tidspunkt, og dels
om tilgangen av VTA-plasser for disse ungdommene. Fylkeskommunen
og Arbeids- og velferdsetaten må imidlertid sikre at de utveksler
informasjon som bidrar til å forutse behovet for VTA-plasser.
Samtidig bør andre
løsninger alltid vurderes grundig før det evt. treffes vedtak om
uføretrygd og plass i VTA. Det innebærer at en rask overgang fra
videregående utdanning til VTA ikke nødvendigvis er en god løsning.
Arbeids- og velferdsetaten har adgang til å innvilge uføretrygd
etter en forenklet prosedyre for visse diagnosegrupper. Jeg mener
denne adgangen bør brukes med forsiktighet. Jeg vil i denne sammenheng
bl.a. vise til at Rettighetsutvalget (NOU 2016:17 På lik linje)
mente at muligheten for forenklet prosedyre i for stor grad brukes
overfor personer med utviklingshemming. Det er derfor vanskelig
å garantere en sømløs overgang fra videregående skole til VTA, uansett
modell.
Representantforslag: Stortinget
ber regjeringen gjør en ny vurdering av tildelingskriterier for
VTA-plasser som sikrer at tildeling av plasser reflekterer det reelle
behov i de ulike fylkene.
Jeg vurderer at
det er viktig å sikre en rettferdig fordeling av VTA-plasser og
at dette bør gjøres gjennom tildelingskriterier som i størst mulig
grad er objektive og som sikrer forutsigbarhet. Ansvaret for fordeling
av VTA-plasser mellom de ulike NAV-kontorene ligger i Arbeids- og
velferdsdirektoratet. De siste to årene har Arbeids- og velferdsdirektoratet
benyttet en modell basert på antall uføretrygdede under 40 år. En
del av fylkesregionene bruker også samme eller liknende modell ved
sin fordeling av plasser til de enkelte NAV-kontorene. Arbeids-
og velferdsdirektoratet opplever imidlertid at det i dag er en skjevfordeling
av antall VTA plasser i forhold til fordelingsmodellen. En årsak
til skjevfordelingen er at bevilgningen til VTA tidligere ikke var
skilt ut som en egen budsjettpost. Prioriteringen av VTA var da
opp til hvert enkelt av Arbeids- og velferdsetatens fylkeskontorer.
Ved tildeling av nye plasser har Arbeids- og velferdsdirektoratet
tatt sikte på å redusere skjevfordelingen mellom fylker.
Antall uføretrygdede
under 40 år kan virke som et rimelig utgangspunkt. Arbeids- og velferdsdirektoratets analyser
viser at unge uføretrygdede har en profil når det gjelder diagnoser
som i langt større grad likner på diagnosene til VTA-deltakerne,
enn det som er typisk for eldre uføretrygdede. I enkelte situasjoner
vil etaten likevel fravike en mekanisk bruk av modellen. Etaten
vil da også se hen til hvor det er mulig å opprette nye plasser på
kort sikt. Blant annet der etaten får tilført økte midler til VTA-plasser
i et inneværende budsjettår, må dette vektlegges ved fordeling av
VTA-plasser.
Jeg ser derfor ingen
grunn til nå å be direktoratet endre fordelingsmodell og praksis
som har vært benyttet de siste par årene. Arbeids- og velferdsetaten
vurderer imidlertid fordelingsmodellen løpende, og vil derfor ikke
utelukke å justere modellen dersom det er grunnlag for det.
Samlet vurdering
Samlet sett framstår
det som svært usikkert om man vil kunne komme fram til bedre løsninger
enn vi allerede har i dag, gjennom å utrede spørsmålene ytterligere. Min
vurdering er derfor at det, på nåværende tidspunkt, er uhensiktsmessig
å bruke administrative ressurser på en videre utredning av forslag
Dok 8:138S (2018–2019). Arbeids- og sosialdepartementet vil imidlertid
være i en løpende dialog med Arbeids- og velferdsetaten, blant annet
om de spørsmål forslagsstillerne tar opp, med sikte på å gi et best
mulig tilbud til gruppen som er aktuell for VTA-plass.