Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og fungerende leder
Hadia Tajik, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian
Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak og Helge André
Njåstad, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra
Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til Representantforslag 138
S (2018–2019) om en nasjonal opptrappingsplan for VTA-plasser (varig
tilrettelagt arbeid).
Komiteen viser til at varig
tilrettelagt arbeid (VTA) er et tilpasset tilbud for personer som
mottar uføretrygd og har behov for arbeid i en skjermet virksomhet.
Tilbudet gis også personer med behov for tilrettelegging som i nær
fremtid forventes å få innvilget uføretrygd.
Komiteen viser til at deltakere
i varig tilrettelagt arbeid anses som ordinære arbeidstakere i henhold
til arbeidsmiljøloven, med krav om blant annet arbeidskontrakt.
For enkelte kan arbeidet kvalifisere til jobb i ordinær virksomhet,
mens mange forblir i VTA-bedriften hele arbeidslivet. Tiltaket er
tidsubegrenset, i motsetning til andre arbeidsrettede tiltak.
Komiteen viser til at personer
med utviklingshemming har vært og er en viktig målgruppe for tiltaket. Andre
grupper, som personer med psykiske lidelser eller rusmiddelavhengighet,
kan også omfattes av tilbudet.
Komiteen viser til at Stortinget
gjennom budsjettvedtak fastsetter det totale antallet VTA-plasser.
Arbeids- og velferdsetaten fordeler så plassene på fylkene. Det
er de lokale Nav-kontorene som tildeler plass, etter at andre arbeidsrettede
tiltak er vurdert som lite hensiktsmessige.
Komiteen viser til at det på
landsbasis finnes omtrent 335 vekst- og attføringsbedrifter med
VTA-plasser, som konkurrerer mot ordinære bedrifter i markedet for de
varer og tjenester de produserer. De fleste eies av kommuner eller
organisasjoner og produserer eksempelvis fyringsved, cateringtjenester
og utlevering av frukt til arbeidsplasser.
Komiteen viser til at Stortinget
økte antallet VTA-plasser med 700 i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2019. Likevel rapporteres det om at mange
står i kø for en VTA-plass, men det foreligger ikke en nasjonal
venteliste for personer som venter på en VTA-plass. Dermed mangler
regjering og storting en oversikt over det reelle behovet for VTA-plasser
de kommende årene.
Komiteen ser med bekymring
på den økende andelen psykisk utviklingshemmede uten arbeid eller dagtilbud,
som ifølge NAKU (Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming)
har økt fra 10,7 pst. i 2012 til 53 pst. i 2017. Dette tilsier et
behov for tilførsel av nye VTA-plasser også i kommende års statsbudsjetter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at varig tilrettelagt arbeid (VTA) har vært en prioritert
oppgave for denne regjeringen over gjentatte statsbudsjetter, og
at bevilgningene til VTA-plasser nå er på et historisk høyt nivå.
Denne regjeringen har stått for en historisk sterk satsing på VTA. Siden
den tiltrådte, har antallet VTA-plasser økt med 1 800, og nivået
blir nå om lag 11 000 plasser. Da denne regjeringen overtok i 2013,
var det 9 300 VTA-plasser.
Flertallet mener VTA er en
viktig del av kampen mot utenforskap, ved å inkludere flere i det
sosiale fellesskapet som arbeidsplassen utgjør. Det er en god ordning
som har åpnet arbeidslivet for personer som har stått utenfor, ikke
minst mange utviklingshemmede og personer med psykiske lidelser. Flertallet viser
i den sammenheng til at regjeringen i Granavolden-plattformen har
nedfelt en ambisjon om å styrke VTA-ordningen og øke antallet plasser
ytterligere. Flertallet mener
imidlertid ikke at en nasjonal oversikt over behovet for VTA-plasser
er en hensiktsmessig fremgangsmåte, da det ikke finnes en klart
definert målgruppe for VTA basert på objektive kriterier, og det
således er vanskelig å estimere behovet.
Flertallet anser det også som
hensiktsmessig at søknader om varig tilrettelagt arbeid er gjenstand
for en skjønnsmessig vurdering, og at mer rigide inntakskriterier
kan få uheldige virkninger i form av urimelige avgjørelser.
Flertallet mener samtidig at
det er vanskelig å garantere en sømløs overgang fra videregående
skole til VTA, uansett modell, selv om intensjonen med forslaget er
godt. Det bør alltid være slik at andre løsninger vurderes grundig
før det fattes vedtak om uføretrygd og plass i VTA.
Gode avgjørelser
for den enkelte må bero på at fylkeskommunen og Nav blir bedre på
å utveksle informasjon som bidrar til å forutse behovet for VTA-plasser
på et tidlig tidspunkt. Flertallet er
imidlertid skeptisk til modeller som innebærer større grad av automatikk
i overgang fra videregående skole til VTA, da det kan føre til forfordeling
av enkelte diagnosegrupper.
Flertallet viser også til at
Nav fortløpende vurderer fordelingsmodellen for tildeling av VTA-plasser
til de ulike fylkene, og at det er mulig å justere modellen dersom
det er grunnlag for det, slik det blant annet ble gjort ved tildeling
av overførte plasser fra 2018 til 2019, der Troms, Finnmark og Hordaland
fikk flere plasser. Flertallet ser
derfor ingen grunn til å be direktoratet om å endre fordelingsmodell
og praksis på nåværende tidspunkt.
Flertallet mener at VTA er
en ordning det jobbes godt og kontinuerlig med å videreutvikle i
dag, og at det derfor er uhensiktsmessig å bruke administrative
ressurser på nye utredninger og retningslinjer nå, da de spørsmålene
som forslagsstillerne tar opp, allerede er gjenstand for løpende
dialog og vurderinger.
Flertallet vil også understreke
at problemstillingene knyttet til VTA ikke bare handler om antall
plasser. Like viktig er det at plassene brukes riktig. Flertallet viser
i den sammenheng til at det i en rapport fra Aldring og helse (2017)
fremkommer at 53 pst. av personer med utviklingshemming ikke er
registrert med arbeid eller aktivitet, hverken dagtilbud, arbeidsmarkedsbedrifter
eller utdanning. En rapport om overgang fra skole til arbeidsliv
for elever med utviklingshemming fra Wendelborg, Kittelsaa og Wik
(2017) viser at personer med utviklingshemming er så godt som helt
utenfor det ordinære arbeidsmarkedet, i tillegg marginaliseres de og
er i utkanten av det skjermede arbeidsmarkedet også. Dette betyr
at det ikke bare er antall VTA-plasser som er viktig for at personer
med utviklingshemming skal ha et tilbud om arbeid eller aktivitet,
men at disse blir prioritert når VTA-plasser innvilges.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at statsråden vurderer det som svært krevende å lage en formålstjenlig
nasjonal oversikt over behovet for VTA-plasser. Disse medlemmer finner denne
vurderingen noe spesiell.
Disse medlemmer er enig i at
det ikke er en klart definert målgruppe for VTA basert på objektive kriterier.
Men de fleste kommuner kan vite hvem som har søkt, og har et måltall
for dette. Statsråden argumenterer for at få plasser kan gjøre at
noen færre søker. For disse
medlemmer er det et dårlig argument. Det blir uansett viktig
å vite hvor mange som faktisk venter på plass. Til sammenligning
har regjeringen innført krav om å rapportere om ventelister for
sykehjemsplass. Disse
medlemmer mener det ikke burde være vanskeligere å rapportere
om ventelister for VTA-plass. Begge deler inneholder plass for brukere
der det også må ligge en skjønnsmessig, individuell vurdering av
behovet til grunn.