Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari-Anne Opsal, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad
og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona
Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Forsknings-
og høyere utdanningsminister Iselin Nybø har uttalt seg om forslaget
i brev av 7. mai 2019. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har mottatt skriftlig
høringsinnspill fra Pedagogstudentene.
Komiteen mener en god lærerutdanning
er avgjørende for å skape en god og inkluderende skole for alle
elever. Komiteen viser
til at grunnskolelærerutdanningene fra og med høsten 2017 er femårige
utdanninger på masternivå. Komiteen mener det er en styrke
at utdanningen har blitt løftet til masternivå.
Komiteen er bekymret over at
altfor mange norske elever går ut av skolen uten å kunne lese, skrive
og regne skikkelig, og mener gode og kvalifiserte lærere er nøkkelen
for å snu dette. Komiteen mener
en god skole er et viktig bidrag til sosial mobilitet i samfunnet og
at læreren er skolens viktigste ressurs.
Komiteen mener det er viktig
at lærerstudenter opplever studiet som motiverende og krevende. Komiteen viser
til at Kunnskapsdepartementet i tildelingsbrevet til universitetene
og de statlige høyskolene for 2019 har bedt institusjonene om å
starte opp mentorordninger. Komiteen mener at et mentorordning kan
være ett av flere tiltak for å følge studentene bedre opp i løpet
av studietiden og inkludere dem bedre i det akademiske fellesskapet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at flere enn noen gang søker seg til lærerutdanningene
dersom vi ser alle under ett. Økningen i 2019 er på 135 søkere,
noe som tilsvarer en økning på 1 pst. Flertallet viser til at 2018
var et rekordår for søkere til grunnskolelærerutdanningene, og mener
dette er en positiv trend. Flertallet viser til at søkertallene
i 2019 gikk noe ned for grunnskolelærerutdanningene sammenlignet
med i fjor, men vil understreke at tallene allikevel ligger over
nivået før 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
registrert at i 2019 gikk søkningen til grunnskolelærer 1.–7., grunnskolelærer
5.–10. og lektorutdanning for trinn 8.–13. tilbake. Den sammenlagte økningen
i søkningen til lærerutdanningene i 2019 skyldes at flere søkte
henholdsvis barnehagelærerutdanning og faglærerutdanning. Disse medlemmer understreker
at representantforslaget blant annet bunner i ønsket om at dette
ikke skal bli en negativ trend, men at alle lærerutdanningene får
flere søkere i årene framover.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at statsråden i sitt svarbrev gjør komiteen oppmerksom
på at de forslagene som fremmes i representantforslaget, for en
stor del er iverksatt, er i gang eller er en del av en eksisterende
strategi, Lærerutdanning 2025.
Flertallet viser til at det
de siste fem årene er tatt mange grep som har løftet lærerutdanningene,
men også andre grep som flertallet mener
i sum gir både kvalitet, innhold, status, karrieremuligheter, støtteordninger
og oppfølging for lærere og dem som vil bli lærere. De siste tallene
for søkning til høyere utdanning viser svært solide søkertall, og
hver tiende søker ønsker nå å bli lærer. Utviklingen har de siste
årene vært positiv, samtidig som opptakskravene og innholdet i studiet
har vært skjerpet. I tillegg til høy søkning mener flertallet at studenter med
et bedre faglig utgangspunkt vil kunne gi økt gjennomføring og bedre
studiekvalitet.
Gjennom innføringen
av en masterutdanning for grunnskolelærere har regjeringen bidratt
til å løfte kvalitet, innhold og status i utdanningene. Erfaringene
fra «Studieintensive arbeidsformer ved implementering av femårige
grunnskolelærerutdanninger» (STIL-prosjektet) deles mellom lærerutdanningsmiljøene
for å gjøre de nye masterutdanningene best mulig. Flertallet viser til at de
masterutdannede lærerne har en langt høyere startlønn, noe som også
bidrar til å fremme status og rekruttering til yrket og studiene.
Kravene til fordypning i undervisningsfagene norsk, matematikk og
engelsk, samt den sterke satsingen på videreutdanning, hvor til
nå nesten 34 000 lærere har fått tilbud om videreutdanning, bidrar
også til å fremme sterke profesjonsmiljøer ute på skolene. Gjennom
lærerutdanningsskoler og -barnehager utveksles løpende erfaringer
med lærerutdanningene, og dette bidrar til videre utvikling av praksis,
relevans og faglig oppdatering.
Flertallet vil også trekke
frem at det legges opp til flere karriereveier og fordypningsmuligheter
ved pilotering av lærerspesialist i blant annet begynneropplæring og
muligheter for å ta ph.d.-grader som lærer. Vårens utlysning av
60 mill. kroner til kommunene for bedre og mer veiledning av nyutdannede
lærere er et annet tiltak som bidrar til et godt møte med yrket
som lærer. I sum mener flertallet at
disse tiltakene har bidratt og bidrar videre til å gjøre læreryrket
attraktivt og utviklingsorientert og gjør lærerutdanningene bedre
rustet til å utdanne fremtidens lærere.
Flertallet vil samtidig trekke
frem at det finnes særlige utfordringer med å rekruttere kvalifiserte
lærere i Nord-Norge, men til dels også i distriktene. Flertallet vil
derfor også fremheve rekrutteringsmidlene på 27,5 mill. kroner siden
2017 inkludert regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett
2019, som skal bidra til flere søkere over hele landet, samt ordningene
for sletting av studielån på inntil 161 000 kroner for studenter som
søker GLU 1.–7., fullfører på normert tid og tar lærerjobb i Nord-Norge
etter fullførte studier.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser
med bekymring på økende lærermangel i Norge. Søkningen er for lav,
frafallet for høyt, og for mange nyutdannede lærere forlater læreryrket.
«Praksissjokket» i overgangen fra studier til lærerjobb synes å være
en utbredt erfaring. Lærerutdanningene har de minst fornøyde studentene,
og grunnskolelærerstudenter er aller minst tilfredse. Ifølge Pedagogstudentene
i Utdanningsforbundet er lærerstudentene mest misfornøyd med praksis
og ønsker bedre organisering av studiet, undervisning og bruk av
digitale verktøy.
Disse medlemmer viser til at
innføringen av masterutdanning på grunnskolelærerutdanningene nettopp
ikke ser ut til å ha hatt de effekter regjeringen løfter fram.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ønsker med dette forslaget å endre og
forbedre masterutdanningene for lærere ved å styrke pedagogikken,
praksisopplæringen og gi studentene mer erfaring i praktisk lærerarbeid. Disse medlemmer ser
at det trengs et krafttak for en bedre lærerutdanning for at flere
lærerstudenter skal trives og mestre utdanningen og bli godt rustet
for å komme ut i skolen. Formålet med representantforslaget er å
forbedre lærerutdanningene ved å øke intensiteten i studiene og
gjøre studentene mer forberedte og motiverte til læreryrket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for en bedre og mer effektiv lærerutdanning
ved å følge opp at det i lærerutdanningene stilles større forventninger
til undervisningskvalitet og studieintensitet, gjennom:
-
a. økt studieintensitet
gjennom flere timer brukt på studiene samlet sett, fordelt på organiserte
læringsaktiviteter og egenstudier, med mål om at snittiden brukt
på studiene i lærerutdanningen økes til minst snittet for studenter
for øvrig,
-
b. å følge opp at
utdanningsinstitusjonene gjennom utdanningen sørger for at lærerstudentene
får trening i praktisk lærerarbeid og oppgaver lærerne møter i klasserommet,
-
c. å følge opp at
utdanningsinstitusjonene kontinuerlig jobber med tiltak for bedre
samarbeid med arbeidslivet for lærerstudenter i utdanningen,
-
d. en styrking av
studentenes, lærerutdanningenes og praksisskolenes kompetanse i
bruk av digitale verktøy og digitale læringsmetoder.»
«Stortinget
ber regjeringen følge opp at lærerutdanningene går foran for å utvikle
et godt nasjonalt system for deling av kvalitetssikrede og forskningsbaserte
undervisnings- og læringsopplegg for studentene.»
Disse medlemmer understreker
at forslaget bør følges av bevilgninger til tiltak for bedre studiekvalitet
og tettere oppfølging for lærerutdanningene, og viser til Arbeiderpartiets
alternative budsjett, som hadde midler til styrking av studiekvalitet
spesielt, og opprettholdelse av en sterk studiefinansiering og flere
studentboliger, for å fremme studentenes levekår og studiesituasjon
mer allment.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å ivareta
og utvikle en god skole. Disse medlemmer er derfor bekymret
for at antallet personer som jobber i undervisningsstillinger i grunnskolen,
uten å tilfredsstille kompetansekravene for tilsetting, har økt
med 40 pst. under regjeringen Solberg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at bruken av undervisningspersonale uten godkjent lærerutdanning
i grunnskolen økte med nesten 80 pst. under den rød-grønne regjeringen,
regnet i årstimer fra skoleåret 2005/2006 til skoleåret 2012/2013.
Mellom 2005 og 2010 var det nesten en dobling av bruken av ukvalifiserte.
Flertallet viser til at det
har vært en økning igjen i antall årstimer gitt av undervisningspersonale
som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting, men at andelen
undervisningstimer gitt av ukvalifiserte lærere i grunnskoler har
holdt seg rimelig stabil og var ved sist måling 4,6 pst. Flertallet mener
det kan være flere mulige årsaker til dette. For det første mener flertallet at
denne regjeringens historiske satsing på videreutdanning kan ha
innvirket på økningen ettersom mange lærere som tar videreutdanning,
har redusert stilling mens de underviser. Flertallet mener dette bidrar
til at en viss andel av lærertimene til lærere som har godkjent
lærerutdanning, erstattes av undervisningspersonale uten lærerutdanning.
Dette vil være for en begrenset periode, og er en forventet konsekvens
av satsingen på videreutdanning fra flertallets side. Flertallet viser
videre til at det på samme tid har vært noe økning i elevtallet,
særlig på de laveste trinnene, noe som også medfører behov for mer
undervisningspersonale.
Flertallet viser til at denne
regjeringen har innført en norm for lærertetthet. Flertallet vil understreke
at det ikke skal være en voksentetthetsnorm, men en norm som skal
fylles av kvalifiserte lærere. Tall fra Utdanningsdirektoratet for
skoleåret 2018/19 viser at det i år er færre elever per lærer enn
på noe tidspunkt de siste ti årene. Flertallet viser til at det
totalt er 1 045 flere lærerårsverk til undervisning sammenlignet
med 2017/18, og det er blitt 3 129 flere lærerårsverk siden skoleåret 2014/15. Flertallet viser
til at økningen i lærerårsverk er størst på 1.–4. trinn, og det
er nå 14,8 elever per lærer i ordinær undervisning. Det er en forbedring
fra 16,2 i 2014/15. Flertallet viser
til at de nye tallene forteller oss at andelen lærere som mangler
tilstrekkelig kompetanse i fagene de underviser i, har gått tydelig
ned i samme periode som antallet lærere har økt med flere tusen. Det
er eksempelvis 3 400 færre mattelærere som mangler fordypning i
år enn for 3 år siden, en nedgang på 28 prosent. For norsk og engelsk
har nedgangen vært henholdsvis 26 og 19 pst.
Flertallet mener lærere med
solid faglig kunnskap er den viktigste enkeltfaktoren for at elevene
skal lære mer og trives på skolen. Nettopp derfor har en satsing
på lærernes kompetanse vært regjeringens aller viktigste skolesak
i denne perioden. Av samme grunn ønsker flertallet minst mulig bruk
av ikke-kvalifiserte lærere. Da mener flertallet at mange må søke
seg til læreryrket, flere må fullføre utdanningene, og statusen på
læreryrket må opp. Dette er flertallet godt i gang med
å bidra til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at disse partiene har fremmet en rekke forslag i Stortinget
for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere, senest høsten 2019
ved behandlingen av representantforslaget Dokument 8:14 S (2018–2019),
jf. Innst. 158 S (2018–2019). Disse ble nedstemt. I stedet velger
regjeringen å tviholde på en symbolpolitikk som nekter søkere med
høye snittkarakterer å begynne på lærerutdanningen, grunnet karakterkravet om
minimum karakteren 4 i matematikk fra videregående skole. Disse
søkerne kunne blitt utmerkede lærere i andre fag som skolen trenger
kompetanse i. Siden dette opptakskravet ble innført, har norsk skole
gått glipp av 1 800 potensielle lærere. Det gir ytterligere grunn
til bekymring at søkertallene til lærerutdanningene i årets opptak
går ned.
Disse medlemmer mener at en
god grunnutdanning er avgjørende for at skolene skal ha tilgang
på den kompetansen som trengs for å oppfylle skolens brede samfunnsmandat,
og for å ha nok kvalifiserte lærere som kan undervise på alle fagområdene.
I stedet for å stadig heve terskelen for å komme inn på lærerutdanningen,
må innsatsen først og fremst rettes inn mot god studiekvalitet,
høye krav til måloppnåelse, samt at innholdet i utdanningen må være
relevant for lærerprofesjonens ansvar og arbeidsoppgaver. Disse medlemmer har
merket seg at Pedagogstudentene i sitt innspill påpeker viktigheten
av god sammenheng mellom det teoretiske og det som skjer i praksis,
at utdanningen skal være krevende, men også motiverende, at de som
underviser, bør ha bakgrunn fra læreryrket, og at praksislærere
bør ha videreutdanning i veiledning. Videre påpeker de at det ikke
er samsvar mellom de forventninger som stilles til lærerutdanningene
som profesjonsutdanninger, og de ressurser som blir tildelt lærerutdanningene
sammenlignet med andre profesjonsutdanninger. Disse medlemmer mener det
er viktig å lytte til studentenes innspill, som sammen med de ansatte,
er de som kjenner virkeligheten best, og disse medlemmer mener derfor
at disse må følges opp raskt fra regjeringens og institusjonens
side.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at dagens resultatbaserte
finansieringssystem hindrer universitetene og høyskolene i å legge
langsiktige planer for sin aktivitet, og en svak basisfinansiering
bidrar til økt sentralisering og svekker lærerutdanningene i distriktene. Disse medlemmer mener
derfor at grunnbevilgningene må økes, og at finansieringssystemet
må endres, slik at det tar høyde for ulikheter i institusjonelle forutsetninger,
fagsammensetninger og oppgaver.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til det nylig framlagte representantforslaget fra Sosialistisk
Venstreparti, jf. Dokument 8:146 S (2018–2019), om å stoppe den
foreslåtte endringen av studiestrukturen ved Nord universitet. Hvis
forslaget til ny struktur ved Nord universitet skulle få flertall,
vil det være et alvorlig skudd for baugen for distriktskommunenes
muligheter til å skaffe seg kvalifiserte lærere og sykepleiere.
Få ønsker å bo på en plass hvor helsetjenester og skole drives av
ufaglærte. Hvis dette får skje i Nord-Trøndelag og Nordland, kan det
også skje i resten av landet.