Dokument 8:111 S (2018-2019)
- Representantforslag om åpenhet om prioriteringer
Jeg viser til brev
fra helse- og omsorgskomiteen av 9. april 2019 vedlagt Dokument
8:111 S (2018–2019) – Representantforslag
om openheit om prioriteringar i det offentlege helsevesenet og å
avslutte praksisen med hemmeleghald av Statens Legemiddelverk sitt
avgjerdsgrunnlag og kost-nyttevurderingar av nye legemiddel fra
stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Nils T. Bjørke, Per Olaf Lundteigen
og Marit Knutsdatter Strand. Komiteen ber om min uttalelse til forslaget.
Forslagsstillerne
peker på at manglende åpenhet og innsyn i beslutningsgrunnlaget
i det nasjonale systemet for innføring av nye metoder i spesialisthelsetjenesten etter
hvert har blitt en stor svakhet ved systemet. Representantene trekker
fram to hendelser som har bidratt til mer hemmelighold: At de regionale
helseforetakene i 2016 endret sin praksis knyttet til håndtering
av prisinformasjon ved innkjøp av legemidler og at Statens legemiddelverks
vurdering av hvorvidt et legemiddel er kostnadseffektivt ikke lenger
omtales i metodevurderinger i systemet for nye metoder.
Jeg vil begynne
med å understreke at systemet for nye metoder siden innføringen
i 2013 har bidratt til større åpenhet om prosessene rundt vurderinger
og prioriteringsbeslutninger ved innføring av nye legemidler og
metoder i spesialisthelsetjenesten. Dette har skjedd gjennom åpenhet
om prinsippene som ligger til grunn for beslutningene og åpenhet
om organiseringen av utrednings- og beslutningsprosessene. Dette
er prosesser som tidligere i stor grad foregikk bak lukkede dører på
det enkelte helseforetak eller sykehus. Prosessene kunne være tilfeldige
og uten systematikk, og var ikke innrettet for å ivareta hensynet
til rettferdig og likeverdig tilgang til helsetjenester.
I Meld. St. 34 (2015-2016) Verdier
i pasientens helsetjeneste – Melding om prioritering ble det
begrunnet hvorfor man ikke har fastsatt offisielle eller eksplisitte øvre
kostnadsgrenser i helsetjenesten ved innføring av legemidler og
metoder. Det ble pekt på tre forhold som innebærer at verken Stortinget
eller departementet bør fastsette slike grenser. For det første
medfører utarbeidelse av metodevurderinger for legemidler og metoder ingen
beslutningsautomatikk. Metodevurderinger bør ikke tolkes eller anvendes
slik at nye tiltak, som kommer under en viss kostnadsgrense per
vunnet gode leveår, automatisk blir innført. Skjønnsmessige vurderinger skal
også inngå og den helhetlige vurderingen bør gjøres av den som har
den konkrete beslutningsmyndigheten. For det andre kan maksimale
grenser fastsatt av Stortinget eller departementet påvirke forhandlingsposisjonen
til myndighetene. For det tredje vil det være krevende for Stortinget
å fastsette prinsipper for prioritering, totale budsjettrammer og
eksplisitte kostnadsgrenser uten at disse tre størrelsene kommer
i konflikt med hverandre. Det ble slått fast at Stortinget bør vedta prinsipper
for prioritering og totale ressursrammer for helsetjenesten. Innenfor
disse rammene og prinsippene må de som har ansvaret for å treffe
prioriteringsbeslutninger for innføring av legemidler og metoder,
treffe sine beslutninger basert på vurderinger av bl.a. alternativkostnaden
knyttet til å innføre nye tiltak. Dette ansvaret har de regionale
helseforetakene.
Prinsippene for
prioritering, vedtatt av Stortinget, legger imidlertid flere føringer
for de regionale helseforetakenes beslutninger om innføring av legemidler
og metoder i spesialisthelsetjenesten. Et tiltak skal vurderes opp
mot tiltakets alternativkostnad, dvs. nytten for andre pasienter
som ellers kunne ha vært realisert med de samme ressursene. Det
skal beregnes en kostnad-effektbrøk som vurderes opp mot alternativkostnaden. Det
er lagt til grunn ett felles anslag på alternativkostnad i helsetjenesten
som skal legges til grunn for prioriteringsbeslutninger ved innføring
av legemidler og metoder, jf omtale i avsnitt 1.5 i Prioriteringsmeldingen, hvor
det også slås fast at kostnad-effektbrøken skal vektes med alvorligheten
av tilstanden.
Det er de regionale
helseforetakene som beslutter hvilke legemidler og metoder som skal
finansieres innenfor rammer og prinsipper fastsatt av Stortinget.
I etterkant av Stortingets behandling av Prioriteringsmeldingen
ba departementet de regionale helseforetakene og Statens legemiddelverk
etablere en felles tilnærming til hvordan prinsippene for prioritering
skal operasjonaliseres når det gjelder innføring av legemidler i
hhv. spesialisthelsetjenesten og over folketrygden.
Når det gjelder
priser på legemidler viser jeg bl.a. til mine uttalelser til Dokument
8:6 S (2018-2019) og Dokument 8:20 S (2018-2019) om dette. I tilfeller
der priser på legemidler og metoder er konfidensielle vil dette
ha betydning for om størrelser som beregnes i metodevurderinger,
og der priser inngår som en del av disse, kan offentliggjøres. Dette
kan gjelde størrelser som kostnad per kvalitetsjusterte leveår og
budsjettkonsekvenser.
Jeg gjentar her
min vurdering knyttet til spørsmål om åpenhet om pris på legemidler
og teknologi omtalt i Prioriteringsmeldingen:
"Priser, rabatter og øvrige vilkår
er relevante i en prioriteringsprosess fordi det påvirker hvor stor
nytte man kan få for en gitt ressursbruk. Fordelen ved åpenhet om kostnader
og priser er at alle aktører vet hva som er premissene for vurderinger
og beslutninger knyttet til ny teknologi og nye legemidler, og at
åpenhet muliggjør likeverdige helsetjenester. Det sikrer beslutningene
demokratisk legitimitet. Åpenhet sikrer også at aktørene på egen
hånd kan vurdere om det praktiseres likebehandling eller ikke. Ulempene
ved åpenhet er at innkjøper, dvs. sykehusene og myndighetene, vil
kunne gå glipp av til dels betydelige rabatter. Høye kostnader for
nye legemidler og nytt medisinsk utstyr kan føre til at produktene
enten ikke tas i bruk, eller at andre deler av tjenesten må nedprioriteres
til fordel for de nye produktene. Departementet mener at det i utgangspunktet
er ønskelig med åpenhet om ev. rabatter, men at dette krever samordning
på et europeisk nivå. Etter departementets vurdering er ulempene
knyttet til et særnorsk krav om åpenhet om priser på legemidler
vesentlig større enn fordelene. For å gi beslutninger som omfatter
ikke-offentlige priser legitimitet i befolkningen er det samtidig
viktig med gode og åpne prosesser for prioritering."
Forslagstillerne
peker på at dagens prioriteringsdebatt er for smal, og at den må
handle om mer enn nye, kostbare legemidler. Jeg er helt enig i at
prioriteringsdebatten bør handle om mer enn legemidler. I mange
land diskuterer man ikke åpent hva som er rettferdig fordeling av
helseressursene, og jeg mener det er svært positivt at vi har en
offentlig debatt om prioritering i helsetjenesten. Det er viktig
at vi diskuterer prioritering i helsetjenesten bredt. Blankholmutvalget
overleverte i desember 2018 sin utredning NOU 2018:16 Det viktigste først
– Prinsipper for prioritering i den kommunal helse- og omsorgstjenesten
og for offentlig finansierte tannhelsetjenester til departementet. Utredningen
er sendt på bred offentlig høring med frist 22. mai 2019. Det skal
etter planen utarbeides en melding til Stortinget om temaet.
Representantene
foreslår å opprette et nasjonalt prioriteringsråd for å bredde ut
prioriteringsdebatten. Nasjonalt råd for prioritering i helse- og
omsorgstjenesten ble avviklet 1. januar 2018. Rådet har spilt en
rolle i å sette prioriteringsspørsmål på den offentlige dagsorden
og bidratt til åpen diskusjon om prinsipielle spørsmål knyttet til
prioritering på tvers av sektorer. I spesialisthelsetjenesten er
det nå bygd opp mekanismer og systemer for prioritering i langt
større grad enn da rådet for første gang ble oppnevnt i 2007. Jeg
viser samtidig til at Blankholmutvalget i sin utredning drøfter
prosesser og virkemidler for prioritering i de kommunale helse-
og omsorgstjenestene og for offentlig finansierte tannhelsetjenester.
Gjennom dette arbeidet har vi nå fått et fundament for å kunne drøfte
prinsipper, prosesser og virkemidler for prioritering i hele helse-
og omsorgstjenesten som vil være med på å bredde ut prioriteringsdebatten
og bidra til større åpenhet om prioriteringer i hele tjenesten.
Jeg vil vurdere Blankholmutvalgets forslag og høringsinstansenes
innspill ifm. oppfølgingen av utredningen.