Det følger av Granavolden-plattformen
(politisk plattform for en regjering utgått av Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti fra 17. januar 2019) at regjeringen
vil:
«Fjerne åpningen
for abort av en eller flere friske flerlinger (fosterreduksjon)
i et svangerskap før grensen for selvbestemt abort.»
Helse- og omsorgsdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i abortloven for å følge opp
dette.
Departementet foreslår
å regulere adgangen til fosterreduksjon i en egen bestemmelse i
abortloven. Fosterreduksjon er ikke omtalt i loven eller forarbeidene. Fosterreduksjon
reiser vanskelige etiske problemstillinger. Det er derfor en fordel
at lovgiver får anledning til å drøfte disse spørsmålene særskilt
og ta konkret stilling til hvilke regler som bør gjelde for fosterreduksjon.
Departementet foreslår
også å presisere i loven at fosterreduksjon skal betraktes som et
svangerskapsavbrudd. Dette bør gjelde selv om inngrepet teknisk
sett ikke avbryter et svangerskap. Ved å definere fosterreduksjon
som et svangerskapsavbrudd, vil abortlovens regler gjelde også ved
denne typen inngrep i den grad det ikke er gjort særskilte unntak.
Fosterreduksjon kan
etter departementets vurdering ikke likestilles med andre svangerskapsavbrudd etisk
sett. De etiske vurderingene ved fosterreduksjon er ulik vurderingene
ved svangerskapsavbrudd ellers.
Retten til selvbestemmelse
før utgangen av tolvte svangerskapsuke er begrunnet med at kvinnen
selv er nærmest til å bestemme om hun skal fullføre et svangerskap
eller ikke. Før utgangen av tolvte svangerskapsuke må hensynet til
fosterets rettsvern vike dersom kvinnen ikke ønsker å få barn. Ved
fosterreduksjon er situasjonen en annen. Spørsmålet er ikke om kvinnen
selv skal bestemme om hun ønsker å fullføre et svangerskap og få barn,
men om hun også skal ha rett til å velge hvor mange barn hun vil
bære fram.
Fagmiljøet ved Nasjonal
behandlingstjeneste for avansert invasiv fostermedisin som utfører
fosterreduksjonene i Norge, har pekt på at det er teknisk vanskelig
å utføre fosterreduksjon tidlig i svangerskapet, og mener det av
medisinske årsaker ikke kan anbefales å utføre fosterreduksjon før
utgangen av tolvte svangerskapsuke. I praksis gjør de derfor i dag
alle inngrepene etter tolvte svangerskapsuke. Etter abortforskriften
§ 3 kan inngrepet utsettes i kortere tid av hensyn til forsvarlig medisinsk
praksis uten at retten til selvbestemmelse faller bort. Legene mener
imidlertid at det er uheldig at vi systematisk praktiserer rett
til selvbestemt fosterreduksjon basert på en slik unntaksbestemmelse.
Legene mener det bør bli bedre samsvar mellom lovverket og medisinsk
praksis.
Departementet foreslår
derfor at alle begjæringer om fosterreduksjon skal behandles i nemnd.
Departementet har
merket seg at enkelte høringsinstanser mener forslaget er i strid
med menneskerettighetene. Den europeiske menneskerettighetsdomstolen
har i sin praksis lagt til grunn en vid skjønnsmargin for statene
ved regulering av spørsmål innen abortfeltet. Tilsvarende må gjelde
statens plikter etter artikkel 12 i FNs kvinnekonvensjon og artikkel
12 i FNs internasjonale konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle
rettigheter (ØSK). Etter departementets vurdering er forslaget om
å kreve nemndbehandling av alle begjæringer om fosterreduksjon ikke
konvensjonsstridig.
Kravet om behandling
i nemnd skal gjelde uavhengig av når i svangerskapet inngrepet eventuelt
gjennomføres, og uavhengig av hva som er årsaken til ønsket om fosterreduksjon.
Det vil gjelde både ved reduksjon fra to til ett foster ved alvorlig
sykdom hos ett av fostrene og ved reduksjon fra to til ett foster
ellers. Det vil også gjelde dersom antall fostre reduseres i trilling-
eller firlingsvangerskap.
Nemnda kan innvilge
fosterreduksjon på grunnlag av en eller flere av indikasjonene i
§ 2 tredje ledd bokstav a til e.
Departementet legger
til grunn at fosterreduksjon først og fremst kan være aktuelt på
grunnlag av indikasjonene i bokstav a til c (medisinsk indikasjon,
alvorlig sykdom hos foster og sosial indikasjon).
Departementet antar
imidlertid at fosterreduksjon er lite aktuelt dersom forholdene
går inn under § 2 tredje ledd bokstav d (hun ble gravid under forhold
som nevnt i straffelovens regler om incest, voldtekt mv.) eller bokstav
e (kvinnen er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet
i betydelig grad). I disse tilfellene antar departementet at begjæringer
om svangerskapsavbrudd vil gjelde avbrudd av hele svangerskapet.
Etter § 2 tredje
ledd bokstav a (medisinsk indikasjon) kan fosterreduksjon innvilges
på grunnlag av kvinnens helse, dersom svangerskapet, fødselen eller
omsorgen for barna kan føre til urimelig belastning for kvinnens
fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har
disposisjon for sykdom.
Med begrepet «urimelig
belastning» menes en belastning som går ut over den vanlige belastning
som blir påført kvinnen ved svangerskap, fødsel og omsorg for barnet,
eller som er urimelig i forhold til fysiske eller psykiske ressurser
hos kvinnen det gjelder, jf. Innst. O. nr. 47 (1974–75) side 5.
Flerlingsvangerskap
vil normalt være en større belastning på kvinnens helse enn å bære
fram ett barn, og omsorgsbyrden vil være større ved flerlinger enn
for ett barn. Departementet vurderer at et tvillingsvangerskap, en
tvillingfødsel og omsorg for tvillinger ikke i seg selv skal kunne
anses å føre til en urimelig belastning for kvinnens fysiske eller
psykiske helse. Det vil kreves noe mer for at vilkårene etter bokstav
a skal kunne anses oppfylt. Dersom kvinnens helsemessige forhold
er slik at det for henne vil føre til en belastning ut over det
som er vanlig ved tvillingsvangerskap, tvillingfødsel og omsorgen
for to eller flere barn, kan dette føre til at vilkårene etter bokstav
a må regnes som oppfylt.
Departementet opprettholder
også forslaget om at nemnda skal kunne innvilge fosterreduksjon
ut fra en risikovurdering dersom kvinnen er gravid med trillinger eller
flere. Av hensyn til risikoen for spontanabort eller tidlig fødsel
foreslår departementet at nemnda skal kunne innvilge fosterreduksjon
fra tre eller flere til to eller flere, jf. forslag til ny § 2 a
fjerde ledd første punktum.
Helsedirektoratet
har uttalt at det kan være tilfeller der medisinske tilstander i
svangerskapet gjør at fosterreduksjon anbefales for å øke mulighetene
for overlevelse av foster og for å hindre skader på foster. I slike
tilfeller vil nemnda kunne innvilge fosterreduksjon fra tre eller
flere til to etter forslaget til ny § 2 a fjerde ledd første punktum.
Direktoratet peker
også på at det vil kunne være tilfeller hvor antall fostre etter
en vurdering av risiko for spontanabort eller tidlig fødsel bør
reduseres til ett i stedet for to. Dette gjelder for eksempel dersom
en gravid med flerlinger tidligere har hatt sene spontanaborter og/eller
ekstremt for tidlig fødsel under svangerskap med ett foster. Dette
kan være forårsaket for eksempel av livmorhalssvekkelse eller misdannelser
i livmor. Tvillingsvangerskap gir i dette tilfelle større risiko
for nytt uheldig utfall sammenlignet med svangerskap med ett foster.
Et annet eksempel
er kvinner som er gravide med trillinger som består av ett sett
tvillinger med felles morkake og ett annet foster. Dersom det skal
utføres fosterreduksjon, vil det i de fleste tilfeller bli anbefalt
å redusere de to tvillingene med felles morkake og fortsette svangerskapet
med ett foster. Grunnen til dette er at tvillinger med felles morkake
har dårligere prognose enn et svangerskap med tvillinger uten felles
morkake.
Departementet foreslår
at nemnda skal kunne innvilge reduksjon til ett foster i begge disse
tilfellene, jf. utkast til § 2 a fjerde ledd andre og tredje punktum.
Dersom kvinnen i
andre tilfeller ønsker å redusere ytterligere, til ett foster, kan
nemnda innvilge fosterreduksjon etter bokstav a dersom kvinnens
helsemessige forhold tilsier det. Vurderingstemaet i slike saker
blir tilsvarende som ved begjæring om fosterreduksjon ved tvillingsvangerskap
etter samme indikasjon.
Nemnda kan også innvilge
fosterreduksjon etter § 2 tredje ledd bokstav b (sosial indikasjon)
dersom den finner at svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet
kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon. Ved vurderingen
av om kvinnen kan settes i en vanskelig livssituasjon, kan det legges
vekt på blant annet kvinnens alder, hennes familieforhold, antall
barn hun har omsorg for, hennes bo- og levekår, utdanning og arbeidsforhold
og hennes generelle helsetilstand, jf. Innst. O. nr. 47 (1974–75)
side 5.
At en kvinne er gravid
med tvillinger og vil få omsorg for to barn, vil ikke i seg selv
føre til at vilkårene i bokstav b er oppfylt. Det vil ikke være
tilstrekkelig å vise til at omsorgsbyrden er større ved tvillinger
enn ved ett barn. For å innvilge fosterreduksjon etter bokstav b
kreves i tillegg at det foreligger andre forhold som tilsier at kvinnen
kan settes i en vanskelig livssituasjon. Det kan for eksempel være
at kvinnen allerede har omsorgen for flere barn, eller at hun har
ansvar for et barn med en alvorlig sykdom. Kvinnens alder og familiesituasjon
kan også innebære at fosterreduksjon kan innvilges etter bokstav
b.
Dersom kvinnen er
gravid med trillinger eller flere og kvinnen ønsker å redusere til
ett foster, kan nemnda innvilge fosterreduksjon etter bokstav b.
Vurderingstemaet i slike saker blir tilsvarende som ved begjæring
om fosterreduksjon ved tvillingsvangerskap etter samme indikasjon.
Nemnda kan innvilge
fosterreduksjon på grunnlag av § 2 tredje ledd bokstav c. Vurderingene
ved begjæring om fosterreduksjon dersom det er påvist alvorlig sykdom
hos ett av fostrene, vil være tilsvarende som ved begjæring om vanlig
svangerskapsavbrudd på grunnlag av bokstav c.
Ved vurderingen av
begjæring om fosterreduksjon begrunnet i forhold som nevnt i § 2
tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlede
situasjon, blant annet hennes muligheter til å dra tilfredsstillende
omsorg for barnet.
Nemnda må vurdere
om fosterreduksjon kan innvilges på grunnlag av en kombinasjon av
flere indikasjoner. Kvinnens helsemessige og sosiale situasjon kan være
slik at det samlet sett gir grunnlag for å innvilge fosterreduksjon.
Kvinnens helsetilstand sammen med sosiale forhold kan samlet sett
føre til at svangerskapet, fødselen eller omsorgen for to barn vil
kunne sette henne i en vanskelig livssituasjon. Nemnda kan da innvilge fosterreduksjon
på grunnlag av en kombinasjon av bokstav a og b.
Nemnda skal legge
vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon. Dette
gjelder også ved begjæring om fosterreduksjon og innebærer at hun
skal gis en reell mulighet til å influere på avgjørelsen i nemnda
ved at det blir tatt hensyn til hennes synspunkter og vurderinger.
Nemndas avgjørelse bør i størst mulig grad være et resultat av en
drøfting av situasjonen mellom kvinnen og nemndmedlemmene. Det understrekes
videre at kvinnen er den som vet mest om hvordan hun ut fra sine
forutsetninger og livsforhold vil kunne makte å fullføre svangerskapet,
fødselen og å dra omsorg for barna.
På samme måte som
ved andre svangerskapsavbrudd skal kravene for innvilgelse øke med
svangerskapets lengde. Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan
fosterreduksjon ikke utføres med mindre det er særlig tungtveiende
grunner for det.
Dersom det er grunn
til å anta at det eller de aktuelle fostrene er levedyktig, kan
tillatelse til fosterreduksjon ikke gis. Dette gjelder også for
fosterreduksjon der antall fostre ønskes redusert fra tre eller
flere til to eller flere fordi dette vil redusere risikoen for spontanabort
eller tidlig fødsel.
Saksbehandlingen
ved fosterreduksjon skal stort sett følge samme regler som for behandling
av begjæringer om svangerskapsavbrudd etter utgangen av tolvte svangerskapsuke.
Inngrepet vil alltid
bli utført ved St. Olavs hospital HF.
For å sikre enhetlig
praksis ved abortnemndene er det satt i verk en del tiltak. Blant
annet har Helsedirektoratet utarbeidet en håndbok for abortnemndarbeid. Håndboken
skal være et hjelpemiddel for arbeidet i nemndene. Direktoratet
arrangerer også årlige seminarer for medlemmene i abortnemndene.
De nye reglene om fosterreduksjon vil bli inkludert i dette arbeidet.
I tillegg vil ordningen med en felles klagenemnd være med på å bidra
til mer enhetlig praksis.