Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Hilde Kristin Holtesmo, Jorid Juliussen Nordmelan,
Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend
Larsen, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Knut Magne Flølo, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Prop. 106 L (2018–2019) Endringer i abortloven (fosterreduksjon). Komiteen viser
til at det er gjennomført åpen høring som ledd i behandlingen av
saken.
Komiteen understreker at det
er knyttet etiske vurderinger til alle former for abort, også ved
fosterantallsreduksjon. Likevel står retten til selvbestemt abort sterkt
i Norge, begrunnet i at det er kvinnen selv som er nærmest til å
ta den etiske vurderingen, og som selv kjenner sin egen situasjon
best, med støtte fra sin behandlende lege.
Komiteen viser til at det gjøres
i underkant av 15 000 svangerskapsavbrudd i Norge hvert år, og at
tallet har vært fallende. De fleste svangerskapsavbrudd skjer tidlig
i svangerskapet, og så mange som 90 pst. er gjennomført innen utgangen
av niende svangerskapsuke. Komiteen viser videre til at
det er svært få som ønsker fosterantallsreduksjon av ikke-medisinske
årsaker. Ifølge Nasjonal behandlingstjeneste ble det i perioden 2016–2018
utført 14 reduksjoner ved tvillingsvangerskap uten påvist alvorlig
sykdom hos foster.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Granavolden-plattformen, hvor det fremgår at flertallet er
enig om å fjerne åpningen for abort av én eller flere friske flerlinger
(fosterreduksjon) i et svangerskap før grensen til selvbestemt abort. Flertallet viser
til at departementet foreslår å regulere dette i en egen bestemmelse
i abortloven. Flertallet viser
til at det ut over dette ikke gjøres endringer i abortloven. Flertallet viser
til at endringen vil sidestille fosterreduksjon med behandling av andre
seinaborter.
Flertallet deler en rekke prinsipielle
måloppfatninger: den abortsøkende sin rettssikkerhet skal ivaretas,
abortsøkende skal erfare likebehandling, kvinnens integritet skal
ikke krenkes, kvinnens helsemessige og sosiale situasjon skal tillegges
vekt, og den abortsøkende skal få en trygg behandling i nemnd.
Flertallet er kjent med at
fosterreduksjon er et ressurskrevende og høyspesialisert inngrep
som krever erfaring og spesialkompetanse. Ettersom det er få slike inngrep
per år i Norge, er disse inngrepene sentralisert til Nasjonal behandlingstjeneste
for avansert invasiv fostermedisin ved St. Olavs hospital HF i Trondheim.
Flertallet er kjent med høringssvarene
som ble gitt til Helse- og omsorgsdepartementet innen 2. april 2019,
og at flertallet av høringsinstansene gikk imot forslaget om å kreve
tillatelse fra nemnd ved alle fosterreduksjoner. I begrunnelsen
for å ikke støtte forslaget uttaler noen instanser at fosterreduksjon
ikke reiser andre etiske problemstillinger enn øvrige aborter, mens
andre mener de etiske dilemmaene er ulike. En del instanser viser
til at kvinnens selvbestemmelse før utgangen av tolvte svangerskapsuke
har vært et grunnleggende prinsipp i abortloven i 40 år, og at kvinnen
og hennes familie er nærmest til selv å vurdere konsekvensene av
svangerskapet. Noen instanser tar opp at møtet med nemnd kan oppleves
vanskelig og belastende for kvinnen. Flere instanser tar opp manglende
kunnskap om hva det betyr å vokse opp med kjennskap til at det var
en flerling som ikke fikk leve. Noen instanser tar opp belastningen på
kvinnen og uttaler at avgjørelsen om fosterreduksjon er en stor
avgjørelse som kan være fornuftig å gjøre i samråd med andre. Enkelte
høringsinstanser mener behandling i nemnd styrker fosterets rettigheter,
og at kvinnen kan få mulighet til å drøfte avgjørelsen sammen med
medisinske eksperter.
Flertallet viser til at å fjerne
ett av flere fostre under et svangerskap ikke var særskilt regulert
i abortloven eller omtalt i lovens forarbeider. Flertallet viser til at fosterreduksjon
derfor var et uavklart tolkningsspørsmål i mange år. Flertallet viser
til at spørsmålet først ble tatt opp i tilknytning til abort når
ett av fostrene er alvorlig sykt eller skadet. Flertallet viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet i 2001 gav ut et rundskriv om fosterreduksjon
på grunnlag av stor fare for alvorlig sykdom hos fosteret. Flertallet viser
til at fagmiljøet ønsket en avklaring på om abortloven åpnet for
fosterreduksjon av friske fostre allerede i 2010, men dette ble ikke
fulgt opp av den rød-grønne regjeringen. Flertallet viser til at Justisdepartementets
lovavdeling først i 2016 konkluderte med at abortloven åpner for
fosterreduksjon av friske fostre. Flertallet merker seg at fosterreduksjon
av friske fostre dermed har vært mulig i tre år.
Før 2016 var fosterreduksjon
av friske fostre ikke en godkjent praksis i Norge. Justisdepartementets
tolkning i 2016 medførte at det i henhold til abortforskriftens
§ 3 ble åpnet for å kunne utsette inngrepet i kortere tid, uten
at begjæringen må nemndbehandles. Flertallet viser til at ifølge
klinikksjef og professor Kjell Å. Blix Salvesen ved St. Olavs hospital
HF er Norge det eneste landet i Europa som gir kvinner rett til
selv å bestemme fosterreduksjon.
Flertallet viser til at nemnda
består av to fast oppnevnte leger, den ene ansatt ved den avdeling
der svangerskapsavbruddet skal foretas, den andre oppnevnt av fylkesmannen.
Nemnda skal bestå av en kvinne og en mann.
Flertallet viser til at fosterreduksjon
reiser vanskelige etiske spørsmål. Nemndsbehandling er en måte å
sikre at alle relevante medisinske og menneskelige momenter kommer
frem før beslutningen tas.
Flertallet viser til at mange
sykehus har tilbud om samtale med sosionom både i forkant og i etterkant av
møtet med nemnda. Flertallet viser
til at dersom en kvinne ikke automatisk får tilbud om informasjon
og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne, har
hun mulighet til å be om det selv.
Flertallet viser til høringsuttalelsen
fra fagmiljøet ved St. Olavs hospital HF, som er det eneste fagmiljøet i
Norge som utfører fosterreduksjoner, om at spørsmålet bør reguleres
slik det foreslås i proposisjonen.
Flertallet viser til at fagmiljøet
ved Nasjonal behandlingstjeneste for avansert invasiv fostermedisin, som
utfører fosterreduksjonene i Norge, har pekt på at det er teknisk
vanskelig å utføre fosterreduksjon tidlig i svangerskapet, og mener
det av medisinske årsaker ikke kan anbefales å utføre fosterreduksjon
før utgangen av tolvte svangerskapsuke. I praksis gjør de derfor
i dag alle inngrepene etter tolvte svangerskapsuke. Flertallet viser
til at selvbestemt fosterreduksjon systematisk praktiseres på bakgrunn
av en unntaksbestemmelse i lovverket.
Flertallet viser til at departementet
foreslår at nemnda skal kunne innvilge fosterreduksjon fra tre eller flere
til to eller flere av hensyn til risikoen for spontanabort eller
tidlig fødsel.
Flertallet viser til at nemnda
har et spesielt ansvar for å skape en god dialog og legge vesentlig
vekt på hvordan kvinnen selv vurderer sin situasjon. Flertallet viser
til Håndbok for abortnemndarbeid og understreker at det der fremkommer
at det ikke bare er de konkrete begrunnelsene for beslutning, men
også prosessen som fører frem til nemndas vedtak, som er med på
å gi vedtaket legitimitet. Hvis prosessen oppleves som god og rettferdig,
vil den kunne være med på å legitimere vedtaket.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at for første gang siden abortloven ble innført for førti år siden,
så foreslås det nå en historisk svekkelse av kvinnens rett til selvbestemmelse,
noe som vil være et svært uheldig tilbakeskritt i likestillingskampen.
Til tross for en usedvanlig rask prosess for å få vedtatt loven har
det kommet inn mange gode og tydelige høringssvar. Disse medlemmer merker seg
at det store flertallet av disse går imot forslaget om at alle fosterantallsreduksjoner
skal vurderes i nemnd, fordi det innebærer en innstramming i kvinnens
rett til selvbestemmelse.
Disse medlemmer viser til
at lovforslaget begrunnes med både medisinske og etiske problemstillinger.
Den etiske vurderingen knyttet til fosterantallsreduksjon går ut
på at disse skiller seg så mye fra de etiske vurderingene ved fullstendig
abort at det krever at kvinnen må møte i nemnd. Det synet støttes
ikke av flertallet av høringsinstansene, og ikke av disse medlemmer.
Disse medlemmer er enige i
Helsetilsynets vurdering når de skriver at det faktum at de etiske
dilemmaene i noen grad er ulike når det gjelder fosterantallsreduksjon
og en fullstendig avslutting av svangerskapet, ikke er en tilstrekkelig
begrunnelse for at kvinnen ikke skal kunne ta et selvstendig valg. Disse medlemmer sier
seg enige med flertallet av de oppmøtte i Stortingets åpne høring,
som anser at tilleggsbelastningen ved å møte i nemnd er så stor
at det er en klar svekkelse av hennes rett til selvbestemmelse.
Disse medlemmer viser til
at tolkningen fra helsejurister før 2016, blant annet Aslak Syse,
var at lov om svangerskapsavbrudd også tillot fosterantallsreduksjon.
Den konklusjonen Justisdepartementets lovavdeling gjorde i 2016,
bekreftet denne lovtolkningen, og det er således ikke korrekt at
fosterantallsreduksjon av friske kun har vært mulig i tre år. At
dette også tidligere var regjeringens syn, fremgår av at helseminister
Høie i en debatt i Stortinget 19. januar 2017 uttalte at «det var Stortinget
i 1975 som vedtok en lov som åpnet opp for fosterreduksjon i Norge».
Disse medlemmer viser til
lovforslaget, der det fremgår at for en kvinne i nemnd vil «det
ikke være tilstrekkelig å vise til at omsorgsbyrden er større ved
tvillinger enn ved ett barn». Disse medlemmer mener at denne
føringen i forarbeidet til loven innebærer en ytterligere innstramming
i kvinners rett til selvbestemmelse.
Disse medlemmer mener det
er avgjørende at kvinnen og hennes familie får tilgang på god informasjon,
og tilbud om samtale slik at hun har mulighet til å ta et godt og
velinformert valg før en eventuell fosterantallsreduksjon. Disse medlemmer ser
ikke hvordan et krav om nemndbehandling legger til rette for en
åpen og god dialog basert på informasjon, tvert imot setter det
kvinnen i en vanskeligere stilling i en allerede krevende situasjon. Disse medlemmer mener
at ansvaret for å gi god informasjon må ligge hos den enkelte kvinnes
behandlende lege, men at beslutningen bør ligge hos kvinnen.
Disse medlemmer merker seg
at flere av høringsinstansene reagerer sterkt på at det er blitt
fremstilt som om et samlet fagmiljø står bak rådene om at fosterantallsreduksjon
alltid skal behandles i nemnd. Blant disse er Legeforeningen og
Norsk gynekologisk forening, som begge understreket at det langt
fra er enighet i fagmiljøet, og at de var bekymret for at en prinsipiell
og viktig avgjørelse som en endring i abortloven er, gjennomføres
under tidspress og uten tid til en grundig etisk og faglig vurdering. Disse medlemmer mener
dette er svært vektige innvendinger, som ytterligere befester inntrykket
av at en slik historisk innstramming av loven ikke bør gjennomføres.
Disse medlemmer merker seg
særlig Legeforeningens innspill om at det er flere uavklarte sider
knyttet til de fremførte faglige og prosedyremessige argumentene,
som ikke er drøftet i forslaget. De viser blant annet til at forskningen
ikke gir tydelig støtte til at det er enklere å foreta fosterantallsreduksjon
etter uke 12, og at det heller ikke er entydig hvilke konsekvenser
det har for gjenværende foster, avhengig av sen eller tidlig fosterantallsreduksjon.
Legeforeningen viser videre til at lovendringen begrunnes i dagens
teknologi og kunnskap, og at det skaper et sviktende fundament for
loven.
Disse medlemmer viser til
at Mark Evans, en av verdens fremste eksperter på fosterantallsreduksjonsprosedyren,
har uttalt seg om det faglige grunnlaget som lovforslaget bygger
på. Disse medlemmer mener
at professor Evans’ uttalelser viser at de behandlende legers erfaring
i stor grad påvirker den mulige risikoen ved fosterantallsreduksjon,
og at det er faglig uenighet om hvorvidt det er enklere å foreta
fosterantallsreduksjon før uke 12.
Disse medlemmer finner det
særlig underlig at forslaget fra regjeringen understreker at nemndbehandling
også skal være påkrevet ved reduksjon av flerlingsvangerskap med
mer enn to fostre. I høringsnotatet fremgår det tydelig at fosterantallsreduksjon
kan redusere risikoen for tidlig fødsel fra 25 til 8 pst. for trillinger
og fra 40 til 16 pst. for firlinger. Disse medlemmer mener at vurderingen
om hvorvidt man skal utføre et slikt risikoreduserende inngrep,
må ligge hos kvinnen, og ikke en nemnd.
Disse medlemmer mener statistikken
over antall svangerskapsavbrudd viser en god utvikling og illustrerer
hvordan andre tiltak enn nemnd har gitt oss færre uønskede svangerskap
og satt flere kvinner i stand til å gjennomføre svangerskapet.
Disse medlemmer mener at å
tvinge flere kvinner som står i vanskelige valg, til å måtte møte
i nemnd er å påføre dem skyld og skam, og viser liten tillit til kvinners
evne til å ta selvstendige og gode valg. Disse medlemmer vil derfor
på det sterkeste protestere mot å gjøre en slik innstramming av
retten til selvbestemmelse.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det følger av Granavolden-plattformen
at regjeringen vil fjerne åpningen for abort av én eller flere friske
flerlinger (fosterreduksjon) i et svangerskap før grensen til selvbestemt
abort. Helse- og omsorgsdepartementet foreslår endringer i abortloven
for å følge opp dette. Det foreslås en ny bestemmelse som regulerer
fosterreduksjon. Dette
medlem er enig i de foreslåtte lovendringene, og viser til
at etter forslaget skal alle fosterreduksjoner behandles i nemnd,
uavhengig av når i svangerskapet begjæring om abort fremmes eller
inngrepet utføres. Nemndene skal kunne innvilge fosterreduksjon
på grunnlaget av de alminnelige kriteriene for abort etter utgangen
av tolvte svangerskapsuke, jf. abortloven § 2 tredje ledd (medisinsk
indikasjon, sosial indikasjon). I tillegg skal fosterreduksjon innvilges
der antallet fostre reduseres til to eller flere på grunn av risiko
for spontanabort og tidlig fødsel ved flerlingsvangerskap. Også
fosterreduksjon ved tvillingsvangerskap skal innvilges på grunn
av risiko for spontanabort eller tidlig fødsel.
Dette medlem viser til at
fosterreduksjon ikke var en problemsstilling da abortloven ble vedtatt,
og er ikke løftet i lovens forarbeider. I et rundskriv fra 2001 ble
det slått fast at abortloven gir adgang til å gjennomføre fosterreduksjon
ved alvorlig sykt foster. I 2009 fikk Helsedirektoratet spørsmål
om fosterreduksjon fra fagmiljøer. Direktoratet tok spørsmålet opp
med departementet i 2010. Dette medlem viser til at
Justisdepartementets lovavdeling gav en ny tolkningsuttalelse om fosterreduksjon
i 2016, på forespørsel fra Helse- og omsorgsdepartementet. Lovavdelingen
kom til at abortloven åpner for fosterreduksjon ved flerlingsvangerskap også
innenfor retten til selvbestemt abort innen tolvte svangerskapsuke.
Inngrepene utføres etter uke tolv. Men ifølge abortforskriftens
§ 3 kan det åpnes for å utsette inngrepet i kortere tid, uten at
begjæringen må nemndbehandles. Dette medlem viser til at
fosterreduksjon i dag utføres ved Nasjonal behandlingstjeneste for
avansert invasiv fostermedisin ved St. Olavs hospital HF. Dette medlem viser
til at det ikke påvist vesentlig medisinsk gevinst ved reduksjon
fra tvilling- til singelsvangerskap. Risikoen for spontanabort av gjenværende
foster anslås i dag til 5–10 pst. Fra 2016–2018 ble det utført til
sammen 14 fosterreduksjoner på grunn av alvorlig sykdom hos fosteret,
og 14 reduksjoner ved tvillingsvangerskap uten påvist alvorlig sykdom. I
tillegg ble det utført 3 reduksjoner ved firlingsvangerskap og 13
reduksjoner ved trillingsvangerskap.
Dette medlem er kjent med
at flertallet av høringsinstansene går imot forslaget om å kreve
tillatelse fra nemnd ved alle fosterreduksjoner. I begrunnelsen for
ikke å støtte forslaget uttaler noen instanser at fosterreduksjon
ikke reiser andre etiske problemstillinger enn andre aborter. Noen
mener at de etiske dilemmaene er ulike, men ikke tilstrekkelig til
å begrunne krav om nemndbehandling. Dette medlem er uenig med begge
disse standpunktene. Flere går imot kravet om nemndbehandling av
alle fosterreduksjoner ut fra argumentet om at kvinnen og hennes
familie er nærmest til å vurdere dette. Disse peker slik på det
de mener er problematisk med nemndbehandling som sådan, uavhengig
av om det er snakk om fosterreduksjon eller andre senaborter. Av
instanser som støtter forslaget, vises det også til at Nasjonal
behandlingstjeneste ved St. Olavs hospital HF ikke gjennomfører
fosterreduksjon før etter utgangen av tolvte svangerskapsuke, og
at det er uheldig med en systematisk bruk av dagens unntaksbestemmelse
i forskrift. Inngrepet bør derfor reguleres som andre svangerskapsavbrudd
etter tolvte uke. Dette
medlem støtter dette. Noen peker også på at det etiske dilemmaet
rundt faren for å skade det gjenværende fosteret ikke er ubetydelig
(5–10 pst.), noe dette
medlem er enig i at er et stort etisk dilemma. Helse Midt-Norge HF
tar opp at nemndbehandling vil gjøre det lettere å håndtere henvendelser
fra utlandet. Den norske legeforening og Norsk gynekologisk forening
med flere uttaler at endringer i abortloven bør skje gjennom en grundig
gjennomgang, avklaring av faglige og etiske premisser og en ryddig
politisk prosess. Det reises kritikk mot at en lov som har stor
reell og symbolsk betydning for kvinners rettigheter og reproduktive
helse, foreslås endret i en partipolitisk forhandling uten at de prinsipielle
sidene er bedre belyst. Dette medlem er enig i dette.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet har programfestet i gjeldende stortingsprogram 2017–2021
å videreføre dagens abortlovgivning, men ikke tillate fosterreduksjon
av friske fostre. Dette
medlem viser også til representantforslag fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, Dokument 8:95 S (2015–2016), jf. Innst. 148 S
(2016–2017), om å be regjeringen fremme forslag om endring av lov
om svangerskapsavbrudd der det presiseres at fosterreduksjon ikke
er tillatt.
Dette medlem vil ut fra dette
støtte forslag til endringer i abortloven med nemndbehandling ved
fosterreduksjon, der fosterreduksjon sidestilles med behandling
av andre seinaborter. Dette
medlem mener at fosterreduksjon av friske fostre, uten medisinsk indikasjon,
reiser andre etiske avveininger enn andre aborter. Dette medlem vil særlig fremheve
at inngrepet utgjør en ikke uvesentlig risiko for å skade gjenværende
foster, at risikoen for abort hos gjenværende foster i Norge i dag
regnes til mellom 5 og 10 pst. Dette medlem legger også vekt
på at alle slike inngrep i dag utføres etter uke tolv, og at legene
ved kompetansemiljøet ved St. Olavs hospital HF er positive til
nemndbehandling i og med at inngrepet slik sidestilles med andre
seinaborter. Det vil også løse dagens utfordringer med at fosterreduksjon
utføres på basis av et unntak i abortlovens forskrifter. Dette medlem vil
også fremheve at før 2016 var fosterreduksjon av friske fostre ikke en
godkjent praksis i Norge, og at andre land i Europa ikke har slik
praksis i dag.
Dette medlem vil imidlertid
rette kritikk mot regjeringspartiene for at en lov av så stor betydning foreslås
endret på bakgrunn av en partipolitisk forhandling og et spill om
regjeringsmakt.
Dette medlem vil presisere
at Senterpartiets stortingsrepresentanter er fristilt i slike saker
av etisk karakter, for å kunne stemme i tråd med sin overbevisning.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det er riktig å gjøre
en vurdering av om det skal innføres endringer i abortloven. Høstens debatt
om kvinners rett til selvstendig vurdering og effekten av nemndbehandling,
og den manglende tillit den viser til kvinner som står i et vanskelig
valg, viste tydelig at selvbestemmelsen bør utvides. Dette medlem viser
til at i de 362 nemndbehandlingene som ble gjennomført i 2017, ble
bare to avvist. Dette viser med all tydelighet at kvinner evner
å ta selvstendige og gode valg, og at nemndbehandlingen er et byråkratisk
mellomledd som gjør valget ytterligere krevende, og som gir tidsutsettelse.
Dette medlem mener derfor
at retten til selvbestemt abort bør utvides til uke 16, og at det
må utredes hvordan dagens system med nemnder ved abort etter grensen
for selvbestemt abort kan avvikles og erstattes av et regelverk
som ivaretar kvinnens selvbestemmelse.