1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Hilde Kristin Holtesmo, Tuva Moflag, Tellef
Inge Mørland og Jorid Juliussen Nordmelan fra Høyre, Torill Eidsheim,
Erlend Larsen, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Knut Magne Flølo, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at gjennom et godt folkehelsearbeid kan den enkelte oppnå
bedre helse og livskvalitet og samfunnet spare store kostnader.
Komiteen viser til at «Folkehelsemeldingen
–Gode liv i eit trygt samfunn» viderefører følgende tre nasjonale
mål:
-
1. Norge skal være
blant de tre land i verden som har høyest levealder.
-
2. Befolkningen skal
oppleve flere leveår med god helse og mindre sosiale forskjeller.
-
3. Vi skal skape
et samfunn som fremmer helse i hele befolkningen.
Komiteen viser
til at det er bred politisk enighet om målene for folkehelsearbeidet.
Norge har sluttet seg til FNs bærekraftsmål og WHOs mål om å redusere
antall personer som dør tidlig av ikke-smittsomme sykdommer som
hjerte- og karsykdommer, diabetes, kols og kreft med 25 pst. innen
2025 og 30 pst. innen 2030. Det er fastsatt konkrete mål for alkohol,
tobakk, fysisk inaktivitet og usunt kosthold.
Komiteen viser til at utviklingen
i Norge er positiv på flere områder, men at økningen i fedme og
diabetes går i feil retning. Komiteen mener det er viktig
å snu utviklingen av fedme og diabetes.
Komiteen viser til at Folkehelseinstituttet
har satt opp følgende oversikt over de største folkehelseutfordringene:
-
Risikofaktorer knyttet
til store sykdomsgrupper med høyt dødstall og tap av fysiske leveår:
tobakk, alkohol, usunt kosthold og fysisk inaktivitet.
-
Tilstander og forhold
mellom komplekse risikobilder som og gir vesentlig sykdomsbyrde
i yngre aldersgrupper: muskel- og skjeletthelse, psykiske lidelser,
vold, selvskading, vold i nære relasjoner, illegale rusmidler og
utilsiktede skader.
-
Miljøfaktorer med
potensial for forebygging: luftforurensning.
Komiteen viser
til at regjeringen ønsker en forsterket tidlig innsats for barn
og unge, forebygging av ensomhet og mindre ulikhet i helse.
Komiteen merker seg forskningen
på mikrosystemer hos Institutt for mikrosystemer med Fakultet for
teknologi, naturvitenskap og maritime fag ved Universitetet i Sørøst-Norge
(USN). Ny teknologi kan styrke folkehelsen gjennom nye muligheter
for tidlig deteksjon av ikke-smittsomme sykdommer (NCD) som kreft, hjerte-
og karsykdom, lungesykdom (kols) og diabetes. Mikro- og nanoteknologi
kan bli en muliggjørende drivkraft innenfor utviklingen av nye helseprodukter
og helsetjenester. Komiteen viser
til at bruk av mikrosystem for analysering av «væskebiopsi» og bruk
av nanoteknologi blant annet kan føre til banebrytende fremskritt
innenfor tidlig deteksjon og diagnose av sykdom.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener det aller viktigste helsearbeidet er arbeidet for å hindre
at folk blir syke. Flertallet vil
legge prinsippet om å forebygge der man kan, og reparere der man
må, til grunn i folkehelsearbeidet.
Flertallet mener at en god
og forebyggende folkehelsepolitikk skal bygge på vitenskap og kunnskap
og legge til rette for at den enkelte kan ta gode valg for egen helse. Flertallet mener
god helse og gode levekår henger sammen, og folkehelsearbeidet må
legge til rette for en bedre helse for alle. Dette vil også bidra
til å redusere sosial ulikhet.
Flertallet mener at helsevanene
som etableres tidlig i livet, påvirker mulighetene til å lykkes
i skolen og i arbeidslivet. Det helsefremmende arbeidet i nærmiljøet
bør skje i samarbeid mellom kommunen, frivillige organisasjoner,
private og brukerorganisasjoner.
Flertallet understreker at
en god folkehelsepolitikk er en forutsetning for et bærekraftig
velferdssamfunn.
Flertallet viser til at helsen
i befolkningen har blitt bedre. Vi lever lenger, og sykeligheten
for de viktigste folkehelsesykdommene går ned. De siste årene har det
skjedd en endring fra at Norge har falt nedover på listen over forventet
levealder i ulike land, til at vi klatrer oppover på listen igjen. Flertallet viser
til at vi nå antakelig er blant de ti land i verden med lengst forventet levealder.
Flertallet viser til at siden
2010 er for tidlige dødsfall som skyldtes hjerte- og karsykdommer,
kreft, diabetes og kols før fylte 70 år, redusert med 18 pst. Det globale
målet er 25 pst. nedgang i perioden 2010 til 2025. Flertallet viser til at vi
er på god vei til å nå det målet i Norge.
Flertallet viser til at regjeringen
løftet frem psykisk helse som en viktig folkehelseutfordring. Flertallet viser
til at regjeringen la frem en strategi for god psykisk helse i hele
befolkningen i 2017, og at det i 2019 vil legges frem en opptrappingsplan
for barn og unges psykiske helse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at har alle et ansvar for egen helse, men som fellesskap har vi
ansvar for hverandres helse. Hvis sunne vaner etableres tidlig,
er det større sjanse for at de videreføres senere i livet. Disse medlemmer mener
vi må gjøre mer før folk blir syke, og viser til at det i det forebyggende
arbeidet er godt dokumentert at det er brede, universelle tiltak
som har best helsegevinst.
Disse medlemmer mener at folkehelsearbeid er
viktig for å gi alle mulighet for god helse og livskvalitet, uavhengig
av bakgrunn og inntekt. I tillegg til den enkeltes sykdomsbyrde
koster det samfunnet store ressurser å behandle fremfor å forebygge.
Disse medlemmer mener at økningen
i fedme og diabetes er alvorlig. Undersøkelser viser at på tross
av målsettinger om økt fysisk aktivitet har ikke barn og unge blitt
mer aktive. Disse
medlemmer etterlyser nye kraftfulle tiltak fra regjeringen
for å nå Norges mål om å redusere antall personer som dør tidlig
av ikke-smittsomme sykdommer og for å møte de største folkehelseutfordringene
beskrevet av Folkehelseinstituttet.
Disse medlemmer viser til
at Folkehelsemeldingen gir en god beskrivelse av folkehelseutfordringene
i Norge, men er skuffet over at meldingen i liten grad inneholder
konkrete satsinger og tiltak. Meldingen viser også at regjeringen
har liten vilje til å sette i verk systemtiltak for å oppnå god
folkehelse i hele befolkningen. For å bremse veksten av ikke-smittsomme
sykdommer og redusere andelen av for tidlige dødsfall knyttet til
disse, må alle virkemidler tas i bruk. Da er det også viktig med
strukturelle tiltak på folkehelsefeltet. Disse medlemmer viser også
til at meldingen på viktige folkehelseområder kun viser til nye
meldinger, strategier, program, dugnader eller handlingsplaner som
skal utarbeides, og tiltak som skal «vurderes», uten at man i denne
stortingsmeldingen tar politisk stilling til viktige konkrete tiltak,
prinsipper og målsettinger. Et eksempel på det er skolemåltid, der
det i meldingen bare heter at man skal
«(…) samle og identifisere
gode idear og konkrete løysingar for frukostordningar i ungdomsskulen
og spreie desse på ein eigna måte».
Flere nye strategier
som skal utarbeides, kommer også som konsekvens av tidligere vedtak
i Stortinget. Blant annet gjelder dette ny alkoholstrategi, Nasjonal handlingsplan
for fysisk aktivitet og Opptrappingsplan for barn og unges psykiske
helse. Disse medlemmer savner
i tillegg oppfølging på flere områder som regjeringen tidligere
har signalisert skulle vurderes i Folkehelsemeldingen. Folkehelsemeldingen
fremstår ikke som en melding som viser hvordan vi kan nå målet om reduksjon
av sosiale helseforskjeller og de konkrete nasjonale målene for
folkehelsearbeidet. Disse
medlemmer viser til at nasjonal fordelingspolitikk på andre
områder enn helsevesenet er mest avgjørende for folkehelsepolitikken.
Det handler om folks levekår, arbeid, utdanning og inntekt. Det
er bekymringsfullt at forskjellene i Norge under denne regjering
er økende, at de rike blir rikere og de fattige fattigere. På samme
måte er det bekymringsfullt at de sosiale forskjellene i Norge er
økende, og at de faktisk øker mer enn i andre land. Denne utviklingen
må snus, og da trengs en ny politikk for mindre forskjeller og bedre
helse i befolkningen. For å oppnå dette må man prioritere folkehelsesatsinger
på alle samfunnsområder. Disse medlemmer vil spesielt
minne om at det er svært viktig å bruke barnehage og skole som forebyggingsarena
for barn og unges fremtidige helse.
Disse medlemmer viser til
at god folkehelse sikres best i et samfunn som skaper gode fellesskap
og der det er rom for mangfold og tilhørighet. Et samfunn som er
inkluderende og åpent, med små forskjeller og sterke fellesløsninger,
er grunnlaget for velferdssamfunnet. Det er også god forebygging.
Disse medlemmer merker seg
at Folkehelsemeldingen har mange gode intensjoner, men er uten en helhetlig
analyse. De konkrete tiltakene bærer også preg av å være oppramsende,
lite konkrete og lite ambisiøse. Det synes disse medlemmer er skuffende.
Disse medlemmer merker seg
at Nasjonalforeningen for folkehelsen forventer at regjeringen vil videreutvikle
og konkretisere målene fra den tidligere nasjonale strategien for
å utjevne sosiale forskjeller i helse. Disse medlemmer støtter dette.
Disse medlemmer viser til
at det i meldingen selv slås fast at innsats må rettes mot samfunnsforhold og
strukturer. Blant annet viser Nasjonalforeningen for folkehelsen
til at informasjon og kampanjer alene verken er effektivt eller
særlig treffsikkert.