-
Stortinget ber regjeringen
innføre bærekraftig bevegelsesfrihet som et overordnet prinsipp
i nåværende og kommende nasjonal transportplan, for å prioritere
kollektivtrafikken, gåing, sykling og mikromobilitet framfor biltrafikken
i storbyene.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å erstatte nullvekstmålet i samferdselspolitikken
med et mål om fem pst. årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene
fra dagens nivå.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å fastsette et mål om fem prosent årlig nedgang
i biltrafikken i storbyområdene ved revisjon av bymiljøavtaler/byvekstavtaler.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å øke den statlige finansieringen av store kollektivprosjekter
i storbyområder til 80 prosent.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å opprette en belønningsordning for storbykommuner
som reduserer biltrafikken.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å skrinlegge alle kapasitetsøkende veiprosjekter
inn og ut av storbyene.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere parkering
på privat grunn og innføre en belønningsordning for kommuner som
reduserer gateparkeringsplasser i byer og tettbygde områder.
-
Stortinget ber regjeringen
revidere dagens vegnormaler og trafikkregler for å prioritere gange,
sykkel og mikromobilitet.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme en virkemiddelpakke for elektrisk mikromobilitet for personlig transport
og godstransport.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å redusere fartsgrensen i byer og tettbygde strøk
til 30 km/t med blandet trafikk, og samtidig øke grensen for assistanse
fra motoren for uregistrerte elsykler fra 25 km/t til 30 km/t.
-
Stortinget ber regjeringen
i planleggingen av neste nasjonale transportplan (NTP 2022–2033)
prioritere mikromobilitet i en omlegging til en betydelig større
andel mer energieffektiv, elektrifisert, trafikksikker, areal- og
ressurseffektiv personlig transport og godstransport i Norge.
-
Stortinget ber regjeringen
snarest fremme en helhetlig nasjonal politikk for utleie, deling
og parkering av elektriske sparkesykler på offentlig areal, som
fremmer slike delingstjenester uten at det skaper konflikter eller
utrygghet i trafikken.
-
Stortinget ber regjeringen
snarlig fremme forslag om hjemmel i vegtrafikkloven slik at kommuner kan
regulere utleie av elektriske sparkesykler på offentlig areal. Kommunene
må få hjemmel til å stille krav til hvor elektriske sparkesykler
kan parkeres/hensettes, kunne kreve kommunal tillatelse for å bruke
kommunal grunn og stille krav til sparkesyklenes kvalitet, sikkerhet
og holdbarhet.
-
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger med hent-meg-busser
med utslippsfri transport for å møte passasjerers reelle dør-til-dør
transportbehov til rett tid, og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig.»