Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
innføre bærekraftig bevegelsesfrihet som et overordnet prinsipp
i nåværende og kommende nasjonal transportplan, for å prioritere
kollektivtrafikken, gåing, sykling og mikromobilitet framfor biltrafikken
i storbyene.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
skrinlegge kapasitetsøkende motorveiprosjekter som bidrar til å
øke personbiltransport i områder der det er mål om nullvekst i personbiltrafikken.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å fastsette et mål om fem pst. årlig nedgang i
biltrafikken i storbyområdene ved revisjon av bymiljøavtaler/byvekstavtaler.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å opprette en belønningsordning for storbykommuner som
reduserer biltrafikken.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere parkering
på privat grunn og innføre en belønningsordning for kommuner som
reduserer gateparkeringsplasser i byer og tettbygde områder.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
i planleggingen av neste nasjonale transportplan (NTP 2022–2033)
prioritere mikromobilitet i en omlegging til en betydelig større andel
mer energieffektiv, elektrifisert, trafikksikker, areal- og ressurseffektiv
personlig transport og godstransport i Norge.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
snarest fremme en helhetlig nasjonal politikk for utleie, deling
og parkering av elektriske sparkesykler på offentlig areal, som
fremmer slike delingstjenester uten at det skaper konflikter eller utrygghet
i trafikken.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
snarlig fremme forslag om hjemmel i vegtrafikkloven slik at kommuner
kan regulere utleie av elektriske sparkesykler på offentlig areal.
Kommunene må få hjemmel til å stille krav til hvor elektriske sparkesykler
kan parkeres/hensettes, kunne kreve kommunal tillatelse for å bruke
kommunal grunn og stille krav til sparkesyklenes kvalitet, sikkerhet
og holdbarhet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger med hent-meg-busser
med utslippsfri transport for å møte passasjerers reelle dør-til-dør
transportbehov til rett tid, og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig.