4.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at det
lenge har vært en sterk vekst i forbrukslån. Fra 1. juli 2019 får
finansnæringen tilgang til mer utfyllende opplysninger om gjeldsbelastningen
til potensielle kunder gjennom gjeldsregisteret. Fra 15. mai 2019
forventes finansforetak å følge forskrift om finansforetakenes utlånspraksis
for forbrukslån. Forskriften gir Finanstilsynet hjemmel til å gi
pålegg, ilegge tvangsmulkt eller frata konsesjon hvis forbrukslånsbankene
ikke følger den.
Komiteen vil understreke at
forbrukslån er et gode for kunder som har betjeningsevne, men for
kunder som ikke har betalingsevne, skaper lånene store økonomiske
problemer. Muligheten til å få lempet tilbakebetalingsplikten gjennom
Finansklagenemnda er viktig for dem som får innvilget lån de aldri
skulle hatt.
Komiteen viser til at de varslede
endringer i finansavtaleloven med avslagsplikt og erstatningsplikt ved
brudd på lovverket, vil medføre at tap i større grad bæres av bankene. Komiteen ser
det som positivt at man undersøker mulighetene for å gjøre alle
utenlandske aktører pliktige til å knytte seg til Finansklagenemnda.
Dette er viktig for å forhindre at regelverket urettmessig favoriserer
utenlandske finansinstitusjoner.
Komiteen viser til Finanstilsynets
rapport av 10. mai 2019 etter stedlige tilsyn i forbrukslånsbankene, som
viser omfattende brudd på det som nå blir forskrift for forbrukslån.
Tilsynet uttaler bl.a.: «Tilsynene i forbrukslånsbankene viser at
bankene i betydelig grad overvurderer søkernes betjeningsevne og
yter lån selv om deres egne modeller tilsier at det er betydelig
risiko for at kunden får betalingsproblemer.» Komiteen merker seg at alle
forbrukslånsbankene som det har vært tilsyn i, selger misligholdte
forbrukslån, og at dette kan forhindre at tap synliggjøres. Norges
effektive innkreving av gjeld gjennom inkassoselskaper og namsmann
gjør at risikoen ved å gi usikrede lån er for lav, og komiteen forventer
at regjeringen følger opp den alvorlige tilsynsrapporten og vurderer
nødvendige tiltak samt legger til rette for strenge reaksjoner overfor aktørene
som bryter forskriften eller god forretningsskikk.
Komiteen viser til at det
i det norske forbrukslånsmarkedet er færre lån med kort løpetid
og veldig høye renter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, viser til at selv om de fleste betalinger i dag
skjer elektronisk, bør alle bankkunder være sikret et tilfredsstillende
kontanttilbud. Forbrukerne har rett til å gjøre opp med kontanter
i butikk og hos andre betalingsmottakere. Flertallet viser videre til
at med dagens nedbygging av kontanttilbudet er det usikkert om tilbudet fremover
vil være godt nok. Videre viser flertallet til det lovkravet
bankene har om ansvar for å opprettholde et visst kontanttilbud,
og at det kan være behov for ny regulering dersom bankene ikke opprettholder
og videreutvikler et kontanttilbud tilpasset kundenes forventninger
i hele landet. Den enkelte bank må sørge for at kundene har mulighet
for å ta ut og sette inn kontanter, enten i egen regi eller i samarbeid
med andre.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt, viser til at sentralbanksjefen,
under finanskomiteens høring om Finansmarkedsmeldingen 9. mai 2019,
uttrykte tilfredshet med hvordan regjeringen har varslet at den
vil følge opp bankenes plikt til å tilby kontanter.
Dette flertallet viser til
at regjeringen har lagt frem ulike modeller for rentetak og kostnadstak,
og vil se virkningen av allerede innførte tiltak før innføring av et
rente- eller kostnadstak vurderes.
Dette flertallet er opptatt
at et sterkt forbrukervern, og imøteser regjeringens forslag til
en ny og mer moderne finansavtalelov som ytterligere vil styrke
kundenes stilling, tydeliggjøre långivers ansvar, gi nye og bedre
krav om kredittvurderinger og flytte mer av risikoen over på långiver. Dette flertallet har
merket seg at det vil bli innført et trafikklyssystem, hvor rødt
lys på kredittvurderingen vil innebære plikt til å avslå lånesøknaden.
Dette flertallet har også
merket seg at de reglene norske banker nå følger i forbindelse med
bankbytte, vil bli foreslått lovfestet i forslaget til ny finansavtalelov, og
at forbrukere vil få rett til bistand ved overføring av kundeforholdet
til en bank i en annen EØS-stat.
Dette flertallet er tilfreds
med at det varsles krav om at alle som tilbyr finansielle tjenester
skal være tilsluttet et godkjent klageorgan, og at utkast til forskrift med
regler for slik tilslutning vil foreligge per 1. august 2019.
Et tredje flertall,
alle unntatt Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt, viser til at pensjonsleverandørene
forvalter store verdier på vegne av sine kunder. Dette flertallet viser videre
til at regjeringen vil legge til rette for trygge og forutsigbare
rammer for privat pensjonssparing gjennom regulering av pensjonsleverandører
og pensjonsprodukter. Trygghet for oppspart pensjon er et svært
viktig hensyn. Dette
flertallet viser til at meldingen redegjør for utviklingen
i pensjonsmarkedet og pågående regelverksprosesser. Dette flertallet viser videre
til arbeidet med innføring av egen pensjonskonto, det partssammensatte
utvalget som skal vurdere mulige modeller for pensjonsopptjening
fra første krone for innskuddsordningene, og til ytelsesordningene
der det særlig arbeides med regelverket for forvaltningen av pensjonskapitalen.
Dette flertallet viser til
tidligere omtale i innstillingen av de tiltak som er gjennomført
med innstramminger på forbrukslånssiden og begrunnelser for disse. Dette flertallet er
enig med regjeringen i at det er behov for å følge nøye med på utviklingen
i markedet for forbrukslån og vurdere behov for ytterligere regulering.
Dette flertallet viser videre
til at regjeringen basert på et anmodningsvedtak fra Stortinget
har utredet to ulike modeller for rentetak. Vurderingen er at det ikke
bør innføres rentetak for forbrukslån i Norge på det nåværende tidspunkt,
fordi det ikke vil være et tilstrekkelig treffsikkert tiltak til
å forsvare uønskede konsekvenser, men at dette kan være et aktuelt
tiltak dersom det skulle vokse frem et stort marked for små lån
med kort løpetid. Dette
flertallet har merket seg at et rentetak ikke vil kunne forhindre
at sårbare kunder påtar seg for stor gjeld, og at andre tiltak rettet
direkte mot regulering av utlånene samt informasjon til banker og låntakere
er mer effektive tiltak i så måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt er opptatt av pensjonsrettigheter og mener
fripolisenes verdiutvikling gir alvorlig grunn til bekymring. Markedet
for forvaltning av fripoliser fungerer dårlig, og det er i dag to
selskaper som forvalter fripoliser for mer enn 700 000 personer
verd omkring 350 mrd. kroner. Lav rente og høy levealder sammen
med rentegarantien og for lave innbetalinger da arbeidsforholdet
besto, har ført til at fripolisene har sunket i verdi. Pensjonistforbundet,
LO og Fagforbundet har dokumentert at tilleggsavsetninger som gjøres
i selskapene fortsetter selv om pensjonene er under utbetaling,
og at dette fører til reduserte pensjoner. Disse medlemmer ber regjeringen
vurdere regelverket og praktiseringen av dette slik at ikke pensjonistene
kommer unødig dårlig ut slik tilfellet er i dag.
Disse medlemmer er alvorlig
bekymret for utviklingen i forbrukslånsmarkedet, og særlig for at
kunder som ikke har betjeningsevne, får lån. Dette er godt dokumentert
i Finanstilsynets rapport fra stedlige tilsyn i forbrukslånsbankene
som ble lagt frem 10. mai 2019. Namsmannen i Oslo uttalte i desember
at de opplevde å få krav om utlegg hos personer der det tidligere
var tatt utlegg for misligholdte forbrukslån. Dette viser at flere aktører
fortsetter å gi lån til kunder med betalingsproblemer på tross av
retningslinjer som nå er forskrift.
Disse medlemmer mener kredittgivning
i strid med regelverket bl.a. skjer fordi bankenes risiko for tap ved
mislighold er for lav. Misligholdte lån selges til inkassoselskaper
som ved hjelp av høye gebyrer og misligholdsrenter kan dekke mulige
tap ved den andelen som betaler. Tilgjengeligheten til et effektivt
namsmannsapparat også for inndriving av lån som er i strid med lov
og forskrift, er med på å redusere bankenes risiko for tap.
Det må vurderes
tiltak som innebærer at risikoen for tap ved lån som er innvilget
i strid med lov og forskrift, i større grad må bæres av utlåner.
Disse medlemmer vil understreke
at tilgangen til Finansklagenemnda er viktig, men at mange skyldnere
ikke har de ressursene som skal til for å henvende seg dit og få
et lovstridig lån lempet. Disse medlemmer mener at forskrift
om krav til finansforetakenes utlånspraksis for forbrukslån må gjøres
permanent og at det vurderes om det er behov for unntakskvoten på
fem prosent. Disse
medlemmer mener det er kritikkverdig at det har tatt så lang
tid å få på plass et gjeldsregister for usikret gjeld, og mener
registrene som er på plass, må endres til å omfatte all gjeld i
tråd med høringsinstansenes innspill i forkant av etableringen. Disse medlemmer viser
også til rapport fra Forbrukertilsynet fra mars om markedsføring
av forbrukslån, som konkluderer med omfattende brudd på lov og forskrift,
noe som må få konsekvenser.
Disse medlemmer mener
det må være et krav at finansforetakslovens bestemmelse om god forretningsskikk
og forbrukslånsforskriften er etterlevet før kreditor kan benytte
inkasso og inndriving via namsmannen for å inndrive misligholdte
lån.
Disse medlemmer er positive
til et kostnadstak som begrenser hvor høye de akkumulerte kostnadene ved
et forbrukslån kan bli. Alle renter og gebyrer frem til lånet er
nedbetalt samt kostnader som påløper som følge av mislighold, bør
inngå, dette for å sikre at kreditor selv må dekke overskytende
kostnader ved inndrivelse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag som
sikrer at forbrukslånsbankene ikke kan selge forfalte forbrukslån
og heller ikke benytte det offentlige innkrevingsapparatet hvis
de ikke kan dokumentere at kravene til å innvilge lån var oppfylt.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til Stortinget om et kostnadstak
som beskytter forbrukere i betalingsvanskeligheter mot urimelig
høye kostnader og en ukontrollert gjeldsvekst.»
Disse medlemmer viser
til at kundenes mobilitet mellom bankene er relativt liten, noe
som kan svekke konkurransen mellom bankene. Disse medlemmer viser til
at et av hindrene for bankbytte kan være at det å bytte kontonummer
oppleves som en terskel for mange kunder.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget senest våren 2020 med
et konkret forslag til hvordan kontonummerportabilitet i Norge kan gjennomføres.»
Disse medlemmer viser
til at de nye reglene om krisehåndtering og innskuddsgaranti trådte
i kraft 1. januar i år. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at garantien opprettholdes på 2 mill. kroner og ikke må senkes
som følge av EU-tilpasninger. Det er etter disse medlemmers syn uheldig
at det fortsatt foreligger usikkerhet rundt disse spørsmålene, og
at norske bankkunder lever i uvisshet rundt størrelsen på innskuddsgarantien. Disse medlemmer ber
regjeringen intensivere arbeidet for å sikre innskuddsgarantien.
Disse medlemmer viser for
øvrig til at banker i dag har plikt til å fraråde låneopptak til
personer som ikke har betalingsevne, og anser opprettelsen av et
nasjonalt gjeldsregister som nødvendig for å sikre at denne frarådingsplikten
blir reell. Dette gjelder særlig ved opptak av forbrukslån. Det
er dessverre etter hvert en dårlig skjult hemmelighet at mange gjeldsofre
sjonglerer gjeld med ulike typer forbruksfinansiering og gjennom
det havner enda dypere ned i et gjeldsuføre. Et offentlig gjeldsregister
har vært utredet tidligere, og et forslag ble fremmet for Stortinget,
men ble trukket av sittende regjering etter stortingsvalget i 2013.
Disse medlemmer har merket
seg at regjeringen har brukt over fire år på å utrede et privat
gjeldsregister og registrerer at dette skal bli operativt først
1. juli i år.
Disse medlemmer påpeker at
gjeldsregisteret som nå opprettes, kun omfatter usikret forbruksgjeld. Kapitaltilgangsutvalget
har ønsket at det skal utredes å etablere et sentralt kredittregister
i Norge for all gjeld, også for lån til bedrifter. Disse medlemmer imøteser også
et slikt arbeid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et konkret forslag
om å utvide gjeldsregisteret i forbindelse med statsbudsjettet 2020.»
Disse medlemmer har
ellers lagt merke til at ulike typer forbrukslånsprodukter markedsføres
stadig mer målrettet og aggressivt. Et vedtak fra Stortinget om å
stramme dette ytterligere til, er ikke blitt fulgt opp av regjeringen
(anmodningsvedtak nr. 875 (2017–2018)).
Disse medlemmer er opptatt
av forbrukernes stilling og ønsker å understreke at regjeringens
arbeid med såkalt kontonummerportabilitet, dvs. at man skal kunne
ta med seg sitt kontonummer når man bytter bank, går for tregt. Disse medlemmer viser
til at EU-kommisjonen har varslet en kost-nytte-vurdering av kontonummerportabilitet
i EU, og at det forventes en rapport rundt dette i september 2019.
I Finansmarkedsmeldingen 2019 skriver regjeringen at den «tar sikte
på» å komme tilbake om dette i Finansmarkedsmeldingen 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til omtalen av fripoliser ovenfor og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå et regelverk som gjør at fripoliseinnehavere
får utbetalt sine pensjonsrettigheter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatt av forbrukernes
stilling og ønsker å understreke at regjeringens arbeid med såkalt
kontonummerportabilitet, dvs. at man skal kunne ta med seg sitt
kontonummer når man bytter bank, går for tregt. Disse medlemmer viser til at
EU-kommisjonen har varslet en kost-nytte-vurdering av kontonummerportabilitet
i EU, og at det forventes en rapport rundt dette i september 2019.
I Finansmarkedsmeldingen 2019 skriver regjeringen at den «tar sikte
på» å komme tilbake om dette i Finansmarkedsmeldingen 2020.
Disse medlemmer mener dette
er for lite forpliktende og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget seinest i forbindelse
med Finansmarkedsmeldingen 2020 med en vurdering rundt kontonummerportabilitet
og et konkret forslag om innføring av dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt viser til sitt forslag om å innføre pensjon
fra første krone og mener dette ikke er et spørsmål som igjen kan
skyves tilbake til partene i arbeidslivet. De samme partene har
bedt lovgiver løse spørsmålet. Pensjon fra første krone er viktig
fordi det vil gi bedre pensjoner til mange av de som i dag har de
laveste samlede pensjonsutbetalingene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget seinest våren 2020
med et forslag om å forby markedsføring av forbrukslån.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Rødt peker på at
prisene forbrukere må betale for fondsprodukter er uforholdsmessig
høye. All den tid det er et uttrykt ønske fra regjeringens side
at flere skal spare i aksjer og fond, synes disse medlemmer det er ulogisk
at man på samme tid nekter å gjøre noe med et system som gjør slik
sparing mindre lønnsom for forbruker og mer lønnsom for finansbransjen
enn det som ville være tilfelle i et fungerende marked. Disse medlemmer har
vært i dialog med finansnæringen for å finne løsninger på dette
problemet. Ledende aktører i bransjen innser at dagens system ikke
kan stå seg i lengden og ønsker endring. Etter disse medlemmers syn synes
det beste og mest effektive tiltaket være å forby returprovisjoner. Forbrukerrådets
syn er at returprovisjoner bør forbys i sin helhet. Disse medlemmer registrerer
at bransjen foretrekker ulike hybridløsninger, og at noen store aktører
arbeider for å få dette til. Det er imidlertid liten fremdrift i
dette arbeidet, og resultatet vil uansett være mindre gunstig for
forbruker enn det et forbud vil være.
Disse medlemmer viser til
egne merknader i Innst. 293 L (2017–2018).
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig og seinest våren 2020 komme tilbake
til Stortinget med et forslag om å forby returprovisjoner.»
Disse medlemmer peker
på at forbrukslån er en type kreditt som det i lang tid har vært
oppmerksomhet rundt, bl.a. fordi låneformen synes å være tettere forbundet
med gjeldsproblemproblematikk enn noen annen lånetype. Slike lån
utgjør ca. tre prosent av norske husholdningers samlede gjeld. Imidlertid
har veksten i denne lånetypen vært over dobbelt så stor som i andre
lånetyper den siste tiden. Det har også fremkommet at sårbare grupper,
som f.eks. unge og aleneforeldre, har en betydelig overrepresentasjon
blant dem som opplever problemer med låneformen.
Disse medlemmer viser til
at det dessuten har vært rapportert om flere tilfeller der forbrukslån
har blitt brukt i stedet for egenkapital til finansiering av bolig.
Dette representerer en formidabel risiko både på individ- og samfunnsnivå.
Disse medlemmer synes det
er positivt at regjeringen nå gjennomfører noen tiltak for å demme
opp for noen av problemene med forbrukslån. Samtidig er det uheldig
at viktige virkemidler, som f.eks. rentetak, ikke innføres. Disse medlemmer har
merket seg at det er innført rentetak på lån og kreditt i mange
land i verden, herunder i 14 EU-land, senest i Sverige (SOU 2016:68)
og Finland. Rentetak vil ha den virkningen at det ikke lenger vil
være lønnsomt for bankene å gi lån til de personene som har høyest
kredittrisiko, det vil si den gruppen som står i størst fare for
å få betalingsvansker og på lengre sikt omfattende gjeldsproblemer.
Med andre ord er rentetak et målrettet virkemiddel. Organisasjoner
som Forbrukerrådet, Huseiernes landsforbund og Gjeldsofferalliansen
har tatt til orde for å innføre rentetak i Norge. Også krefter innad
i bransjen anbefaler dette.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2020 legge
frem et forslag om innføring av rentetak i Norge på omtrent samme
nivå som det finske rentetaket.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet har registrert at flere representanter for
regjeringspartiene, herunder Tage Pettersen og Aleksander Stokkebø
i E24 12. mai 2019, har gitt til kjenne at de mener dagens gjeldsregister
må utvides. Disse
medlemmer forventer derfor at regjeringspartiene støtter Senterpartiets
forslag om å utvide gjeldsregisteret, som altså fremmes i denne
innstillingen.
Disse medlemmer vil understreke
at flere hendelser den siste tiden kan bidra til å trekke i tvil
om regjeringen makter å sikre borgernes grunnleggende rettigheter
og deres mulighet til å få utført finanstjenester. Disse medlemmer vil her mest
eklatant påpeke at nettstedet Resett 30. april 2019 ble stengt ute
fra Vipps på bakgrunn av det som angivelig skal dreie seg om misbruk
av Vipps’ merkevare. Det gikk også frem at Vipps rutinemessig utestenger
brukersteder som enten misbruker deres merkevare eller bryter deres
retningslinjer. Disse
medlemmer vil påpeke at ingen av disse grunnene rettferdiggjør
brudd på kontraheringsplikten. Det blir også ekstra graverende når
senere dokumentasjon indikerer at utestengelsen av Resett reelt
kan ha hatt en politisk begrunnelse. Disse medlemmer påpeker at
det også har vært andre hendelser. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet er en varm tilhenger av kontraheringsplikten. Disse medlemmer mener
at enhver innbygger, bedrift og organisasjon skal være trygg på
at man ikke vilkårlig blir nektet grunnleggende tjenester i Norge,
herunder banktjenester som Vipps. I henhold til finansavtaleloven
§ 14 kan ikke en finansinstitusjon uten saklig grunn avslå å utføre
betalingstjenester. I forarbeidene er det lagt til grunn at begrepet
«saklig grunn» må tolkes meget strengt og være relatert til risiko
ved å utføre selve tjenesten. Samtidig går det tydelig frem at alle
andre tiltak må prøves først. Likevel synes det som om Vipps har
en praksis der det tvert imot er nekting av å utføre tjenesten som
gjøres før alle andre tiltak – og der dette tiltaket gjennomføres
selv der det ikke er noen risiko ved å utføre selve tjenesten.
Disse medlemmer påpeker at
Norge er en rettsstat, og ved brudd på kontrakter mellom private
aktører, herunder brukervilkår, er hovedregelen at ordinære tvisteløsningsmekanismer
benyttes. Nekting av essensielle tjenester som Vipps vil i mange
tilfeller kunne være betydelig mer inngripende enn de sanksjoner
man har i det ordinære rettsapparatet. Å nekte en banktjeneste er ikke
det samme som å stenges ute fra en bingoklubb eller et kunderabattprogram.
En person uten bankkonto og grunnleggende banktjenester er i dagens
norske samfunn nærmest hjelpeløs. Det er svært gode grunner til
at kontraheringsplikten er streng og at Senterpartiet har slått
ring om den ved enhver korsvei.
Disse medlemmer finner det
derfor graverende at justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr
besvarer et skriftlig spørsmål fra Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik
om norske borgeres grunnleggende rettigheter og kontraheringsplikten
med et skuldertrekk (Dokument 15:1542 (2018–2019)). Disse medlemmer mener
at arbeidet med å sikre kontraheringsplikten må intensiveres.
Etter hva disse medlemmer erfarer
er Finanstilsynet allerede i gang med å skjerpe kontrollen med at kontraheringsplikten
overholdes, noe disse
medlemmer mener er positivt. Disse medlemmer påpeker at
Finanstilsynet må få nødvendige ressurser til å kunne prioritere
dette arbeidet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at kontraheringsplikten følges opp, og at brudd
på denne påtales og sanksjoneres.»
Disse medlemmer viser
til at Finansklagenemnda i dag kun behandler klager fra forbrukere. Disse medlemmer er
i løpet av de siste årene blitt kontaktet av flere mindre organisasjoner
og bedrifter som opplever at det er urimelig at ikke de også har
en slik tilgang. Disse
medlemmer påpeker at små bedrifter og organisasjoner sjelden
har ressurser til å gå til rettssak, og at disse gjerne kan oppleve
betydelige vanskeligheter f.eks. ved kontraheringsnekt. Disse medlemmer påpeker
at også enkeltpersoner som er næringsdrivende, opplever å få sine
klager avvist.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om Finansklagenemnda kan få utvidet mandat,
f.eks. til også å behandle klager fra organisasjoner, næringsdrivende
og bedrifter, ev. organisasjoner og bedrifter under en viss størrelse.»
Disse medlemmer anerkjenner
at norsk finansbransje har vært gjennom betydelig omstilling de siste
tiår. Bransjen har håndtert dette på en god måte. Denne omstillingen
forventes å fortsette i uforminsket styrke de neste årene. I den
forbindelse bør man ta på alvor at det er knyttet en del usikkerhet
til om beredskapshensyn og sikkerhet er godt nok ivaretatt i den digitale
virkelighet som nå manifesterer seg i bransjen. Disse medlemmer vil påpeke
at regjeringen i samarbeid med bransjen bør foreta grundige vurderinger rundt
dette og sørge for at sentral IT-infrastruktur driftes fra Norge
av norske foretak.
Disse medlemmer minner om
at sentrale tjenester som nettbanker og betalingsløsninger i kortere og
lengre perioder har vært ute av drift de siste årene. Den 17. mai
i år gikk Vipps, betalingsløsning for organisasjoner og bedrifter
ned for telling midt i perioden når salget av pølser og is på tusenvis
av skoler landet over ellers ville vært på sitt største. Dette medførte
problemer for mange forventningsfulle barn, og hendelsen er også en
alvorlig påminnelse om sårbarheten ved elektroniske betalingsløsninger.
I uke 21/2019 var
det videre store problemer med DNBs betalingssystemer, særlig knyttet
til elektroniske utenlandsbetalinger. Disse medlemmer mener hendelsene
tydeliggjør at elektroniske systemer er sårbare og kan gå ned for
telling.
Disse medlemmer påpeker at
kontanter ikke kan «gå ned» som betalingsmiddel med mindre dette tillates
politisk. Disse
medlemmer minner om at kontanter i dag er den klart mest pålitelige
betalingsteknologien, og at den i overskuelig fremtid vil gi en
beredskapsmulighet som man ikke ellers kan få. All den tid regjeringen
overveier å gi selskaper fra fremmede makter som Kina mulighet til
å levere grunnleggende telekomtjenester, som også bl.a. Vipps og
kortbetaling vil være avhengig av, vil sikkerheten ved slike tjenester neppe
kunne garanteres i forbindelse med krig eller annen form for internasjonal
konflikt. Disse
medlemmer viser også til hendelser som involverer russisk
jamming av norske elektroniske signaler i Finnmark. Risikoen knyttet
til å la all betaling være avhengig av ekomløsninger kan ikke vurderes
som annet enn uakseptabelt høy.
Disse medlemmer deler regjeringens
vurdering om at kontanthåndtering i noen tilfeller kan være kostbart. Disse medlemmer vurderer
det imidlertid dithen at dette er en meget beskjeden forsikringspremie
å betale målt opp mot de konsekvensene som kan oppstå dersom f.eks.
en fremmed makt skulle få det norske elektroniske betalingssystemet
til å knele uten at det forelå en beredskapsløsning gjennom kontanter. Det
behøves neppe å presiseres at en slik hendelse ville kunne få nærmest
uforestillelige konsekvenser.
Disse medlemmer er svært skuffet
over at regjeringen knapt løfter slike problemstillinger i finansmarkedsmeldingen
2019.
Disse medlemmer oppfatter
at regjeringen ikke egentlig besitter noen vilje til å sikre kontantenes stilling,
men i stedet forsøker å trenere vedtak som kunne bidratt til å styrke
kontantenes stilling. Et eksempel på dette er regelverket om forbrukeres
rett til å betale med kontanter, jf. finansavtaleloven § 38. Det
er enighet om at dette regelverket har hull, og at det er problematisk
at det ikke foreligger noen sanksjonsmulighet ved brudd på regelverket.
Blant annet har Norges Bank på det sterkeste anbefalt at loven her
strammes inn. Dette ønsker imidlertid ikke regjeringen å gjøre noe
med nå, men utsetter å vurdere det til etter at ny finansavtalelov er
på plass. Samtidig signaliserer regjeringen motvilje mot å gjøre
virksomme tiltak. Disse
medlemmer påpeker at en slik trenering kan innebære flere
år med negativ utvikling før man eventuelt får gjort noe med kontantenes
stilling på dette området. I mellomtiden kan kontantene ha svekket
seg så betydelig at det i seg selv kan bli et argument mot å ta
nødvendige grep. Disse
medlemmer er derfor glad for at Senterpartiet har fremmet
Representantforslag 147 L (2018–2019) om å styrke kontantenes stilling,
som nå ligger til behandling i finanskomiteen. Disse medlemmer påpeker at Senterpartiet
har bedt om at lovforslaget behandles samtidig med finansmarkedsmeldingen
slik at lovendringen kan tre i kraft omgående.
Disse medlemmer er skuffet
over at komiteens flertall avviste en slik behandling. Disse medlemmer vil
nå forsøke å få fremmet forslaget før sommeren på andre måter da
en utsettelse til over sommeren ikke er heldig for kontantenes stilling.
Disse medlemmer påpeker at
regjeringen og enkelte regjeringspartier skriver og sier mye fint
og flott om kontanter, også i denne innstillingen, men at det dessverre
blir med ordene. I praksis obstrueres bl.a. Senterpartiets forslag
til å styrke kontantenes stilling, nå sist eksemplifisert ved at
man avviser å behandle et lovforslag i sin rette sammenheng og i
stedet trenerer det.
Disse medlemmer registrerer
at kontantenes stilling utfordres mer og mer. Det påtreffes stadig
oftere butikker og andre etablissementer som proklamerer seg som
kontantfrie, og som derved vanskeliggjør eller umuliggjør oppgjør
med kontanter, til tross for at kontanter er tvungent betalingsmiddel
i Norge. Disse medlemmer mener
regjeringen ikke gjør nok for å sikre kontantenes stilling. Disse medlemmer vil fremheve
at spørsmålet om hvorvidt Norges Bank skal få utstede digitale kontanter,
er viktig og forventer at Stortinget involveres i vurdering av dette. Disse medlemmer viser
for øvrig til egne merknader i Innst. 485 S (2016–2017) i behandlingen
av Senterpartiets representantforslag om kontanter som betalingsmiddel
i Norge.
Disse medlemmer viser til
Finanstilsynets vurdering og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedsette et utvalg som skal produsere en offentlig
utredning for å vurdere behovet for nye løsninger og regler for
å sikre tilgang til kontanter som en fullverdig beredskapsløsning
ved langvarig svikt i digitale betalingssystemer.»
Disse medlemmer registrerer
ellers at bl.a. Huseiernes landsforbund påpeker at flytting av tjenester som
E-faktura og AvtaleGiro i dag er unødvendig komplisert når man bytter
bank, og at forenklinger på dette området kan bidra til en mer velfungerende
konkurransesituasjon for banktjenester. Disse medlemmer ber regjeringen
merke seg dette og vurdere å innføre snarlige tiltak. Disse medlemmer mener
at regjeringens planer på dette området er for uforpliktende, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget seinest våren 2020
med et konkret forslag til en ordning for enkel flytting av tjenester
som eFaktura og AvtaleGiro mellom kontoer.»
Disse medlemmer viser
til at husholdningenes forbruksgjeld har steget kraftig, og at det
har vært en kraftig vekst i mislighold av forbrukslån. Disse medlemmer mener
at kortsiktig kreditt kan være en viktig del av økonomien til folk,
men at det også kan bidra til uhåndterlig økning i gjeld for mange.
Nordmenns samlede forbrukslån økte fra 39 mrd. kroner i 2008 til
100 mrd. kroner i 2017, ifølge Finanstilsynet. Dette er lån som
gis uten sikkerhet og ofte har en svært høy rente, noe som gjør
at mange havner i en gjeldsfelle. Sammen med gjeldsoppbygningen
som følge av boligprisveksten, utgjør denne gjeldsoppbygningen i
husholdningene en finansiell risiko. Aggressiv markedsføring av kredittkort
og forbrukslån, bidrar til økt etterspørsel etter denne typen lån. Disse medlemmer mener
dette er et systemproblem, og at det bl.a. trengs innstramminger
i markedsføringslovene og en kraftigere innramming av denne delen
av bransjen. Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti har fremmet en rekke forslag for
å begrense veksten i forbruksgjeld, bl.a. i Dokument 8:121 S (2015–2016),
et representantforslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen
og Audun Lysbakken fra Sosialistisk Venstreparti om å lukke gjeldsfeller. Disse medlemmer mener
flere av forslagene der er like aktuelle nå og bør gjennomføres.
Disse medlemmer viser videre
til at det siste året har kommet frem flere eksempler på at mange
får uforholdsmessige store krav på grunnlag av mindre beløp. Det
finnes ikke gode begrunnelser for at et lite krav skal fordoble
eller mangedoble seg på kort tid. Dette får også ofte som konsekvens
at lånet blir uhåndterlig for dem som sliter med høy gjeld eller
sosiale problemer fra før. Spesielt blir dette et problem når aktører
driver aggressiv inndrivelse, uten særlig rom for skjønn verken når
det gjelder den enkeltes livssituasjon eller størrelsen på kravet. Disse medlemmer viser
til at det i første halvdel av 2018 ble registrert over 5 millioner
inkassosaker. Det er en sterk økning fra samme periode i 2017, da antallet
var på 4,4 millioner. Stadig flere krav ender hos namsmannen for
tvangsinndrivelse, også krav som tidligere ble løst uten at de ble
sendt til namsmannen eller de ble rett og slett ikke krevd inn fordi
kreditoren ikke anså at det hadde noen hensikt. Disse medlemmer viser til
Representantforslag 97 S (2018–2019) fra stortingsrepresentantene
Kari Elisabeth Kaski, Karin Andersen og Sheida Sangtarash om mer
rettferdig inkasso og ulike tiltak for hindre at flere havner i
gjeldsfeller.