Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Else-May
Botten Norderhus og Runar Sjåstad, frå Høgre, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund, Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, frå Framstegspartiet,
Terje Halleland og Gisle Meininger Saudland, frå Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, frå Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, frå Venstre, leiaren Ketil Kjenseth, frå Kristeleg
Folkeparti, Tore Storehaug, og frå Miljøpartiet Dei Grøne, Kristoffer Robin
Haug, syner til representantforslaget frå stortingsrepresentantane
Sandra Borch, Heidi Greni, Ole André Myhrvold og Willfred Nordlund,
Dokument 8:119 S (2018–2019), og til brev av 7. mai 2019 (lagt ved innstillinga)
frå statsråd Ola Elvestuen.
Framlegget legg til
grunn at kommunane kan gje løyve til bruk av snøscooter for transport
av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligg minst 2,5 km
frå brøyta bilveg, jf. forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark
og på islagte vassdrag § 5 første ledd bokstav c. Komiteen syner vidare til at
representantframlegget legg vekt på at denne forskrifta i praksis
vert handsama noko ulikt i dei forskjellige kommunane. Komiteen er samd
i at det er ei føremon at slik praksis vert likt handsama.
Komiteen viser vidare til at
det er gått ut eit brev av 3. juli 2018 til alle fylkesmenn, der
det vert presisert følgjande:
«kommunene har et
skjønn i valg av målemetode for å fastsette avstanden mellom hytte
og brøytet bilvei. Kommunene er ikke bundet til å måle avstanden
i luftlinje. Det avgjørende for om tillatelse kan gis er om den reelle
avstanden mellom hytte og brøytet bilvei er over 2,5 km. Dette vil
si den korteste, men likevel praktisk aktuelle stien eller traseen
som hytteeier kan bruke mellom hytta og bilveien. Dersom denne er
over 2,5 km, og det ikke er mulig å leie transport, har kommunen
hjemmel til å gi tillatelse.»
Komiteen legg difor til grunn
at kommunane, innanfor dei rammer som regelverket set, kan nytte skjønn
til oppmåling av avstand. Faktisk lengde ein må køyre, samt topografi
i området, vil vera avgjerande for kommunane si handsaming av søknader. Komiteen legg
til grunn at det er bra at det er lokale myndigheiter som handsamar
desse søknadene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, ser
med bakgrunn i brevet til fylkesmennene at forslag til vedtak er
ivaretatt.
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti,
er opptekne av at kommunane skal kunne gje hytteeigarane høve til
å nytte snøscooter til hytta der topografi og andre forhold gjer
at kortast faktisk mogleg trasé frå brøyta bilveg er lengre enn
2,5 km. Desse medlemene ynskjer
å presisere at slikt løyve er fullt mogleg etter dagens regelverk.
Dette vart også presisert i statsråden sitt svar til Stortinget
23. mars 2018 angåande representantforslag 155 S (2017–2018). Desse medlemene ser
likevel at forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på
islagte vassdrag, § 5 første ledd bokstav c, kan presiserast. For
å tydeleggjera at kommunane kan leggja kortast faktiske mogleg avstand til
grunn ved vurdering av avstandskravet, ber desse medlemene regjeringa
endra forskrifta slik at det kjem klart fram at kommunane kan leggja
den kortaste reelle avstanden mellom hytte og brøyta veg til grunn ved
vurdering av søknader etter denne bestemmelsen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener dagens lovverk sikrer
hytteeiere som har en avstand mellom hytte og brøytet bilvei som
i realiteten er over 2,5 km, å kunne søke om å få bruke snøscooter
for frakt av varer inn til hytta. Dette medlem viser til statsrådens
brev til Stortinget 7. mai 2019, hvor han skriver:
«Det er med andre
ord ingen tvil om at kommunene, innenfor de rammer som regelverket
setter, kan bruke skjønn under oppmålingen av avstanden, og at faktisk
kjørelengde og topografi er av betydning for om kommunen har hjemmel
til å gi tillatelse. Jeg anser derfor at det verken er ønskelig
eller behov for å endre teksten i forskriften § 5 første ledd bokstav
c.»
Dette medlem merker seg at
regjeringens klima- og miljøminister mener det verken er ønskelig
eller behov for å endre den omtalte forskriften. Dette medlem finner det derfor
merkelig at alle regjeringspartiene sår tvil om den hjemmel kommunene
i dag har, gjennom å be regjeringen endre § 5 c, mot ministerens
anbefaling.
Dette medlem vil også vise
til det klima- og miljøministeren videre skriver i sitt brev:
«Til sist vil jeg
minne om at bestemmelsen i forskriften § 5 første ledd bokstav c
er en "kan"-bestemmelse som gir kommunene mulighet til å tillate
motorferdsel til hytter som innfrir avstandskravet. Kommunene er likevel
ikke forpliktet til å tillate motorferdsel til hytter som ligger
mer enn 2,5 km fra brøytet vei, og kan også trekke andre hensyn
inn i vurderingen.»
Dette medlem mener dette er
et viktig poeng, og at kommunene bør se til også andre hensyn når
søknader om snøscooterkjøring behandles.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kommunene i
dag kan gi tillatelse til bruk av snøscooter for transport av bagasje
og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5 km fra brøytet
bilveg. Dette er hjemlet i forskrift for bruk av motorkjøretøyer
i utmark og på islagte vassdrag § 5c.
Disse medlemmer viser til at
flere kommuner har brukt selvstendig skjønn, basert på lokale forhold,
i vurderingen av 2,5 km-grensen, og dermed ikke oppfattet den som
et absolutt krav. Disse
medlemmer er kjent med at fylkesmannen nå har varslet flere
kommuner om innskjerping av håndhevingen av denne bestemmelsen.
Disse medlemmer registrerer
svaret til statsråden, hvor han presiserer at skjønn i all hovedsak
kan og skal brukes av kommunene. Disse medlemmer synes da det
er merkelig at flere kommuner har fått varsel om innskjerping fra
fylkesmannen. Flere kommuner deler ikke oppfatningen til statsråden
om at skjønn kan brukes slik det har vært gjort i en årrekke.
Disse medlemmer viser til at
en slik innstramming kan bety at hytteeiere som i årevis har hatt
dispensasjon til å frakte nødvendig utstyr og bagasje til hytta, og
innrettet seg etter dette, kan miste denne muligheten. Videre vil disse medlemmer understreke
at Norge mange steder består av bratt og kupert terreng, hvor faktisk
kjøreavstand langt vil overstige avstand i luftlinje. Disse medlemmer er
kjent med at det i flere fylker nå er slik at stadig flere hytteeiere
får avslag på sine søknader om tillatelse til scooterkjøring til
og fra hytter med den begrunnelse at avstanden ikke er stor nok
målt i luftlinje. Disse
medlemmer viser til at dette er en lite praktisk, og unødvendig
byråkratisk, håndheving av bestemmelsen i forskriftens § 5c. Disse medlemmer er
kjent med at mange kommuner mener denne form for innstramminger
innebærer en mistillit til deres vurderinger.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er en stille praksis som tillater skjønn og muliggjør
lempelige løsninger når det gjelder dette kravet, noe som blir krevende
når fylkesmannen varsler innskjerping. Disse medlemmer mener at den
innskjerpingen som varsles, kan føre til at folk avskjæres fra å
benytte hyttene sine. Disse
medlemmer mener videre at dette innebærer at regelen vil virke
mot sin hensikt, som var å stimulere til forbedret folkehelse og
økt friluftsglede.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark
og på islagte vassdrag slik at kommunene gis myndighet til å utøve
skjønn når det gjelder oppmåling av 2,5 km-grensen etter forskriften § 5
første ledd bokstav c. Hensynet til faktisk kjørelengde og topografi
skal veie tyngre enn avstanden på 2,5 km målt i luftlinje.»