Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Hassel, Mani Hussaini, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Thor Edquist, Iselin Haugo, Anne
Kristine Linnestad og fungerende leder Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Carl I. Hagen og Hans Andreas Limi, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild
Hareide, viser til Ombudsmannsnemda for Forsvaret sin innberetning
om virksomheten i tiden 1. januar – 31. desember 2018.
Ombudsmannsnemda
har gjennomført befaring hos Sjøforsvaret, 139 Luftving Bardufoss,
Hæren Bardufoss og 132 Luftving Ørland og viser til befaringsrapportene
i Dokument 5. Komiteen registrerer
nemndas positive tilbakemeldinger om tilrettelegging for befaring
under alle besøk og mener det vitner om en god kultur for åpenhet
og kontroll for forbedring i Forsvaret.
Nemnda melder fra
sitt besøk på Haakonsvern om gjentatte brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Komiteen viser
til ombudsmannens oppsummering av besøket og deler oppfatningen
av at økte oppdrag uten tilførsel av mer personell er utfordrende
og ikke bærekraftig over tid. Komiteen viser til at de ansatte
oppgir at «ambisjonsnivået enten må senkes eller så må det mere personellressurser
til».
Komiteen deler nemndas forventning
om at arbeidstidsbestemmelsene blir overholdt. Komiteen ser positivt
på at ombudsmannen har sendt brev til FST om bekymringer knyttet
til arbeidsmiljøloven for de som jobber på Marinens skip.
Komiteen merker seg Ombudsmannsnemndas bekymring
over vedvarende omstillingsprosesser og hvordan det påvirker personellet
i Forsvaret.
Komiteen viser til at befaringen
til 139 Luftving og Bardufoss flystasjon ga noen beskrivelser som
uroer nemda. Komiteen viser
til at Ombudsmannsnemnda for Forsvaret i sin innberetning om virksomheten
gjengir at «innføringen av NH90 helikoptrene er av mange beskrevet
som en skandale». Komiteen viser
til nemndas anbefaling om at det raskest mulig gis avklaringer for
fremtiden, og slutter seg til denne. Komiteen viser til at det er
gitt en avklaring for fremtiden slik det er gjengitt i rapporten
etter befaringen fant sted.
Komiteen viser til MOST-undersøkelsen
som er gjennomført i innberetningsperioden. Resultatene og tiltakene
blir omtalt som ikke klare før i 2019.
Ettersom undersøkelsen
om mobbing og seksuell trakassering foreligger mens komiteen foretar
behandlingen av innberetningen om virksomheten, vil komiteen understreke
viktigheten av at det stadige arbeidet omtalt i rapporten «om å
forbedre prosedyrer for håndtering av konflikter som kan lede frem
til mobbing/trakassering, samt stadig å forbedre og kommunisere
Forsvarets varslingskanal» fortsetter.
Komiteen understreker her at
trakassering ikke nødvendigvis oppstår som følge av en konflikt,
og forventer at det foreligger egne handlingsplaner for å redusere
omfanget av dette i Forsvaret. Komiteen anser arbeidet omtalt
i rapporten om «å sikre at ledere har nok kunnskap til både se,
gripe fatt i og behandle mobbe- og trakasseringssaker på riktig
måte» som avgjørende for å oppnå målene.
Komiteen imøteser oppfølging
av resultater og tiltak som følge av undersøkelsen i kommende års
innberetning for virksomheten.
Komiteen viser til oppfordringen
i Innst. 358 S (2017–2018) om å redegjøre for årsaken til nedgangen
i antall klagesaker. Ombudsmannen gir i sin innberetning om årets
virksomhet en beskrivelse av at klagesakene i stor grad blir løst
godt gjennom TVO-ordningen og i avdelingene.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peikar på fråsegna
om at dagens størrelse på Hæren er marginal. Dette er i tråd med
uttalar frå både Sjef Hæren og Forsvarssjefen i deira talar i Oslo
Militære Samfund. Dette viser nok ein gong at landmakta må prioriterast
høgare i neste langtidsplan.
Desse medlemene viser til HR-transformasjonen
og at dette ikkje har gjeve den effekten for den operative verksemda
som var ynskjeleg, spesielt for linjeleiarar som vert sette under
stort press med mykje administrasjon og difor får mindre tid til
leiing og oppfølging av personell. Desse medlemene registrerer
at velferdstenesta i Forsvaret har gått ned som resultat av HR-transformasjonen.
Desse medlemene registrerer
fråsegna som beskriv nytt hangarbygg på Bardufoss som er optimalisert for
drift og vedlikehald av mellom anna NH90.
Desse medlemene viser til at
noverande veteranplan går ut i 2019, og presiserer viktigheita av
at ny plan kjem på plass i god tid før 2020.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet registrerer at fråsegna seier det er for
få vernepliktige til å løyse oppdraget, og at forvaltingsvedtak
vert brotne, og viser til Senterpartiet sitt program, kor partiet
over fleire år har ynskt å auke talet på vernepliktige i Forsvaret.
Det er naudsynt med eit auka fokus på balanse mellom oppdrag og
ressursar.
Denne medlemen meiner det er
gledeleg med nedgangen i talet på klagesakar.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Ombudsmannsnemdas
veteranarbeid etter at det ble besluttet at den også skal være nemnd
og ombudsordning for veteranene. Dette medlem er enig i at
det har skjedd svært mye i oppfølgingen av veteraner i Norge de
siste tiårene, men deler samtidig oppfatningen om at kommunene må
skos bedre for de oppgavene de er tillagt i veteranarbeidet. Og
det må overføres mer kunnskap og kompetanse fra Forsvaret til primær-
og spesialisthelsetjenestene, det må gjennomføres kursing av helsepersonell. Dette medlem er
bekymret for at dette ikke møtes med tilstrekkelige ressurser i
den enkelte kommune, og at kommunene blir gitt et ansvar de ikke
er skodd for.
Dette medlem merker seg også
at flere av henvendelsene til Ombudsmannen angående veteraner dreier
seg om oppfølging av veteraner med psykiske helseplager, og at det
oppleves å være stor avstand mellom Riksrevisjonens undersøkelse
av ivaretakelse av veteraner fra internasjonale operasjoner og virkeligheten
veteranene selv opplever. Dette medlem mener dette er
alvorlig, og ønsker å følge denne saken videre.