Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Bård Hoksrud og Jan Steinar
Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til Prop. 96 LS (2018–2019), der regjeringen fremmer
forslag om endringer i verdipapirhandelloven mv. (prospekt, markedsmisbruk,
tilsyn og sanksjoner).
Komiteen viser videre til at
lovendringene er en konsekvens av innlemmelse av to EU-forordninger
på finansmarkedsområdet i EØS-avtalen, forordning (EU) nr. 596/2014,
«markedsmisbruksforordningen» og forordning (EU) 2017/1129, «prospektforordningen». Endringene
i de nevnte forordningene er en del av en større revisjon av EØS-regelverket
på finansmarkedsområdet.
Komiteen viser videre til at
det foreslås at forordningene gjennomføres i verdipapirhandelloven,
og at de relevante lovendringene i hovedsak omfatter bestemmelsene
om markedsmisbruk og prospekter for verdipapirer, i tillegg til
virkemidler for tilsyn og sanksjoner ved overtredelse av verdipapirhandelloven.
Komiteen viser til at forslagene
til endringer som fremmes i proposisjonen, bygger på Verdipapirlovutvalgets
arbeid gjennom tredje og femte utredning, hhv. NOU 2017:14 og NOU
2018:10.
Komiteen har merket seg at
formålet med endringene er et mer velfungerende marked med like vilkår
i EU- og EØS-området, økt investorbeskyttelse, høy grad av tillit
og effektivitet i det norske kapitalmarkedet. Komiteen vil fremheve betydningen
av at norske aktører, særlig små og mellomstore bedrifter, som følge
av endringene mer effektivt kan innhente kapital til en lavere kostnad.
Komiteen har videre merket
seg at både markedsmisbruksforordningen og prospektforordningen på
enkelte områder åpner for at det kan gis nasjonale regler som i
utgangspunktet avviker fra utgangspunktet i forordningene, og at
dette vurderes konkret.
Komiteen viser til at markedsmisbruksforordningen
erstatter de eksisterende reglene knyttet til markedsmisbruk i tilknytning
til finansielle instrumenter, og at virkeområdet for regelverket
utvides til å omfatte flere handelsplasser og instrumenter. Videre
viser komiteen til
at regelverket blant annet omfatter bestemmelser om innsidehandel,
markedsmanipulasjon, ulovlig spredning av innsideinformasjon, føring
av innsidelister og primærinnsideres meldeplikt. Komiteen har også merket seg
at de nasjonale reglene om forbud mot urimelige forretningsmetoder
videreføres.
Komiteen viser til at prospektforordningen
erstatter eksisterende regler om krav til å utarbeide EØS-prospekt
ved handel i verdipapirer og medfører forenklinger i kravene til
prospekter. Komiteen viser
videre til at beløpsgrensen for plikt til å utarbeide EØS-prospekt
ved offentlig tilbud foreslås økt fra 5 til 8 mill. euro. Videre
har komiteen merket
seg at kravet om å utarbeide nasjonale prospekter for offentlige
tilbud mellom 1 mill. euro og 8 mill. euro opprettholdes, og at
disse prospektene skal registreres i Foretaksregisteret.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås nye bestemmelser om administrative sanksjoner
i verdipapirhandelloven og økt strafferamme for overtredelse av
bestemmelsene om god forretningsskikk, ulovlig virksomhet og ulovlig
spredning av innsideinformasjon. Komiteen har også merket seg
at det foreslås inntatt i verdipapirloven reviderte regler for Finanstilsynets
tilgang til trafikkdata.
Komiteen viser videre til at
EØS-komiteen 29. mars 2019 vedtok å innlemme prospektforordningen
i EØS-avtalen, og at den trer i kraft i EU 21. juli 2019. Markedsmisbruksforordningen
har trådt i kraft i EU og anses EØS-relevant, men er ennå ikke innlemmet
i EØS-avtalen. Hva gjelder Stortingets samtykke til at disse forordninger
innlemmes i norsk rett, vises til Prop. 96 LS (2018–2019), jf. Innst.
337 S (2018–2019).
Komiteen er enig med regjeringen
i at markedsaktørene trenger tid til å forberede seg på gjennomføring
av markedsmisbruksforordningen i norsk rett, og viser i den forbindelse
til at det planlegges for at regelverket kan tre i kraft tidligst
i 2020.
Komiteen slutter seg til regjeringens
lovforslag.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet viser til at storleiken på og verkeområdet
til administrative sanksjonar vert utvida. Desse medlemene viser til at
høyringsinstansane er positive til endringane. Desse medlemene vil likevel
streke under at det er svært viktig at rettstryggleiken vert ivareteke.
Departementet bør gjere laupande vurderingar av dette og om nødvendig
føreslå endringar i regelverket.
Desse medlemene viser vidare
til at Brønnøysundregistra i høyringa gav uttrykk for at ordninga
med nasjonale prospekt berre burde oppretthaldast dersom ein kost–nytte-analyse
viser at dette er fornuftig. Desse medlemene støttar denne
vurderinga og gjer på denne bakgrunnen fylgjande framlegg:
«Stortinget
ber regjeringa utføre ein kost-nytte-analyse av ordninga med nasjonale
prospekt og kome med framlegg om å avvikle ordninga dersom resultatet av
analysen tilseier det.»
Desse medlemene viser
elles til eigne merknader i Innst. 337 S (2018–2019), som tek føre
seg samtykkedelen av Prop. 96 LS (2018–2019).