I lov 29. juni 2007
nr. 75 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:
Kapittel 3 skal lyde:
Kapittel 3. Generelle atferdsbestemmelser
mv.
I. Markedsmisbruk, ulovlig spredning
av innsideinformasjon, offentliggjøringsplikter mv.
§ 3-1. Markedsmisbruksforordningen
(1) EØS-avtalen
vedlegg IX forordning (EU) nr. 596/2014 (markedsmisbruksforordningen)
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1
til avtalen og avtalen for øvrig.
(2) Når det i loven
her vises til markedsmisbruksforordningen, menes forordningen slik
den til enhver tid er gjennomført og endret etter første eller fjerde
ledd.
(3) Finanstilsynet
er nasjonal tilsynsmyndighet, jf. § 19-1, og har stedlig tilsynsmyndighet
etter markedsmisbruksforordningen artikkel 22.
(4) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her og fastsette
bestemmelser i forskrift om meldinger som skal sendes til tilsynsmyndigheten
i forbindelse med utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon
etter markedsmisbruksforordningen artikkel 17 nr. 4 tredje ledd.
Departementet kan også gjøre endringer i, herunder fastsette unntak
fra, bestemmelsene gjennomført etter første ledd til gjennomføring
av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
§ 3-2. Anvendelse på egenkapitalbevis
Egenkapitalbevis
er å anse som finansielle instrumenter etter markedsmisbruksforordningen
artikkel 3 nr. 1 punkt 1. Markedsmisbruksforordningens bestemmelser
om aksjer gjelder tilsvarende for egenkapitalbevis så langt de passer.
§ 3-3. Personer med ledelsesansvar, meldeplikt
(1) Personer som
lever sammen i et ekteskapslignende forhold, skal anses likestilt
med ektefeller etter markedsmisbruksforordningen artikkel 3 nr.
1 punkt 26.
(2) Finanstilsynet
eller den Finanstilsynet utpeker kan utarbeide og offentliggjøre
oversikter over personer som nevnt i markedsmisbruksforordningen
artikkel 3 nr. 1 punkt 25, angitt med navn og type tillitsverv eller stilling
i selskapet.
(3) Departementet
kan i forskrift fastsette bestemmelser om beløpsgrensen for inntreden
av meldeplikt og unntak fra meldeplikt etter markedsmisbruksforordningen
artikkel 19. Departementet kan også fastsette bestemmelser om plikt
til å oversende lister utarbeidet etter markedsmisbruksforordningen
artikkel 19 nr. 5 til Finanstilsynet eller den Finanstilsynet utpeker,
og hvilken informasjon som skal gis om de listeførte.
§ 3-4. Presisering av personelt virkeområde
Forbudet mot innsidehandel
og markedsmanipulasjon i markedsmisbruksforordningen artikkel 14
bokstav a og b og artikkel 15 gjelder også for en fysisk person som
for en juridisk persons regning deltar i beslutninger om å gjennomføre
slike handlinger eller unnlatelser.
II. Salg av finansielle instrumenter
som selgeren ikke eier mv.
§ 3-5. Shortsalgforordningen
(1) EØS-avtalen
vedlegg IX forordning (EU) nr. 236/2012 (om shortsalg og visse sider
ved kredittapsbytteavtaler (shortsalgforordningen)) gjelder som
lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til
avtalen og avtalen for øvrig.
(2) Når det i loven
her vises til shortsalgforordningen, menes forordningen slik den
til enhver tid er gjennomført og endret etter første eller tredje
ledd.
(3) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her og i forskrift
gjøre endringer i, herunder fastsette unntak fra, bestemmelsene
gjennomført i første ledd til gjennomføring av Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen.
§ 3-6. Anvendelse på egenkapitalbevis
Shortsalgforordningens
bestemmelser om aksjer gjelder tilsvarende for egenkapitalbevis
så langt de passer.
III. Urimelige forretningsmetoder
§ 3-7. Forbud mot urimelige forretningsmetoder
(1) Ingen må benytte
urimelige forretningsmetoder ved handel i finansielle instrumenter.
(2) God forretningsskikk
skal iakttas ved henvendelser som rettes til allmennheten eller
til enkeltpersoner og som inneholder tilbud eller oppfordring til
å fremsette tilbud om kjøp, salg eller tegning av finansielle instrumenter
eller som ellers har til formål å fremme handel i finansielle instrumenter.
(3) Bestemmelsen
her gjelder for finansielle instrumenter som har tilknytning til
Norge.
(4) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
Gjeldende §§ 4-2 og 4-4 oppheves.
Gjeldende § 4-3 blir ny § 4-2.
I ny § 4-2 skal nytt syvende
ledd lyde:
(7) Melding etter bestemmelsen her
skal inneholde opplysninger som fastsatt av departementet i forskrift.
Finanstilsynet eller den Finanstilsynet utpeker skal offentliggjøre
meldingen på en måte som angitt i § 5-12. Meldingen kan gis på norsk
eller engelsk.
§ 4-2 syvende til niende ledd
blir nye åttende til tiende ledd.
Gjeldende § 5-1 til § 5-3 oppheves.
Kapittel 7 skal lyde:
Kapittel 7. Prospektkrav ved
offentlige tilbud og opptak til handel
I. EØS-prospekter
§ 7-1. Prospektforordningen
(1) EØS-avtalen
vedlegg IX forordning (EU) 2017/1129 (om prospekter ved offentlige
tilbud og notering på regulert marked (prospektforordningen)) gjelder som
lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til
avtalen og avtalen for øvrig.
(2) Når det i loven
her vises til prospektforordningen, menes forordningen slik den
til enhver tid er gjennomført eller endret etter første eller tredje
ledd.
(3) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her og i forskrift
gjøre endringer i, herunder fastsette unntak fra, bestemmelsene
gjennomført i første ledd til gjennomføring av Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen.
§ 7-2. Anvendelse på egenkapitalbevis
Egenkapitalbevis
er å anse som verdipapirer som definert i prospektforordningen artikkel
2 bokstav a. Prospektforordningens bestemmelser om aksjer og § 7-4 første
ledd gjelder tilsvarende for egenkapitalbevis så langt det passer.
§ 7-3. Beløpsgrense for plikt til å utarbeide
EØS-prospekt
Offentlig tilbud
om tegning eller kjøp av verdipapirer er unntatt fra kravet om å
utarbeide EØS-prospekt etter artikkel 3 nr. 1 i prospektforordningen
dersom det samlede vederlaget for hvert slikt tilbud i EØS er mindre enn
8 millioner euro beregnet over en periode på tolv måneder.
§ 7-4. Ansvar for EØS-prospekt
(1) Når offentlig
tilbud om tegning eller kjøp av aksjer fremsettes av selskapet som
har utstedt aksjene, er foretakets styre eller tilsvarende styringsorgan
ansvarlig for at EØS-prospektet oppfyller relevante informasjonskrav.
Tilsvarende gjelder ved opptak til handel på regulert marked.
(2) I andre tilfeller
enn etter første ledd skal minst tilbyderen, personen som søker
opptak til handel, eller eventuelle garantister etter omstendighetene
være ansvarlig for at EØS-prospektet oppfyller informasjonskravene.
II. Nasjonale prospekter
§ 7-5. Plikt til å utarbeide nasjonale
prospekter
(1) Ved tilbud om
tegning eller kjøp av verdipapirer med et samlet vederlag på mellom
1 million euro og 8 millioner euro beregnet over en periode på 12
måneder, skal det utarbeides nasjonale prospekter etter reglene
i kapittelet her.
(2) Med verdipapirer
etter første ledd menes omsettelige verdipapirer med unntak av pengemarkedsinstrumenter
med kortere løpetid enn 12 måneder.
(3) § 7-2 gjelder
tilsvarende så langt det passer.
§ 7-6. Unntak fra plikt til å utarbeide
nasjonale prospekter
Artikkel 1 nr. 4
og nr. 6 første punktum i prospektforordningen, jf. § 7-1, om unntak
fra plikt til å utarbeide prospekt ved offentlig tilbud gjelder
tilsvarende for nasjonale prospekter.
§ 7-7. Innhold i og ansvar for nasjonale
prospekter
(1) Nasjonale prospekter
skal inneholde opplysninger som er nødvendige for at investorene
skal kunne foreta en velfundert vurdering av utstederens og eventuelle
garantisters økonomiske stilling og utsikter, og av rettigheter
knyttet til de tilbudte verdipapirene. I vurderingen av hva som
er nødvendige opplysninger, skal det blant annet ses hen til særlige
forhold hos tilbyderen og arten av de verdipapirene som tilbys.
Opplysningene skal fremstilles i en kortfattet, lett forståelig
og analyserbar form.
(2) Nasjonale prospekter
skal inneholde informasjon om navn og stilling på personer som er
ansvarlige for prospektet. § 7-4 gjelder tilsvarende.
(3) Nasjonale prospekter
skal inneholde en ansvarserklæring undertegnet av de ansvarlige
for prospektet om at opplysningene, så langt de kjenner til, er
i samsvar med de faktiske forhold, og at det ikke er utelatt opplysninger
som er av en slik art at de kan endre prospektets meningsinnhold,
samt at de har truffet alle rimelige tiltak for å sikre dette.
(4) Departementet
kan i forskrift fastsette bestemmelser om innholdet i nasjonale
prospekter, herunder krav til språk og fremstilling av opplysningene
i nærmere angitt rekkefølge.
§ 7-8. Registrering av nasjonale prospekter
i Foretaksregisteret
Nasjonale prospekter
skal registreres i Foretaksregisteret før offentliggjøring.
§ 7-9. Gyldighet og offentliggjøring av
nasjonale prospekter
(1) Nasjonale prospekter
er gyldige i 12 måneder etter registrering i Foretaksregisteret,
forutsatt at det utarbeides et tillegg som nevnt i § 7-10 der det
er krav om dette.
(2) Nasjonale prospekter
skal offentliggjøres senest når tilbudsperioden starter. Offentliggjøring
skjer ved at prospektet gjøres elektronisk tilgjengelig på hjemmesiden
til tilbyderen eller tilretteleggeren.
(3) Dersom det orienteres
om tilbud i annonser eller på annen måte, skal det samtidig informeres
om at nærmere opplysninger fremgår av det nasjonale prospektet, samt
hvor prospektet er elektronisk tilgjengelig. Informasjonen skal
være i overensstemmelse med opplysningene i prospektet.
(4) Akseptformular
kan bare gis ut sammen med et fullstendig nasjonalt prospekt.
§ 7-10. Tillegg til nasjonale prospekter
(1) Enhver ny vesentlig
omstendighet, feil eller unøyaktighet som kan få betydning for vurderingen
av verdipapirene, og som oppstår eller blir kjent mellom tidspunktet
for registrering av det nasjonale prospektet i Foretaksregisteret
og tidspunktet for akseptperiodens utløp, skal fremgå av et tillegg
til prospektet.
(2) Tillegget skal
registreres i samsvar med § 7-8 og offentliggjøres uten ugrunnet
opphold i samsvar med § 7-9.
§ 7-11. Tilbakekall av aksept gitt i tilknytning
til nasjonale prospekter
(1) Dersom det nasjonale
prospektet ikke inneholder opplysninger om pris eller fremgangsmåten
for prisfastsettelsen, kan aksept av tilbudet tilbakekalles innen
to dager etter at endelig pris og antall verdipapirer som tilbys
er registrert i Foretaksregisteret.
(2) Aksept av tilbud
gjort før tillegg til et nasjonalt prospekt ble offentliggjort,
jf. § 7-10, kan tilbakekalles innen to dager etter offentliggjøring
dersom den nye omstendigheten, feilen eller unøyaktigheten oppstod eller
ble kjent før levering av verdipapirene. Siste dato for tilbakekall
av aksepten skal angis i tillegget.
(3) Departementet
kan i forskrift fastsette bestemmelser om registrering som nevnt
i første ledd.
III. Generelle bestemmelser
§ 7-12. Prospektmyndigheten
(1) Finanstilsynet
er prospektmyndighet etter prospektforordningen og kan foreta kontroll
av nasjonale prospekter etter eget tiltak.
(2) Departementet
kan i forskrift fastsette at nasjonale prospekter skal sendes Finanstilsynet
for kontroll før prospektet offentliggjøres.
§ 7-13. Særlige virkemidler for prospektmyndigheten
(1) Dersom det er
grunn til å tro at regler som er gitt i eller i medhold av kapittel
7 er overtrådt, kan Finanstilsynet:
-
1. gi pålegg om
at et offentlig tilbud av verdipapirer eller opptak til handel på
regulert marked skal suspenderes i inntil ti sammenhengende arbeidsdager,
-
2. forby annonsering
av et offentlig tilbud av verdipapirer eller opptak til handel på
regulert marked i inntil ti sammenhengende arbeidsdager,
-
3. suspendere, eller
pålegge relevante handelsplasser å suspendere, handelen i inntil
ti sammenhengende arbeidsdager.
(2) Finanstilsynet
kan fatte vedtak om å nekte å behandle og godkjenne et prospekt
som er utarbeidet av en utsteder, en tilbyder eller en person som
søker om opptak til handel på et regulert marked, som har overtrådt
bestemmelser gitt i eller i medhold av kapittel 7, hvis overtredelsen
medfører at det er grunn til å frykte at behandling og godkjenning
av prospektet kan svekke investorbeskyttelsen eller tilliten til
verdipapirmarkedet.
(3) Dersom Finanstilsynet
har truffet tiltak eller nedlagt forbud etter artikkel 42 i verdipapirmarkedsforordningen,
jf. § 8-1, kan Finanstilsynet stanse kontrollen av et prospekt som
er sendt inn for godkjenning, eller suspendere et tilbud av verdipapirer
eller opptak til handel på et regulert marked, eller begrense tilbudet
eller opptaket til handel, inntil tiltaket eller forbudet er opphørt.
(4) Finanstilsynet
kan pålegge utstedere, tilbydere eller personer som søker om opptak
til handel på et regulert marked, å gi supplerende opplysninger
i prospektet når dette er nødvendig av hensyn til investorbeskyttelsen.
(5) Finanstilsynet
kan offentliggjøre, eller kreve at utstederen offentliggjør, alle
vesentlige opplysninger som kan påvirke vurderingen av verdipapirer
som tilbys til offentligheten eller tas opp til handel på et regulert marked,
for å sikre investorbeskyttelsen eller et velfungerende marked.
§ 7-14. Gebyr til dekning av utgifter til
prospektkontroll
(1) Finanstilsynet
kan kreve gebyr til dekning av utgifter ved kontroll av prospekter
fra den som har utarbeidet prospektet.
(2) Foretaksregisteret
kan kreve gebyr av tilbyderen til dekning av utgifter ved registrering
av prospekter.
(3) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om beregning og innkreving
av gebyr.
§ 7-15. Utfyllende forskrifter
Departementet kan
fastsette utfyllende forskrifter til §§ 7-1 til 7-14, herunder fastsette
ytterligere unntak fra prospektplikt.
Overskriften i § 9-19 skal
lyde:
§ 9-19. Produktstyring
Ny § 9-30 a skal lyde:
§ 9-30 a. Saksbehandling mv.
Departementet kan fastsette bestemmelser
i forskrift om at § 12-2 syvende ledd, § 12-4 åttende ledd og §§ 12-8 til
12-10 helt eller delvis skal gjelde i tilpasset form for operatør
av multilaterale handelsfasiliteter og organiserte handelsfasiliteter.
Departementet kan fastsette bestemmelser om saksbehandlingen for
beslutninger fattet av operatør av multilaterale handelsfasiliteter
og organiserte handelsfasiliteter og bestemmelser om klage, omgjøring
og klageordning for slike beslutninger, herunder at § 12-11 om klagenemnd
skal gjelde tilsvarende.
§ 9-34 nytt sjette ledd skal
lyde:
(6) Departementet kan fastsette
utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 10-9 nytt fjerde ledd skal
lyde:
(4) Denne bestemmelsen og §§10-10
til 10-17 gjelder tilsvarende for verdipapirforetakets styremedlemmer
og ansatte, og for personer og foretak som har bestemmende innflytelse
i verdipapirforetaket, herunder innflytelse som nevnt i aksjelovene
§ 1-3. Tilsvarende gjelder for tilknyttet agent etter § 10-22.
§ 10-9 fjerde ledd blir nytt
femte ledd.
§ 10-12 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Et verdipapirforetak
som yter porteføljeforvaltning eller
informerer kunden om at det yter uavhengig investeringsrådgivning,
jf. § 10-10 tredje ledd nr. 1, kan ikke motta og beholde vederlag
fra andre enn kunden.
§ 10-15 første ledd første punktum
skal lyde:
Et verdipapirforetak
som yter investeringsrådgivning eller driver porteføljeforvaltning,
skal innhente nødvendige opplysninger om kundens eller den potensielle
kundens kunnskap og erfaring fra det aktuelle investeringsområdet,
samt kundens finansielle situasjon og investeringsmål, herunder
kundens risikotoleranse og evne til å bære tap.
§ 10-15 annet ledd første punktum
skal lyde:
Et verdipapirforetak
skal når det yter andre investeringstjenester enn investeringsrådgivning
eller porteføljeforvaltning,
søke å innhente opplysninger om kundens eller den potensielle kundens
kunnskap og erfaring fra det aktuelle investeringsområdet.
§ 10-17 femte ledd skal lyde:
(5) Når et verdipapirforetak
yter porteføljeforvaltning til
en ikke-profesjonell kunde eller har informert en slik kunde om
at foretaket vil gi kunden en periodisk egnethetsvurdering, skal
den periodiske informasjonen til kunden omfatte en oppdatert erklæring
om hvordan investeringen svarer til kundens preferanse, mål og andre
egenskaper.
Kapittel 12 overskriften
skal lyde:
Kapittel 12. Virksomhetskrav
for regulerte markeder, klagenemnd mv.
Foran § 12-1
skal overskriften til nytt avsnitt I lyde:
I. Virksomhetskrav for regulerte
markeder
§ 12-8 skal lyde:
§ 12-8. Tvangsmulkt
(1) Ved pålegg etter § 12-2 syvende
ledd og § 12-4 åttende ledd om opplysningsplikt kan en markedsoperatør fastsette
en tvangsmulkt som løper for hver dag som går etter utløpet av den
fristen som er satt for oppfyllelse av pålegget, inntil pålegget
er oppfylt.
(2) Departementet kan fastsette
utfyllende forskrifter til bestemmelsen her, herunder om mulktens
størrelse og varighet, hvem mulkten skal tilfalle, frafall av påløpt tvangsmulkt,
om den skal være tvangsgrunnlag for utlegg, forsinkelsesrenter og
andre bestemmelser om inndriving.
§ 12-9 skal lyde:
§ 12-9. Overtredelsesgebyr
(1)Ved brudd på
§§ 11-20 til 11-22, § 11-25 eller kapittel 12 eller forskrifter
gitt til utfylling av disse bestemmelsene, eller ved vesentlige
brudd på et regulert markeds regler eller forretningsvilkår, kan
markedsoperatøren pålegge utstederen av finansielle instrumenter som er tatt opp til handel på
vedkommende regulerte marked eller medlemmer på vedkommende regulerte
marked, å betale et overtredelsesgebyr.
(2) Departementet kan fastsette
utfyllende forskrifter til bestemmelsen her, herunder gebyrets størrelse,
foreldelse, hvem gebyret skal tilfalle, om det skal være tvangsgrunnlag
for utlegg, forsinkelsesrenter og andre bestemmelser om inndriving.
Etter § 12-9 skal overskriften
til nytt avsnitt II lyde:
II. Forvaltningslovens anvendelse,
klagenemnd mv.
§ 12-10 skal lyde:
§ 12-10. Forvaltningslovens anvendelse på
beslutninger truffet av markedsoperatør
(1) Når en markedsoperatør
treffer beslutninger etter
§§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-8, 12-9 og
§ 13-2, får forvaltningsloven kapittel III, IV, V, VIII, med unntak av § 13, anvendelse med mindre annet følger av loven
her eller forskrift fastsatt med hjemmel i loven.
(2) Første ledd gjelder tilsvarende
når tilsyn er delegert til
en markedsoperatør etter § 19-1 tredje og fjerde ledd, og operatøren treffer beslutninger
etter kapittel 19 eller 21, og når tilbudsmyndigheten treffer vedtak
etter kapittel 6, 19 eller 21. I tillegg får forvaltningsloven kapittel
VI om klage og omgjøring, og kapittel IX og X om administrative
sanksjoner og tvangsmulkt anvendelse på slike beslutninger med mindre
annet følger av loven her eller forskrift fastsatt med hjemmel i
loven.
(3) Departementet
kan i forskrift fastsette
nærmere bestemmelser om saksbehandlingen og sakskostnader i tilknytning til
beslutninger etter bestemmelsen her, herunder unntak fra forvaltningsloven.
Departementet kan også fastsette bestemmelser om klage på og omgjøring
av beslutninger etter bestemmelsen her, herunder bestemmelser om
klageadgang og unntak fra klageadgang og at operatør av regulert
marked skal ha klageordning og nærmere bestemmelser om slik klageordning.
§ 12-11 første ledd skal lyde:
(1) Departementet
kan oppnevne en egen klagenemnd for å avgjøre klager på beslutninger som nevnt
i § 12-10. Klagenemnden skal ha en leder og en nestleder som begge
skal ha juridisk embetseksamen.
§ 12-11 tredje ledd skal lyde:
(3) Forvaltningsloven
kommer til anvendelse for klagenemndens virksomhet med mindre annet fremgår av loven
her eller forskrift fastsatt med hjemmel i loven.
§ 12-11 nytt femte ledd skal
lyde:
(5) Departementet kan i forskrift fastsette
at beslutninger som nevnt i første ledd første punktum ikke skal
avgjøres av klagenemnden, og at klage på andre beslutninger med
hjemmel i loven her skal avgjøres av klagenemnden. Departementet
kan også fastsette nærmere bestemmelser om frister, innholdet av
klage, tilsvar og muntlig forhandling, dekning av partenes sakskostnader og
om klagenemndens sammensetning og virksomhet, herunder dekning av kostnader til
nemnden.
Kapittel 19 skal lyde:
Kapittel 19. Tilsyn og administrative
virkemidler
§ 19-1. Tilsyn med handelen i finansielle
instrumenter mv.
(1) Tilsynet med
virksomheten til verdipapirforetak, handelsplasser, markedsoperatører,
datarapporteringsforetak og sentrale motparter, samt med overholdelsen
av bestemmelsene gitt i eller i medhold av loven her, skal føres
av Finanstilsynet.
(2) Finanstilsynet
fører kontroll med at årsregnskap, årsberetning, halvårsregnskap
og annen finansiell rapportering, samt rapportering om betalinger
til myndigheter, fra utstedere av omsettelige verdipapirer som er eller
søkes tatt opp til handel på regulert marked i EØS og som har Norge
som hjemstat, er i samsvar med lov eller forskrifter.
(3) Departementet
kan delegere tilsynet med overholdelsen av nærmere angitte bestemmelser
i markedsmisbruksforordningen, jf. § 3-1, fra Finanstilsynet til
en annen offentlig myndighet eller til operatør av en handelsplass
eller en annen markedsaktør.
(4) § 19-2 femte
ledd jf. ellevte ledd, § 19-7 første ledd og § 19-10 gjelder tilsvarende
når tilsynskompetansen er delegert etter tredje ledd, med mindre
annet er bestemt.
(5) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om tilsynet med handelen
i finansielle instrumenter. Departementet kan herunder fastsette forskrifter
om kontroll og tiltak som nevnt i annet ledd for å sikre at det
blir gitt korrekt informasjon i tilfeller der den finansielle rapporteringen
og rapporteringen om betalinger til myndigheter etter annet ledd,
ikke er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet kan også
fastsette nærmere bestemmelser om tilsyn delegert etter bestemmelsen
her, herunder om behandlingsgebyr, klage og saksbehandling.
§ 19-2. Kontrollvirksomhet, opplysningsplikt
og meldeplikt
(1) Verdipapirforetak,
sentrale motparter, datarapporteringsforetak og markedsoperatører
plikter å gi Finanstilsynet de opplysninger som kreves om forhold som
angår foretakets forretning og virksomhet. Tilsvarende gjelder foretak
i samme konsern. Tilsvarende gjelder også for verdipapirforetaks
tilknyttede agenter. Foretaket plikter å fremvise, og i tilfelle
utlevere til kontroll, dokumentasjon etter § 9-16 første ledd nr.
8, herunder lydopptak og elektronisk kommunikasjon etter § 9-17,
og øvrig fysisk og elektronisk dokumentasjon som angår virksomheten.
(2) Revisor for
foretak som nevnt i første ledd plikter på forespørsel å gi Finanstilsynet
opplysninger om foretakenes virksomhet.
(3) Dersom det inntreffer
forhold som medfører risiko for at foretak som nevnt i første ledd
ikke vil kunne oppfylle de fastsatte krav til kapital og likviditet,
eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet
til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet
om dette. Sentral motpart skal i tillegg straks varsle Finanstilsynet
dersom det skjer andre vesentlige endringer av betydning for tillatelsen.
(4) Ved mistanke
om brudd på verdipapirhandelloven kapittel 3 eller ureglementerte
markedsforhold eller ved vesentlige brudd på reglene til en handelsplass, plikter
operatøren for handelsplassen og selskap i samme konsern straks
å melde fra til og bistå Finanstilsynet. Opplysningene og bistanden
skal gis uten kostnad for Finanstilsynet. Dersom operatøren for
en handelsplass har grunn til å anta at det er benyttet urimelige
forretningsmetoder, opptrådt i strid med god forretningsskikk eller
for øvrig handlet i strid med bestemmelsene i loven her, skal dette
meddeles Finanstilsynet.
(5) Et foretak plikter
å gi de opplysninger som Finanstilsynet anser nødvendige for å avgjøre
om det har skjedd overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av loven her vedrørende finansielle instrumenter som er utstedt
av foretaket. Tilsvarende gjelder for andre som regelmessig utfører
ledelsesfunksjoner for utstederen.
(6) Finanstilsynet
kan kreve å få de opplysninger det finner nødvendig i sin kontrollvirksomhet
fra en verdipapirsentral på den måten Finanstilsynet finner hensiktsmessig.
(7) Utstedere som
nevnt i § 19-1 annet ledd og deres revisor plikter å gi Finanstilsynet
de opplysninger om utsteders forhold som Finanstilsynet krever til
gjennomføring av kontroll etter § 19-1 annet ledd. Utstedere som
nevnt i § 19-1 annet ledd, deres styremedlemmer og andre tillitsvalgte,
ledende ansatte og revisor skal gi melding til Finanstilsynet om
finansiell rapportering fra utstederen som de anser ikke gir et
rettvisende bilde i overensstemmelse med det relevante regelverket
for finansiell rapportering.
(8) Finanstilsynet
kan pålegge utsteder, tilbyder eller person som søker opptak til
handel, og andre som nevnte foretak og personer har bestemmende
innflytelse over, eller som har bestemmende innflytelse over disse,
plikt til å gi opplysninger og utlevere dokumenter.
(9) Finanstilsynet
kan pålegge revisor og ledelsen hos utsteder, tilbyder eller personer
som søker opptak til handel, samt finansielle mellommenn, plikt
til å gi opplysninger.
(10) Finanstilsynet
kan pålegge enhver å innhente den dokumentasjonen som tilsynet krever
til gjennomføring av kontroll av at vedkommende har etterlevd bestemmelsene
i EMIR, jf. § 17-1, eller i forskrift gitt til utfylling av disse
bestemmelsene.
(11) Opplysningsplikten
etter bestemmelsen her gjelder uten hinder av taushetsplikt. Opplysningsplikten
for et foretak gjelder tilsvarende for deres ansatte, styremedlemmer
og andre tillitsvalgte, og for andre som regelmessig utfører ledelsesfunksjoner
for foretaket.
(12) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om innholdet av opplysningsplikten eller
meldeplikten, herunder bestemmelser om unntak fra taushetsplikt,
i hvilket format opplysningene skal gis, og Finanstilsynets behandling
av opplysninger som innhentes.
§ 19-3. Opplysningsplikt for enhver ved
mistanke om overtredelse av verdipapirhandelloven
(1) Dersom Finanstilsynet
har mistanke om overtredelse av kapittel 3, 4, 5 eller kapittel
8 til 15 eller forskrifter gitt for å utfylle disse bestemmelsene,
kan enhver pålegges å gi de opplysninger Finanstilsynet krever,
herunder å fremlegge dokumenter, elektronisk lagret informasjon
og utskrift fra lagringsmedium.
(2) Ved mistanke
om overtredelse av markedsmisbruksforordningen, jf. § 3-1, i forbindelse
med varederivater, kan Finanstilsynet kreve opplysningene utlevert
i standardisert format, samt kreve utlevert transaksjonsrapportering
fra markedsdeltagerne på de handelsplasser der de underliggende
varene handles. I tillegg kan Finanstilsynet kreve direkte tilgang
til handelssystemene.
(3) Opplysningsplikten
i første og annet ledd gjelder uten hinder av taushetsplikt, med
unntak av opplysninger som vedkommende ville vært forhindret fra
å gi i straffesak. Opplysningsplikten gjelder uansett uten hinder
av:
-
1. lovbestemt taushetsplikt
som ellers påhviler skattemyndigheter og myndigheter som har til
oppgave å overvåke offentlig regulering av ervervsvirksomhet,
-
2. taushetsplikt
etter folkeregisterloven,
-
3. taushetsplikt
etter valutaregisterloven,
-
4. taushetsplikt
som nevnt i ekomloven § 2-9 for så vidt gjelder opplysninger om
avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger
og elektronisk kommunikasjonsadresse.
(4) Ved mistanke
om overtredelse av artikkel 14 og 15 i markedsmisbruksforordningen,
jf. § 3-1, gjelder ikke taushetsplikten som nevnt i ekomloven § 2-9
for så vidt gjelder opplysninger om trafikkdata, dersom det er gitt
fritak fra slik taushetsplikt etter bestemmelsen her. Begjæring
om fritak fra taushetsplikten fremsettes av Finanstilsynet for tingretten
på det sted hvor det mest praktisk kan skje. Retten kan ved kjennelse
gi slikt fritak. Ved vurderingen av om fritak skal gis, skal det
blant annet legges vekt på hensynet til taushetsplikten og sakens opplysning.
Straffeprosessloven § 52 annet ledd og § 170 a gjelder tilsvarende.
Etter begjæring fra Finanstilsynet kan retten beslutte å utsette
underretning om kjennelsen dersom det er strengt nødvendig for sakens behandling.
Straffeprosessloven § 100 a gjelder tilsvarende.
(5) Politi og påtalemyndighet
skal etter anmodning fra Finanstilsynet og uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt gi Finanstilsynet de opplysninger som er nødvendige
for å oppfylle Norges forpliktelser om utveksling av informasjon
og tilsynssamarbeid etter EØS-avtalen.
(6) Opplysningene
etter bestemmelsen her kan kreves gitt skriftlig eller muntlig innen
en fastsatt frist og kan nedtegnes eller lagres som lydopptak. Den
som innkalles til avhør, har rett til å la seg bistå av advokat.
(7) Denne bestemmelsen
gjelder selv om det er besluttet bevissikring etter § 19-5 og gis
tilsvarende anvendelse der Finanstilsynet anmodes av annen stats
myndighet som fører tilsyn som nevnt i finanstilsynsloven, om å
innhente opplysninger på bakgrunn av mistanke om tilsvarende overtredelse
av vedkommende stats lovgivning.
(8) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om innholdet av opplysningsplikten, herunder
bestemmelser om unntak fra taushetsplikt, i hvilket format opplysningene
skal gis, Finanstilsynets behandling av opplysninger som innhentes,
samt nærmere bestemmelser om domstolskontroll etter fjerde ledd.
§ 19-4. Opplysningsplikt overfor tilbudsmyndigheten
(1) Tilbudsmyndigheten
kan uten hinder av taushetsplikt kreve opplysninger som antas å
ha betydning for spørsmål som omfattes av kapittel 6 fra verdipapirforetak,
andre foretak og personer.
(2) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om opplysningsplikten,
herunder unntak fra taushetsplikt og krav til behandling av overskuddsinformasjon.
§ 19-5. Bevissikring
(1) For å søke etter
bevis kan Finanstilsynet, når det er rimelig grunn til å anta at
bestemmelsene i kapittel 3, kapittel 7 avsnitt I og II, § 9-23,
kapittel 15 eller forskrifter gitt til utfylling av disse bestemmelsene
er overtrådt, eller det er nødvendig for å oppfylle Norges avtaleforpliktelser
overfor annen stat, kreve:
-
1. å få adgang til
lokaler, eiendommer og andre oppbevaringssteder hvor det kan finnes
bevis for overtredelse,
-
2. å få adgang til
bolig dersom det er særlig grunn til å anta at bevis oppbevares
der,
-
3. å ta med ting,
herunder kopi av dokumenter og annen informasjon og elektronisk
lagret informasjon som kan ha betydning som bevis for nærmere granskning,
-
4. å forsegle forretningslokaler,
bøker, forretningspapirer eller elektronisk lagringsmedium så lenge undersøkelsen
varer og dette anses nødvendig.
(2) Begjæring om
adgang til bevissikring fremsettes av Finanstilsynet for tingretten
på det sted hvor det mest praktisk kan skje. Retten treffer sin
avgjørelse ved beslutning før bevissikringen settes i verk. Den
begjæringen retter seg mot, skal ikke varsles om begjæringen eller
beslutningen. Anke over beslutningen har ikke oppsettende virkning.
Straffeprosessloven § 200, § 201 første ledd, §§ 117 til 120, jf.
§§ 204, 207, 208, 209, 213 og kapittel 26 og forvaltningsloven § 15
annet og tredje ledd, gjelder så langt de passer.
(3) Finanstilsynet
kan kreve bistand av politiet for å iverksette beslutning om bevissikring.
(4) Dersom det ikke
er tid til å avvente rettens beslutning, kan Finanstilsynet kreve
at politiet avstenger områder der bevisene kan være, inntil rettens
beslutning foreligger.
(5) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om bevissikring og
behandling av overskuddsinformasjon.
§ 19-6. Finanstilsynets taushetsplikt
(1) Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har
taushetsplikt overfor uvedkommende om identiteten til personer som
har gitt meldinger, tips eller liknende opplysninger om overtredelser
av loven og tilhørende forskrifter, og om andre opplysninger som
kan gjøre identiteten kjent, med mindre bruk av opplysningene er
nødvendig som ledd i ytterligere undersøkelser av overtredelsen
eller etterfølgende rettsforfølgning av saken. Taushetsplikten etter
første punktum gjelder også identiteten til den fysiske personen
opplysningene gjelder. Taushetsplikten etter første og annet punktum
gjelder overfor sakens parter og deres representanter.
(2) Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har
taushetsplikt overfor uvedkommende om opplysninger som omhandler
sanksjoner og andre tiltak som knytter seg til overtredelse av bestemmelser
i loven her, eller forskrifter gitt i medhold av loven, dersom offentliggjøring
av opplysningene kan skape alvorlig uro på finansmarkedene eller
påføre de berørte parter uforholdsmessig stor skade. Forvaltningsloven
§ 13 og §§ 13 b til 13 e gjelder ikke for opplysninger som nevnt
i første punktum.
(3) Gir Finanstilsynets
undersøkelser grunn til å anta at noen er eller vil bli påført tap
som følge av at bestemmelser i lov eller i medhold av lov ikke er
overholdt, kan Finanstilsynet uten hinder av taushetsplikten etter
finanstilsynsloven § 7 første ledd underrette vedkommende og utlevere
opplysninger så langt det er nødvendig for å undersøke forholdet.
(4) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om taushetsplikt
etter bestemmelsen her og etter finanstilsynsloven § 7 i tilknytning
til utøvelse av tilsynsmyndighet etter loven her.
§ 19-7. Pålegg mv.
(1) Dersom Finanstilsynet
har grunn til å anta at noen handler i strid med bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne loven, herunder vedtak fattet med hjemmel
i loven, kan Finanstilsynet pålegge vedkommende å rette forholdet.
Pålegget om retting kan omfatte ethvert tiltak som er nødvendig
for å bringe overtredelsen til opphør, herunder å stanse virksomhet
eller korrigere falske eller villedende opplysninger.
(2) Pålegg om retting
kan også gis dersom verdipapirforetak opptrer i strid med interne
retningslinjer og instrukser som nevnt i § 9-16, eller markedsoperatører eller
datarapporteringsforetak opptrer i strid med egne regler og forretningsvilkår.
Tilsvarende gjelder dersom foretakenes ledelse eller styre ikke
oppfyller kravene i § 9-10, § 11-7, § 14-5 eller artikkel 27 i EMIR,
jf. § 17-1, eller forskrifter gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
(3) Første ledd
gjelder tilsvarende dersom Finanstilsynet underrettes av tilsynsmyndigheten
i en annen EØS-stat om at et norsk verdipapirforetak har overtrådt regler
som gjelder for foretakets virksomhet i vedkommende land. Finanstilsynet
skal i tilfelle underrette tilsynsmyndigheten om hvilke pålegg som
blir gitt.
(4) Finanstilsynet
kan ved pålegg forby verdipapirforetak å drive virksomhet som ikke
anses tilfredsstillende regulert i lov, forskrift gitt med hjemmel
i lov eller interne retningslinjer og instrukser som nevnt i § 9-16, når
virksomheten kan påføre foretaket eller dets kunder uforsvarlig
stor risiko. Finanstilsynet kan også gi pålegg om at slik virksomhet
bare kan finne sted på bestemte vilkår.
(5) Dersom en eier
med kvalifisert eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og
fornuftig forvaltning av foretaket, ikke har fått tillatelser etter
§ 9-13 annet ledd, § 11-10 sjette ledd eller § 13-3 første ledd
eller opptrer i strid med tillatelsen for ervervet, kan Finanstilsynet
gi pålegg om at stemmerettighetene knyttet til aksjene ikke kan
utøves, eller at aksjene skal avhendes, etter fremgangsmåten i § 13-4.
(6) Finanstilsynet
kan gi pålegg om å oppfylle opplysnings- og meldeplikter etter §§ 19-2
og 19-3.
(7) Finanstilsynet
kan pålegge foretak som nevnt i § 19-1 annet ledd å innhente den
dokumentasjonen som Finanstilsynet krever til gjennomføring av kontroll etter
§ 19-1 annet ledd.
(8) Finanstilsynet
kan gi pålegg om stans i markedsføring eller salg av finansielle
instrumenter eller strukturerte innskudd når verdipapirforetaket
som har produsert produktene, ikke har utviklet eller gjennomført en
hensiktsmessig prosess for godkjenning, eller på annen måte ikke
oppfyller kravene etter § 9-19.
(9) Finanstilsynet
kan gi pålegg om at handel i bestemte finansielle instrumenter skal
stanses midlertidig eller permanent dersom særlige grunner tilsier
det.
(10) Dersom tilbudsmyndigheten
har grunn til å anta at noen opptrer i strid med bestemmelser gitt
i eller i medhold av kapittel 6, kan tilbudsmyndigheten gi pålegg
om retting. Tilbudsmyndigheten kan også gi pålegg om å oppfylle
opplysningsplikten etter § 19-4.
(11) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om pålegg.
§ 19-8. Forbud mot å ha ledelsesfunksjon
(1) Dersom styremedlemmer,
andre tillitsvalgte, oppdragstakere eller ansatte i foretak med
tillatelse til å drive virksomhet som omfattes av denne loven eller
i tilknyttet agent, har overtrådt eller medvirket til overtredelse
av bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her, kan Finanstilsynet
fatte vedtak om at vedkommende ikke kan ha ledelsesfunksjon dersom
overtredelsen eller medvirkningen til denne, medfører at vedkommende
må anses uskikket til å ha ledelsesfunksjon i et foretak som må
ha tillatelse til å drive virksomhet etter loven.
(2) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 19-9. Midlertidig forbud mot medlemskap
på regulert marked mv.
(1) Ved overtredelse
av bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her, kan Finanstilsynet
fatte vedtak om midlertidig å forby verdipapirforetak å være medlem
eller deltaker på regulert marked og multilateral handelsfasilitet
eller kunde av organisert handelsfasilitet hvis det er grunn til
å frykte at medlemskapet eller deltakerforholdet kan skade det aktuelle
markedet eller handelsplassen, andre kunder eller allmenne interesser.
(2) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 19-10. Tvangsmulkt
(1) Ved pålegg etter
loven her kan Finanstilsynet fastsette en tvangsmulkt som løper
for hver dag som går etter utløpet av fristen som er satt for oppfyllelse
av pålegget, inntil pålegget er oppfylt.
(2) Ved pålegg etter
§ 19-4 og § 19-7 tiende ledd kan tilbudsmyndigheten fastsette en
tvangsmulkt som løper for hver dag som går etter utløpet av fristen
som er satt for oppfyllelse av pålegget, inntil pålegget er oppfylt.
(3) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om tvangsmulkt, herunder
om mulktens størrelse og varighet, frafall av påløpt tvangsmulkt,
om den skal være tvangsgrunnlag for utlegg og andre bestemmelser
om inndriving.
§ 19-11. Administrativ inndragning
(1) Finanstilsynet
kan helt eller delvis inndra vinning som er oppnådd ved overtredelse
av:
-
1. markedsmisbruksforordningen,
jf. § 3-1, artikkel 14 om forbud mot innsidehandel og ulovlig spredning av
innsideinformasjon, artikkel 15 om forbud mot markedsmanipulasjon,
artikkel 16 om forebygging og avdekking av markedsmisbruk, artikkel
17 om offentliggjøring av innsideinformasjon, artikkel 18 om innsidelister,
artikkel 19 om transaksjoner utført av personer med ledelsesansvar
og artikkel 20 om investeringsanbefalinger og statistikk,
-
2. shortsalgforordningen,
jf. § 3-5, artikkel 12 til 15 om udekket shortsalg,
-
3. § 3-7, § 9-1,
§§ 10-3 til 10-5, §§ 10-9 til 10-17,
-
4. forskrifter gitt
til utfylling av disse bestemmelsene.
(2) Inndragningen
foretas overfor den som vinningen er tilfalt, også når den som vinningen
tilfaller, er en annen enn lovovertrederen.
(3) Når størrelsen
på vinningen ikke kan godtgjøres, fastsettes beløpet skjønnsmessig.
(4) Dersom vinningen
er tilfalt et selskap som inngår i et konsern, hefter selskapets
morselskap og morselskapet i det konsern selskapet er en del av,
subsidiært for beløpet.
(5) Beslutning om
administrativ inndragning etter bestemmelsen her anses ikke som
enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Forvaltningsloven kapittel
IV og V kommer til anvendelse.
(6) Det skal gis
en frist for vedtakelse av beslutningen om administrativ inndragning
på inntil to måneder.
(7) Dersom beslutningen
om administrativ inndragning ikke vedtas, kan Finanstilsynet innen
tre måneder etter utløpet av vedtaksfristen reise sak mot vedkommende
i den rettskrets der vedkommende kan saksøkes. Saken følger tvisteloven.
Megling i forliksrådet er ikke nødvendig.
(8) Det skal gjøres
fradrag i kravet om administrativ inndragning for beløp som den
ansvarlige etter dom er forpliktet til å betale tilbake til den
skadelidte. Det samme gjelder hvis vedkommende på forhånd har foretatt slik
tilbakebetaling og godtgjør at tilbakebetaling har funnet sted.
Dersom dom som nevnt i første punktum avsies etter at vinning er
avstått, og den ansvarlige ikke har midler til å dekke kravet, skal
den avståtte vinningen tilbakeføres til skadelidte i den grad det
er nødvendig for å betale det beløpet som er fastsatt i dommen.
(9) Adgangen for
Finanstilsynet til å treffe beslutning om administrativ inndragning
foreldes ti år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes
ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel eller treffer beslutning om
administrativ inndragning.
(10) Vedtatt beslutning
om administrativ inndragning er tvangsgrunnlag for utlegg.
(11) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om administrativ
inndragning etter bestemmelsen her.
§ 19-12. Klagenemnd for finansiell rapportering
fra utstedere mv.
(1) Departementet
kan i forskrift fastsette at en klagenemnd skal avgjøre klager på
vedtak etter § 19-1 annet ledd eller etter bestemmelser gitt i medhold
av § 19-1 annet og femte ledd.
(2) Forvaltningsloven
kommer til anvendelse for klagenemndens virksomhet. Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om frister, innholdet av klage,
tilsvar og muntlig forhandling samt om klagenemndens sammensetning
og virksomhet.
(3) Klagenemndens
utgifter til klagebehandling etter første ledd dekkes av Finanstilsynet
og utlignes på utstedere av omsettelige verdipapirer som er tatt
opp til handel på regulert marked i EØS med Norge som hjemstat.
Departementet fastsetter medlemmenes godtgjørelse.
(4) Det kan kreves
gebyr for behandling av klage som angitt i første ledd. Departementet
kan fastsette nærmere bestemmelser om når gebyr skal kreves, om gebyrenes
størrelse og om innkrevingen.
Kapittel 21 skal lyde:
Kapittel 21. Administrative
sanksjoner og straff
§ 21-1. Overtredelse av markedsmisbruksforordningen mv.
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av markedsmisbruksforordningen,
jf. § 3-1, artikkel 14 bokstav c om forbud mot ulovlig spredning av
innsideinformasjon, artikkel 15 om forbud mot markedsmanipulasjon,
artikkel 16 om forebygging og avdekking av markedsmisbruk, artikkel
17 om offentliggjøring av innsideinformasjon, artikkel 18 om innsidelister,
artikkel 19 om transaksjoner utført av personer med ledelsesansvar,
artikkel 20 om investeringsanbefalinger og statistikk, § 3-7 og
forskrifter gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
(2) For fysiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 43 millioner
kroner ved overtredelse av markedsmisbruksforordningen artikkel
14 bokstav c, artikkel 15 og § 3-7, 9 millioner kroner ved overtredelse
av artikkel 16 og artikkel 17 og inntil 5 millioner kroner ved overtredelse
av artikkel 18, artikkel 19 og artikkel 20.
(3) For juridiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 127 millioner
kroner, eller opptil 15 prosent av den samlede årsomsetningen etter
siste godkjente årsregnskap, ved overtredelse av markedsmisbruksforordningen
artikkel 14 bokstav c, artikkel 15 og § 3-7 og inntil 22 millioner
kroner, eller opptil 2 prosent av den samlede årsomsetningen i henhold
til siste godkjente årsregnskap, ved overtredelse av artikkel 16
og artikkel 17. Ved overtredelse av artikkel 18, artikkel 19 og artikkel
20 kan det fastsettes et overtredelsesgebyr på inntil 9 millioner
kroner.
(4) Overtredelsesgebyret
kan fastsettes til inntil tre ganger oppnådd fortjeneste eller unngått
tap som følge av overtredelsen dersom dette gir høyere gebyr enn
utmålingen etter annet og tredje ledd.
(5) Adgangen til
å ilegge overtredelsesgebyr etter bestemmelsen her gjelder også
for operatør av en handelsplass, offentlig myndighet og markedsaktør
som er delegert tilsynskompetanse etter § 19-1 tredje ledd, med
mindre annet er bestemt.
(6) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her, herunder
om delegasjon etter femte ledd, bestemmelser om gebyrets størrelse,
foreldelse, hvem gebyret skal tilfalle, om det skal være tvangsgrunnlag
for utlegg og andre regler om inndriving.
§ 21-2. Overtredelse av shortsalgforordningen
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av shortsalgforordningen,
jf. § 3-5, artikkel 5 til 10 om rapportering, artikkel 12 til 15
om udekket shortsalg og forskrifter gitt til utfylling av disse
bestemmelsene.
(2) Bestemmelsene
i § 21-5 tredje til femte ledd gjelder tilsvarende.
(3) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 21-3. Overtredelse av reglene om flagging
og periodisk rapportering
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av § 4-2 og forskrifter
gitt til utfylling av denne bestemmelsen.
(2) Finanstilsynet
kan ilegge foretak som nevnt i § 19-1 annet ledd overtredelsesgebyr
dersom foretakets finansielle rapportering eller rapportering om
betaling til myndigheter, ikke er i samsvar med lov eller forskrift. Klage
over slikt vedtak følger reglene i § 19-12.
(3) For juridiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 82 millioner
kroner, eller opptil 5 prosent av den samlede årsomsetningen etter
siste godkjente årsregnskap.
(4) For fysiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 17 millioner
kroner.
(5) Overtredelsesgebyret
kan fastsettes til inntil to ganger oppnådd fortjeneste eller unngått
tap som følge av overtredelsen dersom dette gir høyere gebyr enn
utmålingen etter tredje og fjerde ledd.
(6) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 21-4. Overtredelse av regler om prospekt
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av kapittel 7 avsnitt
I om EØS-prospekter, avsnitt II om nasjonale prospekter og forskrifter
gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
(2) For juridiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 47 millioner kroner,
eller opptil 3 prosent av den samlede årsomsetningen etter siste
godkjente årsregnskap.
(3) For fysiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 7 millioner kroner.
(4) Overtredelsesgebyret
kan fastsettes til inntil to ganger oppnådd fortjeneste eller unngått
tap som følge av overtredelsen, dersom dette gir høyere gebyr enn
utmålingen etter annet og tredje ledd.
(5) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 21-5. Overtredelse av regler om verdipapirmarkedet mv.
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av kapittel 8 til
15, plikter som følger av enkeltvedtak gitt med hjemmel i noen av
bestemmelsene som nevnt og forskrifter gitt til utfylling av disse
bestemmelsene.
(2) Første ledd
gjelder ikke foretak med hovedsete i annen EØS-stat som nevnt i
§ 9-34. Slike foretak og fysiske personer tilknyttet foretaket,
den norske filialen eller den tilknyttede agenten, kan ilegges overtredelsesgebyr ved
overtredelse av bestemmelsene nevnt i § 9-35.
(3) For foretak
kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 43 millioner kroner,
eller opptil 10 prosent av den samlede årsomsetningen etter siste
godkjente årsregnskap.
(4) For fysiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 43 millioner
kroner.
(5) Overtredelsesgebyret
kan fastsettes til inntil to ganger oppnådd fortjeneste eller unngått
tap som følge av overtredelsen, dersom dette gir høyere gebyr enn
utmålingen etter tredje og fjerde ledd.
(6) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 21-6. Overtredelse av EMIR om OTC-derivater,
sentrale motparter mv.
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av EMIR, jf. § 17-1,
artikkel 4 til 13 om clearing, rapportering og risikoreduksjon mv.
for OTC-derivater, artikkel 26 til 54 om organisatoriske krav for
sentrale motparter og samvirkingsavtaler og forskrifter gitt til
utfylling av disse bestemmelsene.
(2) Bestemmelsene
i § 21-5 tredje til femte ledd gjelder tilsvarende.
(3) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 21-7. Overtredelse i tilknytning til overtakelsestilbud
(1) Tilbudsmyndigheten
kan ilegge overtredelsesgebyr til den som ikke etterkommer tilbudsmyndighetens
pålegg etter § 19-4 jf. § 19-7 tiende ledd annet punktum.
(2) Bestemmelsene
i § 21-5 tredje til femte ledd gjelder tilsvarende, med mindre annet
er bestemt.
(3) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her, herunder
gebyrets størrelse, foreldelse, hvem gebyret skal tilfalle, om det
skal være tvangsgrunnlag for utlegg, og andre regler om inndriving.
§ 21-8. Overtredelse av opplysningsplikt
og pålegg mv.
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr til den som ikke etterkommer Finanstilsynets
pålegg etter § 19-7 femte, sjette eller niende ledd.
(2) Bestemmelsene
i § 21-5 tredje til femte ledd gjelder tilsvarende.
(3) Første og annet
ledd gjelder tilsvarende når myndigheten til å gi pålegg er delegert
etter § 19-1 fjerde ledd, med mindre annet er bestemt.
(4) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her, herunder
gebyrets størrelse, foreldelse, hvem gebyret skal tilfalle, om det
skal være tvangsgrunnlag for utlegg, og andre regler om inndriving.
§ 21-9. Vilkår for å ilegge overtredelsesgebyr
(1) Fysiske personer
kan bare ilegges overtredelsesgebyr etter kapittelet her for forsettlige
eller uaktsomme overtredelser.
(2) Forvaltningsloven
§ 46 første ledd gjelder for foretak.
(3) Departementet
kan i forskrift fastsette bestemmelser om kvalifisert skyldkrav
som vilkår for å ilegge overtredelsesgebyr.
§ 21-10. Beregning av samlet årsomsetning
ved ileggelse av overtredelsesgebyr
Når bestemmelser
om overtredelsesgebyr knytter beregning av satser for overtredelsesgebyret
til den samlede årsomsetningen etter siste godkjente årsregnskap,
skal den samlede omsetningen for et morselskap eller et datterselskap
av et morselskap som skal utarbeide konsernregnskap etter direktiv
2013/34 EU, være den totale årsomsetningen, eller tilvarende inntekt
etter relevante regnskapsdirektiver, etter siste tilgjengelige konsoliderte
årsregnskap godkjent av ledelsen i det overordnede morforetaket.
§ 21-11. Foreldelse mv.
(1) Adgangen for
Finanstilsynet til å ilegge overtredelsesgebyr etter kapittelet
her foreldes fem år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes
ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
(2) Første ledd
gjelder tilsvarende for andre som har myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr
etter kapittelet her, med mindre noe annet er bestemt.
(3) Departementet
kan fastsette forskrifter om renter ved forsinket betaling av overtredelsesgebyr
og nærmere bestemmelser om foreldelse.
§ 21-12. Midlertidig forbud mot å foreta
egenhandel i finansielle instrumenter
(1) Dersom ansatte
i verdipapirforetak forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsene
nevnt i § 21-1 første ledd, kan Finanstilsynet fatte vedtak om at
vedkommende i en periode på inntil to år ikke skal kunne utføre handel
for egen regning i nærmere angitte finansielle instrumenter eller
på nærmere angitte markeder.
(2) Finanstilsynet
kan etter søknad gjøre unntak fra forbudet for nærmere bestemte
handler.
(3) Adgangen til
å ilegge forbud etter bestemmelsen her foreldes to år etter at overtredelsen
er opphørt. Fristen avbrytes ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel
eller fatter vedtak om forbud mot å foreta egenhandel.
(4) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 21-13. Medvirkning
Medvirkning til
overtredelse av bestemmelsene som nevnt i §§ 21-1 til 21-8 kan sanksjoneres
på samme måte.
§ 21-14. Momenter ved ileggelse av administrative
sanksjoner
Ved avgjørelsen
av om en administrativ sanksjon skal ilegges og ved utmåling kan
det tas hensyn til:
-
1. overtredelsens
grovhet og varighet,
-
2. graden av skyld
hos overtrederen,
-
3. overtrederens
finansielle styrke, særlig samlet omsetning eller årsinntekt og
eiendeler,
-
4. oppnådd fortjeneste
eller unngått tap,
-
5. tap påført tredjepart
som følge av overtredelsen,
-
6. vilje til å samarbeide
med myndighetene,
-
7. tidligere overtredelser,
-
8. forhold som nevnt
i forvaltningsloven § 46 annet ledd,
-
9. andre relevante
forhold.
§ 21-15. Straff
(1) Med bøter eller
fengsel inntil 6 år straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
markedsmisbruksforordningen, jf. § 3-1, artikkel 14 bokstav a eller
b om forbud mot innsidehandel eller artikkel 15 om forbud mot markedsmanipulasjon.
(2) Med bøter eller
fengsel inntil 4 år straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
markedsmisbruksforordningen, jf. § 3-1, artikkel 14 bokstav c om forbud
mot ulovlig spredning av innsideinformasjon.
(3) Med bøter eller
fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
§ 9-1 eller §§ 10-9 til 10-17.
(4) Med bøter eller
fengsel inntil 1 år straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer:
-
1. markedsmisbruksforordningen,
jf. § 3-1, artikkel 16 om forebygging og avdekking av markedsmisbruk, artikkel
17 om offentliggjøring av innsideinformasjon, artikkel 18 om innsidelister,
artikkel 19 om transaksjoner utført av personer med ledelsesansvar,
artikkel 20 om investeringsanbefalinger og statistikk eller § 3-7,
-
2. shortsalgforordningen,
jf. § 3-5, artikkel 5 til 10 om rapportering eller artikkel 12 til
15 om udekket shortsalg,
-
3. § 4-2,
-
4. prospektforordningen,
jf. § 7-1, artikkel 3 om plikt til å offentliggjøre et prospekt
og unntak, artikkel 6 om prospektet, artikkel 23 om tillegg til
prospektet, § 7-5, § 7-7 nr. 1 eller § 7-10,
-
5. § 9-16 første
ledd nr. 8, § 9-17, § 9-18 eller § 9-23,
-
6. §§ 10-3 til 10-5,
-
7. § 15-1 åttende
ledd, § 15-3 eller § 15-4,
-
8. unnlater å etterkomme
pålegg eller krav etter § 19-5 eller § 19-7, herunder når myndigheten
til å gi pålegg er delegert etter § 19-1 fjerde ledd.
(5) Første til fjerde
ledd gjelder tilsvarende for utfyllende forskrifter til de enkelte
bestemmelsene.
§ 21-16. Anvendelse på handlinger eller unnlatelser
i utlandet
(1) Bestemmelsene
i kapittelet her får anvendelse uavhengig av om unnlatelsene eller
handlingene har funnet sted i utlandet, og uavhengig av om de er
foretatt av norske eller utenlandske statsborgere eller foretak, ved
overtredelse av:
-
1. markedsmisbruksforordningen,
jf. § 3-1, når handlingen eller unnlatelsen gjelder:
-
a) instrumenter
eller produkter nevnt i markedsmisbruksforordningen artikkel 2 nr.
1 og 2 som er tatt opp eller søkt tatt opp til handel på regulert
marked, auksjoneres på auksjonsplattform, handles på multilateral
handelsfasilitet eller organisert handelsfasilitet eller er søkt
tatt opp til handel på multilateral handelsfasilitet som har virksomhet
i Norge,
-
b) instrumenter,
produkter eller kontrakter etter markedsmisbruksforordningen artikkel
2 nr. 1 og 2 der verdien avhenger av eller har en effekt på instrumenter
som nevnt i bokstav a,
-
c) referanseverdi
som nevnt i markedsmisbruksforordningen artikkel 2 nr. 2 når administrator av,
eller bidragsyter til, denne har virksomhet i Norge,
-
2. shortsalgforordningen,
jf. § 3-5, eller pålegg gitt i medhold av denne, når handlingen
eller unnlatelsen har en tilknytning til Norge som nevnt i shortsalgforordningen
artikkel 2 nr. 1 bokstav j,
-
3. § 3-7 om forbud
mot urimelige forretningsmetoder i tilfeller som nevnt i bestemmelsens
tredje ledd,
-
4. § 4-2 om flaggeplikt
i tilfeller som nevnt i § 4-1,
-
5. prospektforordningen,
jf. § 7-1, når handlingen eller unnlatelsen har tilknytning til
Norge som nevnt i artikkel 2 bokstav m,
-
6. § 15-4 om posisjonsrapportering
i tilfeller som nevnt i § 15-5 første ledd,
-
7. bestemmelser
etter loven her som regulerer nærmere angitt virksomhet,
-
8. andre bestemmelser
når det fremstår klart at handlingen eller unnlatelsen omfattes
av det stedlige virkeområdet for handlingsnormen.
(2) Første ledd
gjelder tilsvarende når det for øvrig følger av straffeloven §§ 4
til 8 eller § 1-2 i loven her at bestemmelsene får anvendelse på
forholdet.
II
I lov 21. juni
1985 nr. 78 om registrering av foretak gjøres følgende endringer:
§ 4-4 første ledd bokstav g
skal lyde:
-
g) I aksjeselskap
og allmennaksjeselskap skal
det opplyses om aksjetegningen er skjedd uten prospekt som
nevnt i verdipapirhandelloven kapittel
7. Det skal i
tilfelle opplyses om
hvorfor prospekt ikke var nødvendig. For EØS-prospekt utarbeidet etter
prospektforordningen, jf. verdipapirhandelloven § 7-1, skal det
vedlegges en erklæring fra Finanstilsynet om at prospektet er godkjent. Nasjonale
prospekt skal innsendes til Foretaksregisteret i samsvar med verdipapirhandelloven § 7-8. Disse reglene kommer tilsvarende
til anvendelse på egenkapitalbevis.
§ 5-1 fjerde ledd skal lyde:
Når grunnlaget for
det som innkommer til registrering, er tegning av aksje eller egenkapitalbevis, skal
registerføreren kontrollere
at det er gitt opplysninger om at prospekt ikke er nødvendig, eller
at nasjonalt prospekt eller erklæringen om godkjenning av EØS-prospekt
er innsendt til Foretaksregisteret etter § 4-4 første ledd bokstav g.
III
I lov 25. november
2011 nr. 44 om verdipapirfond gjøres følgende endring:
§ 2-1 annet ledd skal lyde:
(2) Forvaltningsselskap
med tillatelse etter første ledd kan gis tillatelse til å drive porteføljeforvaltning som angitt
i verdipapirhandelloven § 2-3 tredje ledd.
I lov 20. juni
2014 nr. 28 om forvaltning av alternative investeringsfond gjøres
følgende endringer: