Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 82
S (2018–2019).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at utbygging av E6 Ulsberg–Melhus sentrum vil bidra til en trafikksikker
og effektiv transportåre mellom Oslo og Trondheim. Utbyggingen vil
også bidra til å utvikle det felles bo- og arbeidsmarkedet i Trondheimregionen.
Videre merker flertallet seg
at utbedring av strekningen Ulsberg–Berkåk–Løklia fjerner en flaskehals
for trafikken som kommer fra E6 og rv. 3, og øker trafikksikkerheten
og framkommeligheten i dette området vesentlig.
Komiteen viser
til at utbyggingen vil gjennomføres av Nye Veier AS, og at prosjektet
skal finansieres med både statlige midler og bompenger, jf. Meld.
St. 25 (2014–2015) På rett vei, Reformer i veisektoren. Komiteen merker
seg at det foreligger en lokalpolitisk tilslutning til prosjektet,
og at Trøndelag fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets
låneopptak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, ser det som
svært positivt at utbygger Nye Veier har redusert de forventede
utbyggingskostnadene, noe som resulterer i at bompengetakstene vil
bli redusert sammenlignet med de lokale vedtakene i Trøndelag fylkeskommune.
I tillegg vil to sideveisbommer fjernes.
Videre merker flertallet seg
at innkrevingsopplegget for utbyggingen tilfredsstiller den nye
takst- og rabattstrukturen som er fastlagt i Prop. 1 S Tillegg 2
(2015–2016) og det rentenivået som er presisert i Prop. 1 S (2016–2017).
Innkrevingsopplegget er for øvrig i tråd med etablert praksis, og
er både nøkternt og gir en robust finansieringsplan.
Komiteen peker
på at det vil bli inngått en avtale mellom staten og bompengeselskapet
etter at Stortinget har fattet vedtak i denne saken. Denne avtalen
vil gi bompengeselskapet rett til å kreve inn bompenger og ta opp
lån, samt ivareta statens interesser overfor bompengeselskapet i
tråd med gjeldende regelverk. Videre vil det bli inngått finansieringsavtale
mellom Nye Veier AS som oppdragsgiver og bompengeselskapet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, mener det er viktig å sikre
en utjamning av den urettferdige fordelingen av brukerbetaling i
dagens bompengesystem, og at det er nødvendig å se på hvordan ny
teknologi i kjøretøy og trafikkavvikling kan bidra til at man oppnår
dette. I tillegg mener flertallet at
innføring av fradrag for bompengeutgifter som regjeringen skal innføre,
er et sentralt tiltak for å sikre en slik utjamning. Flertallet mener
at en ny ordning også må ivareta personvernet bedre enn dagens bompengeordning.
Regjeringen er i
gang med en gjennomgang av dagens avgiftssystem for bil for å sikre
et bærekraftig avgiftssystem mot 2025. Flertallet mener spørsmålet om
en erstatning for dagens bompengesystem må ses i sammenheng med
denne gjennomgangen. Videre mener flertallet at denne gjennomgangen
må inkludere en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning,
og som gir en mer effektiv, rimeligere og mer rettferdig løsning.
Flertallet vil i den forbindelse
trekke frem at regjeringen kontinuerlig gjennomfører en rekke tiltak
for å redusere bompengebelastningen for bilistene. Andelen bompenger
av veiinvesteringer er redusert fra 40 til 28 pst. siden 2013. Det
betyr at Staten tar vesentlig større del av den samlede finansieringen
nå, enn for bare få år siden. Flertallet mener det er viktig
at regjeringen viderefører arbeidet med å redusere kostnadene ved
veiutbygging, blant annet ved å gjennomføre viktige reformer som
bidrar til raskere gjennomføring, reduserte prosjektkostnader og
økt samfunnsnytte, slik at vi får mer igjen for hver krone vi bruker.
Samtidig bevilger denne regjeringen rekordstore summer til vei og
byområder. Utbyggingen av norske veier har aldri vært mer omfattende,
og vedlikeholdsetterslepet går nå ned for første gang på flere tiår.
Flertallet registrerer videre
at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er bekymret for den økende kostnaden
som påføres bilistene. Flertallet ønsker
i den sammenheng å minne om at de aller fleste av dagens aktive
bompengeprosjekter ble godkjent av Stoltenberg-regjeringen i perioden
2005–2013. Erna Solbergs regjering har siden 2013 nedbetalt restgjeld
i bompengeprosjekter, endret finansieringsopplegg og redusert bompengebidrag
på flere prosjekter, samt redusert antall bompengeselskaper fra
60 til 5. Effektiviseringstiltakene for bompengeinnkrevingen har
medført at en større andel nå går til å nedbetale restgjeld i prosjektene,
fremfor administrasjon av bompengeordningen. Til sammen har regjeringen
spart bilistene for om lag 1,5 mrd. kroner i bompenger. I tillegg
innførte regjeringen i 2017 en tilskuddsordning for å redusere bompengetakstene
utenfor byområdene. I statsbudsjettet for 2019 bevilges det 531,4
mill. kroner til dette formålet, og i Granavolden-plattformen er
det en ambisjon om å doble denne innsatsen. Flertallet viser videre til at
regjeringen nå utreder en ordning for fradrag for bompengeutgifter
i tråd med Granavolden-plattformen, samt at det skal innføres en
ordning med delgaranti for bompengelån.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt forslag om en utredning
av en mer rettferdig vegprising som erstatning for bomstasjoner. GPS-teknologien
har gjort tiden moden for å starte utprøving. Dessverre fikk ikke
forslaget flertall i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er bekymret for den økende
kostnaden som påføres bilistene. På strekningen Oslo–Trondheim vil
den totale bompengebelastningen bli særdeles høy når alle vegprosjektene
starter opp med bominnkreving, og det vil for noen føles urettferdig
at bomstasjonen er plassert der den er, uansett hvor den blir plassert.
Det samme gjelder strekningen Trondheim–Steinkjer. Samtidig ser disse medlemmer en
stadig økende forskjell på bompengeandelen i de ulike vegprosjektene.
Videre viser disse
medlemmer til at hver bomstasjon koster mellom 1 og 4 mill. kroner
å drifte i året. Disse
medlemmer mener derfor det nå er nødvendig med en fullstendig
gjennomgang av bruken av bompenger.
Videre viser disse medlemmer til
sitt forslag i Innst. 268 S (2017–2018) om statlig garanti på statens egne
veier.
Arbeiderpartiet og
Senterpartiet foreslo for Stortinget at en ber regjeringen sørge
for at staten overtar garantiansvaret for eksisterende og kommende
bompengeprosjekt på riksveg.
Videre viser disse medlemmer til
regjeringserklæringen, hvor det står
«Innføre statlig
delgaranti for bompengelån til riksveiprosjekter i fylker som er
nær grensen for hvor mye garantier de kan stille, der ordningen
gir en reell risikodeling mellom stat og fylke.»
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvor stor samlet garantisum for bompengeprosjekter
det er forsvarlig at Trøndelag fylkeskommune bærer.»
«stortinget
ber regjeringen klargjøre på et prinsipielt grunnlag hvor stor garanti
en fylkeskommune kan stille i forbindelse med finansiering av statlige
veger.»
Videre
viser disse medlemmer til
henvendelse fra samarbeidet «Bygg vei», som består av ordførerne
i Melhus, Midtre Gauldal og Rennebu, til Samferdselsdepartementet,
hvor de støtter initiativet fra Midtre Gauldal om to tunnelløp i
tunnelen på E6 i Soknedal og anmoder om at dette blir fulgt opp.
Dette prosjektet er ikke med i Nye Veiers portefølje, men bygges
ut av Statens vegvesen midt mellom Nye Veiers prosjekt. Bygging
av to tunnelløp nå vil være logisk med tanke på at det skal bygges
firefeltsvei både nord og sør for Soknedals-prosjektet de nærmeste
årene.
Disse medlemmer viser til at
bompengefinansieringen de siste årene har fått et svært stort omfang. Disse medlemmer viser
til at Trøndelag fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for
bompengeselskapets låneopptak. Disse medlemmer viser til Stortingets
vedtak 738 (2017–2018) om å vurdere om det er hensiktsmessig at
fylkeskommunene fortsatt skal stille garanti for bompengelån på
riksveg. Disse
medlemmer mener at med det store omfanget som bompengefinansiering
har fått på statlige riksveger, fremstår det som urimelig at kommuner
og fylkeskommuner skal stille som garantist for staten sine egne
veger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter å utbedre den eksisterende
veien. Dette medlem er
imidlertid kritisk til at det skal bygges ny firefelts motorvei,
som fører til økte kostnader og økte utslipp. Dette medlem mener fellesskapets midler
i større grad burde gå til å finansiere en opprustning av jernbanen,
mer kollektivtrafikk i byene og gode og trygge bruksveier. Skal
vi lykkes med å få gods- og persontrafikk over på bane heller enn
vei, må vi, slik dette
medlem ser det, satse mer på nettopp bane enn nye motorveier. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti lokalt fra starten har vært motstander
av denne traseen. Nå som deler av arbeidet er påbegynt, ønsker dette medlem heller
å gå for en mer nedskalert og rimeligere løsning enn det som er foreslått,
som samtidig innebærer mindre inngrep og bruk av dyrkbar mark.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en proposisjon som nedskalerer
den planlagte utbyggingen av Ulsberg–Melhus til en 2/3-felts vei
for å redusere kostnader, utslipp og naturinngrep.»