Sammendrag
Innledning
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av E18 på strekningen Langangen–Dørdal. Strekningen er delt i to prosjekter; Rugtvedt–Dørdal, som er under utbygging, og Langangen–Rugtved, der det foreligger vedtatt kommunedelplan og konsekvensutredning. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 35 km firefelts vei med fartsgrense 110 km/t. Departementet legger nå fram hele strekningen Langangen–Dørdal for å sikre en helhetlig finansiering av hele strekningen.
Delstrekningen E18 Rugtvedt–Dørdal er under utbygging og vil etter planen åpnes for trafikk i desember 2019. Bompengefinansiering av denne strekningen ble vedtatt i Stortinget ved behandling av Prop. 128 S (2015–2016).
Prosjektet er en del av KVU/KS1 for E18 Langangen–Grimstad.
Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei, Reformer i veisektoren danner grunnlaget for Nye Veier AS sin prosjektportefølje og metodikk. Stortingsmeldingen legger til grunn at både statlige midler og bompenger skal benyttes til å finansiere utbyggingen.
En rammeavtale angir at det skal inngås en veiutbyggingsavtale mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS. Veiutbyggingsavtalen forplikter selskapet til å gjennomføre utbyggingen av strekningen E18 Langangen–Dørdal for den pris og de øvrige vilkår som framgår av avtalen.
Ved behandlingen av Prop. 128 S (2015–2016) vedtok Stortinget bompengefinansiering av E18 Rugtvedt–Dørdal. Det foreligger lokalpolitisk tilslutning, og Telemark fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak.
I proposisjonens kap. 2 gjøres det rede for hvordan Nye Veier AS arbeider, og hvordan prosjektprioritering gjennomføres.
I proposisjonens kap. 3 omtales dagens situasjon og mål for utbyggingen. Delstrekningen Rugtvedt–Dørdal har en årsdøgntrafikk på mellom 10 000 og 11 000 kjøretøyer. Dagens vei har varierende standard med mye randbebyggelse og mange kryss og avkjørsler. Delstrekningen Langangen–Rugtvedt har en årsdøgntrafikk på mellom 15 000 og 19 000 kjøretøyer. Ny E18 på strekningen vil fjerne flere kryss, noe som vil være positivt for trafikksikkerheten og i større grad rendyrke veien som en gjennomfartsåre.
Det er lagt til grunn en fartsgrense på 110 km/t på hele strekningen. På eksisterende Grenlandsbru i nordgående retning kan det være aktuelt med lavere fartsgrense på en liten del av strekningen.
For den samlede strekningen E18 Langangen–Dørdal er det dermed inngått tre veiutbyggingsavtaler med en forventet kostnad på til sammen 12 543 mill. 2019-kroner. Vederlaget er satt til 13 574 mill. 2019-kroner.
Den samfunnsøkonomiske netto nytten for E18 Langangen–Dørdal er beregnet til om lag -0,74 mrd. 2019-kroner. Netto nytte per investerte krone (anleggskostnad) er beregnet til -0,07. Uten bompenger er prosjektets samfunnsøkonomiske nettonytte beregnet til om lag -1 mrd. kroner. Nettonytte per investert krone er tilsvarende beregnet til -0,10.
I proposisjonens kapittel 4 omtales den lokalpolitiske behandlingen, mens det i kapittel 5 gjøres rede for bompengeopplegg og trafikkgrunnlag.
Utbyggings- og finansieringsopplegg er beskrevet i proposisjonens kapittel 6.
Finansieringsopplegget bygger på 2 automatiske bomstasjoner på ny vei, med bompengeinnkreving i begge retninger.
Det er lagt til grunn bompengeinnkreving i 15 år i hvert bomsnitt. I finansieringsberegningene er det lagt til grunn etterskuddsvis bompengeinnkreving i perioden 2020–2039.