Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, Nina Sandberg, Torstein Tvedt Solberg og Kristian
Torve, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne Synnes
og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen
og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit Knutsdatter
Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Guri
Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser
til representantforslaget. Forsknings- og høyere utdanningsminister
Iselin Nybø har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 30. april
2019. Brevet følger som vedlegg til innstillingen. Komiteen har
avholdt åpen høring 30. april 2019.
Komiteen har merket seg at
Stortinget sluttet seg til målet om åpen publisering allerede i
2005, og at Plan S er et internasjonalt initiativ for åpen tilgang
til all offentlig finansiert forskning innen 2020. Norge har, via Norges
forskningsråd, sluttet seg til planen.
Komiteen registrerer at det
synes å være utbredt enighet i sektoren om formålet med Plan S. Komiteen registrerer
videre at det synes å være en del usikkerhet rundt den praktiske
gjennomføringen av Plan S og konsekvensene av tilslutning til planen.
Komiteen har merket seg at
de internasjonale retningslinjene for iverksettelsen av Plan S skal
ferdigstilles sommeren 2019. Komiteen har også merket seg at
i Norge har Unit – Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere
utdanning og forskning ansvaret for å forhandle abonnementsavtaler
med forlagene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil understreke viktigheten av åpen tilgang til all offentlig finansiert
forskning. Tilgangen til mesteparten av dagens forskningslitteratur
begrenses i dag av at den publiseres i abonnementsbaserte tidsskrifter.
Åpen tilgang vil kunne bidra til å stimulere kunnskapsøkonomien
ved å gi flere brukergrupper tilgang til kvalitetssikret vitenskapelig
litteratur.
Flertallet støtter initiativet
Plan S men understreker samtidig viktigheten av å involvere forskningssektoren
for å finne løsninger som gjør norske forskere i stand til å møte
kravene som følger av Plan S uten at det går på bekostning av forskningskvaliteten. Flertallet viser
i den forbindelse til at Kunnskapsdepartementets politiske ledelse
er i dialog med sektoren gjennom både Universitets- og høgskolerådet
(UHR) og forskernes organisasjoner. Denne dialogen blir viktig også
i gjennomføringen av Plan S. Flertallet viser til at veilederen
for implementering av Plan S ikke foreligger enda. Det er derfor
ikke mulig å forutse de endelige kravene fra cOAlition S, den internasjonale
koalisjonen som står bak Plan S, før veilederen er lagt frem.
Flertallet viser videre til
at nasjonale mål og retningslinjer for åpen tilgang til vitenskapelige
artikler slår fast at innen 2024 skal alle norske vitenskapelige
artikler finansiert av offentlige midler være åpent tilgjengelige.
Alle fagmiljøer må ha relevante kanaler å publisere sine forskningsresultater
i. Flertallet viser
i den forbindelse til at cOAlition S vil gjennomføre behovsanalyser
og bidra med støtte til etablering og/eller overganger for tidsskrifter
på områder hvor det er et særlig behov for dette. Flertallet viser også til de
pågående forlagsforhandlingene hvor man hittil har sikret «publiser
og les-avtaler» med to av de største aktørene i markedet.
Flertallet viser videre til
at regjeringen ønsker at det skal være gratis for alle å lese og
enkeltforskere både å publisere og å lese, gjennom å omdirigere
dagens pengestrømmer fra å betale abonnementer til å betale for kvalitetssikring
og redaksjonelt arbeid. Det er viktig å fortsette samarbeidet med
forskerne i tiden fremover om å identifisere hvilke tidsskrifter
det er viktigst å åpne, og samarbeide om hensiktsmessige finansieringsmodeller
gjennom for eksempel kollektive løsninger eller avtaler på nasjonalt
nivå.
Flertallet er opptatt av at
Plan S ikke skal være i strid med norsk lovgivning om opphavsrett,
og viser derfor til at statsråd Nybø har bedt Unit om å utrede rettighets-
og lisensspørsmål i forbindelse med åpen publisering av vitenskapelige
arbeider og datasett i Norge, herunder spørsmål om forskningsinstitusjonenes
ansvar og rettigheter som arbeidsgivere og problemstillinger knyttet
til bruk av delingslisenser fra Creative Commons, såkalte CC-lisenser. Flertallet merker
seg at utredningen skal gjøres i samarbeid med Norges forskningsråd
og UHR, og være ferdigstilt innen 1. september 2019.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at all offentlig finansiert forskning bør være åpent tilgjengelig.
Dagens publiseringsmodell er ikke er bærekraftig. Disse medlemmer ønsker ordninger
som gir alle tilgang og slik demokratiserer forskningen.
Norge har via Norges
forskningsråd sluttet seg til Plan S, et internasjonalt initiativ
for åpen tilgang til all offentlig finansiert forskning innen 2020.
Når Plan S vekker betydelig debatt, skyldes det en begrunnet usikkerhet
i sektoren. Det er stadig svært mange ubesvarte spørsmål om hvordan
norsk deltakelse skal gjennomføres, og hvilke konsekvenser tilslutningen
til planen vil få.
Disse medlemmer mener at Plan
S er så omfattende og omveltende at de nasjonale konsekvensene bør
utredes. Norge har gode forutsetninger for et effektivt arbeid med
åpen tilgang, men i den grad forskningskvalitet og spredning og
utvikling av framtidige forskningsmiljø berøres, bør barrierer og
konsekvenser kartlegges. Disse medlemmer viser til forslaget fremmet
av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti under Stortingets behandling av Meld. St. 4 (2018–2019)
Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2019–2028, som lød:
«Stortinget ber regjeringen
utrede aktuell risiko og konsekvenser av tilslutning til Plan S,
i dialog med partene og relevante organisasjoner.»
Disse medlemmer vil særlig
understreke at det fortsatt er uklart hvordan man sikrer kvalitet
i de åpne kanalene, og hva overgangen til åpen publisering vil bety
for forvaltning av opphavsrett, for den akademiske friheten, for
rekruttering av yngre forskere, for det norske fagspråkets posisjon
og for internasjonalt samarbeid med mer.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende for å lykkes med Plan S at man finner gode løsninger
og nødvendige overgangsordninger i tett samarbeid med sektoren.
Mot denne bakgrunnen er det problematisk at regjeringen har gått
inn for en prosess kjennetegnet av hastig framdrift, begrenset informasjonsinnhenting og
sen involvering av partene og organisasjonene. Disse medlemmer kan ikke stille
seg bak en slik fremgangsmåte for gjennomføring av en av de viktigste
reformene i forskningsverdenen på lenge. Disse medlemmer anbefaler derfor
fortsatt en helhetlig utredning av risiko og konsekvenser ved utredning
av Plan S. Sektoren kjenner forskningshverdagen og er tjent med et
velfungerende forskningssystem, og organisasjoner og partene bør
med i samråd. En god dialog krever at universitets- og høgskolesektoren
og instituttsektoren sikres reell medvirkning.
Disse medlemmer vil særlig
trekke frem at norsk som fagspråk er på vikende front. Utvikling
av norsk fagspråk er viktig både for arbeids- og samfunnsliv. Internasjonaliseringen
av forskningen og den økende bruken av engelsk gjør det nødvendig
å ha særlig oppmerksomhet på dette, også når det gjelder hva åpen publisering
betyr for norskspråkets stilling.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan norsk fagspråk kan ivaretas og sikres
i overgangen til åpen publisering.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er et pågående arbeid i Kulturdepartementet med
en språkmelding. Flertallet vil
understreke at det i universitets- og høyskoleloven § 1-7 står at
universiteter og høyskoler har ansvar for vedlikehold og videreutvikling
av norsk fagspråk, og at Kunnskapsdepartementet tidligere har pålagt
universitetene og høyskolene å utarbeide egne språkstrategier, noe
de fleste har.
Flertallet viser videre til
at Kunnskapsdepartementet i tildelingsbrevene til universitetene
og høyskolene for 2019 har tatt inn følgende formulering:
«Universitetene og
høyskolene har et lovpålagt ansvar for norsk som fagspråk, og institusjonene
skal utarbeide egne språkstrategier. Internasjonaliseringen av forskningen
og den økende bruken av engelsk gjør det nødvendig å ha særlig oppmerksomhet
om dette arbeidet. Departementet ber om at institusjonene følger
utviklingen for norsk som fagspråk og vurderer behovet for å sette
inn tiltak.»
Flertallet viser også til at
det er opprettet en ordning med et nasjonalt konsortium for innkjøp
av åpne tidsskrifter i humaniora og samfunnsvitenskap, et tiltak lansert
i Meld. St. 25 (2016–2017) Humaniora i Norge. Det er Unit som koordinerer
innkjøpsprosessen i samråd med UHR og Forskningsrådet. For perioden
2018–2020 er det bevilget støtte til innkjøp av 25 åpne vitenskapelige
tidsskrifter av høy kvalitet som primært inneholder artikler på
norsk, med den hensikt å styrke norsk fagspråk. Gjennom dette tiltaket
er en betydelig del av den norskspråklige forskningen blitt umiddelbart
tilgjengelig for relevante brukergrupper både innenfor og utenfor
akademia.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at nedgangen i bruk av norsk
som fagspråk skjer til tross for utviklingen av institusjonelle språkstrategier,
og understreker at forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin
Nybø har åpnet for at departementet, etter å ha gjennomgått institusjonenes språkstrategier,
vil vurdere om det er behov for ytterligere tiltak fra sentralt
hold.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til representantforslaget
og vil understreke at forslagsstillerne fullt ut deler målsettingen
om overgang til åpen tilgang til forskning, herunder at offentlig
finansiert forskning skal være åpent tilgjengelig for alle. Disse medlemmer viser
til at det synes å være utbredt enighet i sektoren om formålet med
Plan S og er enig i dette. Disse medlemmer viser til at
forslagsstillernes hovedanliggende er at det må sikres en overgang
til åpen publisering gjennom Plan S, som ivaretar både forskernes
og samfunnets behov og interesser. Samtidig registrerer disse medlemmer en
stor usikkerhet i forskningsmiljøene om de faktiske konsekvensene
og om den pågående prosessen fullt ut ivaretar forskernes og samfunnets
interesser. Denne bekymringen er også bakgrunnen for representantforslaget,
og disse medlemmer viser
til at det i den åpne høringen er uttrykt bred støtte til Senterpartiets
forslag.
Disse medlemmer mener det er
viktig at en kommer frem til en løsning som både ivaretar fellesskapets
interesser samtidig som vi ivaretar kvalitet i forskningen. Kompleksiteten
i denne prosessen og den raske tidsplanen gjør det, etter disse medlemmers oppfatning,
nødvendig å sikre at overgangen til åpen forskning må skje i tett
samarbeid med de som kjenner sektoren best, herunder forskerne selv.
Disse medlemmer registrerer
signalene fra Kunnskapsdepartementet og Forskningsrådet om at de vil
ha tettere dialog med partene i utviklingen og implementeringsprosessen.
Samtidig registrerer disse medlemmer at
det fortsatt er usikkerhet og uklar forståelse av i hvilken grad
de berørte partene vil være inkludert i den videre prosessen.
Disse medlemmer vil påpeke
at, ved siden av den akademiske friheten er adgangen til å publisere egen
forskning kritisk viktig for forskerne. Uten tilstrekkelig adgang
til publisering blir den akademiske friheten sterkt skadelidende,
og samfunnet går glipp av viktig kunnskap. Fagmiljøene må derfor
ha relevante kanaler å publisere i. Disse medlemmer viser til at
det per i dag er svært mange tidsskrifter som ikke tilfredsstiller publiseringskravene
i Plan S. Vi kan ikke risikere at norske forskere ikke får publisere
i de mest relevante tidsskriftene. Det er flere fagfelt som i dag
ikke har gode publiseringskanaler som tilfredsstiller kriteriene
som er fastsatt i Plan S. Disse medlemmer viser til høringen,
der det ble vist til at dette særlig gjelder de små fagfeltene,
hvor det er få tidsskrifter som kvalifiserer til rammeverket. Siden
ikke alle land og finansieringsaktører internasjonalt er tilknyttet
Plan S, er disse
medlemmer bekymret for at dette vil kunne føre til ufordelaktig
konkurranse mot andre internasjonale miljø. Det er ikke akseptabelt
dersom norske forskere risikerer å ikke få publisere i det som anses
som de beste og mest relevante tidsskriftene.
Disse medlemmer registrerer
bekymringen hos enkelte høringsinstanser for hvordan man skal kunne
ivareta kvalitet for norsk forskning etter innføringen av Plan S.
Det fremstår som uklart hvordan Plan S faktisk vil kunne ivareta
kvalitet, og hvordan en skal unngå overpublisering når det legges
opp til sterke økonomiske insentiver for kvantitet gjennom betaling
per publisering. Disse
medlemmer deler bekymringen og ønsket om at det i forkant
av implementeringen av Plan S må stilles krav om etablering av solide
systemer for å ivareta kvalitetsaspektet i publisering av forskning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den åpne høringen og innspillene fra forskningsmiljøene til
støtte for representantforslaget og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen involvere forskningssektoren i konkretiseringen
av gjennomføringen av Plan S.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle fagmiljøer fortsatt vil ha relevante
kanaler å publisere sine forskningsresultater i.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at kvalitet og ikke ressurser avgjør hvem
som har muligheten til å publisere forskningsresultater.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere behovet for, og utrede mulige overgangsordninger
ved innføring av Plan S.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Plan S ikke er i strid med norsk lovgivning
om opphavsrett.»