Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati
og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien og Emilie Enger
Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, viser til
Prop. 53 L (2018–2019) om endringer i straffeprosessloven mv. (ankesiling
m.m). Det foreslås endringer i reglene om nektelse og henvisning
av anker over dom til lagmannsretten (såkalt ankesiling) i straffesaker. Komiteen viser
til at domfeltes ubetingede rett til ordinær ankebehandling av straffesaker
som gjelder lovbrudd med strafferamme over seks års fengsel, avskaffes.
Dette betyr at anker i de alvorligste straffesakene vil kunne nektes
fremmet når lagmannsretten anser det klart at anken ikke vil føre
frem. Komiteen viser
videre til at det i proposisjonen foreslås å innføre en lovbestemt
frist for å inngi støtteskriv til anke over dom. I tillegg foreslås
det å rette enkelte inkurier i arrestordreloven.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til at regjeringen 20. juni 2014 oppnevnte et utvalg som
skulle utarbeide forslag til ny straffeprosesslov. Utvalget avga
sin utredning 3. november 2016, jf. NOU 2016:24 Ny straffeprosesslov.
Reglene om anke er drøftet i kapitel 20 i utredningen, og denne
delen av NOU 2016:24 er bakgrunnen for Prop. 53 L (2018–2019) Ankesiling
m.m. Flertallet vil
vise til at straffeprosesslovutvalget var delt i sitt syn på ankesiling.
Flertallet vil vise til at
proposisjonen inneholder forslag om endringer i reglene om nektelse
og henvisning av anker over dom til lagmannsretten i straffesaker,
også kalt ankesiling. I dag har retten mulighet til å nekte anke
i straffesaker med en strafferamme opp til seks år. Straffesaker
med strafferamme over seks år har en tilnærmet ubetinget rett til
ankeforhandling.
Flertallet mener at mistenkte
i de alvorligste straffesakene skal kunne få prøvd sin sak med full
hovedforhandling i to instanser. Flertallet mener begrunnelsen
for to-instansreformen i 1995 fortsatt har gyldighet. To-instansreformen
medførte at norsk prosess i større grad kom i samsvar med minstekravene
i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP), der artikkel
14 (5) krever at enhver som domfelles, skal ha adgang til å få overprøve
domfellelsen i minst én instans.
Flertallet vil vise til mindretallet
i straffeprosesslovutvalget, som trekker frem at rettsikkerhetsaspektet
ikke er godt nok fulgt opp i flertallets begrunnelse, og mener det
bør gjelde et krav om tre års fengsel – påstått eller idømt i tingretten
– for at det skal foreligge en ubetinget rett til ankebehandling.
I tillegg bør det stilles krav om en strafferamme på over seks år,
ettersom denne normalt gir en indikasjon på lovgivers og samfunnets
syn på den generelle straffverdigheten av lovbruddet.
Flertallet vil påpeke at mindretallets
hovedargument for å innføre ankesiling i de alvorligste sakene er spart
ressursbruk. Domstolene har de siste årene opplevd store budsjettkutt
i forbindelse med avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen. Flertallet mener at
man i stedet for å fjerne en viktig rettsikkerhetsgaranti på bakgrunn
av dårlig kapasitet i domstolene heller bør styrke domstolene med
økte bevilgninger.
Flertallet merker seg at når
det gjelder avgrensningen av hvilke saker som skal unntas fra silingsordningen,
mener mindretallet i straffeprosesslovutvalget at det er begrenset
hva som vil kunne oppnås av spart ressursbruk hvis seksårssakene
blir omfattet av silingsordningen. Mindretallets erfaring er at
partene i alvorlige straffesaker som omfattes av dagens silingsbestemmelse,
bruker mye tid og ressurser på å overbevise retten om at anken bør
henvises. For retten krever det også mye arbeid å gi en fullgod
begrunnelse for ankenektelse i de alvorligste sakene. Resultatet
blir derfor gjerne at anken slippes inn fremfor at det foretas en
omfattende behandling på silingsstadiet.
Flertallet støtter ikke regjeringens
forslag i proposisjonen og mener dette forslaget går for langt. Flertallet mener
at man gjennom et slik forslag fjerner seg fra FNs konvensjon om
sivile og politiske rettigheter (SP), der artikkel 14 (5) krever
at enhver som domfelles, skal ha adgang til å få overprøve fellelsen
i minst én instans. Flertallet mener
at mindretallet i straffeprosesslovutvalget sitt forslag er en bedre
løsning, hvor man gir adgang til ankesiling i flere saker enn i
dag, men setter en grense på krav til påstått eller idømt fengsel
på tre år og en strafferamme på seks år. Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«I straffeprosessloven skal § 321
tredje ledd lyde:
Anker som angår forbrytelse
som etter loven kan medføre fengsel i mer enn seks år, og hvor det
er idømt eller påstått fengsel i mer enn tre år, forvaring eller
særreaksjon som nevnt i § 2 første ledd nr. 1, kan bare nektes fremmet
i de tilfeller som er nevnt i annet ledd annet punktum. Leddet her
gjelder ikke anke i sak om overtredelse av straffeloven § 274 første
ledd.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener tiden er moden for at den
ubetingede retten til ankebehandling i seksårssakene avskaffes.
Dette støttes av straffeprosesslovutvalgets flertall og de fleste
høringsinstansene. Det er enighet om at det ikke er grunn til å
bruke tid og ressurser på ordinær ankebehandling av saker som klart
ikke vil føre frem. I dag gjennomføres ankebehandling av saker der utfallet
er gitt på forhånd, og dette kan ikke regnes som fornuftig ressursbruk.
En snever adgang til å kunne sile denne typen anker er etter disse medlemmers oppfatning
derfor et rimelig forslag. Lagmannsrettene bør bruke sine ressurser
på straffesaker hvor ordinær ankebehandling har merverdi for å ivareta
rettssikkerheten. Disse
medlemmer mener også at det er et hensyn at betryggende siling
av åpenbare saker vil skåne fornærmede for en ny runde i retten.
Disse medlemmer viser til at
lagmannsrettens beslutning om ankesiling kan ankes til Høyesterett,
som kan vurdere om det var forsvarlig å nekte anken fremmet. Kravene
for å nekte ankebehandling er høye og krever enstemmighet blant
dommerne. Kravene til lagmannsrettens begrunnelse for å nekte anke
fremmet er over tid også blitt skjerpet, noe som gjør det mindre
betenkelig å åpne for siling av anker i de mest alvorlige straffesakene.
Selv om bestemmelsen skal innebære en reell endring – det vil si
over tid redusere inntaket av ankesaker – understreker disse medlemmer at
terskelen for å avvise denne typen anker skal være høy.
Disse medlemmer vil derfor
opprettholde forslaget om at straffeprosessloven § 321 tredje ledd
oppheves, og fremmer følgende forslag:
«§ 318 annet ledd
skal lyde:
Retten kan unnlate
å ta stilling til spørsmål om avvisning dersom den finner at anken
må nektes fremmet i medhold av § 321 annet ledd eller § 323 første
ledd tredje punktum, eller at samtykke må nektes i medhold av § 321
første ledd eller § 323 første ledd første og annet punktum.
§ 321 tredje ledd
oppheves. Nåværende fjerde til sjette ledd blir tredje til femte
ledd. § 321 fjerde ledd fjerde punktum skal lyde:
Beslutning etter tredje ledd
annet punktum skal være begrunnet når anken omfattes av annet ledd
første punktum og det er fremsatt nye anførsler i begjæringen om
omgjøring.»