Søk

Bakgrunn

Stortinget har ved flere tidligere anledninger tatt opp sider ved Stortingets kontrollfunksjoner til prinsipiell utredning og debatt. Eksempler på dette er Specialkomiteen av 1927 som utredet det konstitusjonelle ansvar, men som også vurderte kontrollfunksjonen mer generelt, Kjeldseth Moe-utvalget i 1969 om protokollkomiteens stilling og Ingvaldsen-utvalget fra 1972 om «Stortingets kontroll med forvaltningen mv.». Det er også flere eksempler på at enkelte spørsmål knyttet til Stortingets kontrollfunksjoner har vært tatt opp i forbindelse med generelle revisjoner av Stortingets forretningsorden. Eksempelvis ble kontroll- og konstitusjonskomiteen opprettet i 1993 etter forslag fra reglementskomiteen i Innst. S. nr. 145 (1991–92). På bakgrunn av reglementskomiteens innstilling i Dokument 19 (2016–2017), jf. Innst. 487 S (2016–2017), ble det nylig gjort endringer i Stortingets forretningsorden § 15 første ledd, som presiserte mindretallets rettigheter i saker hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen har åpnet kontrollsak.

Det siste utvalget med et bredt mandat var utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon (Frøiland-utvalget), som ble nedsatt av presidentskapet på bakgrunn av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 175 (1999–2000). Frøiland-utvalget avga en delinnstilling om åpne kontrollhøringer 27. mars 2001 (Dokument nr. 19 (2000–2001)), som ble fulgt opp ved Innst. S. nr. 284 (2001–2002). Utvalgets hovedrapport forelå 30. september 2002 (Dokument nr. 14 (2002–2003)). Innstillingen ble fulgt opp av kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 210 (2002–2003) og Stortingets behandling av denne.

Presidentskapet viser til at spørsmål knyttet til Stortingets kontrollfunksjon jevnlig er gjenstand for debatt i offentligheten så vel som i Stortingets organer, politiske partier og ulike fagmiljøer i tilknytning til saker som er til behandling i Stortinget. I Dokument 19 (2016–2017) har for eksempel flertallet og mindretallet i reglementskomiteen noe ulike oppfatninger av rekkevidden av kontroll- og konstitusjonskomiteens kompetanse til å gjennomføre «kontroll med forvaltningen».

Presidentskapet har drøftet spørsmålet om å nedsette et nytt utvalg for å utrede Stortingets kontrollfunksjon med kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det er komiteens og presidentskapets felles oppfatning at det, blant annet i lys av at det nå snart er gått 20 år siden Frøiland-utvalget ble nedsatt, er ønskelig med en ny prinsipiell gjennomgang av utvalgte spørsmål.

Presidentskapet fremmer på denne bakgrunn innstilling om at det oppnevnes et utvalg for å utrede Stortingets kontrollfunksjon.