Stortinget har ved
flere tidligere anledninger tatt opp sider ved Stortingets kontrollfunksjoner
til prinsipiell utredning og debatt. Eksempler på dette er Specialkomiteen
av 1927 som utredet det konstitusjonelle ansvar, men som også vurderte
kontrollfunksjonen mer generelt, Kjeldseth Moe-utvalget i 1969 om
protokollkomiteens stilling og Ingvaldsen-utvalget fra 1972 om «Stortingets
kontroll med forvaltningen mv.». Det er også flere eksempler på
at enkelte spørsmål knyttet til Stortingets kontrollfunksjoner har
vært tatt opp i forbindelse med generelle revisjoner av Stortingets forretningsorden.
Eksempelvis ble kontroll- og konstitusjonskomiteen opprettet i 1993
etter forslag fra reglementskomiteen i Innst. S. nr. 145 (1991–92).
På bakgrunn av reglementskomiteens innstilling i Dokument 19 (2016–2017),
jf. Innst. 487 S (2016–2017), ble det nylig gjort endringer i Stortingets
forretningsorden § 15 første ledd, som presiserte mindretallets
rettigheter i saker hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen har
åpnet kontrollsak.
Det siste utvalget
med et bredt mandat var utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon
(Frøiland-utvalget), som ble nedsatt av presidentskapet på bakgrunn
av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 175 (1999–2000). Frøiland-utvalget
avga en delinnstilling om åpne kontrollhøringer 27. mars 2001 (Dokument nr.
19 (2000–2001)), som ble fulgt opp ved Innst. S. nr. 284 (2001–2002).
Utvalgets hovedrapport forelå 30. september 2002 (Dokument nr. 14
(2002–2003)). Innstillingen ble fulgt opp av kontroll- og konstitusjonskomiteen
i Innst. S. nr. 210 (2002–2003) og Stortingets behandling av denne.
Presidentskapet viser til at
spørsmål knyttet til Stortingets kontrollfunksjon jevnlig er gjenstand
for debatt i offentligheten så vel som i Stortingets organer, politiske
partier og ulike fagmiljøer i tilknytning til saker som er til behandling
i Stortinget. I Dokument 19 (2016–2017) har for eksempel flertallet
og mindretallet i reglementskomiteen noe ulike oppfatninger av rekkevidden av
kontroll- og konstitusjonskomiteens kompetanse til å gjennomføre
«kontroll med forvaltningen».
Presidentskapet har
drøftet spørsmålet om å nedsette et nytt utvalg for å utrede Stortingets
kontrollfunksjon med kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det er komiteens
og presidentskapets felles oppfatning at det, blant annet i lys
av at det nå snart er gått 20 år siden Frøiland-utvalget ble nedsatt,
er ønskelig med en ny prinsipiell gjennomgang av utvalgte spørsmål.
Presidentskapet fremmer på
denne bakgrunn innstilling om at det oppnevnes et utvalg for å utrede Stortingets
kontrollfunksjon.