vedtak:
Mandat
for utvalg til å utrede Stortingets kontrollfunksjon
1. Innledning
Stortingets kontroll
med regjeringen – den utøvende statsmakt – er en av Stortingets
viktigste oppgaver og har sentral konstitusjonell og politisk betydning.
Stortinget har ved flere tidligere anledninger tatt opp sider ved
Stortingets kontrollfunksjoner til prinsipiell vurdering. I lys
av at det nå snart er 20 år siden forrige større gjennomgang av
dette, og ulike spørsmål knyttet til utøvelsen av Stortingets kontrollfunksjoner
jevnlig er gjenstand for debatt, er det nå ønskelig med en ny prinsipiell gjennomgang
av utvalgte spørsmål.
2. Temaer utvalget
skal vurdere
I
Kontrollvirksomheten i regi av Stortinget
selv, herunder Stortingets faste komiteer
Utvalget skal innenfor
dette temaet utrede følgende problemstillinger:
-
a) Enkelte sider
ved kontroll- og
konstitusjonskomiteens ansvarsområder og arbeidsmåter, herunder:
-
- Behovet for endringer
i reglementet for åpne kontrollhøringer. Reglementet ble fastsatt
på bakgrunn av Frøiland-utvalgets delinnstilling i 2001 (Dokument
nr. 19 (2000–2001)). Utvalget skal gjennomgå regelverket på nytt
og spesielt vurdere om det bør gjøres endringer eller presiseringer
i bestemmelser om innkalling av ansatte i embetsverket, dvs. i departementer, direktorater
og statlige virksomheter samt ansatte i selskaper som helt eller
delvis er eid av staten, og om det er behov for klargjøring av prosessuelle
rettigheter for personer som stiller til høring.
-
- Behovet for klargjøring
av kontroll- og konstitusjonskomiteens adgang til å føre kontroll med
statsrådens forvaltning av statlig forretningsvirksomhet organisert
som selvstendige rettssubjekter.
-
- Behovet for retningslinjer
for behandling av kontrollsaker som også er under strafferettslig etterforskning.
-
b) Evaluering av bestemmelser i Stortingets
forretningsorden om mindretallsrettigheter i komiteene. Mindretallsrettigheter
ble innført i kontroll- og konstitusjonskomiteen ved Stortingets
behandling av Frøiland-utvalgets innstilling, jf. Dokument nr. 14
(2002–2003) og Innst. S. nr. 210 (2002–2003). Disse rettighetene
ble tydeliggjort ved behandlingen av Innst. 487 S (2016–2017). Det
er også innført mindretallsrettigheter i andre komiteer, jf. behandlingen
av Innst. 259 S (2012–2013). Utvalget skal vurdere om bestemmelsene
om mindretallsrettigheter i komiteene er hensiktsmessige og eventuelt foreslå
endringer i disse.
-
c) Forholdet mellom kontroll- og konstitusjonskomiteen og
fagkomiteene. Utvalget skal vurdere ansvarsdelingen mellom
kontroll- og konstitusjonskomiteen og Stortingets fagkomiteer, herunder
om Stortingets fagkomiteer i større grad bør involveres i kontrollsaker
innenfor deres respektive fagområder og ansvarsfordelingen ved behandling
av regjeringens meldinger om oppfølgningen av Stortingets anmodningsvedtak.
-
d) Spørsmål knyttet til innsynsrett
for komiteene og for enkeltrepresentanter. Stortingskomiteenes
særskilte stilling og informasjonsbehov har ført til en egen praksis
for utlevering av forvaltningens dokumenter til komiteene. Utvalget
skal vurdere om denne praksisen bør nedfelles. Utvalget skal videre
vurdere om Stortingets forretningsorden § 74 om representantenes
begjæringer om dokumentinnsyn er hensiktsmessig utformet. Utvalget
kan også foreslå andre endringer eller regelfesting av forhold knyttet
til dokumentinnsyn for stortingsorganer eller stortingsrepresentanter,
eller knyttet til innsyn i dokumenter i stortingsorganers besittelse.
II
Ordningen med anmodningsvedtak
Stortingets adgang
til å instruere regjeringen er et viktig styringsverktøy for Stortinget.
Ordningen med anmodningsvedtak er likevel ikke regulert i Grunnloven,
og bare indirekte gjennom Stortingets forretningsorden. I Frøiland-utvalgets
innstilling fra 2002 ble Stortinget oppfordret til å utvise varsomhet
med slike vedtak. Antall anmodningsvedtak har likevel økt kraftig
de siste årene. Det har også vært ulike oppfatninger om vedtakenes
rettslige status, og enkelte vedtak eller forslag til vedtak de
siste årene har utfordret konstitusjonelle regler om kompetansefordeling
mellom Stortinget og regjeringen.
Utvalget skal vurdere
denne vedtaksformen, herunder:
-
a) om det er behov
for å regulere vedtaksformen nærmere
-
b) om det er behov
for å klargjøre anmodningsvedtakenes rettslige status
-
c) om det bør oppstilles
begrensninger av hva slike vedtak kan gå ut på
-
d) om det er behov
for å gjøre endringer i behandlingsmåten for regjeringens meldinger
om oppfølging av disse vedtakene, både fra regjeringen til Stortinget og
i Stortinget.
III
Regelverket for parlamentariske
granskningskommisjoner
De gjeldende bestemmelsene
i Stortingets forretningsorden § 19 om parlamentariske granskingskommisjoner
er relativt kortfattede, og det følger av bestemmelsen at det ved
oppnevningen i det enkelte tilfelle skal fastsettes i hvilken grad
kommisjonen skal være bundet av generelle regler og retningslinjer
som ellers gjelder for offentlige granskingskommisjoner. Utvalget bør
vurdere om det er behov for mer generelle regler og retningslinjer
for virksomheten til parlamentariske granskningskommisjoner, og
eventuelt utarbeide forslag til slikt regelverk, for eksempel vedrørende
prosessuelle rettigheter om vitneplikt og regler om taushetsplikt
og selvinkriminering. I vurderingen skal utvalget også se hen til
at parlamentariske granskningskommisjoner, i egenskap av organer
for Stortinget, i dag ikke er underlagt sentralt regelverk for offentlig
saksbehandling som forvaltningsloven, offentleglova og arkivlova.
IV
Forholdet til eksterne organer tilknyttet
Stortinget
Stortinget har fem
faste eksterne organer: Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for
forvaltningen, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåknings og sikkerhetstjeneste og Norges
institusjon for menneskerettigheter. De har ulike former for tilknytning
til Stortinget og Stortingets administrasjon.
Utvalget skal innenfor
dette temaet utrede følgende problemstillinger:
-
a) Organenes organisatoriske og administrative
tilknytning til Stortinget. Det er ikke et ordinært over-
og underordningsforhold mellom Stortinget og de tilknyttede organene.
Organene er ulikt organisert (kollegium, utvalg, styre, personlig
verv), og Stortingets presidentskap og Stortingets administrasjon ivaretar
ulike administrative og styringsmessige funksjoner for organene
(for eksempel sikkerhetsklarering av personell, tilsetting i enkelte
administrative stillinger, fastsettelse av personalreglement, behandling
av budsjettforslag mv). Utvalget skal vurdere i hvilken utstrekning
Stortingets presidentskap og Stortinget administrasjon skal ivareta administrative
og styringsmessige funksjoner for organene, særlig sett hen til
organenes behov for uavhengighet fra Stortinget. Utvalget skal også
vurdere om det bør fastsettes generelle prinsipper for hvordan de
tilknyttede organene bør organiseres.
-
b) Ny lov for Ombudsmannsnemnda for
Forsvaret. Virksomheten til Ombudsmannsnemnda for Forsvaret
er i dag regulert gjennom instruks fastsatt av Stortinget, mens
øvrige faste eksterne organer tilknyttet Stortinget er regulert
enten gjennom lov eller ved en kombinasjon av lov og instruks. Utvalget
skal vurdere om det bør utarbeides en egen lov også for Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret, og skal i så fall utarbeide forslag til en slik lov.
-
c) Ny
lov for Sivilombudsmannen. Utvalget skal utarbeide ny lov
til erstatning for gjeldende lov om Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(sivilombudsmannsloven). Utvalget skal her ta utgangspunkt i Sivilombudsmannens
arbeidsgrupperapport om behov for endringer i sivilombudsmannsloven
avgitt 4. juli 2018, samt de føringer som er gitt ved kontroll- og
konstitusjonskomiteens behandling av denne, jf. Innst. 223 S (2018–2019)
fra konstitusjonskomiteen om Sivilombudsmannens Arbeidsgrupperapport om
endringer i sivilombudsmannsloven og Dokument 19 (2017–2018) punkt
6 i rapport til Stortingets presidentskap fra utvalg nedsatt for
å vurdere prosessen og valgbarheten til medlem i de komiteer, utvalg og
nemnder som Stortinget oppnevner.
V
Ekstern revisjon av Stortingets
administrasjon
Etter Grunnloven
§ 75 k skal Stortinget utnevne fem revisorer som skal gjennomgå
statens regnskaper, og det har helt siden 1800-tallet vært praksis
at Riksrevisjonen fører kontroll med Stortingets regnskaper. Riksrevisjonen
har imidlertid ikke gjennomført forvaltningsrevisjoner av Stortinget,
og det har vært ulike oppfatninger om Riksrevisjonens adgang til
å gjennomføre etterlevelsesrevisjoner av Stortingets administrasjon.
Mulige innretninger av fremtidige kontrollsystemer for Stortingets
administrasjon ble drøftet i Dokument 18 (2017–2018) Rapport til
Stortingets presidentskap fra arbeidsgruppen for oppfølging av Riksrevisjonens
rapport om byggeprosjektet Prinsensgate 26 mv. I Innst. 406 S (2017–2018)
om oppfølging av rapporten uttalte presidentskapet at
«Presidentskapet
vil bemerke at byggeprosjektet Prinsensgate 26 mv. har vist at det
er nødvendig å få på plass mer effektive rutiner for kontroll og
revisjon av administrasjonens virksomhet. Presidentskapet mener at
det på dette viktige området kan være behov for ytterligere vurderinger
og utredninger utover de forslag som er foreslått i arbeidsgruppens
rapport. Presidentskapet vil komme tilbake til disse spørsmålene
på egnet måte.»
Utvalget gis på
denne bakgrunn i oppdrag å utrede og fremme forslag til fremtidige
ordninger for revisjon av Stortingets administrasjon.
VI
Annet
Utvalget har ellers
anledning til å ta opp til overveielse andre sider ved Stortingets
kontrollfunksjon enn de som er nevnt ovenfor.
Utvalget skal imidlertid
ikke vurdere riksrettsordningen eller grunnlovsbestemmelsene om
opplysningsplikt og parlamentarisme, som ble vedtatt i 2007. Utvalget
skal heller ikke vurdere Stortingets spørreinstitutter (spørsmål
til skriftlig besvarelse, ordinær og muntlig spørretime og interpellasjoner).
Videre skal utvalget
ikke gå nærmere inn på kontrollvirksomheten i regi av Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåknings- og sikkerhetstjeneste, Riksrevisjonens
kontrollvirksomhet overfor forvaltningen eller virksomheten til
Nasjonal institusjon for menneskerettigheter, da det for disse organene
enten er nylig gjennomført eller planlagt egne evalueringsprosesser.
Utvalget kan fremme
forslag om endringer eller tilføyelser i Grunnloven, ordinær lovgivning,
og Stortingets forretningsorden og regelverk fastsatt i medhold
av denne.
3. Innhenting av
synspunkter fra forvaltningen og eksterne organer for Stortinget
Det forutsettes
at utvalget når det gjelder forhold som berører forvaltningen eller
eksterne organer for Stortinget, innhenter erfaringer og synspunkter
fra henholdsvis Statsministerens kontor og departementene, og fra
Stortingets eksterne organer.
4. Frist for utvalgets
arbeid
Utvalget skal avgi sin innstilling
innen 31. januar 2021. Dersom utvalget ønsker å fremme forslag til grunnlovsendringer
som kan fremsettes i inneværende stortingsperiode, bør utvalget
avgi en delinnstilling med forslag til endringer i Grunnloven senest
innen 31. august 2020.