Om bakgrunnen for forslaget
Komiteen viser til at proposisjonen
bygger på arbeidet til Takstlovutvalget, som ble satt ned våren
2007. Utvalget leverte sin utredning i mars 2009 – NOU 2009:6 Tilstandsrapport
ved salg av bolig. Utredningen ble da sendt på høring med høringsfrist
1. oktober 2009.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget siden den gang ikke er forelagt forslag
til endringer i avhendingslova. I november 2017 valgte regjeringen
å sende utredningen på ny, begrenset høring på grunn av tiden som hadde
gått siden den forrige høringsrunden. I august 2018 avholdt departementet
et offentlig høringsmøte der de samme instansene som fikk tilsendt
høringsbrevet i november 2017, ble invitert. 20. desember 2018 ble Prop.
44 L (2018–2019) godkjent i statsråd. Flertallet vil i de videre
merknadene kommentere prosessen regjeringen har lagt opp til.
Flertallet viser til at avhendingslova
gjelder avhending av fast eiendom når avhendingen skjer gjennom
frivillig salg, bytte eller gave. Flertallet viser til at kjøp
og salg av bolig for mange vil være den største økonomiske transaksjonen
de gjennomfører i løpet av et liv. Flertallet mener derfor det
er avgjørende at lovverket som regulerer dette, sikrer en trygg
bolighandel med god flyt av informasjon og færrest mulig konflikter. Flertallet viser
til at avhendingslova i det alt vesentligste har stått uendret siden
den trådte i kraft i 1993.
Flertallet mener det tilligger
regjeringen et ansvar for at lovforslag er tilstrekkelig utredet,
og at forslagene har vært på høring slik at det gis anledning til
å komme med synspunkter på forslagene. Høringen må også gis et tidsrom
som det er rimelig å komme med synspunkter innenfor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg at den fremste
eksperten på avhendingslova, professor PhD Harald B. Anderssen,
i et brev til komiteen beskriver saksgangen frem til fremleggelsen
av Prop. 44 L (2018–2019) som mangelfull, uvanlig og uheldig. Flere
andre høringsinstanser hadde lignende kommentarer til departementets
saksgang under høringen i komiteen.
Disse medlemmer viser til
at den siste høringsrunden fra departementets side ble gjennomført
med svært korte tidsfrister midt i sommerferien 2018. Høringsbrevet
ble sendt ut 13. juli. Selve høringsmøtet ble avholdt 23. august. Disse medlemmer mener
regjeringen med dette legger opp til altfor stramme tidsfrister
på en tid av året der aktuelle høringsinstanser ikke kan forventes
å kunne respondere så vidt raskt som fristene legger opp til. Disse medlemmer har
videre merket seg at regjeringen på flere punkter går lenger i lovforslaget
enn forslagene som ble presentert på høringsmøtet i august. I praksis
har derfor etter disse medlemmers syn
høringsinstansene ikke hatt noen mulighet til å bli hørt om det
som betegnes som «radikale» lovforslag før proposisjonen ble lagt
frem. I den sammenheng mener disse medlemmer at det påligger
Stortinget å behandle forslaget på en måte som retter opp departementets
mangelfulle saksbehandling. Med mangelfullt utredede lovforslag
har Stortinget ikke noe annet valg enn å sende dem tilbake til regjeringen.
Disse medlemmer mener Stortinget
må ta på alvor de sterke innvendingene som kom fram under høringen
om lovforslaget. Når organisasjoner og eksperter med inngående kjennskap
til avhendingslova kommer med svært tunge argumenter og innvendinger
mot forslaget, må Stortinget ta det på alvor. Særlig sett i lys
av den manglende involveringen fra departementets side før lovforslaget
ble lagt fram for Stortinget.
Disse medlemmer viser til
at det blir pekt på at lovforslaget er altfor dårlig utredet og
det er stor usikkerhet rundt om endringene kan få utilsiktede virkninger
som departementet ikke har redegjort godt nok for i proposisjonen. Disse medlemmer mener
det ikke er tilstrekkelig sannsynliggjort at lovendringene vil føre til
en tryggere bolighandel og mindre konflikt rundt kjøp og salg av
boliger. Som vist til tidligere, mener disse medlemmer at boligkjøp
for de aller fleste av oss vil være den største enkelttransaksjonen
vi gjør i løpet av livet. Da må lovgiver være helt sikker på at
det er overveiende sannsynlig at endringene som gjøres i lovverket,
ikke gir mer usikkerhet rundt kjøp og salg av bolig. Etter disse medlemmers syn
er ikke det tilfellet i denne saken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ser på bakgrunn av dette ingen annen mulighet
enn å sende proposisjonen tilbake til regjeringen, slik at forslagene
får en grundig behandling der berørte parter involveres på en god
måte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener boligmarkedet og forbrukerne vil være
tjent med et regelverk som balanserer rettighetene til både kjøper
og selger. Det har fra flere høringsinstanser blitt påpekt at mens
dagens regelverk i hovedsak ivaretar selger, vil de foreslåtte endringene
i Prop. 44 L (2018–2019) snu tvert om til fordel for kjøper. Flere
høringsinstanser er kritiske til forslagene i proposisjonen og hevder
endringene vil føre til et økt konfliktnivå i boligmarkedet. Markedet
vil være tjent med at eventuelle lovendringer oppnås gjennom bred
enighet i Stortinget og medfører endringer som kan vare over tid.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å sende proposisjonen
tilbake til regjeringen og be om at det gjennomføres en samlet og
total utredning av spørsmålene rundt boligomsetningen.
Dersom Senterpartiets
primære standpunkt i saken ikke skulle få flertall, mener disse medlemmer det er
viktig å gjøre justeringer i lovforslaget for å dempe de mest konfliktfylte
aspektene og sørge for en bedre byrdefordeling mellom kjøper og
selger enn hva som er foreslått i proposisjonen.
Disse medlemmer mener lovverket
knyttet til bolighandel bør være formålstjenlig for kjøper og selger,
og ikke komplisere handelen unødvendig. Resultatet av lovendringer
må ikke være økt lønnsomhet for megler- og forsikringsbransjen,
men et redusert konfliktnivå og redusert ressursbruk i forbindelse
med omsetning av bolig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Prop.
44 L (2018–2019) Endringer i avhendingslova (tryggere bolighandel)
sendes tilbake til regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen på en bedre måte enn i Prop. 44 L (2018–2019) utrede
følgende:
-
Konsekvensene på
konfliktnivåene ved egenandelsregelen på 10 000 kroner.
-
Dokumentere påstandene
i proposisjonen om maktforholdene mellom kjøper og selger.
-
Om forsikringsordninger
kan bidra til mindre konflikt ved boligtransaksjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å sette ned et lovutvalg som ser på endringer
i avhendingslova i sammenheng med eierseksjonsloven og burettslaglova.»
«Stortinget
ber regjeringen sende forslag om endringer i avhendingslova (tryggere
bolighandel) på alminnelig høring før det sendes tilbake til Stortinget.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
at forslaget er godt utredet, har vært på tilstrekkelig høring og
vil føre til en tryggere bolighandel.
Disse medlemmer peker på at
det ved kongelig resolusjon den 11. mai 2007 ble oppnevnt et utvalg
for å utrede regler som sikrer at det ved markedsføring og salg
av boliger i forbrukerforhold som omfattes av avhendingslova, foreligger
relevant informasjon om boligen (Takstlovutvalget). Takstlovutvalget
skulle ta hensyn til forslagene i utredningen som ble avgitt av
Boligtakstutvalget i 2005. Utvalget avga sin utredning NOU 2009:6
Tilstandsrapport ved salg av bolig til Barne- og likestillingsdepartementet
den 12. mars 2009. NOU 2009:6 ble sendt på høring i juni 2009. Utredningen
ble ikke fulgt opp med noen lovproposisjon i årene etter høringen.
I regjeringens boligstrategi
fra 2015 fastslås det at regjeringen vil vurdere ulike sider av
en regulering av tilstandsrapportene. Dette er gjentatt i regjeringens
boligpolitiske strategi fra 2018. På bakgrunn av dette ble NOU 2009:6
sendt på en ny, begrenset høring den 6. november 2017 med frist
til den 18. januar 2018 på grunn av den korte tiden som hadde gått
siden forrige høringsrunde. Høringen ble begrenset til innspill
om eventuelle endrede rettslige eller faktiske forhold.
Etter den nye høringen
utarbeidet Justis- og beredskapsdepartementet et forslag som tar
opp i seg elementer fra reguleringsmodellene i utredningen og uttalelsene
fra de to høringene. For å få innspill til endringsforslaget ble
det avholdt et offentlig høringsmøte i august 2018. Her kunne aktørene
gi innspill knyttet til de sentrale elementene i lovforslaget slik
det er fremlagt for Stortinget.
Disse medlemmer mener at det
ovenstående viser at det er et grundig utredningsarbeid som ligger
til grunn for Prop. 44 L (2018–2019). Disse medlemmer påpeker at
det har vært mulig for alle relevante aktører å gi innspill, og
at proposisjonen inneholder grundige drøftelser av et bredt spekter
av høringsinnspill.
Disse medlemmer viser også
til at komiteen avholdt høring i saken den 7. mars 2019. Disse medlemmer vil
understreke at mange av innspillene ikke er nye, og bemerker at
de fleste av innspillene ble presentert for departementet i høringsmøtet
i august 2018. Disse
medlemmer peker på at innspillene i komiteens høring uansett
har blitt hensyntatt i komiteens behandling, og vil bli kommentert
særskilt nedenfor.
Disse medlemmer registrerer
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet legger avgjørende vekt på professor ved
BI, Harald B. Anderssen, sine synspunkter. Disse medlemmer vil for ordens
skyld påpeke at Anderssen har vært leder av det interne klageorganet
til eierskifteselskapet Protector. Disse medlemmer mener at det
ikke er dekning for Anderssens uttalelser om at lovforslaget er
radikalt. Forslaget innebærer at man går tilbake til lovens normalordning,
som er at selgeren blir ansvarlig for avvik fra det kjøperen kunne
forvente. For øvrig vil disse medlemmer bemerke at
kritikken mot det faglige nivået og prosessen fremstår som lite treffende. Disse medlemmer vil
vise til brev fra professor Trygve Bergsåker ved Universitetet i
Oslo til kommunal- og forvaltningskomiteen 11. mars 2019. Professor
Bergsåker fremhever at dette er et begrenset endringsforslag og
ikke en revisjon av loven. Han uttaler:
«Jeg tror ikke noen
med innsikt i rettsområdet kan være uenig i at det er positivt og
ønskelig med mest mulig informasjon om boligen som skal selges,
og at informasjonen er kvalitetssikret. Dette er kjernen i lovforslaget.»
For ordens skyld
vil disse medlemmer nevne
at Bergsåker åpner for at enkeltelementer kan diskuteres. Bergsåker
uttaler imidlertid entydig:
«Mitt eget syn på
lovforslaget er at det bør gjennomføres».
Videre opplyser
Bergsåker i brevet at han på vegne av Institutt for privatrett ved
Det juridiske fakultet, Universitet i Oslo, inviterte de som arbeidet
med lovsaken i Justis- og beredskapsdepartementet, til å holde en
presentasjon av forslaget under et seminar ved instituttet, med
etterfølgende diskusjon av det pågående lovarbeidet. Disse medlemmer peker
på at det kanskje fremste akademiske fagmiljøet innen kontraktsrett
i Norge har vært konferert i forbindelse med utarbeidelse av lovforslaget. Disse medlemmer registrerer
at det er noe uenighet mellom ulike fagpersoner. Juss er ingen absolutt
vitenskap selv om enkelte aktører forsøker å fremstille det slik. Disse medlemmer mener
uansett at dette ikke bare er et juridisk spørsmål, men også et
politisk spørsmål.
Disse medlemmer registrerer
at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
sende forslaget tilbake til regjeringen. Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i Innst. 46 S (2015–2016) fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sette i gang en rask revisjon av avhendingsloven med formål om å
tydeliggjøre selgers og kjøpers rettigheter og plikter […]»
Disse medlemmer registrerer
at Arbeiderpartiets innstilling til behovet for rask revidering
av den utrygge bolighandelen dermed har endret seg.