I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
om å endre regelverk og praksis, og dersom nødvendig komme tilbake
med forslag til Stortinget, slik at terskelen for å få unntak fra
dokumentasjonskravet når en søker som er utsatt for barneekteskap,
skal sannsynliggjøre sin identitet, senkes. Søkerens forklaring
skal tillegges stor vekt.
-
Stortinget ber regjeringen
om å endre regelverket, og dersom nødvendig komme tilbake med forslag til
Stortinget, slik at tvil om identitet hos en person utsatt for barneekteskap
skal behandles på samme vis som personer utsatt for menneskehandel.
Herunder skal det vurderes om tvilen har sammenheng med det barneekteskapet
og den utnyttelsessituasjonen vedkommende har vært eller er i. Dersom endringer
i opplysninger om personens identitet har sammenheng med barneekteskapet,
skal terskelen for å legge de endrede opplysningene til grunn være
lav.
-
Stortinget ber regjeringen
om å endre regelverket, og dersom nødvendig komme tilbake med forslag
til Stortinget, slik at personer som er påført feil identitet og
søker om opphold på bakgrunn av barneekteskap, ikke får tilbakekalt
opprinnelig oppholdsgrunnlag, men beholder rettighetene frem til
en ny søknad er behandlet, jf. utlendingsloven § 61.
-
Stortinget ber regjeringen
om å endre regelverket, og dersom nødvendig komme tilbake med forslag til
Stortinget, slik at personer som varsler utlendingsmyndighetene
om at de ble giftet bort som barn og som ledd i det har blitt påført
feil alder som ledd i en utnyttelsessituasjon, ikke mister opptjent botid
ved søknad om opphold på selvstendig grunnlag.»
Det vises
i dokumentet til at jenter som kommer til Norge som barnebruder,
opplever at de i stedet for å få hjelp når de sier ifra om overgrep
til myndighetene, risikerer å miste oppholdstillatelse og rettigheter.
Forslagsstillerne peker på at tvangsekteskap og barneekteskap er
et stort problem på verdensbasis, og at Norge på ingen måte er unntatt
fra problemet. Det er en aktiv tverrpolitisk enighet om at barneekteskap
må bekjempes. Samtidig har Norge et regelverk og en praksis som
gjør at spesielt de som har vært utsatt for barneekteskap, får dårligere
rettigheter etter at de varsler myndighetene om utnyttelsessituasjonen.
Det vises til dokumentet
for nærmere redegjørelse for forslaget.