1.2 Merknader frå komiteen
Komiteen viser til kapitlet
om å senke terskelen for deltaking. Komiteen er samd med regjeringa
i at det er ei utfordring at nokre grupper systematisk fell utanfor frivilligheita,
og at det bør innførast tiltak som motverkar dette. Meldinga stadfestar
at høg og brei deltaking er eit mål i seg sjølv, og at frivillige
organisasjonar bør strekke seg etter å nå fleire – spesielt barn
og unge som ikkje er med ifrå før.
Komiteen peiker på at ulike
folk møter ulike barrierar for deltaking i frivilligheita. Det kan
vera mangel på tid og interesse, svake nettverk, helse, eller at
dei ikkje vert spurde om å delta. Mindre ressurssterke og sosialt integrerte
menneske som i utgangspunktet kunne hatt mest nytte av frivilligheita,
møter ofte fleire barrierar enn andre. Dette kan vera fordi dei
har mindre nettverk, dårlegare helse, eller til dømes ikkje kan
møte like høge forventningar om tidsbruk, utstyr eller kompetanse.
Komiteen viser til at regjeringa
meiner at økonomiske tilskotsordningar som meirverdiavgiftskompensasjonsordninga,
den nasjonale grunnstøtta til barne- og ungdomsorganisasjonar, Frifond
og lokale aktivitetsmidlar er blant statens viktigaste verkemiddel
for å auke frivillig deltaking. Samstundes vert det understreka
at dette ikkje skal vera med på å sementere eit organisasjonslandskap,
men leggja til rette for at mangfald kan vekse fram. Komiteen vil
òg peike på at det finst målretta ordningar, som Nasjonal tilskotsordning
mot barnefattigdom, kor over halvparten av pengane vert kanaliserte
gjennom frivillige organisasjonar.
Komiteen viser
til at det har vore ein auke i talet på paraplyorganisasjonar i
Noreg dei siste femti åra. I tillegg har det felles digitale rekrutteringsverktøyet
frivillig.no kome til. Det har i større grad vorte mogleg for sjukemelde
og arbeidslause å delta i frivillig arbeid. Komiteen merkar seg at regjeringa
ynskjer å halde fram med å støtte initiativ og organisasjonar som
fremjar erfaringsutveksling og inkludering av dei som ikkje deltek.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti,
viser til at meldinga lyfter fram betydinga av Fritidserklæringa,
som vart signert i 2016. Ho har som mål at alle barn og unge skal
kunne delta jamleg i fritidsaktivitetar, uavhengig av økonomien
til foreldra. Fleirtalet merkar
seg at regjeringa vil fortsetja satsinga på denne modellen, som
bringar saman kommunar, organisasjonar og privat næringsliv i arbeidet for
ei god fritid for alle barn og unge.
Fleirtalet viser til at regjeringa
har fleire parallelle satsingar for å inkludere fleire i dei viktige,
lokale fellesskapa i samfunnet, heilt ifrå starten. Barn frå familiar med
låg inntekt får gå gratis i barnehage i kjernetida ifrå dei er to
år gamle, og snart skal det innførast ei tilsvarande ordning for
SFO. I Granavolden-plattforma har regjeringa òg skissert eit fritidskort
for alle barn frå 6–18 år, som kan dekka deltakaravgift på fritidsaktivitetar. Fleirtalet viser
til arbeidet med utforminga av fritidskortordninga og ser fram til
at saka kjem til Stortinget.
Fleirtalet peiker på at frivilligheita
har eit unikt potensial til å nå alle delar av befolkninga, òg dei
som fell utanfor skule, arbeidsliv eller andre meir formaliserte
fellesskap. Frivilligheita finst over alt og veks ut av lokale behov
og føresetnader. Aktivitetar som er drivne i regi av frivilligheita,
gir nye meistringsarenaer og byggjer samhald. Fleirtalet meiner likevel
at det framleis er viktig at dei frivillige organisasjonane leiter
etter nye måtar å inkludere fleire på, for mange av dei som fell utanfor,
har ofte spesielt stor nytte av å delta i desse fellesskapane.
Når det kjem til
rammevilkåra for auka deltaking, er fleirtalet glad for at regjeringa
er tydeleg på at frie midlar er statens viktigaste verkemiddel. Fleirtalet er opptatt
av å sjå heilskapen i tilskota og rammevilkåra til frivilligheita,
og vil understreka at det er viktig at frivilligheita i størst mogleg
grad skal få disponera pengane sine fritt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke betydningen av at alle tilbys å få delta i frivillig
aktivitet. Altfor mange går glipp av gleden ved fellesskapet, den
erfaringen og kompetansen som frivilligheten byr på. Beskrivelsene
i meldingen viser at vi som samfunn, sammen med organisasjonene, har
et stykke å gå for å sikre en virkelig inkluderende frivillighet. Disse medlemmer vil
vise til at NIF er Norges største fritidsorganisasjon for barn og
unge, og at undersøkelser bekrefter at barn og ungdom med innvandrerbakgrunn,
og særskilt jenter, i mindre grad er medlemmer av idrettslag enn
gjennomsnittet i befolkningen. Disse medlemmer viser også
til de funn som ble gjort av Strategiutvalget for idrett, som har
levert sine to innstillinger til regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sine innledende merknader, med
våre hovedbidrag til å senke terskelen for deltaking i frivillige
organisasjoner i lokalsamfunnene. Disse medlemmer viser også
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett, der vi prioriterte
en sterk forbedring av kommuneøkonomien, og i tillegg
-
tilskudd til flere
anlegg med 50 mill. kroner
-
gratis utlånsordninger
for sports- og friluftsutstyr gjennom BUA med 105 mill. kroner
-
økte tilskudd til
åpne møteplasser for barn og unge i større bysamfunn med 5 mill.
kroner
-
kulturkort for ungdom
med 40 mill. kroner
-
økt momskompensasjon
til organisasjonene med 50 mill. kroner
-
større tilskudd
til barne- og ungdomsorganisasjoner med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til behovet for å øke den generelle fysiske aktiviteten blant folk,
å styrke inkluderingen og i tillegg tilrettelegge for en smart ressursbruk.
Med dette som mål må alle sikres mulighet til gratis lån av utstyr. BUAs
arbeid med kvalitetssikring av tilbudene må videreutvikles.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
må gis tilgang til dette i alle kommuner, og utvikles en plan i
tråd med forslaget som ble fremmet ved behandling av Dokument 8:36
S (2018–2019).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
også understreke betydningen av å opprettholde spillemonopolet til
Norsk Tipping. I tillegg til den viktige betydningen dette selskapet
har for å motvirke spilleproblemer og avhengighet, ble det i 2018
fordelt et overskudd på vel 4,7 mrd. kroner. Anslaget til fordeling
i 2019 oppgis til 2 735 mill. kroner til idrettsformål, 769 mill.
kroner til kulturformål og 769 mill. kroner til samfunnsnyttige
og humanitære organisasjoner. I tillegg blir overskuddet fordelt
med 7 pst. til grasrotandelen og 6,4 pst. til helse- og rehabiliteringsformål.
I alle lokalsamfunn finnes aktivitet som dels har grunnlag i vårt
felles tippeselskap. Disse
medlemmer vil avvise initiativer til å legalisere internasjonale spillselskaper.
I stedet mener disse
medlemmer at regjeringen må styrke arbeidet mot de spillselskapene som
trekker pengene bort fra frivilligheten, slik at vi opprettholder
en trygg spillpolitikk og inntekter for frivilligheten.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forsterke arbeidet mot utenlandske spillselskaper
i Norge, med spesiell vekt på å arbeide mot markedsføringen av ulovlige
spill overfor det norske markedet.»
Komiteen viser
til at regjeringa har styrkt arbeidet mot speleselskap som truar
einerettsmodellen, særleg retta mot marknadsføringa av slike selskap.
I mars sende regjeringa eit forslag om forbod mot utanlandsk spelreklame
på høyring. Forslaget vert handsama av Stortinget på eit seinare
tidspunkt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i sin politiske plattform presenterer at de vil
innføre et «fritidskort» for alle barn fra 6 til fylte 18 år, som
kan benyttes til å dekke deltakeravgift på fritidsaktiviteter etter
mønster fra ordningen på Island. Disse medlemmer viser til at
ideen ikke er omtalt i meldingen, men at kortet er tatt opp av mange
organisasjoner i komitéhøringen. For å sikre at et «fritidskort»
vil fungere på beste vis, foreslår disse medlemmer at Landsrådet
for Noregs barne- og ungdomsorganisasjoner og Frivillighet Norge
involveres direkte i utviklingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at LNU og Frivillighet Norge får en aktiv
rolle i utviklingen av 'fritidskortet'.»
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti,
merkar seg at regjeringa allereie legg til grunn at frivilligheita
skal inkluderast for å kunna medverka til dei komande prosessane,
og støttar dette. Målet med frivilligheitsmeldinga og tiltaka for
betre rammevilkår, mindre byråkrati og stadfestinga av frivilligheita
si lokale forankring, sin fridom og sitt sjølvstende er nettopp
å gjere det enklare å driva meir frivillig aktivitet. Då er det
viktig at dei frivillige organisasjonane inkluderast og får medverka.
Fleirtalet peiker på at regjeringa
sitt arbeid med å utforma eit fritidskort som kan dekka deltakaravgift på
fritidsaktivitetar for alle barn og unge frå 6 til 18 år, så vidt
er i gang. Fleirtalet føreset
at sentrale frivillige organisasjonar, som eksempelvis LNU og Frivillighet Norge,
vert inkluderte i dette arbeidet.