Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend
Larsen, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslaget. Helseminister Bent Høie har uttalt
seg om forslaget i brev til komiteen av 26. oktober 2018. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har i tillegg avholdt
åpen høring 31. januar 2019. Komiteen inviterte Helse Sør-Øst
RHF og Oslo universitetssykehus til å delta på høringen. I tillegg
deltok organisasjoner som selv anmodet om å få delta, herunder Riksantikvaren
og Oslo kommune v/Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid. Komiteen har
også mottatt en rekke skriftlige innspill til saken.
Komiteen er opptatt av at det
skal leveres gode og likeverdige helsetjenester til innbyggere i
hele landet. De samlede utbyggingsplanene for Oslo universitetssykehus
(OUS) er store og komplekse. Framtidig sykehusstruktur er utfordrende,
både med hensyn til å skifte ut gammel bygningsmasse, plassere nye
bygg, ta høyde for befolkningsframskrivingene og for å samordne
likeartet aktivitet for å sikre bedre kvalitet og effektivitet i
pasientbehandlingen.
Komiteen viser til statsråd
Bent Høies svarbrev til komiteen, der prosessen frem til vedtak
om fremtidig målbildet for Oslo universitetssykehus gjennomgås. Blant
annet vises det til at Helse Sør-Øst RHF og Oslo universitetssykehus
mener at regionsfunksjonene som i dag dels er på Ullevål sykehus
og dels på Rikshospitalet, bør slås sammen for å sikre kvalitet
og effektivitet i pasientbehandlingen, i tillegg til god ressursutnyttelse.
På bakgrunn av utredningene i idéfasen og styrebehandling både ved
Oslo universitetssykehus og i Helse Sør-Øst vedtok statsråd Bent
Høie i foretaksmøte 24. juni 2016 fremtidig målbilde for Oslo universitetssykehus med
et samlet og komplett regionsykehus, inkludert lokalsykehusfunksjoner
på Gaustad, et lokalsykehus på Aker og et spesialisert kreftsykehus
på Radiumhospitalet.
Komiteen er kjent med at det
har kommet en rekke innvendinger mot Gaustad-området som lokalisering,
bl.a. på grunn av uegnede tomteforhold, høy risiko og store kostnader.
Flere interessegrupper har tatt til orde for en grundigere utredning
av å plassere regionsykehuset på Ullevål-tomten. Komiteen viser også til at
flere fagmiljøer uttrykker bekymring for at en evt. oppdeling av
akuttsykehuset vil kunne svekke det samlede akuttilbudet.
Komiteen er opptatt av at Diakonhjemmet
Sykehus og Lovisenberg Diakonale Sykehus fortsatt skal benyttes
og øke sin drift, både gjennom oppgaveoverføring og som følge av
befolkningsveksten. Komiteen mener
at pasientene i størst mulig grad skal få sine lokalsykehustjenester
ett sted, og at dette også vil bety at flere oppgaver overføres
til Diakonhjemmet Sykehus og Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Komiteen støtter også målbildet
til OUS om at alle som bor i Oslo, skal få sitt sykehustilbud i
Oslo.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er Helse Sør-Øst (HSØ) i samråd med Oslo universitetssykehus
(OUS) som etter helseforetaksloven har ansvar for å planlegge, organisere,
styre og samordne virksomhetene. De har et helhetlig ansvar for
investeringer og drift, og dermed ansvar for investeringsbeslutninger.
Når investeringsbeslutninger vil kunne føre til vesentlige endringer
i sykehusstrukturen, må disse godkjennes av helseministeren i foretaksmøte.
Flertallet viser til at styret
i Helse Sør-Øst i styremøtet 31. januar 2019 på bakgrunn av stemmeforklaring
fra de tillitsvalgte ved behandling av konseptrapporten i prosjektets
styringsgruppe ba om at Ullevål belyses som alternativ lokalisering
til Gaustad, med samme virksomhetsinnhold. Flertallet tar dette til etterretning
og avventer denne informasjonen.
Flertallet viser til at styret
i Helse Sør-Øst har bedt om at Oslo universitetssykehus skal belyse
ytterligere planlagt virksomhetsinnhold og driftskonsepter for både
Aker og et samlet regionsykehus (på Gaustad eller Ullevål) i forkant
av oppstart forprosjekt. Spesielt skal det sees på fagområdene traume-
og akuttmedisin, fødselshjelp, nyfødtintensiv og kreft.
Flertallet mener det viktigste
hensynet i all omstrukturering innen helsesektoren er at pasientene
skal få best mulig tjenester, også i fremtiden. Det er derfor viktig
å finne frem til den lokalisering og organisering som sørger for
dette.
Flertallet viser til at Helse
Sør-Øst i konseptrapporten har oppgitt å ha satt av økonomiske buffere,
slik at den økonomiske risikoen ved prosjektet er akseptabel. Prosjektet
vil trolig være landets største sykehusutbygging, og skal blant
annet finansieres gjennom en effektivisering i OUS på om lag 800
mill. kroner i en tiårsperiode frem til byggene står ferdige, og
ytterligere videre effektivisering på 1,3 mrd. kroner i en periode
etter at de nye byggene er tatt i bruk. Flertallet kan ikke forstå
noe annet enn at det hefter usikkerhet rundt en effektiviseringsplan
i denne størrelsesorden.
Flertallet er bekymret for
sykehustilbudet dersom Oslo universitetssykehus ikke skulle klare
å håndtere den økonomiske risikoen ved prosjektet, og vil vise til
betydningen av at både Oslo universitetssykehus og Helse Sør-Øst
reduserer risikoen.
Flertallet anser reguleringsrisikoen
i dette prosjekt som høy, og viser til at Riksantikvaren har forhåndsvarslet
innsigelse.
Flertallet viser til Granavolden-plattformen, hvor
det fremgår at andelen av den samlede helse- og omsorgssektoren
som er organisert og drevet som ideell virksomhet, skal økes, og
vil komme tilbake til et måltall i statsbudsjettet for 2020.
Flertallet viser til at helseforetakene
skal inkludere ideelle aktører i sitt plan- og utviklingsarbeid
som likeverdige parter. Flertallet mener
at HSØ frem mot behandlingene av lånesøknaden, må synliggjøre hvordan
de ideelle sykehusene skal innlemmes i en ny struktur.
Flertallet mener det er naturlig
å benytte kapasiteten på de ideelle sykehusene i større grad enn
i dag. Flertallet har
merket seg at bydelsfordelingen vil skje i dialog med Oslo kommune.
I dag er Diakonhjemmet Sykehus og Lovisenberg Diakonale Sykehus
lokalsykehus for til sammen seks bydeler innenfor en rekke sykdomsområder.
Lovisenberg har i tillegg delansvar for en fjerde bydel. Flertallet vil
understreke viktigheten av at HSØ følger opp regjeringens ambisjon
om at de private og ideelle sykehusenes ansvarsområde bør utvides. Dette
er også relevant i denne konkrete prosessen, for å sikre riktig
dimensjonering av nye offentlige sykehus i Oslo.
Flertallet viser til at styret
i HSØ har vedtatt at Ullevål skal belyses som alternativ lokalisering
til Gaustad. Flertallet viser
til at det er helseforetakets ansvar å svare opp disse spørsmålene,
og forutsetter at faktagrunnlaget er godt nok før lånesøknaden blir
behandlet av Stortinget.
Flertallet vil vise til at
Stortinget ikke skal ta stilling i denne typen saker før regjeringen
fremmer forslag om eventuell låneramme.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at de regionale helseforetakene
står overfor store byggeinvesteringer i årene som kommer, og at
dette utgjør en betydelig større andel av sykehusbudsjettene enn
foregående år. Det er lagt til grunn varierende forutsetninger om
effektivisering i de respektive foretakenes økonomiske langtidsplaner.
Hvorvidt planene vil la seg gjennomføre, vil blant annet avhenge
av bevilgningsnivået fremover og i hvilken grad helseforetakene
lykkes med å effektivisere driften. Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets alternative budsjett gir større handlingsrom for
å spare opp egenkapital gjennom økte budsjettrammer, samt raskere
realisering av prosjektene gjennom lavere krav til egenkapital i
byggeprosjektene. Disse
medlemmer er bekymret for at totalkostnadene for byggeprosjektene
i hovedstaden, kombinert med regjeringens trange sykehusrammer,
vil fortrenge andre planlagte og nødvendige byggeprosjekter i Helse
Sør-Øst. Disse
medlemmer er opptatt av at fremdriften for hovedsykehuset
i Innlandet og andre viktige byggeprosjekt ved Drammen, Ahus, Kalnes,
Skien og Sørlandet sykehus ikke forsinkes som følge av de store
investeringene i OUS. Disse
medlemmer ser også med stor bekymring på konsekvensene av
den kroniske underfinansieringen av sykehusene våre, og hvilken
risiko det utgjør for både drift og investering i nye sykehusbygg
i samtlige helseregioner.
Disse medlemmer viser til flere
høringsinnspill knyttet til oppsplitting av fagmiljøer, og deler
bekymringene som er fremsatt i høringsinnspillene. Dette gjelder
særlig innspillet om oppsplitting av føde- og barseltilbudet og
tilbudet til syke nyfødte og premature, samt oppsplitting av traumeteamet. Disse medlemmer viser
også til bekymring knyttet til organisering av kreftbehandling,
samt redusert kapasitet uten at fremdriften for nye strålesentre
ved andre sykehus i Helse Sør-Øst er sikret finansiering. Disse medlemmer viser
til at strålesentre ved Ahus, Kalnes, Drammen og Skien kan realiseres
raskere med sykehusrammen i Arbeiderpartiets alternative budsjett.
Disse medlemmer viser til at
Oslo kommune støtter målbildet til Helse Sør-Øst (HSØ) og Oslo universitetssykehus.
Det innebærer at Gaustad innehar oppgaver som regionssykehus og
Aker som lokalsykehus, noe som fordrer en parallell utbygging av
Aker og Gaustad. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at fremdriftsplanen
for bygging av nytt Aker sykehus opprettholdes, og at ved en endring
av det omforente prinsippet om parallellitet i planene skal Aker
sykehus prioriteres. Dette er i tråd med Oslo kommunes høringsinnspill
til HSØ sin utviklingsplan frem mot 2035. Disse medlemmer viser til at
et samlet bystyre står bak denne delen av høringsinnspillet til
planen. Disse medlemmer vil
presisere behovet for bedre sykehusbygg og økt kapasitet i Oslo-regionen
som følge av blant annet prognoser for befolkningsvekst. En prosess
der utviklingen av Oslos sykehusområde forsinkes, vil være svært
uheldig for befolkningen i Oslo og Akershus.
Disse medlemmer forutsetter
at alle alternativer knyttet til tomtevalg og areal kan redegjøres
for, og at beslutningen er forankret og kan ettergås også i ettertiden.
For disse medlemmer er
lokalisering på enten Gaustad eller Ullevål underordnet kapasitet
og kompetanse, men det forutsettes at alternativet som får statsrådens
og HSØ sin tilslutning gjennom foretaksmøtet er velfundert, økonomisk
bærekraftig og har rom for nødvendig kapasitetsøkning.
Disse medlemmer mener det er
særlig viktig at den løsningen som velges, støtter opp under arbeidet med
å etablere ny storbylegevakt og nytt lokalsykehus på Aker så raskt
som mulig. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at Groruddalsbydelene Stovner,
Grorud, Bjerke og Alna flyttes samlet til nye Aker sykehus. Disse medlemmer viser
til at innbyggerne i Akershus har behov for sykehuskapasiteten ved Ahus
selv.
Disse medlemmer viser til at
Oslo kommune står i en særstilling som den eneste kommunen i Norge med
lokalsykehustilbud fra mange sykehus: OUS (Ullevål, senere Gaustad
og Aker), Diakonhjemmet, Lovisenberg og Ahus. Det gir både kommunen
og sykehusene store utfordringer med å organisere seg slik at innbyggerne
får sammenhengende, gode og likeverdige tjenester. Oslos 15 bydeler
samarbeider i dag sektorvis på mange fagområder. Det er nødvendig
for å sikre sammenhengende tjenester for innbyggerne, og god samhandling
mellom kommunen og sykehusene. Disse medlemmer mener derfor
det er vesentlig at opptaksområdene til lokalsykehusene samsvarer
med eksisterende sektorsamarbeid i Oslo kommune, et prinsipp Oslo
bystyre, bydelene og Helseetaten er samstemte om. Gevinstrealiseringen
HSØ forutsetter i sine langtidsplaner og utviklingsplaner fordrer
en reduksjon av behovet for sykehussenger med 15 pst. For at pasientene skal
motta likeverdige og forsvarlige helsetjenester, må lokalsykehusene
settes i stand til å betjene sine opptaksområder fullt ut, og samtidig
ha gode avtaler med kommunen om pasientforløp. Sykehusene må dimensjoneres
for en økende befolkning, og sikres fleksibilitet med hensyn til
kapasitet. Disse
medlemmer vil fremheve viktigheten av at foretakene lytter
til kommunens innspill, da samhandlingen er grunnleggende for å
ivareta god pasientflyt og gode helsetjenester. Når nye sykehusbygg
skal realiseres, må pasientene settes først. Muligheten til å dimensjonere
og tilpasse kapasitet og innhold i nye sykehusbygg må reflektere
behovet for god samhandling i en stadig mer presset sykehussektor.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at
sykehustjenester er en sentral del av velferdsstatens tilbud og
et offentlig ansvar, og at store, nye, vesentlige endringer av sykehustilbudet
må avgjøres av Stortinget. Disse medlemmer mener det er
et stort behov for å investere i offentlige sykehus i Oslo-området. Disse medlemmer mener
det er avgjørende å legge til rette for sykehusbygg og funksjoner
som sikrer kapasitet og kvalitet i tilbudet, og en utvikling av
tilbudet som er med og oppnår formålet i helseforetaksloven om å
gi et likeverdig tilbud av spesialisthelsetjenester til alle innbyggerne
som trenger det, når de trenger det. Disse medlemmer viser til at
planene for utvikling av Oslo universitetssykehus er av stort omfang,
vil binde store ressurser og vil være svært bestemmende for hvordan sykehustilbudet
til kommende generasjoner vil fungere. Disse medlemmer mener det er
helt nødvendig at Stortinget tar stilling til de overordnede prinsippene for
disse planene, og at det er for seint å gi føringer for dette når
lånesøknaden er sendt.
Disse medlemmer viser til at
den pågående planprosessen ved OUS startet allerede i 2013, uten
at regjeringen på noe tidspunkt har lagt frem spørsmålet for politisk
behandling i Stortinget. Ifølge disse medlemmer har det resultert
i at det er planlagt en kostbar utbygging som er dårlig helsefaglig
begrunnet, som mangler forankring i fagmiljøene og blant de ansatte
på sykehuset, og som ikke løser behovet for sykehuskapasitet i Oslo
og Akershus i årene som kommer.