Proposisjonens
hovedinnhold
Forsvarsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til lov om endringer i andre lover
som bør foretas som følge av ikrafttredelsen av lov 1. juni 2018
nr. 24 om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven) den 1. januar 2019. Samtidig
ble lov 20. mars 1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste
(sikkerhetsloven) opphevet. Om behovet for å foreta endringer i
andre lover vises det også til Prop. 153 L (2016–2017) punkt 16
Ikrafttredelse. Også forskrifter til loven ble fastsatt med virkning
fra 1. januar 2019.
De fleste endringsforslagene
er av teknisk karakter, dvs. at de ikke innebærer noen materielle
endringer. For eksempel gjelder dette endringer av henvisninger
i andre lovbestemmelser til paragrafer i loven fra 1998 til tilsvarende
bestemmelser i den nye sikkerhetsloven. I noen grad er det også
foreslått visse justeringer i annen lovgivning (finanstilsynsloven
og sentralbankloven) til den nye lovens system. Det foreslås dessuten
å oppheve drivstoffanleggloven fra 1949 for å samle lovgivningen om
objekt- og infrastruktursikkerhet i et enhetlig og moderne lov-
og forskriftsverk. I tillegg orienteres det om overgangsbestemmelser
som regjeringen har fastsatt i forskriftene til den nye loven.
Da proposisjonen
i hovedsak gjelder tekniske endringer og tilpasninger til annen
lovgivning, har det ikke vært ansett nødvendig å sende lovforslaget
på alminnelig høring, jf. utredningsinstruksen punkt 3-3 andre ledd
tredje kulepunkt.
Det opplyses at forslagene
i denne proposisjonen har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Den nye sikkerhetsloven
innebærer en annen systematikk enn 1998-loven for å bestemme lovens
virkeområde. Den nye systematikken innebærer at hvert departement
skal gjennomføre en ny kartlegging av sin samfunnssektor for å identifisere
grunnleggende nasjonale funksjoner, og de informasjonssystemer,
infrastruktur og objekter som er av så sentral betydning at de må
underlegges sikkerhetsloven.
Departementene har
startet arbeidet med kartleggingen. Denne vil imidlertid ta ulik
tid tatt i betraktning størrelse på sektoren, antall skjermingsverdige
verdier, kompleksiteten på verdikjedene og den sikkerhetsfaglige
kompetansen i det enkelte departement. Den nye sikkerhetsloven innebærer
også at det enkelte departement må fatte enkeltvedtak for å underlegge
private virksomheter loven.
Regjeringen har derfor
i forskriftene til loven fastsatt overgangsbestemmelser som innebærer
at departementene gis rimelig tid til å kartlegge virkeområde og fatte
enkeltvedtak overfor de private virksomhetene som skal underlegges
loven.
Frem til kartleggingen
av virkeområdet er gjort, og nye enkeltvedtak er fattet, er gjeldende
sikkerhetsklareringer av personell, vedtak om sikkerhetsklarering
for adgang til skjermingsverdig objekt, gradering av informasjon,
klassifisering av skjermingsverdige objekter og andre sikkerhetsmessige
godkjenninger videreført fra ikrafttredelsestidspunktet 1. januar
2019 for den nye sikkerhetsloven. Formålet er å hindre at allerede
klassifiserte objekter og infrastruktur, gradert informasjon, klarert
personell og godkjente informasjonssystemer står uten gradering,
klassifisering, klarering og godkjenning ved opphevelsen av 1998-loven
fra og med 1. januar 2019. Det er imidlertid kun godkjenning, klarering,
gradering og klassifiseringsnivå som videreføres. Krav til sikring
vil følge av kravene i ny lov og forskrifter. Det innebærer at virksomhetene
må gjøre nye vurderinger etter nytt regelverk for å vurdere om eksisterende sikkerhetstiltak
oppfyller kravene i ny sikkerhetslov og forskrifter. Om virksomheten
oppfyller kravene i nytt regelverk, må vurderes av tilsynsmyndigheten
gjennom tilsyn. For de virksomheter som ikke oppfyller kravene i nytt
regelverk, og ikke retter manglene, vil det kunne bli aktuelt å
ilegge tvangsmulkt, overtredelsesgebyr eller straff etter ny sikkerhetslov
kapittel 11.
I arbeidet med nytt
regelverk har det blitt lagt til grunn at de virksomheter som oppfyller
kravene i gjeldende sikkerhetslov, som utgangspunkt også oppfyller kravene
i nytt regelverk. Endringer kan tenkes som følge av at virksomheter
gjør nye risikovurderinger og reviderer sikkerhetstilstanden etter
nytt regelverk, eller det gjøres en ny vurdering av graderings-
eller klassifiseringsnivå.
For nye virksomheter
som skal underlegges loven, vil det i enkeltvedtakene som fattes,
bli satt en rimelig frist for å oppfylle kravene i ny sikkerhetslov
med forskrifter. Fristen må settes ut fra det eksisterende sikringsnivået
i virksomheten, og hvilket arbeid som gjenstår før kravene er oppfylt.
Det er fastsatt i
forskriftene at Nasjonal sikkerhetsmyndighet og sektortilsyn gis
myndighet til å gjøre unntak fra kravene i lov og forskrift når
det gjelder objekt- og infrastruktursikkerhet. Sektordepartement
gis en mulighet til å gi dispensasjon fra sikkerhetstiltak tilsvarende
daværende § 4-1 andre ledd i forskrift om objektsikkerhet, der det
heter at objekteier i særlige tilfeller kan søke om dispensasjon
fra sikkerhetstiltak der dette anses forsvarlig.