Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Else-May Botten,Runar Sjåstad
og Julia Wong, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund, Aase
Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
viser til representantforslag fra Karin Andersen, Arne Nævra, Audun
Lysbakken, Kari Elisabeth Kaski og Lars Haltbrekken om mer effektiv
bruk av strøm og til brev av 15. mars 2019 (vedlagt) fra statsråd
Kjell-Børge Freiberg.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at energieffektivisering vil begrense de negative miljøkonsekvensene
av utbygging av fornybar energi, og at energieffektivisering vil
frigjøre energi som kan brukes til å erstatte fossil kraftproduksjon.
Komiteen viser til at energibruk
i bygg står for omkring 40 pst. av energiforbruket i Norge, og at
omtrent halvparten av denne energibruken skjer i boliger.
Komiteen viser til at regjeringen
har som uttalt mål å legge til rette for energieffektivisering i
alle deler av norsk økonomi og gjennomføre EUs energieffektiviseringsdirektiver
med nødvendige tilpasninger. Videre viser komiteen til at energibruken
i norske bygg er på omkring 80 TWh i et normalår, og at det er bred
politisk enighet om 10 TWh energisparing i bygg innen 2030.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener forslagene i dette dokumentet kan bidra til å
nå målet.
Komiteen viser
til at Klima- og energifondet er delfinansiert av husholdningene
gjennom et påslag på 1 øre per kWh i husholdningenes nettariff,
og at påslaget i sum utgjør i størrelsesorden 400 mill. kroner per
år. Videre viser komiteen til
at interessen for energisparingstiltak i boliger er økende, og at
Enova utbetalte 275 mill. kroner til husholdninger gjennom Enovatilskuddet
i 2018, mot 165 mill. kroner i 2017.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti merker
seg at det i dag gjennom Enova blir lagt gode strategier og stilt
til disposisjon virkemidler som hensyntar forslagsstillernes forslag
til tiltak innenfor boligmarkedet for etterisolering og bruk av passivhusvinduer.
Videre vises det til at Enova jobber med løsninger for industrialisert
oppgradering av boliger, noe som kan bidra til at helhetlig oppgradering
av boliger kan bli noe rimeligere. Enovas hovedstrategi er å støtte
helhetlige oppgraderingsprosjekter som har en høy energibesparelsesambisjon.
Disse medlemmer viser også
til at Enovas virkemidler i denne strategien er en særskilt støtteordning for
helhetlig oppgradering under Enovatilskuddet og støtte til energirådgivning.
Fra 2016 til 2018 har Enova støttet 896 helhetlige oppgraderinger
av boliger. Også boligeiere som bor i borettslag og sameier, har
mulighet til å få støtte gjennom Enovatilskuddet. Ved større rehabiliteringer
vil styret for selskapet være den sentrale beslutningstakeren, og
Enova må ta hensyn til dette i utforming av programmer. I dag kan
selskapene få støtte til forbildeprosjekter, eksempelvis under programmet «Beste
tilgjengelige teknologi for eksisterende bygg».
Samtidig merker disse medlemmer seg
at Enova løpende vurderer innretningen på programmene for å holde
tritt med teknologiutviklingen på området. Enova har blant annet
iverksatt en evaluering av satsingen innen energirådgivning og helhetlig
oppgradering.
Disse medlemmer viser også
til at det er utarbeidet kursmateriell på området, som håndverkere
fritt kan disponere.
Med henvisning til
forslagsstillernes forslag om å få frem et norsk regelverk for energikartlegging
i større virksomheter viser disse medlemmer til at forslag til
endringer i energiloven og naturgassloven (energibruk i bygninger
og store foretak) har vært på alminnelig høring med frist 31. januar
2019. Forslaget omfatter blant annet en hjemmel i energiloven som
sier at alle store foretak skal gjennomføre en energikartlegging hvert
fjerde år. Lovforslaget legger til rette for å gjennomføre Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2012/27/EU om energieffektivisering (energieffektiviseringsdirektivet).
Lovforslag og samtykkeproposisjon for å innlemme direktivet i EØS-avtalen
vil bli lagt frem for Stortinget når EØS-prosessen er ferdigstilt.
Videre viser disse
medlemmer til at Enova også vier stor oppmerksomhet til energiledelse.
Enova arbeider for å stimulere til energiledelse på ulike måter,
noe som gjør at forslagsstillernes punkt 4 kan anses ivaretatt.
Disse medlemmer er enige i
at det offentlige bør være et forbilde ved innkjøp av lokaler som
skal leies til offentlige formål. Det er her viktig å veie flere
forhold opp mot hverandre. Dette fremkommer i «Instruks om håndtering
av bygge- og leiesaker i staten», sist revidert 13. januar 2017,
der vurderingen skal ta hensyn til de totale leieforpliktelsene,
der bl.a. energibruk inngår. I tillegg gir økt arealeffektivitet
redusert energibehov. Disse
medlemmer mener det må være opp til kommuner og fylkeskommuner
å se på energieffektivisering i et totalt bilde av klima og miljøplaner,
og å se kommunens sine måloppnåelser opp mot nasjonale mål, og gjennom
dette avgjøre hvor det er mest hensiktsmessig å sette inn ressursene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Dokument 8:67 S (2016–2017) om
en sterkere satsing på arbeidet for å nå målet om 10 TWh energieffektivisering,
fremsatt av representanter fra Senterpartiet, og behandlingen av
dette, jf. Innst. 318 S (2016–2017). Disse medlemmer viser videre
til forslagene 2, 6, 7 og 8 i den forbindelse. Disse medlemmer merker seg
at enkelte av de forslagene som Sosialistisk Venstreparti fremmer
i representantforslaget komiteen har til behandling, enten er likelydende eller
sammenfallende med forslag Senterpartiet fremmet i forbindelse med
behandlingen av dokument 8:67 (2016–2017).
Disse medlemmer viser til at
bygningseieres investeringer i energieffektivisering og lokal energiproduksjon
er en viktig del av løsningen for å nå målene for energisparing.
Lønnsomhet ved slike investeringer er avhengig av prisene på strøm,
og det er kjent at NVE jobber med endringer i prissystemet, der
det er aktuelt å prise effektbruk høyere. Disse medlemmer vil peke på
at noen former for effektprising vil svekke lønnsomheten ved energieffektivisering
og lokal energiproduksjon. Disse medlemmer mener det er
viktig å belyse hvordan de samlede insentivene for energieffektivisering
påvirkes av eventuelle endringer i tariffene, og at energisparing,
ny energiproduksjon og tariffer i større grad må ses i sammenheng.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag
«Stortinget
ber regjeringen om en helhetlig gjennomgang av ENØK-ordningen, hvor
man ser energisparing, ny energiproduksjon og tariffer i sammenheng
og en vurdering av hvorvidt ordningen treffer eller bør endres og
oppdateres i henhold til mål om økt energieffektivisering i både
private og offentlige bygg.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener at energieffektivisering
er sentralt for å nå et nullutslippssamfunn og gjør at vi kan begrense
skadene både for klima og natur. Omtrent 40 pst. av energiforbruket
i Norge er forbruk i bygg. Norge har et mål om å spare 10 TWh gjennom
energieffektivisering i bygg. Dette målet ble vedtatt av Stortinget
i 2016 og gjentatt i Granavolden-erklæringen. Dessverre er ikke
et mål verdt noe dersom det ikke samtidig utvikles og settes inn
tiltak som skal bidra til å nå dette målet.
I budsjettproposisjonen
for stasbudsjettet i 2018 fremgår det at regjeringen mener følgende:
«Det vil bli realisert
meir enn 10 TWh energisparing fram mot 2030 gjennom rehabilitering
av eksisterande bygg, endra energibruk som følgje av riving av gamle bygg
og andre energieffektiviseringstiltak i eksisterande bygg. Dei eksisterande
verkemidla på området er tilstrekkeleg til å realisere denne sparinga.»
Flertallet mener at dette er
en måte å manipulere mål på uten å innføre tiltak. Det er ikke mulig
å beregne at riving av bygninger er regnet inn som energisparing
samtidig som økt energibruk fra nybygging og befolkningsvekst frem
mot 2030 ikke er tatt med.
I miljøstiftelsen
Zeros rapport «Slik kutter vi energibruken i bygg» fra 2017 kan
en for eksempel lese at realisering av målet vil kunne bidra til
en samfunnsøkonomisk gevinst på hele 80–90 mrd. norske kroner og
samtidig skape mer enn 10 000 nye, varige arbeidsplasser. Flertallet mener
at dette er et uforløst potensial, men det er nødvendig å ha en
aktiv politikk for å gjennomføre dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil foreslå
at et insentiv for å få til energieffektivisering er å vurdere høyere
avskrivningssatser dersom det gjennomføres energieffektiviseringstiltak.
Dette vil være en enkel og ubyråkratisk måte å få til energieffektivisering i
næringsbygg på.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et forslag til hvordan eiere av næringsbygg
kan gis et insentiv til å gjennomføre energieffektiviseringstiltak
gjennom høyere avskrivningssatser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil peke på at halvparten av energibruken
i bygg skjer i boliger. Samtidig er det slik at Enova er delfinansiert
av husholdningene i Norge gjennom ett øre påslag på netttariffen.
Enova får likevel betydelig mer penger fra husholdningene enn det
foretaket gir tilbake til boligeierne i form av energitiltak i boliger. Flertallet vil
vise til at Norske boligbyggelag (NBBL) for ett år siden la fram
en rapport som viste at om boligblokker blir energirehabilitert,
vil dette alene kunne gi 1,5 TWh i energisparing fram mot 2030.
Til tross for dette viser rapporten at lite Enova-støtte utbetales
til borettslag og sameier.
Flertallet mener det må satses
videre på energieffektivisering for å klare å nå målene. Det må
også settes klare ambisiøse mål for å nå målet om mer energieffektivisering.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fastsette et mål om 40 pst. energieffektivisering
innen 2030 i forbindelse med implementering av EUs energieffektiviseringsdirektiv
i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere et prøveprosjekt med støtte til håndverkere
som tilbyr energieffektiviseringstiltak, med mål om å få i gang
et marked for energieffektivisering blant boligeiere som skal sette
i stand og pusse opp boligen sin.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet måte fremme forslag om et norsk regelverk
for jevnlig energikartlegging i større virksomheter med tanke på
at kartleggingen skal utløse kostnadseffektive energieffektiviseringstiltak.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til en støtteordning for innføring
av energiledelse i yrkesbygg, hvor støtten er avhengig av at redusert
energibruk dokumenteres.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Enova i dag ikke har mulighet til å tilpasse virkemidlene
til ulike inntektsgrupper eller slik at personer som leier, kan
presse på for å få en mer energieffektiv bolig. Det er dermed sannsynlig
at det er de med høyest inntekt som nyttiggjør seg støtteordningen
fordi det er nødvendig å finansiere en stor andel av tiltaket selv.
Energieffektivisering kutter i klimagassutslipp samtidig som det
gir lavere strømpris for beboere og bedre hus. Disse fordelene,
som alle betaler over netttariffen, kan – slik disse medlemmer ser det – ikke kun
gå til de som allerede har de høyeste inntektene. Selv om det er
med på å skape markedsendring slik at de tiltakene disse medlemmer støtter, for
blir mer tilgjengelig for flere, bidrar det også til at det er de
rikeste som får mulighet til å leve miljøvennlig. Det er derfor nødvendig
å se på om også disse midlene kan ha en bedre fordeling, og kanskje
nå ut til de boliger, som er aller minst energieffektive i dag.
Dersom strømprisene på sikt øker, vil husholdninger med lav inntekt
rammes uforholdsmessig hardt. Disse medlemmer mener at disse
husholdningene også bør få hjelp til å redusere strømforbruket.
Gjennom enøktiltak i boligen vil de få redusert strømregningen selv
om strømprisen per kWh øker. Denne typen ordninger er blitt utprøvd
og innført i land i EU og er blant annet omtalt i «Clean Energy
Packet» fra 2016. Dette vil også være et omfordelende tiltak.
Disse medlemmer viser til
at en del av begrensningen for tilskudd fra Enova er at de som skal
benytte seg av dem, må finansiere tiltaket selv ut over tilskuddet. Disse medlemmer mener
det burde være ordninger hvor et tiltak kunne fullfinansieres gjennom
en kombinasjon av lån og tilskudd. Dette ville gjort det mulig for
flere å benytte seg av tilskuddet. Mange enøktiltak er lønnsomme,
slik at hvis boligeier lånefinansierer investeringen, vil sparte
strømutgifter kunne betale både avdrag og renter. Disse medlemmer mener at Husbanken
er den naturlige aktøren for å håndtere slike lån og tilskudd, og
viser til at Husbanken allerede håndterer ulike typer oppgraderinger.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre et prøveprosjekt hvor husholdninger
som bruker mer enn 15 pst. av disponibel inntekt på energiutgifter,
alternativt har en samlet inntekt under 5 G, får økonomisk støtte og
energilån for å gjennomføre enøktiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en ordning med energilån til energieffektiviseringtiltak
gjennom Husbanken som kan gis i kombinasjon med, eller uavhengig
av, Enovatilskudd.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, peker på at det offentlige eier
43 millioner m2 yrkesbygg. Kommunene,
som totalt eier 24 millioner av totalt 125 millioner m2 yrkesbygg i Norge, har stor
makt til å redusere energibruken i slike bygg. Flertallet mener at det offentlige
bør ha klare ambisjoner og stille høyere krav i egne leiekontrakter.
Dette kan bidra til at hele næringsbyggmarkedet utvikler seg, siden
svært mange har et ønske om å kunne leie ut til det offentlige.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en utredning om hvordan det offentlige
som leietaker kan stille høyere krav til energieffektivisering i
egne leiekontrakter, som igjen kan drive utviklingen av hele næringsbyggmarkedet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne peker
på at kommunene er store eiendomsforvaltere, og at det er et stort
potensial for energieffektivisering i kommunenes bygningsmasse.
Det er i dag svært ulikt hvor flinke kommunene er til å drive med
energieffektivisering. Når staten uansett gir store overføringer
til kommunene, mener disse
medlemmer det ville være et effektivt virkemiddel hvis dette
kunne brukes til å stimulere til mer effektiv eiendomsdrift.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en belønningsordning for kommunene etter
hvor mange kWh de har spart i egen bygningsmasse. Ordningen må være
enkel og ubyråkratisk og også belønne de kommuner som tidligere
har gjennomført tiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at i løpet av en 30-årsperiode vil nesten
hele bygningsmassen gjennomgå en større rehabilitering. Under en
slik rehabilitering tar man valg som påvirker energiforbruket i
bygningen for flere tiår framover. Disse medlemmer mener derfor det
er avgjørende med klare føringer og målsettinger for energieffektivisering
under rehabilitering av bygg.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lage en langsiktig strategi for rehabilitering av
bygninger til passivhusnivå innen 2050. Strategien skal inneholde
et veikart med tiltak og målbare indikatorer for framdrift og milepæler
i 2030, 2040 og 2050.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at trafo-kapasitet mange steder er en begrensende faktor i strømnettet,
og at en oppgradering av en trafo er en kostbar investering. Disse medlemmer viser
til at hvis man i et område med begrenset nettkapasitet investerte
i energisparingstiltak som for eksempel etterisolering av boliger,
utskifting av vinduer og installasjon av effektive oppvarmingskilder,
vil det kunne bli billigere enn å installere ny trafo. Tiltakene
vil redusere energiutgiftene for den enkelte husholdningen, og samtidig
redusere behovet for å øke nettleien.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre et egnet prøveprosjekt der man i et
område gjennomfører energi- og effektreduserende tiltak som alternativ
til oppgradering av lokal trafo og linjenett.»