Sammendrag
Sivilombudsmannen
har tatt initiativ til en gjennomgang av sivilombudsmannsloven og
Stortingets instruks for ombudsmannen, med sikte på å ha et godt
og oppdatert regelverk for virksomheten. En intern arbeidsgruppe
ble nedsatt i 2017, og rapporten ble avgitt 4. juli 2018.
De siste årene har
flere endringsbehov vist seg. Blant disse nevnes behovet for klargjøring
av ombudsmannens adgang til forvaltningens dokumenter og spørsmålet
om sivilombudsmannsloven bør ha mer utfyllende habilitetsbestemmelser.
Foruten å ivareta disse endringsbehovene foreslår den interne arbeidsgruppen også
endringer for å gjøre regelverket mer pedagogisk og for å heve den
lovtekniske kvaliteten.
Det foretas ikke
en grunnleggende gjennomgang av ombudsmannsordningen og lovens prinsipper.
Samlet sett er det likevel foreslått en del endringer i loven, og flere
paragrafer foreslås tilføyet. Dette er dels bestemmelser som foreslås
flyttet fra instruksen, og det er nye temaer som foreslås lovfestet,
som habilitet og bevisforbud. Forslaget innebærer at loven får 23
paragrafer, mot 15 nå. En konsekvens av forslagene er at flere av
de bestemmelsene som videreføres, får nytt paragrafnummer.
Et sentralt punkt
er at instruksen for ombudsmannen foreslås opphevet. Samlet fremstår
nå lov og instruks som et uoversiktlig regelverk, til dels med dobbeltbehandling.
Noen av instruksbestemmelsene foreslås overført til loven, og noen
bestemmelser foreslås opphevet uten at de erstattes.
Av de instruksbestemmelsene
som foreslås flyttet til loven, nevnes
-
Unntakene fra ombudsmannens
arbeidsområde samles i loven
-
Reglene om klagen
til ombudsmannen samles i loven
-
Prinsippet om ombudsmannens
etterfølgende kontroll – dvs. kravet om at klagemulighetene i forvaltningen
skal være benyttet før det klages til ombudsmannen – inntas i loven
som en ny bestemmelse
-
Klagerens rett til
innsyn og kontradiksjon inntas i loven
-
Bestemmelsen om ombudsmannsordningens
personlige element inntas i loven
-
Reglene om dokumentoffentlighet
hos ombudsmannen samles i loven
-
Reglene om årsmeldingene
til Stortinget samles i loven
Noen viktige
forvaltningsrettslige prinsipper foreslås tatt inn i sivilombudsmannsloven,
blant annet fordi forvaltningsloven ikke gjelder for Sivilombudsmannen.
Det foreslås derfor habilitetsregler for sivilombudsmannen og medarbeiderne
og lovfesting av klagerens rett til kontradiksjon og innsyn i ombudsmannens
saksdokumenter.
De siste årene har
det vist seg et behov for klargjøring av Sivilombudsmannens tilgang
til forvaltningens dokumenter. I § 12 foreslår arbeidsgruppen det
presisert at det også gjelder interne dokumenter.
Ved noen få anledninger
har sivilombudsmannen eller medarbeiderne blitt stevnet for retten
for å avgi vitneforklaring om saker behandlet av Sivilombudsmannen.
Dette har foranlediget et behov for avklaring av ansattes vitneplikt.
Det foreslås en ny bestemmelse om bevisforbud i sivilombudsmannsloven
§ 20.
Videre har det vært
et behov for avklaring og opprydding i reglene om tilsetting og
personalforhold ved Sivilombudsmannens kontor. Ny lov om statens
ansatte trådte i kraft 1. juli 2017 og har forsterket dette behovet.
Forslaget er inntatt som en ny § 22.
De rent lovtekniske
forslagene er særlig knyttet til korrekturendringer som ordvalg
og tegnsetting.
Rapporten fra arbeidsgruppen
følger som trykt vedlegg til denne innstillingen.