Dokument 8:19 S (2018–2019)
– Representantforslag om å be regjeringen evaluere samhandlingsreformen og
fremme sak til Stortinget om nødvendige tiltak for at samhandlingsreformens
intensjoner kan nås
Det vises til
henvendelse av 09.10.18 om representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kjersti Toppe og Liv Signe Navarsete.
Forslaget lyder:
1.Stortinget ber regjeringen evaluere
samhandlingsreformen.
-
2.Stortinget ber regjeringen på
bakgrunn av evalueringen av samhandlingsreformen fremme sak for
Stortinget om nye økonomiske og strukturelle tiltak for å nå samhandlingsreformens
intensjoner om økt forebygging, en styrket kommunehelsetjeneste
og økt samarbeid mellom sykehus og kommuner for å sikre pasientenes
behov for helhetlige og koordinerte tjenester.
Statsrådens uttalelse:
Forslagsstillerne
viser til Riksrevisjonens rapport 3:5 (2015–2016) om ressursutnyttelse
og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen av samhandlingsreformen. Det
gir meg anledning til å vise til min kommentar til rapporten og
utdype hva som er gjort i etterkant.
Denne regjeringen
har tatt på alvor de utfordringene samhandlingsreformen skapte og
som Riksrevisjonen har beskrevet i rapporten og lagt til grunn for
sine anbefalinger.
Vi har gjennom
flere meldinger til Stortinget lagt til rette for en arbeidsdeling
mellom kommuner og sykehus som er i tråd med samhandlingsreformen.
Særlig viktig er Primærhelsetjenestemeldingen og alle tiltak som
følger av denne. Regjeringen har med Primærhelsetjenestemeldingen
tatt samhandling ett steg videre, ved å rette innsatsen mot de områdene
der reformen sviktet. Vi bygger nå opp kompetanse og kapasitet i
kommunene, satser på utvikling av bedre ledelse og etablerer mer teamarbeid.
Vi har lyttet til brukerne og gjør forbedringer i samarbeid med
dem som skal motta tjenestene.
I tillegg satser
vi på folkehelse. Eksempelvis har departementet, i samarbeid med
KS og fylkeskommunene, etablert et 10-årig folkehelseprogram som
skal bidra til å utvikle kompetanse i kommunene. Styrking av lokalt forebyggende
arbeid for barn og unges psykiske helse er prioritert de første
årene.
Vi har også satset
på kvalitet. Som noen eksempler på tiltak vil jeg nevne innføringen
av kompetansekrav i lov om helse- og omsorgstjenester i kommunene,
en samlet satsing på kompetanse i Kompetanseløft 2020, lederutdanning
for primærhelsetjenesten, utprøving av primærhelseteam, oppfølgingsteam
og pilot på legevaktfeltet. Vi har fått flere psykologer i kommunene,
og vi har over flere år fra satset på styrking av helsestasjons- og
skolehelsetjenesten. Vi følger opp en opptrappingsplan for rusfeltet,
og har lagt fram Leve hele livet, en kvalitetsreform for eldre.
Kvaliteten og yteevnen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
er avgjørende for hvilke sykehusstruktur vi kan ha, og for det fremtidige kapasitetsbehovet
i spesialisthelsetjenesten.
Samhandlingsreformen
har ikke svart til forventningene, og det er mange utfordringer
for å skape helhet og sammenheng i en framtidig helsetjeneste, innenfor
tilgjengelige ressurser. Bærekraft og samhandling er derfor viktige
tema i arbeidet som nå pågår med neste Nasjonale helse- og sykehusplan.
Departementets folk reiser nå rundt i hele landet og lytter til
erfaringene med samhandling. Jeg har opprettet egne rådgivningsgrupper
med tung representasjon fra brukere, i tillegg til fagfolk og faglige
ledere i kommuner og sykehus. Gruppene skal særlig ha fokus på råd
innenfor samhandling. I tillegg gjennomgår vi evalueringer, rapporter,
og får innspill fra Helsedirektoratet og de regionale helseforetakene.
På dette grunnlaget vil vi vurdere hva som er det beste tiltakene
for å ta samhandling enda et steg videre.
Nasjonal helse-
og sykehusplan (2020 – 2023) skal etter planen legges fram for Stortinget
høsten 2019. Intensjonen i forslaget i punkt 2 om å legge fram sak
for Stortinget for å sikre pasientenes behov for helhetlige og koordinerte
tjenester er derfor ivaretatt.