Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Linda C. Hofstad Helleland, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til forslaget om en stortingsmelding
om nasjonalt eierskap i strategisk viktige bedrifter, infrastruktur
og teknologier. Komiteen viser
videre til at Norge har lang tradisjon for statlig eierskap i viktige
bedrifter. Rammene for det statlige eierskapet er nedfelt i Meld.
St. 27 (2013–2014) og Innst. 140 S (2014–2015).
Komiteen viser til at Meld.
St. 27 (2013–2014) deler det statlige eierskapet inn i fire kategorier:
«De fire kategoriene
er som følger:
-
Selskaper med forretningsmessige
mål.
-
Selskaper med forretningsmessige
mål og nasjonal forankring av hovedkontorfunksjoner.
-
Selskaper med forretningsmessige
mål og andre spesifikt definerte mål.
-
Selskaper med sektorpolitiske
mål.»
Komiteen viser til at statsråden
i brev av 10. desember 2018 skriver følgende:
«I Meld. St. 27 (2013-2014)
En mangfoldig og verdiskapende eierskap er nasjonal forankring av
viktige selskaper, hovedkontorfunksjoner og nøkkelkompetanse omtalt
i kap. 6.1.2. Nasjonal forankring av hovedkontor er også begrunnelsen
for statens eierskap i alle selskaper plassert i kategori 2, og
for Statkraft SF i selskapskategori 3. Hensyn knyttet til nasjonal
sikkerhet er også omtalt i siste eierskapsmelding, primært i den
generelle delen om begrunnelser for statlig eierskap (kapittel 6.1.2).
Her er Kongsberg Gruppen ASA og Nammo AS også omtalt. Videre er
hensynet omtalt under mål med statens eierskap i Statnett SF (kapittel
9.4.21).»
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt svarbrev skriver følgende:
«Temaene representantene
foreslår at stortingsmeldingen skal omhandle vil i all hovedsak
berøres i den planlagte stortingsmeldingen om statlig eierskap som etter
planen legges frem høsten 2019, samt i den nye sikkerhetsloven.
Jeg vurderer med bakgrunn i dette at det ikke er behov for å starte
opp et arbeid med en stortingsmelding om hvordan Norge kan sikre
nasjonalt eierskap i strategisk viktige bedrifter, infrastruktur
og teknologier.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er av den oppfatning at det er noe uklart hva forslagsstillerne
mener når de viser til viktigheten av nasjonalt eierskap til kapitalintensiv
produksjon for å sikre skattlegging av profitten. Hvis staten skal legge
en så vid definisjon til grunn for eierskapspolitikken, vil dette
måtte medføre store aksjeoppkjøp for å sikre kontroll over kapitalintensive
foretak der staten i dag ikke har eierinteresser eller er minoritetsaksjonær. Flertallet ønsker
ikke en slik omfattende endring av forutsetningene for statlig eierskap,
og viser til side 37 og 38 i Granavolden-erklæringen, der det heter:
«Norge vil fortsatt
ha statlig eierskap i utvalgte selskaper. I noen selskaper kan dette
være riktig for å ivareta viktige samfunnsansvar og kompetansemiljøer,
og for å sikre at hovedkontorfunksjoner er lokalisert i Norge. Regjeringen
vil føre en ansvarlig og forutsigbar eierskapspolitikk basert på
fastlagte prinsipper for statlig eierstyring. Regjeringen er åpen
for verdiøkende transaksjoner og strategiske 38 allianser knyttet
til statens eierposisjoner. Beslutninger skal baseres på aktuelle
konjunkturer, markedsforhold, selskapenes finansielle stilling og
generelle fremtidsutsikter.
Regjeringen vil gjennomføre
en gradvis reduksjon i statlige eierandeler i bedrifter med forretningsmessig avkastning
som hovedmål.»
Flertallet er likevel enige
i at teknologiske og sikkerhetsmessige utviklingstrekk gjør det
nødvendig med en fortløpende vurdering av nasjonal sikkerhet som
begrunnelse for statlig eierskap. Imidlertid er både begrunnelser
for nasjonal forankring av hovedkontor og hensyn knyttet til nasjonal
sikkerhet og beredskap som en del av statlig eierskap, temaer som
belyses i Meld. St. 27 (2013–2014). Flertallet viser til at regjeringen
nå arbeider med en ny stortingsmelding om statens direkte eierskap
i selskaper, som etter planen legges fram høsten 2019, der temaene
som forslagsstillerne tar opp, vil bli berørt.
Flertallet viser videre til
lov av 1. juni 2018 om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven), spesielt
kapitlene 9 og 10 som inneholder detaljerte bestemmelser om sikkerhetsgraderte
anskaffelser og eierskapskontroll.
Sett i lys av den
varslede stortingsmeldingen om statlig eierskap og de nevnte bestemmelsene
i sikkerhetsloven som trådte i kraft 1. januar 2019, mener flertallet at
det ikke er behov for å starte arbeid med en stortingsmelding om
nasjonalt eierskap i strategisk viktige bedrifter, infrastruktur
og teknologier.
Flertallet tilrår på dette
grunnlaget at forslaget i Dokument 8:56 S (2018–2019) ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at staten skal være en stor eier i strategisk viktige deler av norsk
næringsliv. Det statlige eierskapet skal forvaltes på en aktiv,
dynamisk, og profesjonell måte, slik at vi sikrer økt verdiskaping,
industriell utvikling og trygge arbeidsplasser. Disse medlemmer vil sikre offentlig
eierskap til våre felles energiressurser og viktig infrastruktur. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen ønsker å redusere det direkte statlige eierskapet,
og at den kun ser ut til å ha fokus på utsalg, og ikke oppkjøp. Disse medlemmer mener
det statlige eierskapet bør styrkes og brukes mer aktivt, og ser
det som viktig at dette er temaer som blir grundig vurdert i den
varslede eierskapsmeldingen.
Disse medlemmer viser videre
til at forslagsstillerne tar til orde for en grundigere gjennomgang
av spørsmål knyttet til nasjonalt eierskap og kontroll, spesielt
hva gjelder viktig samfunnsmessig infrastruktur med tanke på at
både teknologiske og sikkerhetsmessige endringer gjør dette mer
nødvendig enn tidligere. Disse medlemmer mener den offentlige
debatten om vesentlige sikkerhetspolitiske spørsmål knyttet til byggingen
av 5G-nettet i Norge understreker betydningen av dette. Disse medlemmer mener
det derfor er nødvendig at regjeringen både gjennom eksisterende og
eventuelle nye strategiske eierposisjoner sikrer vesentlig samfunnsmessig
infrastruktur.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding om hvordan Norge kan
sikre nasjonalt eierskap i strategisk viktige bedrifter, infrastruktur
og teknologier.»