I proposisjonen foreslås
det en lov om gjennomføring i norsk rett av en overgangsperiode
i forbindelse med at Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
(heretter Storbritannia) trer ut av Den europeiske union (heretter
EU). Overgangsperioden kommer som en konsekvens av den overgangsperiode
som EU og Storbritannia har fremforhandlet seg imellom i avtalen om
Storbritannias utmelding av EU (utmeldingsavtalen).
Norges aksept av
overgangsperioden innebærer at alle Norges folkerettslige avtaler
med EU i overgangsperioden skal fortolkes og anvendes slik at Storbritannia skal
anses som om den britiske staten er EU-medlem. Overgangsperioden
må gjennomføres i norsk rett for at den skal få bindende virkning
for rettssubjekter i Norge. Norge anvender det dualistiske prinsipp
for gjennomføring av folkerettslige forpliktelser i norsk rett,
hvilket innebærer at de først får virkning overfor private rettssubjekter
når de er inkorporert eller transformert til norsk rett.
For å gjennomføre
overgangsperioden nasjonalt er det derfor behov for å presisere
i lovs form at i alle sammenhenger hvor rettigheter gis basert på
EØS-avtalen, må dette utvides til også å omfatte Storbritannia og
britiske rettssubjekter – selv om Storbritannia ikke lenger er formelt
medlem av EU og dermed heller ikke lenger formell part i EØS-avtalen.
Videre må, i den grad andre av Norges avtaler med EU er gjennomført
i norsk rett, referanser til EU forstås som fortsatt å omfatte Storbritannia
i overgangsperioden. Slik gjennomføring vil tydeliggjøre og dermed
sikre at britiske personer og øvrige rettssubjekter i denne perioden
også i henhold til nasjonal rett blir behandlet som om Storbritannia
fortsatt er medlem av EU/EØS.
Den foreslåtte lovbestemmelsen
som gjennomfører overgangsperioden, innebærer en ren videreføring
av dagens rettstilstand i forholdet til Storbritannia i en nærmere
tidsbegrenset periode. Den antas derfor ikke å innebære økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning. Det antas imidlertid
at det vil være til fordel for norsk næringsliv og berørte norske
borgere at Norge innfører en overgangsperiode lik den som vil gjelde
i EU i forbindelse med Storbritannias uttreden av EU. Eventuelle
endringer i budsjettbehov vil bli håndtert i de ordinære budsjettprosessene.
Ettersom det fortsatt
er usikkert om Storbritannia trer ut av EU 29. mars 2019, og hvorvidt
det skjer med eller uten en utmeldingsavtale med EU, er det tilsvarende usikkerhet
knyttet til ikrafttredelsen av lovforslaget. Loven vil bare settes
i kraft, i tråd med forslaget til ikrafttredelsesbestemmelse, hvis
Storbritannia forlater EU med en utmeldingsavtale. Det foreslås
at loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.