Historikk
Komiteen viser til at det etter
folketrygdloven, som administreres av Arbeids- og velferdsetaten,
gis særfordeler for yrkesskader og yrkessykdommer. Med innføringen
av yrkesskadeforsikringsloven i 1990 fikk vi to obligatoriske ordninger
som til sammen skal sikre arbeidstakerne økonomisk kompensasjon
ved yrkesskader og yrkessykdommer. Etter yrkesskadeforsikringsloven,
som administreres av arbeidsgiverens forsikringsselskap, gis erstatning
i tillegg til folketrygdens normalytelser og særytelser. Etter yrkesskadeforsikringsloven ytes
blant annet erstatning for behandlingskostnader, kostnader til livsopphold,
tap av arbeidsinntekt og menerstatning.
Komiteen viser til at det har
vært ansett som unødvendig komplisert, uoversiktlig og krevende
for alle parter å forholde seg til at det er etablert to ordninger
på yrkesskadeområdet for samme formål.
Komiteen antar at det er en
generell oppfatning at det er en fordel om arbeidstaker og andre
aktører kan forholde seg til ett regelverk og én ordning. Komiteen viser
til at det tidligere fra flere hold er tatt til orde for at det
prinsipielt sett er mest formålstjenlig og riktig å avvikle folketrygdens
yrkesskadedekning og samle yrkesskadeområdet i en forsikringsordning.
Et slikt alternativ ble omtalt ved innføringen av yrkesskadeforsikringsloven
i 1990, men det ble den gang ikke utredet nærmere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det ikke har lyktes partene i arbeidslivet å komme
til enighet om en ordning som kan avløse gjeldende system for yrkesskadeforsikring,
til tross for omfattende og grundig arbeid over lang tid.
Flertallet viser til at det
har vært arbeidet med en yrkesskadereform i over femten år. Et offentlig
utvalg har lagt frem forslag til en grunnleggende omlegging av gjeldende
system, i tillegg til at departementet gjennom årene har utredet
mulige alternativer. Til tross for bred enighet om at dagens ordninger
inneholder flere svakheter, har det ikke lyktes partene å komme
frem til enighet om virkemidlene som eventuelt kunne løst disse. Flertallet viser
videre til at denne uenigheten kom tydelig frem i høringen 31. januar
2019 i denne saken, og at ingen av høringsdeltakerne ga noen omforent støtte
til de konkrete forslagene i saken. Samtlige deltakere på høringen
hadde også egne forslag til justeringer eller alternative forslagstekster.
Flertallet viser til at det
er for tidlig å si noe om saken mellom Alpha Insurance A/S og de
skadelidte, fordi konkursen er en privat tvist. Flertallet viser i den sammenheng
til at det ikke er avklart om etablerte ordninger i Danmark sikrer
forsikringskrav fra norske arbeidstakere, og at det derfor ville
være prematurt å gi noen konklusjon på hvorvidt Alpha-saken har
avdekket behov for regelendringer i så måte.
Flertallet reiser videre spørsmål
om det er mulig å stille like krav til utenlandske og norske selskaper
som tilbyr yrkesskadeforsikring til norske arbeidstakere. Dette
berører EØS-rettslige problemstillinger, all den tid et forsikringsselskaps
adgang til å drive virksomhet innenfor EU-/EØS-området beror på
prinsippet om fri etableringsadgang og at en tillatelse i én medlemsstat gjelder
for alle. Flertallet støtter
seg også til høringsinnspillet fra Hovedorganisasjonen Virke som
understreker at norske myndigheter må trå varsomt for ikke å gjøre
endringer i regelverket som får som konsekvens at utenlandske selskaper
nyter godt av den norske garantiordningen når de ikke har bidratt
økonomisk til denne. Vi ønsker ikke en situasjon der utenlandske
selskaper får et «sugerør» ned i innbetalinger til den norske garantiordningen
fra norske bedrifter.
Flertallet viser videre til
at et lovfestet krav om rettshjelpsforsikring ville være noe nytt
i norsk rett. Det reiser flere prinsipielle problemstillinger, for
eksempel knyttet til at obligatorisk rettshjelpsforsikring som en del
av yrkesskadeforsikringen vil innebære at forsikringsforetaket vil
være pliktig til å dekke krav den forsikrede har mot foretaket. Flertallet viser
i den forlengelse til at det unektelig vil medføre et høyere premienivå
og økte kostnader for norske virksomheter, slik også både NHO og
Hovedorganisasjonen Virke advarte mot i høringen.
Flertallet viser for øvrig
til departementets vurdering av representantforslaget og tilrår
at forslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at vilkårene for hva som regnes som yrkesskade og likestilt
yrkessykdom, med enkelte unntak er like i begge lover. Yrkesskadeforsikringen
har i tillegg en unntaksregel som innebærer at skader som ikke skyldes
arbeidsulykke, og sykdommer som ikke står på en egen yrkessykdomsliste,
likevel kan godkjennes på visse vilkår. Belastningslidelser som
over tid har utviklet seg i muskel- og skjelettsystemet, eller psykiske
lidelser, dekkes ikke etter dagens to lover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at arbeidstaker må henvende seg både til Arbeids- og velferdsetaten
og til forsikringsselskapet for å få full erstatning i forbindelse
med en yrkesskade eller yrkessykdom. De to instansene kan komme
til ulike avgjørelser i samme sak. Forskjellen kan enten skyldes
at Arbeids- og velferdsetaten og forsikringsselskapene vurderer
det konkrete tilfellet ulikt, eller at regelverkene ikke er parallelle.
Arbeids- og velferdsetaten og forsikringsselskapene er heller ikke
bundet av hverandres avgjørelser i yrkesskadesaker, og det er ulike
saksbehandlingsregler. For arbeidstaker kan det være vanskelig å
forstå hvorfor resultatet blir forskjellig i de to ordningene. Det
er også uheldig at klagebehandlingen følger to spor, hvor arbeidstaker
kan risikere å måtte bringe den samme saken inn for Høyesterett
i to omganger. Dobbeltbehandlingen i Arbeids- og velferdsetaten
og forsikringsselskapene, og det todelte klageløpet, innebærer et
komplisert og ressurskrevende system både for den enkelte og for
samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det på bakgrunn av kritikken mot den todelte organiseringen
av yrkesskadeområdet som kom til uttrykk etter innføringen av yrkesskadeforsikringsloven,
allerede i 2001 ble nedsatt et offentlig utvalg som fikk i oppdrag
å foreta en helhetlig gjennomgang av regelverkene. Utvalget ble
videre bedt om å vurdere mulige forenklinger og en mer ressurseffektiv saksbehandling.
Disse medlemmer viser til at
Yrkesskadeutvalget avga sin innstilling i NOU 2004:3 Arbeidsskadeforsikring.
Flertallet i utvalget foreslo å slå sammen dagens to lover til en
ny arbeidsskadeforsikringslov. Det var også flertall for at forsikringsselskapene
skulle behandle saker etter den nye loven. I høringsrunden gikk sentrale
arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner imot at ordningen ble
lagt til forsikringsselskapene.
Det ble sendt på
høring forslag til en mulig omforent løsning i 2007, en løsning
som senere ble utdypet i ny høring i 2008. Flertallet av høringsinstansene
støttet forslaget om at gjeldende regelverk burde slås sammen til
én lov, men det var ulikt syn på hva som er den beste organisatoriske
løsningen.
Disse medlemmer viser til at
det som følge av økende kritikk mot yrkessykdomsregelverket ble
satt ned et medisinsk ekspertutvalg høsten 2007 som fikk i mandat
å utrede og foreslå eventuelle endringer i forskriften om hvilke
sykdommer som kan likestilles med yrkesskade (yrkessykdomslisten).
Yrkessykdomsutvalget la i 2008 frem forslag til ny yrkessykdomsliste
og foreslo også enkelte føringer for utformingen av nye yrkessykdomsregler
(NOU 2008:11 Yrkessykdommer). Yrkessykdomsutvalgets forslag ble
sendt på høring i 2008 parallelt med departementets høringsforslag
til nytt yrkessykdomsregelverk, uten at departementet tok stilling
til utvalgets forslag.
Disse medlemmer viser til at
sentrale arbeidstakerorganisasjoner mente forslagene fra departementet
og utvalget ikke gikk langt nok, særlig med tanke på å fange opp
sykdommer i yrker dominert av kvinner, mens arbeidsgiverorganisasjoner
mente forslaget gikk for langt, og ønsket blant annet ikke at de
foreslåtte muskel- og skjelettlidelsene skulle inkluderes i yrkessykdomslisten.
Yrkessykdomslisten fremgår i dag av en forskrift som er fastsatt
av departementet med hjemmel i folketrygdloven.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Stoltenberg II på denne bakgrunn 20. september
2013 la frem Prop. 193 L (2012–2013) Lov om arbeidsskadeforsikring.
Proposisjonen utgjorde første del av en større planlagt reform av
yrkesskadeområdet, hvor sammenslåing av særreglene om yrkesskader
i folketrygdloven og yrkesskadeforsikringsordningen utgjorde første skritt.
Dette skulle sikre retten til full erstatning gjennom én ordning.
For å tydeliggjøre skillet mellom den nye ordningen og gjeldende
ordninger ble det foreslått å erstatte begrepet yrkesskade med arbeidsskade,
i samsvar med forslag fra Yrkesskadeutvalget (NOU 2004:3 Arbeidsskadeforsikring).
Av proposisjonen gikk det frem at forslagene med få unntak innebar
«en kodifisering og konsolidering av det nåværende rettslige rammeverket».
Regjeringen Solberg
trakk 29. november 2013 tilbake Prop. 193 L (2012–2013), jf. Meld.
St. 6 (2013–2014) Tilbaketrekning av Prop. 193 L (2012–2013) Lov
om arbeidsskadeforsikring. I meldingen står det:
«I Prop. 193 L (2012–2013)
ble det lagt fram forslag til ny lov om arbeidsskadeforsikring.
Det foreslås materielle regler for rett til erstatning ved arbeidsskade
og det gis en omtale av hvordan området er ment organisert. Proposisjonen
skulle etter planen følges opp med ytterligere lovforslag om de
gjenstående elementene i en reform av dagens regler ved yrkesskader,
bl.a. om organiseringen av området. Proposisjonen ble fremmet i
statsråd 20. september 2013 og formelt overbrakt det nye Stortinget.
Regjeringen vil foreta
en samlet vurdering av forslagene i proposisjonen og de gjenstående
elementene i en ny reform, og tar deretter sikte på å fremme forslag
til reform på yrkesskadeområdet.
Regjeringen har på
denne bakgrunn besluttet å trekke Prop. 193 L (2012–2013).»
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg ikke har kommet tilbake til Stortinget med forslag til
reform på yrkesskadeområdet. Disse medlemmer viser til Representantforslag
53 S (2018–2019), hvor historikken omtales:
«Forslagsstillerne
viser videre til Innst. 15 S (2013–2014) til statsbudsjettet for
2014 (side 25–26), der arbeids- og sosialkomiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti uttrykte
sin uenighet i at lovsaken ble trukket tilbake. Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viste (side 25) til at
regjeringens intensjon var å fremme en reform, og at saken ble trukket
tilbake på grunn av uenighet mellom partene i arbeidslivet om måten
en ny arbeidsskadeordning skulle organiseres på. Saken er deretter
etterlyst både gjennom Dokument nr. 15:910 (2013–2014), i Innst.
15 S (2014–2015) til statsbudsjettet for 2015 (side 43–44), i Innst.
15 S (2015–2016) til statsbudsjettet for 2016 (side 49), i Stortingets spørretime
9. november 2016 og i Innst. 15 S (2016–2017) til statsbudsjettet
for 2017 (side 41). I de to sistnevnte tilfellene ble også manglende
beskyttelse av rettighetene til utenlandske arbeidstakere i Norge
tatt opp.
Saken ble sist etterlyst
i Innst. 15 S (2017–2018) til statsbudsjettet for 2018 (side 36),
der arbeids- og sosialkomiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er sterkt kritiske til at regjeringen
ikke ser yrkesskaddes behov for et nytt regelverk, men i stedet
har valgt å skrinlegge arbeidet.»